NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOCs Sverige & SommarSerie förgyllde EMK-kannan.
PRESSRELEASE

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg i Sverige och Eskilstuna MK bjuder traditionsenligt in till sin populära tävling EMK-kannan. Kristoffer Karlsson, Elit A, var den som skulle bemästra de 44 km SS på snabbast möjliga sätt. I Elit B var det Dennis Persson som visade högform. Cup-klassen togs hem av Patrik Lundberg medan Isak Vikman var snabbaste ungdom.

Den stora snackisen efter målgång i Eskilstuna var kvaliteten på de 44 km SS som Eskilstuna MK hade uppbringat. Inte bara var sträckorna av en fantastisk rallykaraktär av varierande art, kvaliteten på vägarna var utomordentligt. Debutanterna fick, som borde vara regel, gå ut först men övriga fältet i klassen startade med nr 126 och upp till 177. Vägarna efter sista bil var fortfarande i absolut toppklass. Därtill stod klubben med ett stort och rymligt serviceområde, tält för mat och prisutdelning, servering av både kall och varm mat samt goda faciliteter för behov av den mer personliga karaktären. Lägg därtill en väl hanterad logistik med anmälan och besiktning vilket gjorde rallyupplevelsen utomordentlig för de tävlande.

– Jag är mäkta imponerad av de vägar vi fått åka på den här tävlingen. Jag kan personligen inte minnas att jag kunnat åka på vägar av så här hög kvalitet så här långt bak i startfältet tidigare. Jag bugar ödmjukast och tackar Eskilstuna MK för det jobb de har lagt ned på detta, synnerligen imponerande. Jag vill också tacka för det trevliga arrangemang i stort tävlingen var, säger klassansvarige Roger Fransson.

Hårda duster i alla klasser.
– Jag kan också konstatera att vi nu börjar nå upplösningen i våra nationella serier. Vi märker ett allmänt uppskruvat tempo och hårda bataljer. Spännande och roligt.

Men tyvärr några riktiga tillbud också. På det negativa kontot innebar det också flera avåkningar och några bilar som tyckte att de knappa fyraochenhalv milen var mer än vad tekniken även i Volvo kunde klara.

– Speciellt två rullningar, Oscar Janssons och Mathias Gustafssons, såg otäcka ut. I vanlig ordning var jag personligen i kontakt med de inblandade redan dagen efter. Vi kan lyckligtvis återigen konstatera vilken säker klass VOC ändå är trots det höga tempot i klassen. Ingen av besättningarna lider av något värre än blåmärken trots minst sagt spektakulära rullningar. Grunden till tryggheten läggs med en stark standardbil, 240 och i synnerhet 940 är en väldigt stark grundkonstruktion med god säkerhet och gott om utrymme för förare och CoDriver. Att vi sedan inte, som många andra klasser gör, tillåter att man plockar bort en massa säkerhets detaljer som Volvo har utvecklat och som bilen har original (stötfångarbalkar, balkar i dörrarna, buntning och stoppning och mycket annat) är också viktiga ingredienser i att hålla våra bilar säkra.

Kristoffer Karlsson segrade i Elit A
Men hur gick det då i tävlingen? Kristoffer Karlsson knep nu sin femte seger i årets serier. Han tog hem segern med relativt stor marginal idag före Tobias Isaksson som i sin tur höll tredjeplacerade Gustav Johansson efter sig med ungefär lika stor marginal. Emil Andersson körde en bra tävling även han och hade varit med i topptrion men tyvärr visade efterkontrollen på en felaktig bränslepump varför Emil inte kunde prisbedömas i denna tävling. Topptrion fördelade de högsta PowerStage-poängen i samma ordning som slutresultatet. Det återstående poängen kammades hem av Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg som slutade fyra respektive femma.

– Efter andraplatsen i Kil tog nu Kristoffer sin femte seger och möjligheterna till en perfekt serie med maxpoäng lever fortfarande. Frågan är dock om Kristoffer kommer att ta den risken i finaltävlingen i Örebro. En målgång och 10 poäng kommer nämligen räcka för Kristoffer för att ta hem sin sedan länge efterlängtade seger i SverigeSerien. För att kassaskåpssäkra segern även i SommarSerien så behöver Kristoffer 16 poäng i finalen i Nora om två veckor. Tobias har kämpat efter pallplats i serien sedan Torsby i vintras men nu fick gode Tobias till det med en finfin andraplats. Den resulterar dessutom i en raffinerande ställning inför finalen där Tobias nu jagar tredjeplacerade (i SverigeSerien) Patrik Fredriksson med en enstaka poäng. Gustav Johansson gör också han en riktigt fin insats och precis som Tobias tog han sin andra pallplats efter insatsen i Torsby. Stort grattis också till Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg till att ta hem de sista poängen på Powerstage.”

