Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
   
____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar Historic   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-06 20:38






Fyra SM-deltävlingar för JSM Standard 2025.
© emotorsport.seSom tidigare presenterat kommer Svensk Bilsport göra en storsatsning på Junior-SM i klassen Standard, med prispengar upp till 200 000 kronor, samt ett omfattande paket med utbildningar, tester, media och PR i samarbete med däckleverantören Hankook.

Denna satsning startar redan nästa år, där fyra ...

Publicerad: 2024-11-08 19:15


Adam och Maja med Ford Fiesta Rally3 2025.
© Grahn Motorsport.Ett 20-tal rallyn under året i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland är facit för Adam Grahn som inledde med Ford Fiesta Rally4 innan det till sommaren kom in en Peugeot 208 Rally4 i teamet.

Vid tidigare inhopp och de nu tre sista tävlingarna med Maja Bengtsson som co-driver blir det en spännande ...

Publicerad: 2024-11-07 20:31


Rallyfinal på gammalt vis, Mörkerrundan startar lördag klockan 18.
© emotorsport.se Mörkerrundan hos Södra Sunnerbos MK avslutar rallyåret i Sverige, mörkertävling med start vid 18-tiden på lördagen. Smålands DM kör final och det lockar närmare 60 startande. Totalt tre sträckor ska köras, två unika då den ena går dubbelt vilket ger 23,5km special.

57 tävlande fördelade över elv...

Publicerad: 2024-11-07 20:05


Svenskt i listan till Kroatiska Rally Show Santa Domenica.
© emotorsport.seNågra få ekipage ses i listan för Kroatiska Rally Show Santa Domenica som avgörs 22-24:e november med basen i Savrscak. Fem sträckor ska avverkas, inleds med 3,8km långa Savrscak by Night under lördagskvällen.

Söndagen är avgörande, 7,7km långa Savrscak Arena går tre gånger för dagen, mål ceremon...

Publicerad: 2024-11-06 21:49


Paddon favorit i Rally of Whangarei.
© emotorsport.seNya Zeeländska International Rally of Whangarei 2024 med närmare 24 mil grus i helgen, totalt 18 sträckor för de 40-talet tävlande i den internationella tävlingen för Asia Pacific Rally Championship.

Europamästaren Hayden Paddon med Jared Hudson i högerstolen på Hyundai i20 n Rally2 tar startnumm...

Publicerad: 2024-11-05 20:38


Sju deltävlingar för Finska rallymästerskapet 2025.
© Loudlife Media / AKK.Finska Mästerskapet går 2025 för sju deltävlingar och inleder redan i mitten av januari med första rallyt på snö och is. Man fortsätter till Rovaniemi när Arctic Lapland Rally tar serien vidare.

Tredje stoppet i Savonlinna där man första helgen i mars åker sista deltävlingen på vinterväg. I slute...

Publicerad: 2024-11-05 20:12


Nyheter om Standardklassen i Rally-SM, framtida JSM och RM klass.
© emotorsport.seStygruppen för Rally-SM jobbar aktivt med att utveckla mästerskapet för framtiden. En del i detta är att minska antalet SM-tecken i rally, att satsa på juniorer och att få fler att tävla i mästerskapet. Därför har Styrgruppen beslutat att göra förändringar i Standardklassen.

Som tidigare presente...

Publicerad: 2024-11-05 16:53


Historisk EM final till helgen med Acropolis Rallyt.
© Anders Johnsen.Till helgens avgörs årets FIA Historic European Championship med grekiska Historic Acropolis Rally, ingen svensk i startlistan bland de 60 deltagarna.

Bara 12 av ekipagen registrerade för EM poäng i tävlingen som körs över 15 mil grusvägar, Tibor jun. Erdi i Ford Sierra möter bland annat hemmahop...

Publicerad: 2024-11-04 19:58


Latvala vill leda Toyotas WRC-team på deltid, vill köra Historiska EM-serien.
© Anders BlomqvistJari-Matti Latvala är teamchef för Toyota Gazoo Racing, hans tid på posten har lett till flera titlar - året är ett undantag där man går mot andraplatser. Anledningen är främst att varken pålitliga vinnare som Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä kört fulla säsonger - vikten har legat på Elfyn Evan...

Publicerad: 2024-11-04 19:56


Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo.
© Hyundai Motorsport.Mycket står på spel när Forum8 Rally Japan avgörs i slutet av månaden, Hyundai Motorsport har allt att vinna - de toppar både förare och tillverkarnas mästerskap inför finalen.

För att ge ett par av förarna lite extra mil i kroppen skickar de delar av teamet ihop med Thierry Neuville och Andreas ...

Publicerad: 2024-11-03 20:01


Tidigare nyheter:
Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo.
Foto från Novemberskölden.
Kalendern för Volvo Euro Cup 2025, åtta deltävlingar i Sverige, Tyskland, Norge & Danmark.
Mares körde hem Lausitz Rallye, Svenskarna försvann under helgen.
Axelsson körde hem stora höstfinalen, Novemberskölden.
Persson snabbast genom Glanshammarssprinten.
MotorsportSalongen närmar sig, Rådström pratar 2025 - team, klubbar och företag på plats.
Rallylördag med resultat och radio, följ Novemberskölden, Glanshammarssprinten och Lausitz Rallye.
Andervang tia, Grahn trea när första dagen av ADMV Lausitz Rallye summeras.
Information om distribution, hantering och upplägg kring Rally-SM och Hankook.
Tre svenska ekipage, följ kvällens start av Int. ADMV Lausitz Rallye.
Toyota GR Yaris Rally2 leveranserna rullar på, nu bilar i Sverige och Norge.
Största rallyfinalen på länge, Novemberskölden med över 230 startande ekipage.
Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag.
Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup.
Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio.
Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen.
Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint.
Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan.
Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.