MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-13 21:48






Paddon toppar ERC Rali Ceredigion - Mille JEM ledare - punktering för Calle.
© emotorsport.seFörsta tävlingsdagen för JDS Machinery Rali Ceredigion avverkad, Hayden Paddon har verkligen hittat känslan på vägarna, vunnit flertalet av sträckorna och leder rallyt med bred marginal inför söndagen.

1:18 minut bakom är tvåan Chris Ingram som uppvaktas av Mathieu Franceschi, 8,7 sekunder mellan...

Publicerad: 2024-08-31 21:12


Nattsson värst totalt i Emiltrofén, Karlsson tog hem 2wd.
© emotorsport.se133 ekipage anlände Hultsfreds flygplats för start i Emiltrofén under lördagen, fem sträckor på lika många mil när Svenska RallyCupen, Smålands DM, Östergötlands DM och 1300 Rallycup bjöd på deltävling.

Jakobsson utmanade.
Martin Jakobsson i Ford Fiesta före David Nattsson i Mitsubishi La...

Publicerad: 2024-08-31 20:21


Larsen körde hem Rally Larvik - Wesslén tvåa i Nationella klassen.
© emotorsport.seNorska Mästerskapet gick på asfalt med Rally Larvik, tre sträckor dubbelt följt av att en av sträckorna gick en tredje gång, men då i motsatt riktning.

Frank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen i VW Polo satte högst tempot från start, de fyra första sträckorna vann Larsen före Henning Solberg o...

Publicerad: 2024-08-31 19:28


Grahn snabbast runt Koppartunnan, tiondelen avgjorde i sista åket.
© emotorsport.seMK Kopparberg med Koppartunnan, 28 deltagare från start till mål när en sträcka gick tre gånger. Fredrik Grahn och Stig Andervang körde på tiondelen lika på första sträckan, gjorde om bedriften på andra varvet - in till mål genom det tredje kom Grahn och Emil Juselius Flink i Skoda Fabian en tiondel...

Publicerad: 2024-08-31 17:48


GK Door Team Sweden före Ekmans Hedesunda i SM-seriens teammästerskap.
© emotorsport.seTeammästerskapet i Rally SM leds av GK Door Team Sweden, teamet med mest rutinerade besättningen och störst uppbackning bredvid. En fullträff för teamet i East Sweden Rally där man nu har landat 100 poäng under säsongen där Patrik Flodin, Dennis Rådström och Patrik Hallberg kört hem fina resultat.
...

Publicerad: 2024-08-30 20:43


Följ flera av lördagens rallyn, bl.a. Radio och Resultat från Emiltrofén.
© emotorsport.seStörst med 130-talet startande är Emiltrofén med Vimmerby MS som arrangör, Svenska RallyCupen, 1300 RallyCup samt Smålands och Östergötlands DM serier kör om poäng när fem sträckor på fem mil ska avverkas från Hultsfreds Flygplats med start klockan 10:00. Resultat, Rallyradio och Tracking bland tjän...

Publicerad: 2024-08-30 18:57


Paddon och Schulz EM snabbast i Rali Ceredigion - Carlberg tvåa i Junior EM.
© emotorsport.seDe två första sträckorna i ERC deltävlingen JDS Machinery Rali Ceredigion är avverkade, det bestod av två åk på den 1,3km korta publiksträckan. Redan under dagens kval visade Hayden Paddon tempot och var snabbast, han fortsatte med två sträcksegrar under kvällen.

Nya Zeeländaren leder rallyt 1,3 ...

Publicerad: 2024-08-30 18:54


Prestigfylld YRC-Sprint på söndag, prispengar i sikte.
© emotorsport.sePrestigefyllda YRC-Sprinten med Vallentuna MK som arrangör, 2,7km är sträckan som går tre gånger - rallyt har lockat 62 startande och enkelt upplägg med bara sex klasser!

Nio deltagare för fyrhjulsdrift där Stig Andervang och Fredrik Grahn dubblerar, de åker båda i Kopparberg under lördagen och d...

Publicerad: 2024-08-30 18:38


60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Ett 60-tal tävlande samlas för Brukssvängen hos MSK Hammaren, deltävling i 7-klubbars serien med 16km special, då en sträcka som går tre gånger.

Närmare halva startfältet, 25 åkare går för Trimmat 2wd med Antti Johannesson och Håkan Långkvist bland de fem A-förarna. Resten jämt fördelat i B- och...

Publicerad: 2024-08-30 16:27


Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
© emotorsport.seTossebergsracet med Fryksdalens MK där Historiska Sprint & Back Cupen är på plats under söndagen, asfalt i backen som mäter 2,4km och detta ska köras tre gånger.

Fem klasser med tävlande, två för de äldre bilarna, bilar fram till 1965 är klen med bara Per-Erik Sköldin, Hanz Norell och Folke Åkerb...

Publicerad: 2024-08-29 22:00


Tidigare nyheter:
60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
Följ kvalet, WebTV och Resultat inför JDS Machinery Rali Ceredigion.
40-talet åkare till Lundasprinten.
Laddat för tuffa rallyfighter i lördagens Emiltrofé, närmare 140 åkare till start.
Shakedown och träning inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion imorgon.
YRC Sprinten avgörs på söndag, 66 ekipage kör om prispengar.
Beläggningsarbete stoppade rally, Eklidensprinten fick ställa in.
Klappjakten på gång nästa helg, två sträckor dubbelt.
Viktiga poäng på spel för Mille Johansson när Rally-EM körs i Wales
Från ERC i Skoda till Spanska Mästerskapet med Hyundai.
Fyrklöverns Sprintcup inleder med fullt startfält i Åmålsracet.
Fourmaux med Puma Rally1 klar för Rallylegend.
Tunt med 20 bilar för Eklidensprinten Asfalt.
26 åkare för lördagens Koppartunna.
Nattkröken firar 60 år, klassiskt rally på nya vägar väntar 7:e september hos Fagersta MK.
Topptempo av Drive VXO i East Sweden Rally med fossiloberoende bränsle.
Lördagens Emiltrofén, kampen hårdnar i Svenska RallyCupen.
Ekrundan på gång, beskrivning - så körs de båda sträckorna.
Nordiska och Norska Mästerskapen i helgens Rally Larvik, Svenskt på startlinjen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 30-01/09


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Laxårallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.