Den 10:e februari startar East African Safari Classic Rally, ett nio dagar långt äventyr i Kenya med historiska rallybilar på stenhårda specialsträckor. Det väntar närmare 200 mil special fördelat på 24 sträckor under åtta tävlingsdagar, en dags vila mitt i rallyt där teamen har chans till någon timmas extra service och besättningarna en dag för relax och återhämtning!
Intresset har varit stort inför, rallyt skulle egentligen avgjorts i december men då satte Corona restriktioner stopp. Men nu kör man för fullt med 50-talet ekipage till världens största rally! Helsvenskt ekipage, en Porsche 911 från Tuthill Porsche med Patrik Sandell och Henrik Bolinder som besättning, vi har kollat läget med Patrik inför det stora äventyret.
Snart drar det igång, vet du vad som väntar i East African Safari Classic Rally?
- Jag har snackat med många som kört rally tidigare samt med Richard Tuthill, pratat under många år om att någon gång kunna köra tävlingen själv och nu kom chansen så vi är superladdade.
- Det blir första gången jag tävlar i den här världsdelen vilket är väldigt exalterande. Det kommer bli ett äventyr utöver det vanliga helt säkert. Ett par hundra mil special och lika mycket transport innebär ett väldigt långt rally, superfränt!
I högerstolen hittar vi Henrik Bolinder, erkänt duktig mekaniker, kanske ett smart val med tanke på uthållighet och risk för behov av skruvande utefter banan?
- Ja att Henrik hänger med är verkligen superkul, han har alltid varit grym på allt han tar för sig så jag är helt övertygad att han kommer briljera även i högerstolen och hans mekaniska kunskaper kommer säkert också komma väl till hands där nere.
För de som inte riktigt har koll på Henrik, vem är han?
- Jag har känt Henrik i 16 år och vi har varit med om mycket. Under dom tidigare åren var Henrik min och Emil Axelssons personliga mekaniker, på den tiden körde vi i olika team nästa varje helg och då var det skönt att ha med någon som vi kunde lita på i alla lägen. Efter det tog Henriks civila karriär fart och han är numera VD för Craftor AB.
Du känner kartläsaren, lika så är du bekant med Porsche 911 från Tuthill sedan tidigare.
- Ja, vi har jobbat med Tuthill och deras iskörning i 10 år så jag har testat deras bilar vid flertalet tillfällen samt kört med dem i Midnattssolsrallyt för några år sedan.
Du har också hunnit med ett test i Safaribilen och mer kommer.
- Stämmer, vi körde ett test i somras i England och kommer även köra två dagar med test i Kenya innan rallyt drar igång.
Första gången i Kenya och Safarirallyt, mot dig har du flera meriterade och hemmastadda i rallyt med flera rallys erfarenhet bakom sig, hur blir din taktik att tackla rallyt?
- Taktiken blir att hitta tempot de första sträckorna och sedan se till att vi ligger på en sådan position att vi kan vara med och vinna rallyt när det börjar närmas sig ett avgöranden. Att köra på roadbook istället för noter kommer bli vår största utmaning.
Så var finner vi dig vid tävlingens slut efter nio tuffa dagar?
- Vi går för seger, men vi vet också att det här rallyt vinner man inte första dagen så vi är ödmjuka inför uppgiften, avslutar Patrik.
Vi kommer ladda upp inför rallyt med reportage, tillbakablickar och information om årets tävling, rallyt kommer vi följa och bevaka med rapporter, nyheter och summeringar etappvis!
Publicerad: 2022-01-30 20:44