NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Avgående förbundsordförande Berthling förklarar läget i eget brev.

Den idag avgående förbundsordföranden Magnus Berthling förklarar i ett eget brev läget och anledningen till hans beslut att lämna Svenska Bilsportförbundets styrelse efter bara några månader. Nedan är Magnus brev i sin helhet.

Tack för en kort men intensiv tid som förbundsordförande i SBF
Undertecknad har i dag meddelat övriga styrelsen, valberedningen samt Distriktsordförandegruppen att jag lämnar posten om Förbundsordförande i SBF med omgående verkan.

Snart 4 månader har gått sedan jag tillträdde som styrelsens ordförande vid det försenade förbundsmötet den 6 september. Jag kände då stor entusiasm inför uppdraget, där jag direkt kunde konstatera att det fanns en rad olösta problem att hantera och samtidigt ett stort behov av att förnya, utveckla men också expandera svensk bilsport. Jag hade även när jag kontaktades av dåvarande valberedning noterat tydliga önskemål om att förbundet behövde ett mer professionellt och strukturerat styrelsearbete, utan kopplingar till de inre stridigheter som rasat de senaste åren. Uppdraget var att samla ihop den gemensamma kraften hos alla landets bilsportintresserade, och samtidigt försöka förändra i alla fall delar av rådande arbetssätt inom SBF från en ganska trög förbundsbyråkrati till mer av marknadsanpassning och större lyhördhet för de förändringar som sker ute i samhället. Blicken behövde höjas, perspektiven breddas och tidshorisonten i styrelsearbete flyttas fram.

Dessvärre har det inte varit möjligt att förverkliga dessa idéer och ambitioner inom ramen för den sammansättning förbundsstyrelsen fick i samband med stämman. Gradvis har en spricka växt fram mellan oss nya ledamöter och de som var kvar från föregående års styrelse, där de senare hade röstmajoritet. Jag har under den senaste tiden känt att jag som förbundsordförande blivit allt mer bakbunden och handlingsförlamad.

Utan att gå in i detaljer handlar det om förtroendet inom styrelsen men också motsättning i ett antal sakfrågor, som bl.a. hur den besvärliga ekonomiska situationen i Svensk Rallyt AB ska hanteras (där SBF äger 50%). Det beslut om styrelsemajoriteten nu fattat är något jag inte kan ställa mig bakom, då jag ser väldigt många risker och oklarheter. Samtidigt som det funnits lösningar som varit betydligt säkrare och fördelaktigare för förbundet som dock avvisats.

Som styrelseordförande får man ibland acceptera att ett och annat beslut går en emot, förutsatt bara att det föregåtts av en seriös och strukturerad beslutsprocess. Däremot kan jag som professionell styrelseordförande aldrig sätta mig i sitsen att tvingas administrera beslut som jag bedömer är till nackdel för Svensk Bilsport. Då måste man självklart välja att stiga av sitt uppdrag.

De snart 4 månader jag varit förbundsordförande har nog varit en av de mest intensiva perioderna i mitt liv. Det har blivit väldigt många kontakter via möten, enskilda samtal och mailväxling. Jag känner att jag fått positiv respons för merparten av mina idéer men också att det funnits ett uppdämt behov och önskemål om mer öppenhet, transparens och flexibilitet än vad tidigare styrelser visat.

Det är naturligtvis tråkigt att inte kunna fortsätta det spännande arbetet med att utveckla svensk bilsport och få ta tag i de många och bitvis svåra utmaningar som väntar. Men i rådande situation känns ett fortsatt styrelsearbete meningslöst.

Jag tar som ordförande givetvis åt mig av kritiken över att inte lyckats få styrelsen att arbeta i en gemensam riktning. Men styrelsearbete ska vara roligt och konstruktivt, inte destruktivt och deprimerande. Då krävs en grundläggande respekt och förtroende mellan ledamöterna där alla måste bidra till ett fungerande arbetsklimat.

