NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-06 20:38






Flera Svenskar till ADAC Actronics Rallye Sulingen, Volvo Euro Cup kör deltävling.
© emotorsport.seVolvo Euro Cup kör den 25-26:e april årets andra och tredje deltävlingar i cupen, var dag en deltävling under tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen. Tre sträckor på 24km under fredagen, åtta sträckor på 11 mil väntar under lördagen.

Just nu 16 bilar anmälda för cupens klasser, fyra i den otrimmade...

Publicerad: 2025-04-14 22:13


Semenuk körde hem Olympus Rally - Johnston snabbast med tvåhjulsdrift.
© Subaru Motorsports USA.I helgen avgjordes Olympus Rally, tredje deltävling för Amerikanska Mästerskapet. Kanadensaren Brandon Semenuk gjorde det mesta på sin väg mot segern, vann rallyts första nio sträckor och ledde med 3:19 minuter inför de tre sista - då hade han också plockat 30 sekunders prickar för sen ankomst.

M...

Publicerad: 2025-04-14 21:31


Rally-SM stärker för framtiden – JSM Pre-Season Camp en lyckad satsning för Junior-SM Standard.
© Rally SMDen 10–11 april arrangerades den första upplagan av JSM Pre-Season Camp, en ny satsning från Rally SM med målet att ge unga förare, co-drivers och team i Junior-SM Standard rätt verktyg och inspiration för att ta klivet in i mästerskapet.

Under två intensiva dagar hos DRIVE VXO utanför Växjö fick...

Publicerad: 2025-04-13 22:31


Trelleborgs MK summerar Rally Anderslöv.
Rally Anderslöv genomfördes i bra väder och med många tävlande samt en stor publik, konstaterar Trelleborgs MK.

Till tävlingen var det 89 tävlande anmälda men tyvärr kom inte fler än 83 till start från OP Maskiner i Jordberga.

Av dessa var det 17 tävlande som inte kunde genomföra tävlingen på ...

Publicerad: 2025-04-13 21:50


Imorgon tisdag stänger anmälan till Vilda Ryd Racet
© Ryds MK.Imorgon tisdag klockan 18:00 stänger anmälan till Vilda Ryd Racet, premiären för Svenska RallyCupen. Med anledning av kommande Påskhelg stänger anmälan en dag tidigare än vanligt för cupen, allt för att ge klubben tid att få allt klart.

Missa inte anmälan, under söndagens passerade man 150 tävlan...

Publicerad: 2025-04-13 21:43


Fjolårets Junior VM vinnare snabbast i Brittiska mästerskapet.
© Probite British Rally Championship.Estnisk seger i andra deltävlingen av brittiska mästerskapet, Kielder Carlisle Stages arrangerat av Roger Albert Clark Rally Motor Club med åtta mil grusväg. Totalt fem sträckor, fyra unika användes under dagen.

M-Sports Estniske förare, fjolårets Junior VM vinnare, Romet Jurgenson tog ledningen ...

Publicerad: 2025-04-13 20:00


Asfaltdebut i Italien, Hallberg & Stigh vinner Rally Regione Piemonte.
© Patrik Hallberg Motorsport.Rally Regione Piemonte med 13 specialsträckor över 11 mil asfalt, söndagen bjöd på tre sträckor som avslutning, i topp efter dryga timmans körning var Andrea Crugnola i Citroën C3 Rally2. 18 sekunder bakom var Giandomenico Basso i Skoda Fabia RS Rally2 som i sin tur hade 0,7 sekund till Fabio Andolf...

Publicerad: 2025-04-13 18:44


Kristiansson körde hem RS-premiären Bilmånsson Rallysprint.
© emotorsport.se45 startande för tio klasser när Södras RS-DM inleds, Bilmånsson Rallysprint hos SMK Hörby under söndagen. Ett varvlopp på 6,5km kördes tre gånger, snabbast genom första åket Heidi Ryrlén i Ford Fiesta Rally3, men bröt efter med problem i hjulupphängningen.

Joacim Kristiansson som var sträcktvåa ...

Publicerad: 2025-04-13 17:52


Jessica Bjurström första kvinnliga ordförande för Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.När Svensk Bilsport i helgen höll sitt Förbundsmöte togs ett historiskt beslut. Jessica Bjurström valdes som första kvinna till ordförande i bilsporten när sittande ordförande Roger Engström lämnade efter fyra år.

– Tack för förtroendet. Det är med stor ödmjukhet som jag tar mig an rollen som ord...

Publicerad: 2025-04-13 15:04


Foto från Silverspecialen.
© emotorsport.seSilverspecialen hos Älmhults MK kördes som ren testtävling för Rally SM åkarna, en perfekt uppvärmning på samma typ av vägar som väntas till den kommande SM-tävling i början på maj. Men det var inte bara SM åkare på plats, totalt ett 70-tal tävlande tog chansen att köra de fem sträckorna under lörda...

Publicerad: 2025-04-13 08:53


Tidigare nyheter:
Andervang körde hem segern i dammigt ADAC Roland Rallye Nordhausen.
Jakobsson snabbast totalt i Aprilsprinten, C-förare Rosenqvist snabbast med 2wd.
Hallberg leder Rally4 klassen i Italienska Rally Regione Piemonte.
Reiersen tog hem Silverspecialen, Friman toppade 2wd och Olofsson körde hem grupp F.
Axelsson klart snabbast i Bilsport Rally Cup premiären, Rally Anderslöv.
Bäcklund körde hem Hedeängsprinten.
Närmare 50 åkare inleder Södras asfaltsäsong i Hörby.
Följ lördagens rallyn, bl.a. Silverspecial, Rally Anderslöv och Aprilsprint.
Långt över max för Eskilstuna MKs Aprilsprint.
20-talet till Gotländska premiären, Hejdesprinten.
SM-tester i Älmhults Silverspecial, 70-talet ekipage till start.
Lettland jagar ERC och WRC tävlingar under tre år.
Tom Kristensson kör VW Polo för GK Door Team Sweden i Silverratten.
SM Veckans rallysprint avgörs under fredagen på Himmelstalundsfältet.
Säsongsstart för Bilsport Rally Cup med lördagens Rally Anderslöv.
Rallystart i Trollhättan, lördagsrally med Hedeängsprinten.
Andervang i helgens ADAC Roland Rallye Nordhausen.
Fullt hus till Svenska Sprintcupens premiär, fyra förares tankar inför Vimmerbys tävlingar 26-27/4.
Hallberg i helgens Italienska Rally Regione Piemonte - möter nya Lancia Ypsilon i Rally4 klassen.
Vilda Ryd Racet, ”vi närmar oss tävlingen med stormfart”, prisbordet byggs på.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
Silverspecialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Simrishamnsmixen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.