Dennis Persson tog full pott i Elit B
Dennis Persson strider under dagen med största rivalen Oscar Jansson. Efter en tidig ledning tar sig Oscar förbi inför sista sträckan men gör tyvärr en hård avåkning på sista sträckan och tvingas bryta. Tim Palmqvist har besökt serien tidigare och även då med en andraplats i bagaget och visar tydligt att det inte var en tillfällighet. Efter Tim kommer Niklas Berglund som normalt kör i Svenska Rallycupen med vilka serien i Eskilstuna delade startfält.
Dennis tar också hem högsta poäng på PowerStage följd av Niklas och därefter Tim. Magnus Lindqvist tvingades stanna för att kolla att Oscar Jansson var ok efter dennes avåkning och fick en konstruerad tid vilken också gav 2 poäng, i allra högsta grad rättvist. Sista poängen på sista sträckan kneps av Andreas Liljeberg.

– Så tråkigt att Oscar åker av efter en riktigt bra tävling. Bilen är illa däran men besättningen har klarat sig bra och det är trots allt ändå viktigast. Men, Oscar är av tuffa sorten och låter meddela att två skrotade bilar är tillräckligt för att kasta in handuken, just nu gör han oc teamet allt för att ha en ny bil klar till finalen i Örebro om en månad. Det gör att SverigeSerien ännu inte är avgjord även om Dennis Persson har allt i egna händer sitter i guldsits efter en magisk säsong och bara behöver inkassera tretton poäng i Örebro för att sitta helt säker.

Starka prestationer också av flera andra.
– Ett stort grattis vill jag rikta till Tim Palmqvist och Niklas Berglund som visade god fart under hela dagen inte minst på dagens sista extra poänggivande sträcka. Bra gjort. Magnus fick sina poäng på PowerStage efter en konstruerad tid vilket såklart kan verka konstigt men självklart kan det inte bli på annat sätt. Vi som tävlande ska aldrig behöva känna att vi förlorar på att stanna efter att en medtävlande kraschat på sträckan. Vi är den första och viktigaste länken i säkerhetskedjan och den får inte fallera. Grattis också till Andreas som tar en välbehövlig extrapoäng på sista sträckan trots att han blev kraftigt nedvinkad efter Oscars avåkning. Jag kommer som för många är bekant inte köra Örebro själv då jag inte hinner ordna med allt runtomkring inför prisutdelning med mera. Även Andreas vet detta och jag vet att hans mål var att ta sig förbi mig i serien innan Örebro men med exakt lika poäng men en bättre serie för egen del gick det bara nästan hela vägen. Ledsen Andreas … och så fick jag det sagt, säger Roger med en lätt nöjd blick.

Patrik Lundberg fick till det i Cupklassen
Efter många försök hela säsongen fick Patrik Lundberg så äntligen sin efterlängtade seger i Cupklassen. Patrik körde hem segern med tämligen god marginal framför Charlie de Jong. Duon följdes av Henri Cedergren som därmed presenterar sig i klassens serier som en fortåkare att räkna med framöver. Patrik tar även maxpoäng på PowerStage följd av Charlie och Henri. Fjärde och femte plats på sista sträckan togs av Fanny Jacobsson och Tobias Pettersson Nordwall.

– Jag stack ju ut hakan inför tävlingen och lade alla ägg i en korg avseende trolig segrare. Tyvärr mötte mitt favorittips, Robin Bäckström, sitt Waterloo redan på andra halvan av SS1 (SS1 var uppdelad i två delar 1a och 1b. Red. Anm.) och öppnade därmed dörren för Patrik att ta hem sin första, och mycket välförtjänta seger för i år. Mitt tips till andraplatsen, Joel Norqvist, föll även han bort med ett olyckligt motorras EFTER målskyltarna på dagens sista sträcka, och jag får så möjlighet att gratulera Charlie till en finfin andraplats följd av Henri Cedergren som jag därmed också välkomnar till klassens serier. Bra gjort alla tre och bra gjort Fanny och Tobias till att knipa de sista bonuspoängen på vår PowerStage.”

Isak Vikman var snabbaste ungdom
Klassen hade tre ungdomar som skulle göra upp om vem som var snabbast runt fem svårkörda sörmländska sträckorna. Snabbast runt var Isak Vikman följd av Oscar Östlund och Marcus Persson. Isak Vikman och Marcus Persson går därmed in i finaltävlingen av Sverigeserien med 6 poängs åtskillnad och vad som helst kan således hända.

– Jag börjar känna mig som en gammal grammofonskiva som hakat upp mig men så så imponerande dessa ungdomar är. Blotta tanken att själv köra dessa vägar i det tempo de här ungdomarna gör utan noter på osopade vägar är både hisnande och lite skrämmande. Isak visar återigen stor skicklighet och körförmåga med sin tävling och en i mina ögon lika imponerande insats står Oscar och Marcus för. Jag är mycket imponerad.

