|
 Upplagt för supertajt final för SverigeSerien i Eskilstuna. PRESSRELEASE
Nu ska det avgöras. Årets upplaga av SverigeSerien är precis så tät, tajt och oförutsägbar som den ofta är. Stenhård konkurrens formar fantastiska förare, det är seriens huvudfunktion i rallysverige och rallyvärlden, och det är också SverigeSeriens mest framträdande adelsmärke. Inför den för alla obligatoriskt räknade finalen är ingen av förarklasserna avgjord. Det är så tätt att det förmodligen är först då EMK Kannans och säsongens avslutande PowerStage är avslutad som vi har ett slutligt resultat. Raffinerat är ordet. Inte unikt för VOC och SverigeSerien, landets förmodligen svåraste serie att vinna.
Nu är tid för SverigeSerien att avsluta en fantastiskt fin säsong. I år är det Eskilstuna MK med ärevördiga EMK Kannan som fått hedersuppdraget att stänga säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Ett alltid lika fint som tufft rally på luriga och tempoväxlande vägar. Ett mandomsprov och en minst sagt värdig avslutning.
– Belackare som gärna vill prata sig bort från tävlingsmomentet i vår sport kritiserar, till och med dumlägger ofta mig för det sätt som jag lyfter just precis tävlandet och konkurrensen i SverigeSerien. Dessa personer har säkert sina personliga skäl för att vilja bortse från de hårda och oemotsägliga fakta som uppnådda tävlingsresultat faktiskt är, säger klassansvarig Roger Fransson.
Det finns självklart plats för alla, bredd och elit i VOC.
– Självklart ska en klass som VOC med vårt vettiga reglemente som möjliggör att köra rally på rimlig budget, ett reglemente som dessutom är stabilt över tid, vara öppen för alla oss som bara vill köra rally för att det är så oerhört kul. Alla som bara vill köra ibland, men som kanske också däremellan vill hoppa in och mäta oss med i eliten i SverigeSerien. Allt det är ”väldigt VOC” och uttrycket tillåts! Men den riktigt väsentliga funktionen för såväl klassen som SverigeSerien i ett större perspektiv är att vara första språngbräda, utvecklingsforum och exponeringsarena för alla unga talanger med större ambitioner med sitt rallyåkande. Det är också VOC. Facit från de senaste tre årtiondena talar sitt tydliga språk.
Årets SverigeSerie är verkligen ett gott exempel på tävling och riktigt stenhård, utvecklande konkurrens.
– Elit A har varit förvisso varit lite tunnare än normalt i antal i år. Det är bakvatten av Coronan och en inflation vi ser där priser på allt från resor, bensin/diesel, boende och avgifter skjutit i höjden. VOC är inte alls unikt, samma verklighet ser vi i alla klasser och också i andra sporter. Men trots det så har toppen varit stenhård. Kanske kan vi sammanfatta säsongen med att det är lika svårt som vanligt att vinna men kanske ett steg lättare än vanligt att säkra en pallplats. Elit B har haft en bredare topp. Glädjande är också att framtidsklasserna C och Junior faktiskt samlar fler deltagare än på många år. Alla klasserna har det gemensamt att det är stenhårt ända in till målsnöret. Det är så tajt poängmässigt att ingenting kommer att vara avgjort förrän det är målgång efter helgens avslutande PowerStage där fem extra poäng står på spel. Det är verkligen konkurrens. Och att tävla.
Men vem vinner då?
Högsta Elitklass, Elit A har verkligen tajtat till sig inför avslutningen.
– Det skiljer ett futtigt poäng mellan Magnus Lindqvist och titelförsvarande Patrik Fredriksson efter Linkans avåkning hemma i Laxå senast. Ska Linkan som länge dominerade säsongen knipa totalsegern redan första året som A förare? Det är i så fall tämligen unikt. Eller ska Patrik Fredriksson lyckas ta två inteckningar i följd i det av huvudansvariga K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset? Det är i så fall ännu mer ovanligt förekommande. Att vinna två år i följd i supertuffa VOC Elit A är extremt ovanligt. Kan det vara mer raffinerat än så i en säsongsavslutning? Jo, det kan det faktiskt! För i vassen lurar dessutom Frederick Eckhardt. Freddan har seglat lite under radarn men med en rad fina resultat så är han fortfarande med i segerstriden om någon av de båda andra skulle ställa till det eller få tekniska problem. Häftigt!
