Pirelli är långt ifrån den ende och störste leverantören av rallydäck i WRC serien, störst är Michelin som har samtliga fyra fabriksteam som kunder, DMack har stora skaror privata åkare och som fjärde leverantör syns Hankook som har en liten del av startfälten.
Italienska Pirelli syns dock i flera av klasserna, bland förarna i år som kört på märket syns Henning Solberg som gjort delar av säsongen på det Italienska märket, andra är WRC2 åkaren Lorentzo Bertelli.
När Pirelli nu skickar ut sin statistik över 2014 års WRC säsong är det intressanta siffror, totalt har 1857 däck levererats till VM deltävlingarna, 987 av dem har gått på grus - 143 på is och snö och resterande på asfalt. Totalt har 44 förare under året använts märkets däck och i snitt har varje däck kört 65km special.
Två sträcksegrar totalt har däcken tagit, båda med Henning Solberg bakom spakarna i en Ford Fiesta WRC - en i Rally Sweden och en på avslutningen i Walles Rally GB. En FIA titel har tagits på märkets däck, det genom Max Rendina som vann produktionsklassen i WRC2 serien med en Mitsubishi. Samtidigt tog Lorentzo Bertelli en seger med Pirelli under året i WRC2 klassen.
Snabbaste rallyt var det Finska VM Rallyt där 122,09km/h uppmättes i snitt, långsammast var Argentinska VM Rallyt med 86,3km/h. Enskilt snabbaste sträcka var i Polen där 136,88km/h uppmättes och i Spanien togs bottenrekordet med 51,56km/h på publiksträckan. Den längsta enskilda sträckan var på Sardinien, då med 59,13km.
Under 2015 kommer märket göra större avtryck i WRC serien, man kommer gå in och stötta fler privata team - bland andra nämns Lorentzo Bertelli gå för märkets däck ännu en säsong, och nu med ökat sponsorstöd. Andra som sägs gå för de Italienska däcken är Robert Kubica.
Publicerad: 2014-12-22 09:30