Stor teknisk kontroll efter målgång
I samband med tävlingen i Eskilstuna genomförde klassen en stor teknisk efterkontroll. Alla bilar kollades, dock inte samma sak på alla bilar.
– Jag måste lyfta på kepsen och tacka våra tekniker i klassen som efter målgång gjorde ett enormt jobb att göra tämligen djupgående tekniska kontroller på samtliga VOC-bilar, och till och med öppnade motorer på två bilar. För några ekipage blev det tyvärr negativa konsekvenser men det visar ju samtidigt hur otroligt viktigt det är att vi kontrollerar. Vi har en plikt att bevara och försvara styrkan som finns i vår klass, att stävja fördyringar och felaktiga delar som kan ge prestandafördelar och därmed orättvisa. Därigenom bromsar vi ökade kostnader och vi kan fokusera på att köra rally för våra pengar istället för att bygga snabbare och snabbare bilar.

Togs ut på grundval av vår reglemente.
– Bilarna togs ut på det mandat som finns i vårt reglemente som ger våra tekniker möjlighet att plocka bilar fritt och att kontrollera olika saker på olika bilar, alltså inte 100% enligt Bilsportförbundets regler för formaliserad efterkontroll. Det vill säga: vi gjorde som vi alltid har gjort och som fungerat så bra och hållit klassen frisk och sund under så många år. Viktigt att understyrka är att vi självklart inte gör kontroller för att ”sätta dit någon” utan för att hålla klassen rättvis, schysst och bromsa kostnader. Det är extra viktigt i en klass som vår som närmast är att betrakta som en enhetsklass.

Hur gick kontrollerna då?
– Våra tekniker hittade tyvärr delar som inte var enligt reglemente och dessa förare bestraffas med uteslutning ur tävlingen, för ett par som slogs i toppen av sina respektive klasser blir detta väldigt kostsamma bestraffningar. Vi hittade också felaktiga kamaxlar på inte mindre än tre bilar, det kan tyckas konstigt att man efter det debacle som det blev efter finalen 2017 fortfarande finns bilar med felaktiga kamaxlar där ute. Dessutom är reglerna så klara och enkla: Det finns bara två tillåtna kamaxlar i klassen, antingen Volvos egna H-kammar eller den nytillverkade H-kammen med samma grund som köps på Din Rallyboutique, alla andar är otillåtna. Och gällande detta ska också sägas att det torde vara ytterst få av Volvos egentillverkade H-kammar som fortfarande inte är utslitna och förbrukade. Till dessa förares försvar ska sägas att de är förare som nyss börjat och som köpt sina bilar byggda av någon annan och ännu inte hunnit kontrollera allt på dem. Måhända en förklaring men faktiskt inget försvar, det är otvetydigt vårt ansvar som förare se till att den bil vi startar med är korrekt enligt gällande regler.

Att bilarna var uttagna enligt klassens metod och inte SBF´s gör att det är tveksamt om det blir någon ytterligare bestraffning från förbundet, men att ta ställning till detta är inte en fråga för klassen utan för tävlingsledningen och förbundet, och det var som sagt inte heller vår avsikt med den här efterkontrollen. VOC kommer att fortsätta att varva kontroller helt enligt förbundets formalia, dvs som även ger förbundsbestraffning om något felaktigt upptäcks, med kontroller enligt klassens eget system - precis som klassen alltid har gjort och som fungerat så bra.

Vi närmar oss finalen i SverigeSerien som återigen går av stapeln i Örebro med Rikspokalen den 5 oktober. Dessförinnan ska vi dock knyta ihop säcken i SommarSerien. Det gör vi i Nora 14 september med finaltävlingen som är obligatoriskt räknad i allas personliga sommarserier. Den kortare serien gör att inget är klart ännu så räkna med en spännande upplösning. Med det tackar vi återigen Eskilstuna MK för en fantastisk tävling. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Bresontrofén:[Resultat]
Aurskog-Høland Rally:[Resultat][Tidsplan][Rallyradio][Info][Anslagstavla][Karta]
Kåtmyra 1:[Resultat]
Borås Bil Rallysprint:[Resultat]
Rally Poland:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Anslagstavla][Karta]
Southern Ohio Forest Rally:[Resultat][Anslagstavla][Karta]
Onsdagssprinten 2:[Resultat]

Publicerad: 2019-09-05 16:21






Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
© emotorsport.seBresontrofén störst för helgen, uppländska Rasbo MK kör sju sträckor med tävlande för Upplands DM och VOC Sverigeserien för de 100-talet tävlande. Resultaten kommer gå live under dagen.

Närmare 90-talet bilar för Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar, där handlar det om två sträckor som ...