Nästan lika tajt i Elit B.
– I lägre elitklass är det i princip samma otroligt spännande läge. Mellan ledande Tim Palmqvist och andraplacerade Daniel Jonsson skiljer det bara tre ynka poäng. Dessutom skuggar Noah Grönkvist som av arbetsskäl var tvungen att avstå tävlingen i Laxå senast bara tio poäng bakom Daniel. Superhäftigt för både kombatanterna och än mer för oss som får bevittna fajten från publikplats. Magnus Westman på fjärde plats är inte helt avkopplad han heller men med tretton poäng upp till Noah så måste något hända i topptrion för att han på riktigt ska ansluta till pallstriden.
Utmaning också i C-klassen, det vi i SverigeSerien kallar Cupklassen?
– Cupklassen såg länge nästan avgjord ut av Emil Huss. Men en stabil seger av Gabriel Banger i Laxå senast vände upp-och-ner på det. Emil får helt enkelt vänta med att korka upp champagnen. Han har förvisso stabila 15 poäng ledning men med 35 att köra om och ett riktigt tufft startfält i Eskilstuna så får inte mycket gå fel för Emil. Och att köra under press är alltid speciellt. Gabriel kan å sin sida inte göra annat än att sätta allt på ett kort – att gå för seger i såväl tävling som på PowerStage och hoppas att Emil samlar ihop mindre än 20 poäng på tävlingen som helhet. Gabriel Parkatti skuggar elva poäng bakom namne Banger, redo att kliva ända upp om striden i toppen blir alltför het.
Inte avgjort bland juniorerna heller.
– Med risk för att blir tjatig så är jag så grymt imponerad av alla dessa unga herrar och sättet som de kör rallybil på. Utan eller möjligen med helt färska körkort och utan noter kör dom som om de inte gjort annat i sina unga liv. Det enda jag saknar lite är någon tjej som också på riktigt blandar sig i striden, rally och motor i allmänhet är ju faktiskt en helt jämställd sport. I klassen handlar mycket om Hugo Carlberg, ett stort framtidsnamn i svenskt och kanske också internationellt rally som redan åker på helt fantastiska tider. Men Hugo är inte ensam. Han jagas av Ville Larsson både i serien där han bara har 15 poäng upp till Hugo men också på utvecklingskurvan. Ville är om jag är korrekt underrättad också ett år yngre än Hugo och har då ytterligare en säsong kvar som VOC Junior. Det har också Leo Johansson som inte har tillräckligt många starter i år för att kunna utmana på riktigt, men nästa år då lär vi få se mer av både Ville och Leo. Båda har visat fantastisk förmåga under året. Vad månde bliva? Ytterligare två namn att lägga på minnet för er som, liksom jag verkligen värnar om svenskt rallys framtid.
Tuff konkurrens i spåret men goda vänner vid sidan av.
- Oavsett hur det går i striderna så är jag helt säker på att vi kommer att se kombatanerna skrattande sida-vid-sida på kvällens finalmiddag och prisceremoni på Elite Stadshotellet. Sån är nämligen VOC och den fantastiska stämning som finns i den här supersociala klassen. Helt enkelt en ”Carleric-Johansson-anda” som fortsatt lever kvar och färgar den fantastiska klass han skapade för mer än 30 år sedan.
Adam ”KulPåHjul” Myllylä ger finalen extra stjärnglans
Under finalen kommer klassen egna Youtuber Adam Myllylä och hans ”KulPåHjul-gäng” att finnas på plats i depån, senare vid HQ och även på kvällens fest med prisutdelning för årets SverigeSerie.
– Adam och gänget kommer att ha sitt tält på plats i depån hela dagen och där kommer de att ha både rallybil och driftingbil. Adam kommer också att köra första sträckan som VIP-bil med hugad medåkare såväl före första bil som sist i fältet. Sedan kommer han också att finnas med som prisutdelare på vår middag på kvällen. Passa på att gå förbi Adam och prata bilar, bilbus och förstås rally och inte minst VOC. Och har du inte redan gjort det, kolla också in Adams egen Youtube-kanal KulPåHjul och registrera gärna dig också för prenumeration. Adam är riktigt kul att följa.
Välkommen till en superspännade final på årets SverigeSerie. Arenan för gladiatorspelet är Eskilstuna och ärevördiga EMK Kannan. Första sträcka i direkt anslutning till depån vid Folkracebanan kallad Gropen. På lördag klockan 10:00 kör vi!
