|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inför SSRC finalen – läget i Grupp E. PRESSRELEASE
Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skulle nu ytterligare 120.000:- fördelas.
Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.
Gästskribent i avsnitt ett om Grupp E är Dennis Tillgren, teamchef GT Rally, mannen som vet allt om denna klass och de ekipage som kommer att utkämpa finalen.
”De har avverkat drygt 47 mil specialsträckor sedan SSRC 2014 startade i våras. När den stundande finalen är över, har klubbarna planerat rallyn, fått tillstånd, avlyst för att sedan reparera dryga 50 mil smala, kurviga grusvägar. Vilken bedrift det är när man tänker efter en smula. Det är däremot långt ifrån alla förare som körde första tävlingen som har lyckats ta sig till slutmålet i samtliga rallyn. En del har valt ut godbitar från det rallysmörgårdsbord som klubbarna serverat, andra har provat att tugga i sig alltsammans. I Grupp E är det fyra förare som rullat iväg till specialsträcka ett i samtliga rallyn. Alla med drömmen om att ta sig till målet med den allra snabbaste tiden. Det syns i SSRC:s prispottlista att förarna i Grupp E är förhållandevis snabba och fram för allt driftsäkra. Bland de tio främsta finner vi inte mindre än fyra från Grupp E.
Bland A- och B-förarna toppar Erik Bergman, Skillingaryds MK. Han är en av de som inte startat i all deltävlingarna, ändå är han först på listan före näste man, Stefan Ottosson, Vetlanda RRC, som heller inte kört alla. Trots det har de här båda ”kört skiten” ur resten av gänget i Grupp E. Thobias Svensson, SMK Hörby, har försökt att hålla jämna steg, men lyckats med ”stolpe ut” i tre rallyn och det fungerar inte om man vill vara i topp. Om jag jämför Bergman och Ottosson i de sex tävlingar de kommit i mål tillsammans, utan incidenter som avåkningar och sprängda växellådor, har de kört 25 mil specialsträckor med en snitthastighet på drygt 87 km/t (vi snackar standarbil nu, tänk på det) och då skiljer det bara dryga 38 sekunder mellan dessa båda fartfantomer. I Ottossons favör faktiskt. Efter nästan tre timmars rally är det bara en dryg halvminut mellan dem. De har levererat spänning i vartenda rally de kört tillsammans. Ibland har de rullat in i mål på en SS med mindre än en sekunds diff. Det kommer att bli stenhårt i finalen! Thobias Svensson är självklart också på plats i Vetlanda och det är ingen omöjlighet för honom att detronisera både Bergman och Ottosson.
Linus Svensson, Gullabo RC, och Carl Ryke, Karlskrona AK, har lyckats med bedriften att köra samtliga deltävlingar dock utan att komma i mål med hel bil i alla. I slutet av säsongen har dessa båda herrar fått upp farten rejält och hotat trion i täten med riktigt vassa tider. Bästa rallyt för Linus Svenssons del, måste varit Kullingtrofén där han hade en fin tredjeplats totalt i Grupp E. Han har haft flera tredjeplatser under säsongen, men ingen med så många förare efter sig i resultatlistan som i just Kullingtrofén. Han har brutit två rallyn och då kom Carl Ryke naturligtvis före honom. Carl har haft det motigt, bland annat med en krånglande växellåda, men efter att han funnit felet, har det börjat gå riktigt fort i skogen. I TV-Svängen lyckades Carl köra från Linus med dryga tio sekunder vilket måste ha känts riktigt behagligt. De här bägge herrarna har därmed kapacitet att röra om i grytan om de får till det i finalen.
Är det någon bland rallypubliken som vet vem Ola Schön är? Killen från Tomelilla MK som kört samtliga SSRC:s deltävlingar och ligger trea i prispottlistan? Nähä, jag tänkte väl det. Ni har gett er iväg från sträckan när Ola, Keith, Jesper, Hampus och alla de andra bland C-förarna i Grupp E kommer. Gänget som får harva runt bland de sista, ofta på riktigt urusla vägar med risk att möta er komma gående på sträckan. De har det inte lätt med sina standardbilar. Det är ingen överdrift att påstå, att startordningen har betydelse och det är inte lätt att prestera kanontider långt bak i fältet med en Grupp E-bil. Trots det går det undan och driftsäkerheten hos Ola Schön i hans röda Merca har varit hög. Det är egentligen bara i TV-Svängen som han inte nådde slutmålet trots att han var i ledningen efter sista specialsträckan, det hände något på den allra sista transporten in till Hörby. Hade han klarat sig i mål, hade han fått 60 poäng ytterligare och därmed passerat Stoffe Nilssons 713 i prispottlistan. Surt sa räven. Det är inte mycket som är skillnad mellan succé och fiasko när det gäller rally. Keith Wennberg, Skillingaryds MK, här även han startat i samtliga rallyn i SSRC. Han har dock tvingats stå minst ett trappsteg nedanför Ola Schön på pallen i de flesta tävlingarna men finns på startlinjen i finalen och man vet aldrig; har han en bra dag så kan det bli riktigt spännande i toppen.
Det skall bli spännande att vara på plats för att följa Grupp E-gänget och presterar de som de gjort hitintills under 2014, då snackar vi sekunddramatik! Det kan vi lova!”
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-09-30 20:12
|
|
Seger direkt i R5-debuten för Waskaas. Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.
Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...Publicerad: 2025-01-04 15:02 Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium. Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.
Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...Publicerad: 2025-01-04 11:08 Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden? Fyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.
Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...Publicerad: 2025-01-03 18:53 Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen. Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.
Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...Publicerad: 2025-01-03 13:20 Norskt lördagsrally med Smådølsprinten. Norge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.
Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...Publicerad: 2025-01-03 12:50 Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest. Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...Publicerad: 2025-01-03 10:13 Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special. Som många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...Publicerad: 2025-01-02 13:57 Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning. Finske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.
Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...Publicerad: 2025-01-02 10:29 Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt. Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.
I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...Publicerad: 2025-01-01 21:48 Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. Rally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.
Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...Publicerad: 2025-01-01 15:59
|
|
Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda. 180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige. Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien. Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden. Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt. MK Tierp ställer in Tierpsrundan. Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh. 18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet. Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint. Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40. Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag. Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen. Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025. Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
|
|
|
|