Med sviktande antal startande i FIA Asia Pacific Rally Championship gör man nu om i serien. Under flera år körde Skoda ihop med däcktillverkaren MRF ett tvåbilsteam i serien - under fjolåret körde också Svenska Mpart två Mitsubishi Mirage i serien med framgång där Robert Blomberg slutade på bronsplats.
I år har intresset varit svalt utan vare sig Skoda eller Mpart, något som gjort att FIA stuvat om i serien. Sju deltävlingar har plockats fram fördelade över två mer regionala cuper och med den sjunde deltävlingen som stor final. Just de långa resorna har gjort deltagande svalt.
Tre deltävlingar för Pacific Cup med två tävlingar i Nya Zeeland och en i Indonesien. För Asia Cup som startar i augusti väntar Malaysia, Japan och Kina på startande.
När de tävlande summerar sina cuper har de också kvalificerat sig till den stora finalen i Indien med India Rally 7-8 december. Dit har de som deltagit i minst två deltävlingar för sin cup chans att åka och göra upp om FIA Asia Pacific Rally Championship titeln för förare och co-drivers - och i en juniorklass.
Vid sidan om R5, R4, R3 och R2 bilar kan också nationellt klassade bilar i respektive deltävlings land anmäla sig för tävlande, något som öppnar för de populära AP4 bilarna i distriktet.
# FIA Asia-Pacific Rally Championship:
» 12-14/4: Rally of Otago, New Zealand (Pacific Cup)
» 03-05/5: Rally of Whangarei, New Zealand (Pacific Cup)
» 21-23/6: Rally Tasmania, Australien. (Pacific Cup)
» 06-07/7: Rally of Medan, Indonesia (Asia Cup)
» 02-04/8: Rally of Johor, Malaysia (Asia Cup)
» 23-25/8: Eureka Rally, Australien. (Pacific Cup)
» 20-22/9: Rally Hokkaido, Japan (Asia Cup)
» 26-27/10: China Rally Longyou, China (Asia Cup)
» 07-08/12: India Rally, India (Final)
Publicerad: 2018-12-05 22:02