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2023-09-20 18:34:15
|
|
Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.
Back SM ihop med Historiska Sprint & Back Cupen i klassiska Röforsloppet där SMK Arboga står för arrangemanget. Back SM åker en deltävling per dag uppför backen, för de historiska bilarna är det deltävling under lördagen.
90-talet åkare under lördagen där 70-talet är rallyåkare, närmare 30 bilar ...Publicerad: 2025-08-20 11:09:51
75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
Norska Mästerskapet kör vidare med Rally Grimstad, som arrangör KNA Aust-Agder och där väntar 10 specialsträckor på 75km och allt på asfalt. På plats är också Volvo Euro Cup för tävlande vilket ger en rad extra startande.
Totalt 75 ekipage varav nio går i Rally2-klassen där Eyvind Brynildsen, Fra...Publicerad: 2025-08-20 09:01:48
Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.
Danska Mästerskapet kör på med Rally Juelsminde där Motorsport Nordjylland arrangerar under helgen, årets andra deltävling av fyra för säsongen med 50-talet bilar.
Tävlande drar igång lördag morgon, tre sträckor följt av en kortare service innan dem går igen. Timmans service mitt på dagen innan d...Publicerad: 2025-08-20 06:03:38
Imponerande körningar då SverigeSerien inledde hösten i Laxå.
Målet för resan var Laxå och ärendet Laxårallyt när SverigeSerien inledde höstdelen av årets serie. Ett som vanligt fantastiskt fint organiserat rally på rallyvägar som klassens utövare bara hade positivt att säga om. Vägar som hade allt var omdömet. Tack Laxå MK och högsta betyg med vidhängande gul...Publicerad: 2025-08-19 18:45:44
Mille Johansson slutar topp 10 i tuffa Barum Czech Rally Zlin.
Det blev en utmanande helg i Tjeckien för 20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika när Rally-EM gästade klassiska Barum Czech Rally Zlín. Med hela EM-eliten på plats och svårkörda asfaltssträckor kämpade den svenska duon sig till en tiondeplats i högsta kl...Publicerad: 2025-08-19 17:05:00
42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
WRC-serien på gång till Paraguay i månadsskiftet innan de styr mot Chile för Rally Chile Bio Bio den 11-14:e september. Idag släpptes anmälningslistan för rallyt med totalt 49 ekipage varav 42 tävlar i VM-klasser.
Elva åkare i Rally1.
Elva bilar i Rally1-klassen med Elfyn Evans, Kalle Rov...Publicerad: 2025-08-19 13:17:35
Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
För första gången någonsin har Ludvika MS, Kolsva MS och Fagersta MK slagit sig samman för att arrangera en rallytävling. Och nu är Heat Rally Bergslagen, en deltävling i Svenska RallyCupen, mindre än 20 dagar bort. Lördag den 6 september är det dags.
När de tre klubbarna bestämde sig för ett för...Publicerad: 2025-08-19 06:03:25
Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
För första gången körs en fullvärdig deltävling i Rally SM i samband med SM-veckan – där den direktsända SM-sprinten också utgör Power Stage i SM-deltävlingen i Karlstad under juni 2026.
Tävlingen blir en ordinarie deltävling i Rally-SM 2026, som avgörs på klassiska värmländska grusvägar. Power S...Publicerad: 2025-08-18 16:53:08
Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
Idag släpps inbjudan och anmälan öppnar för Rönne Motorklubbs första riktiga rallytävling sedan Rally Askersund 2018.
Den 4:e oktober är det dags för Henkas Grus & Betong Rallyt, en uppföljare på förra årets rallysprint men i år en riktig rallytävling med tre mycket fina och klassiska sträckor s...Publicerad: 2025-08-18 09:02:31
ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
ERC Barum Czech Rally Zlin som sjätte deltävling av åtta i ERC-serien, samtidigt den femte av sex i Junior ERC klassen. I huvudklassen tog Andrea Mabellini steget närmare Mikolaj Marczyk i helgen - Italienaren lite mer van vid asfalten. Samtidigt går Jon Armstrong upp förbi Mads Östberg som stod öve...Publicerad: 2025-08-18 05:06:36
|
| |
|
|
» Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade. » Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC. » Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg. » Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland. » Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland. » Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin. » SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|