Publicerad: 2025-06-13 21:31


Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Sträckan Mikolajki Arena på 2,5km avverkad underk vällen, snabbast totalt hemmahoppet Mikolaj Marczyk som hade 0,1 sekund till Andrea Mabellini och ännu en tiondel till Martins Sesks.

Svenskarna utanför topp 10.
Som 12:a genom sträckan, 2,4 sekunder från snabbaste ses Mille Johansson och ...

Publicerad: 2025-06-13 21:11


Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
© emotorsport.seKlockan 19 rullar Rally Poland igång, en första kort publiksträcka. Under dagen kördes först träning och efterföljande kval som sätter startlistan i Rally2 klassen, snabbast på båda var Martins Sesks som är tillbaka i Skoda Fabia RS Rally2 för ett inhopp vid sidan om sin WRC satsning med M-Sport.

...

Publicerad: 2025-06-13 17:06


Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
© emotorsport.seDammet har knappt hunnit lägga sig efter premiären i Vara innan det är dags för årets SverigeSerie att styra kosan mot trakterna kring Uppsala, Rasbo säger adressen närmare bestämt och ärevördiga Bresontrofén är evenemanget. Allt är upplagt för en riktig härlig tävling.

Det var några år sedan Bre...

Publicerad: 2025-06-13 05:47


Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
© emotorsport.seHistoriska Sprint & Back Cupen går för Guttstasprinten hos Kolsva MS på söndagen, en sträcka på 1,95km körs två gånger ute vid Norsabanan. Intresse växte till sig och slutligen 25 åkare i listan.

Endast tio ekipage för den historiska klassen med Håkan Huggare, Jörgen Jansson, Göte Nygren och Karl...

Publicerad: 2025-06-13 05:36


Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
© emotorsport.seIsak Reiersen och Mille Johansson med co-drivers går för kval under tidiga eftermiddagen. Kvalet kan ses när WebTV sändningen drar igång klockan 13:00.

Det är sträckan Baranowo på 6,3km som används, redan vid 10:30 inleddes fria träningen och vid 13 går kvalåk igång som sätter startpositionen för...

Publicerad: 2025-06-12 21:26


Stort intresse för Skilling 500.
© Skillingaryds MK.Planerade maxtaket är 150 anmälda enligt inbjudan och sista anmälningsdag är på måndag för Skilling 500, arrangerat av Skillingaryds MK.

Tävlingsledningen har sett över tidsschemat inom ramarna för våra avlysningstider.
Vi ser att vi kan ta emot fler än vad vi planerade för när inbjudan g...

Publicerad: 2025-06-12 21:13


Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seSvenska SprintRallyCupen med andra deltävlingen för året, nu Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar. Dit väntar två sträckor som går dubbelt för de 88 tävlande - enkelt med bara fyra klasser då licensklasserna samsas.

Standard är delat störst med 34 deltagare i listan där vi hittar SM åka...

Publicerad: 2025-06-12 21:02


Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
© emotorsport.seTill hösten körs 49:e South Swedish Rally, den 12-13:e september är det Olofström som är basen för rallyt. Det blir nio sträckor varav fyra sträckor körs två gånger, totalt 109km special och alla sträckorna på grus.

Den 27:e juli öppnar anmälan för rallyt fredagen den 12:e september på kvällen kö...

Publicerad: 2025-06-12 20:38


Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
© emotorsport.se6,3km långa sträckan Baranowo inleder det Polska VM Rallyt, där körs under fredagen träning, kval och shakedown. Vid 10:30 inleds den fria träningen där de tävlande har två åk att göra, klockan 13 går Rally2 täten ut för att göra sitt kvalåk som sätter startpositionen. Från klockan 14 har de restera...

Publicerad: 2025-06-12 18:44


Tidigare nyheter:
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.
21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
Tidaholms 100-års sprint i augusti med totalt fyra sträckor!
Mille redo för tufft grusäventyr i Rally Poland, tredje EM-starten i huvudklassen väntar.
Norska Aurskog-Høland Rally till helgen, flera Svenskar till start.
18 mil special i USA, Svensk bil i helgens Southern Ohio Forest Rally.
Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint.
ERC-helg med Rally Poland - upplägg, startfält och länkar för rallyt.
Kända namn i Ypres Rally - Paddon, Latvala, Loix & Verstappen.
Anmälan stängd - fullt startfält till Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för helgens Rally Poland, sju bilar med Svenskt intresse.
Anmälan stängde på 69 ekipage för SM Veckan, vassa namn i listan.
Oliver Solberg klättrar till seger på Sardinien.
Enköpings Motorklubb fyller 100 år - arrangerar jubileumsrally!
WRC tabellerna efter Rally Italia Sardegna.
Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna.
» Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
» Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
» 21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
» Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.
» Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint.
» 300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.