|
|
|
|
|
|
|
|
|
  Drive VXO största teamet i South Swedish Rally 26-28 maj. PRESSRELEASE
Drive VXO Motorsport med bas i Växjö kommer till start med hela fem bilar när grussäsongen i Rally-SM inleds i South Swedish Rally med start och mål i Älmhult 26-28 maj.
Äntligen är bästa ordet för att beskriva känslan inför South Swedish Rally, säger Hans Bååth, teamchef i DRIVE VXO Motorsport. Premiären körde vi i Boden redan 7-8 januari så väntan har varit lång. Och om det var långt att köra till Norrbottniska Boden så är det desto närmare nu. Älmhultsvägarna får vi klassa som hemmavägar för de allra flesta i teamet och det är den tävling som är närmast för samtliga fem ekipage i teamet. Med fem anmälda bilar är vi dessutom största teamet i tävlingen sett till antal bilar så vi är taggade allihop och kommer väl förberedda till SSR.
Det här är en av årets absoluta höjdpunkter och vi ska ge konkurrenterna en match och försöka bjuda publiken på lite underhållning. Detta är ju den första SM-deltävlingen på hemmaplan utan begränsningar på grund av pandemin.
Tre nominerade i teammästerskapet
Varje team får nominera tre ekipage för att samla poäng i teammästerskapet. I ett av dessa måste föraren vara junior vilket innebär att Lukas Hägg, som denna helg har Stefan Ahl i högerstolen, är självskriven då han är teamets enda junior. Vilka de övriga två blir beslutas närmare start.
Co-driverbyte för Lukas
Stefan Ahl ersätter Daniel Borgqvist hos Lukas Hägg i Ford Fiesta Rally4 kommande helg då Daniel fått förhinder.
Jag ser bara positivt på detta, säger Lukas. Visserligen trivs jag och Daniel väldigt bra ihop i bilen men nu blev förutsättningarna som de blev och då väljer vi att se det positiva i att det är lärorikt med en så erfaren co-driver som Stefan i högerstolen. Vi fick med en bra poängskörd från premiären i Boden så nu siktar vi på att förvalta detta på bästa sätt.
Hans och Andreas har tävlat flitigt.
Flitigast i teamet att tävla hittills under säsongen 2022 har varit Hans Bååth och Andreas Sigfridsson i BMW M3 GrH. Duon inledde med Rally-SM premiären i Boden första helgen i januari och fortsatte direkt därifrån till den finska motsvarigheten - premiären i finska mästerskapet som kördes vid Polcirkeln en helg senare.
Vi ökade tempot successivt under fjolårets kompakta SM-säsong och i finalen fick vi med oss vår första SM-poäng hem i bagaget. Det var en riktig boost för självförtroendet och ett bevis på att farten finns. De långa vintertävlingarna gav oss massor av not- och körträning och nu har vi hunnit köra ett par grustävlingar som förberedelse för SSR så vi kommer väl förberedda.
Det här ska bli riktigt kul, säger Hans Bååth, vår fart har definitivt utvecklats de senaste säsongerna. Tyvärr har ju pandemin begränsat antalet tävlingstillfällen men vi har kört så mycket vi kunnat och hoppas det gett resultat. I toppskiktet av klassen har vi dock inget att göra ännu på ett bra tag men det skadar inte att köra mot de värsta. Någonting lär man sig varje gång.
SM-premiär för Emrik, Robin och Tomas
Då Emrik Smedberg, Robin Adolfsson och Tomas Söderberg av olika skäl stod över vinterns SM-rally blir SSR SM-premiär. Samtliga har dock kört andra tävlingar under våren och testat för att vara så redo som möjligt.
Även om vi kommer med samma Ford Fiesta R2T som förra året så är mycket nytt, inleder Emrik. Vi har byggt ny motor i vinter och vet nu att den levererar full effekt, vilket den förra inte gjorde. Vi har också varit grundliga vad gäller chassi- och stötdämpartester och tror oss ha hittat mer rätt där. Därutöver innebär det en nytändning med Emil (Devell) i högerstolen. Vi är målmedvetna båda två och ska göra vad vi kan för en bra placering i tävlingen och en bunt SM-poäng med i bagaget hem.
Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo har endast hunnit med en tävling i år då leveransen av den nyrenoverade Ford Fiesta R5-motorn från England drog ut på tiden. Men i den enda tävlingen, Simrishamnsmixen, slogs man om totalsegern fram till den sista specialsträckan där duon fick ge sig och nöja sig med en andraplats totalt.
Vi har inte kört mycket så det är svårt att säga hur vi står oss i SM-konkurrensen, säger Robin. I finalen förra året testade vi ett antal olika inställningar och där lärde vi oss hur vi inte vill ha bilen. Mot slutet av tävlingen hamnade vi dock mer rätt och då kom självförtroendet allt mer.
I Simrishamn kändes det bra och vi kunde attackera, fortsätter Nicklas Jidflo. I SSR får vi skriva egna noter vilka vi litar mer på än arrangörsnoterna i Simrishamn och då ökar bestämdheten och tempot.
Tomas Söderberg och Roger Dahlberg har även de endast hunnit med en tävling tillsammans i sin ex Patrik Flodin Skoda R5 men kört desto mer test för att hantera steget från BMW i GrH.
Ett stort steg att ta såklart och man kan ju fråga sig om det var rätt, inleder Tomas. Men efter att ha lyckats komma i mål endast åtta gånger av 18 starter sedan jag började åka rally 2018 för att bilen har gått sönder så började letande efter ny bil både i Sverige och i Europa. När möjligheten att köpa Skodan dök upp kände jag att det var en chans värd att ta. Vi tävlar för att vi älskar rallysporten och när chansen kom att köra en riktig fabriksbil så tog vi den. Skodan är byggd för att köra rally med och man behöver inte uppfinna hjulet igen, dessutom har Patrik Flodin utvecklat den med sina erfarenheter vilket såklart är en stor fördel jämfört med att starta från noll.
Att köra SM-tävlingar innebär många tävlingsmil per helg med goda möjligheter att utvecklas, fortsätter Tomas. För min del handlar det mycket om att jag tyvärr inte hunnit träna så mycket på noter som är svårt att ta in och lära sig när man är lite äldre som jag.
Förutom en tävling med Tomas under våren har Roger Dahlberg varit flitig i högestolen.
Tomas och jag har åkt tillsammans ett par säsonger nu och vi vill verkligen göra vårt allra bästa, säger Roger. När valet föll på Skodan kände jag att det här är en möjlighet vi måste göra vårt allra bästa av. Därför har jag åkt ett antal tävlingar med olika förare för att träna mig själv i min notläsning och ta del av deras erfarenheter och önskemål. Allt för att Tomas och jag ska fortsätta utvecklas.
Att göra allt detta i ett team som DRIVE VXO Motorsport med den sammanhållning vi har och i en gemenskap där alla ställer upp för varandra är riktigt inspirerande. Vi ser verkligen fram emot South Swedish Rally 2022, avslutar Roger.
» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2022-05-20 13:35:50
|
|
Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
Sprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.
Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...Publicerad: 2025-09-22 10:49:14
Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.
Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...Publicerad: 2025-09-22 09:02:41
Så gick det i TEAB Racet. TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.
Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....Publicerad: 2025-09-22 05:57:11
Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
På lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...Publicerad: 2025-09-21 22:25:05
Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas
Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...Publicerad: 2025-09-21 16:34:38
Foto från TV-Svängen.
Sex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...Publicerad: 2025-09-21 15:03:17
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
För första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.
I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.
Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...Publicerad: 2025-09-21 12:40:55
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Rally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...Publicerad: 2025-09-21 11:24:10
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...Publicerad: 2025-09-21 10:40:29
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...Publicerad: 2025-09-21 09:40:30
|
| |
|
|
» TV-tablå för WRC Rally Chile Bio Bio - från shakedown till powerstage. » SM-medaljerna ska fördelas i Olofström, startfältet i South Swedish Rally. » Evans leder Rally Chile Bio Bio - Solberg toppar WRC2. » Tänak snabbast på shakedown - Solberg sparade däck. » Läget i WRC2 serien - så många tävlingar har konkurrenterna kvar. » Fourmaux toppar Rally Chile efter första dagen - Solberg i WRC2 topp! » Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|