NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Svenska Sprintserien 6:[Resultat]
Svenska Sprintserien 5:[Resultat]
Majsprinten:[Resultat]
Rally Due Valli:[Resultat][Shakedown][Karta]
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM:[Resultat][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][Anslagstavla]
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2014-10-06 20:38






Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
© emotorsport.seI onsdag startade Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, de ERC-tävlande rekognoserade under förmiddagen, samtidigt byggde teamen upp servicetälten, gjorde de sista justeringarna på bilarna innan de gick till besiktning.

På kvällen möttes ett gäng svenska och norska åkare på Bauhaus för ett event f...

Publicerad: 2025-06-01 15:14


Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
© Chris Andersson.Det Växjöbaserade rallyteamet DRIVE VXO skördade nya framgångar i den tredje deltävlingen av Rally-SM som avgjordes i helgen. Tävlingen, Royal Rally of Scandinavia, kördes parallellt med rally-EM och utspelade sig på klassiska VM-vägar i Värmland med start och mål i Karlstad.

Teamet baserat i Väx...

Publicerad: 2025-06-01 12:38


ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!
© emotorsport.sePoängen fördelade i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, vinnande Eyvind Brynildsen tar klivet in som sjua i ERC-tabellen med sin seger och en bonuspoäng för femte tid på avslutande sträckan. Upp som ledare går finske rallytvåan Roope Korhonen som tar topp i tabellen med 60 inkörda poäng på två start...

Publicerad: 2025-06-01 11:41


Florin 4wd vinnare, Johansson toppade 2wd i Majsprinten.
© emotorsport.seInte bara EM och SM, Eskilstuna MK körde Majsprinten under lördagen ingående i Eskilstuna Sprintcup - tävling på egna motorområdet med tre åk på den 2km långa sträckan. Arrangörsklubbens Pontus Florin i Mitsubishi tog hand om segern 2,8 sekunder före David Dannevall, vidare Anton Malm inom 3,7 sekun...

Publicerad: 2025-06-01 10:51


Mille Johansson sexa i Royal Rally of Scandinavia efter stark avslutning.
© emotorsport.se20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm tog sin bästa placering hittills i FIA European Rally Championship när han tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika slutade sexa i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia – det svenska EM-rallyt med bas i Karlstad.

Efter att ha vunni...

Publicerad: 2025-06-01 10:03


Eyvind Brynildsen ny kung i Värmland - vann Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Efter två år med svensk och värmländsk seger i det svenska EM-rallyt blev det tronskifte när norske Eyvind Brynildsen & Jørn Listerud körde hem den tredje upplagan av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia efter en nagelbitande fight.

Toyota-föraren Brynildsen gick in i den tredje och avslutande dage...

Publicerad: 2025-06-01 09:38


Händelserik avslutning i Rally-SM´s Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seDen sista dagen av årets tredje Rally SM deltävling bjöd på starka insatser och flera dramatiska avgöranden när Royal Rally avslutades med fyra sträckor under lördagen.

Den tredje och sista dagen av Royal Rally of Scandinavia, där SM avgjordes som en del av EM-tävlingen, rörde sig i östlig riktni...

Publicerad: 2025-06-01 08:36


Hallberg & Stigh trea i Italienska mästerskapets Rally Due Valli.
© Patrik Hallberg Motorsport.Italienska Rally Due Valli inledde med två sträckor under fredagens kväll, fortsatte med sex under lördagen, allt på asfalt. Drygt 10 mil special från Verona som fjärde deltävling i Italienska mästerskapet.

33 av de 93 startande sågs i Rally4 klassen där Lancia Ypsilon Rally4 HF stod för 25 av ek...

Publicerad: 2025-05-31 23:09


Patrik Flodin och Göran Bergsten återtar SM-ledningen efter seger i Royal Rally of Scandinavia.
© William Wennerholm.Patrik Flodin och Göran Bergsten höll upp farten och vann den tvåhjulsdrivna Rally SM klassen i Royal Rally of Scandinavia efter seger på SM-delens sju av nio sträckor. Därmed återtar de SM-ledningen igen.
Det har varit speciellt att få köra tillsammans med EM på de här otroligt fina vägarna. ...

Publicerad: 2025-05-31 21:56


Rådström tar segern i SM-deltävlingen, Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seRally SM med tävlande under Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, de 100-talet SM åkarna körde bakom SM-fältet och avverkade nio sträckor.

Dennis Rådström och Sunniva Rudi tog tog kommandot från start när de inte bara vann SS1 i SM-delen utan också straffade EM-åkarnas tider. 25,4 sekunder blir seg...

Publicerad: 2025-05-31 19:04


Tidigare nyheter:
Brynildsen, Korhonen & Reiersen på pallen - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i mål.
Brynildsen vinner Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!
Dags för avslut, Royal Forest och Ölme tar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål,
69 ekipage till WRC Acropolis Rally Greece - Solberg, Andersson och Mille i VM-klasser.
Tidig morgon, Ängebäckstorp och Bjurerud i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Brynildsen toppar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Reiersen jagar.
Rådström, Karlström, Flodin och Olofsson i SM ledning efter fredagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Gårdsjö och Colins avslutar lördagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Majsprinten på Ekebybanan på lördag.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Grönlund och Värmskog först ut på morgonen.
Rådström snabbast av alla när SM-delen av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia inledde.
Allen snabbast på kval, Temepestini vassast på ss1 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Start och Bråtebäcken - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia drar igång.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdagens körning på Örnäs.
Resultat från träning, kval och shakedown inför Royal Rally of Scandinavia.
Inför, 90-talet SM åkare gör upp i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Träning, kval och shakedown inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Rally-SM laddar för Värmländsk rallyfest i Royal Rally.
Bilder direkt från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia!
Inför, 30-talet åkare i ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - här är startfältet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Uppland.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Badhotelletrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.