Jag vill än en gång tacka för den korta men intensiva period där jag haft förmånen att agera som förbundsordförande. Förhoppningsvis har jag planterat en och annan tanke som kanske kan komma till nytta i framtiden och bli bestående. Det finns en betydande potential att utveckla vår sport till något mycket större, till gagn för alla medlemmar, supporters och andra aktörer.

Till sist önskar jag alla medlemmar, förtroendevalda och samarbetspartners som läser det här en god fortsättning på det nya året. Starten på 2021 ser ut tyvärr ut att bli fortsatt besvärligt, men vi får hoppas på bättre yttre förutsättningar senare under året och att vi kan lämna pandemin och dess många och svåra konsekvenser bakom oss.
Vem vet, kanske ses vi i något bilsportsammanhang framöver.

Bästa hälsningar
Magnus Berthling
Avgående Förbundsordförande, SBF

Publicerad: 2021-01-05 19:02






Tobias snabb i Rally Navarcles - Rally2 bilar i topp totalt.
© Tobias Johansson.Rallisprint de Navarcles / Rally Navarcles med Svenskt på startlinjen genom Tobias Johansson och Jenny Strandberg i Audi Quattron, de likt andra tog chansen att testa spanska asfalten innan det är dags för Historiska EM-starten om ett par veckor.

Skoda Fabia-åkare i topp på sträckorna, snabbast g...

Publicerad: 2025-03-02 10:34


Hansen femma totalt i tyska ADAC Südholstein-Rallye.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Totalt åtta sträckor genom ADAC Südholstein-Rallye, lördagens rallyt inleddes med tre sträckor som gick dubbelt, avslutades med att två av sträckorna gick ännu en gång.

Snabbast genom dagen var tysken Ken Milde i Citroen Ds3 R5 som jagades hårt av danske Michael Sørensen i Peugeot 208 Rally4 där ...

Publicerad: 2025-03-02 10:03


Hvaal värst i Numedalsrallyt - Kjaer i 2wd Corolla totaltvåa.
Numedalsrallyt i år utan NM-status, NMK Nore & Uvdal lockade med sex sträckor på 82km som gav 77 startande. Två sträckor dubbelt, de resterande två var klassiska Smådøl gick i nordlig och sydlig riktning.

20-årige Jens Hvaal i Skoda Fabia Rally2 Evo körde hem rallyt, inför sista sträckan var Roge...

Publicerad: 2025-03-01 20:18


Många vinnare bland Örnsköldens 60-tal startande.
© emotorsport.se61 startande när Örnskölden hos Örnsköldsviks RK kördes över 11 klasser, fyra sträckor varav första och sista var 21,6km. Mellan Norrlands DM och Rallyklassikernas båda serier ingick i rallyt.

Vännäsduon Simon Olsson / Erik Sjöström vann den inledande sträckan, på de efterföljande toppade Magnus ...

Publicerad: 2025-03-01 18:44


Rally-SM tillbaka i Älmhult – anmälan öppen till klassiska Silverratten.
© emotorsport.seOm två månader är det dags för den första grustävlingen i årets Rally-SM, när Älmhults Motorklubb står värd för den 60:e Silverratten. Nio sträckor på utmanande vägar väntar, när Rally-SM är tillbaka i Småland.

Tävlingen avgörs lördagen den 3 maj, och består av nio sträckor på närmare nio mil. Dä...

Publicerad: 2025-03-01 15:58


Säsongsstart i Italien för Mille nästa helg, Rally Citta di Foligno.
© Mille Motorsport.Italienska Rally Citta di Foligno inleder det Italienska grusmästerskapet nästkommande helg, 76km special med tre sträckor som går tre gånger. I veckan stängde anmälan och ett 30-tal namn har ännu sipprat ut innan anmälningslistorna släpps helt.

Bland dem 20 Rally2 ekipage som ännu visas i listan...

Publicerad: 2025-03-01 10:10


Tobias och Jenny redo för rallystart i Spanien.
© Tobias Johansson.10:43 inleds första sträckan i Ral.li esprint de Talamanca - Navarclés, Spansk tävling där en sträcka går dubbelt innan man vänder håll och kör två nya vändor. En kurviga sträcka som ger 35km special på spansk asfalt.

Ett ekipage som är på plats är Tobias Johansson och Jenny Strandberg med Audi Q...

Publicerad: 2025-03-01 10:06


Lördagsrallyn med Örnskölden, Numedalsrallyt, Rallye Südholstein och Rally Navarcles.
© emotorsport.se60-talet bilar för Örnskölden hos Örnsköldsviks RK där Rallyklassikerna åker deltävling, det samma gör Mellan Norrlands DM med 65km på fem sträckor. Resultaten rapporteras in från tidkort av arrangören, ej live från mål.

Lördagen med norska Numedalsrallyt, det blev slutligen bara två ekipage med ...

Publicerad: 2025-02-28 21:02


Paddon utmanar Meeke med Escort Mk2 i Otago Rally.
© emotorsport.seNya Zeeländska historiska rallyt Otago Rally körs 4-6:e april, rallyt från Dunedin i söder med 29 mil special på de klassiskt fina sträckorna på ön.

Kris Meeke är en stjärnförare som testade på rallyt förra året, slutade då sjua totalt bland vassare Rally2 bilar, av de historiska vann han stort m...

Publicerad: 2025-02-27 20:02


60-talet åkare när Mellan Norrlands DM & Rallyklassiker tävlar om poäng i Örnskölden.
© emotorsport.seÖrnskölden hos Örnsköldsviks RK bildar deltävling för Mellan Norrland DM samt Klassiska och Historiska RallyCuperna när 65km special ska köras fördelat på fem sträckor.

60-talet deltagare för tävlingen som blir ett av de sista vinterrallyna den här säsongen, 38 av deltagarna för Appendix K klasse...

Publicerad: 2025-02-27 18:36


Tidigare nyheter:
Mildväder stoppar Laitis Piterundan.
Johansson kör helgens Spanska Rally Navarcles med Audin.
BDS-Sprinten inleder sprintandet i Dalsland, start & mål på Mellerud Handel.
Svenskar till helgens Numedalsrally.
Latvala anmäld för Historia Rally-EM premiären - Tobias & Jenny enda Svenskar i listan.
110 åkare i Savonlinna Ralli, Svenske Liiten utmanas av Latvala i Finska Mästerskapet.
Rally SM deltävlingen Rally Lima 7-8:e mars ställs in, mildväder stoppar rallyt.
Pumabrist hos M-Sport kan stoppa Suarez drömstart på Kanarieöarna.
Fourmaux böter skapade World Rally Driver Alliance, nu sätter WRC eliten press på FIA.
“Svenska“ JRD-teamet anlitar Grönholm som testförare i egenutvecklad Rally2-bil.
Sesks värmer upp inför WRC Rally de Portugal, kör i Portugisiska Mästerskapet.
Ändrade planer - Suvala Rallyteam gör Junior SM satsning!
Sordo och Meeke teamkamrater i Portugisiska Mästerskapet, kör Hyundai och Toyota.
Creighton vinnare i Brittiska rallypremiären.
Kowax DST Racing med fyra Hyundai i20 N Rally2 siktar på ERC-tävlande 2025.
Jämtlands MK summerar Vintersprinten 2.
Brittiska mästerskapet startar idag, East Riding Stages Rally.
Bäckwall snabbast genom Vintersprinten 2 i Östersund.
Saarinen körde hem Vinterpokalen, Hansén totaltvåa och 2wd vinnare.
Fem deltävlingar när MAS Cupen avgörs 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» Tobias snabb i Rally Navarcles - Rally2 bilar i topp totalt.
» Många vinnare bland Örnsköldens 60-tal startande.
» Tobias och Jenny redo för rallystart i Spanien.
» Rally-SM tillbaka i Älmhult – anmälan öppen till klassiska Silverratten.
» Hvaal värst i Numedalsrallyt - Kjaer i 2wd Corolla totaltvåa.
» Hansen femma totalt i tyska ADAC Südholstein-Rallye.
» Säsongsstart i Italien för Mille nästa helg, Rally Citta di Foligno.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.