|
Inför SSRC finalen – läget i 2WD. PRESSRELEASE
Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skall nu ytterligare 120.000:- fördelas i slutspelet.
Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Enligt notskrivaren och en av cupens grundare Anders Martinsson är SS 1 bland de bästa sträckor han notat sedan starten för tio år sedan. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.
Vad är mer naturligt än att starta 2WD rapporten med en intervju med segraren bland A-förarna Pierre Fransson som förstås är nöjd med säsongen. –”Jag känner nu att jag nått en hög lägsta nivå. Bilen funkar perfekt och jag har kommit i mål alla tävlingar i år och bara brutit en sen bilen byggdes ny förra året. Nille-motorn och Sadevlådan har gjort mycket för prestandan och hållbarheten.”
A-förare 2 WD har det varit sex olika segrare på de tio deltävlingarna, den ende som inte är kvalificerad är Markus Theorin, Skillingaryd som satsat på SM. Pierre igen, -”Det är väl ingen tvekan om att jag satsar på seger men mina konkurrenter gör likadant och det är bland de som segrat under året jag ser mina största utmanare, Mattis Olsson, Gullabo, Magnus Johansson, Älmhult, Christopher Zeijlon Skillingaryd och David Bellborg, Ryd.
Att det är två i bilen glöms ofta bort då allt fokus ligger på föraren. Även Pierre har sin syn på detta, men en lite annorlunda sådan, -”Jag tycker det har varit väldigt utmanande och utvecklande för mig att byta kartläsare under året, det tvingar mig till skärpning och ger mig en extra kick. Detta förutsätter förstås att man, liksom jag har haft turen att göra, får tag i kartläsare med hög kompetens och stor erfarenhet.
Den 38-årige byggmästaren och tvåbarnspappan Pierre Fransson avslutar med att ge både ros och lite, lite ris till SSRC 2014. –”Fantastiskt fina tävlingar och vägar och med en tuff kamp i varje tävling samtidigt som det gäller att ta sig i mål för att komma bra till i prispottslistan. Man vet vad som gäller från säsongens början vad gäller priser, det enda att tänka på är lite tydlighet vad gäller dekaler och poängberäkning. Vi ser verkligen fram mot finalen”.
Kampen i klassen understryks av att det mellan Pierre, som etta i grundserien, och Magnus Johansson, som är tvåa, skiljer det i de åtta tävlingar de båda fullföljt omfattande 371 km SS bara 0,16 sek per kilometer men faktiskt med Magnus som den snabbare.
Vi går nu till B-klassen och då inleder vi med att berömma klassens suverän Emrik Smedberg, Växjö. Han och hans kartläsare Esmeralda Gyllenswärd har vunnit sju av tio tävlingar men utmanades hela säsongen av Victor Karlsson, Nybro och på slutet också av Tim Pettersson, Växjö. Har då Emrik någon chans i finalen? Gör man motsvarande jämförelse under årets alla tävlingar med Pierre så skiljer det 0,7 sek per km och med det som bakgrund ser det tufft ut. Samtidigt tävlas det nu på lika villkor och visst kan det vara tändvätska nog för en B-förare att försöka slå sig in bland de tre främsta i finalen.
I C-klassen slutligen har de tio tävlingarna sett sju olika segrare. Det är dock grundseriens segrare Andreas Axelsson, Grimslöv som tagit flest med sin tre. Störste utmanaren är förstås tvåan Krister Bengtsson, Olofström. Fem av segrarna är inte kvalificerade till finalen men kan dyka upp på något av de wild-cards som utdelas.
Vi ser fram mot en spännande final i Vetlanda den 25 oktober.
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-10-08 21:15
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |