Tidigare flitige rallyåkaren, Österrikaren Manfred Stohl har genom egna firman Stohl Racing drivit bilar i såväl EM som VM serier under åren. Sitt egna rallytävlande har legat lågt de senaste åren, så sent som förra helgens körde dock Österrikaren VM final i Rallycross, där hoppade han in i andrabilen hos Petter Solberg - slutade femma i ena semifinalen!
För några år sedan byggde han de första gasbilarna till rallyskogen. Först ut var en Mitsubishi Lancer EVO9 och där efter byggde teamet en Peugeot 207 S2000.
Redan 2011 presenterade Manfred och företaget en satsning på eldriven Peugeot 207 super2000 - bilen väntas bli klar 2013 men först nu - i slutet av 2014 - är den redo att testas på allvar i rallyskogen. Två elmotorer på 400 kW och 544hp är vad som gäller, dessa tar bilen som väger 1500kg från 0-100km/h på 3 sekunder!
Konstruktionen med batteripacken har varit det mest krävande, både en nog kraftfull lösning som att ett enkelt byte måste vara möjligt - batterierna byts på under fem minuter på serviceplatsen via en specialtrailer med påbyggd lyft. Batterierna sitter monterade mellan stolarna med en skyddande burkonstruktion från ovansidan.
De första testerna talar om ett snitt runt 30km specialsträcka per batteripack - det kräver täta servicebesök. Ett annat problem som bilbyggarna ställdes till var bristen av ljud, en stor säkerhetsrisk i rallyskogen, det löstes genom att helt enkelt "generera" ett motorljud som "spelas upp" utefter gaspåslag!
Bilen ska på dispens få testas i tävlingar under nästa år i framför allt Tyskland och Österrike.
Publicerad: 2014-12-02 21:47