Peugeot 208 T16 R5 har varit långt ifrån vad både Peugeot och andra förutspått, succén har uteblivit och problemen har avlöst varandra. Redan före första start var problemen med motorn kända, varmgång och överhettade motorer försökte byggas bort med ändrad aerodynamisk utformning på fronten - något som inte gått ändan hem. Peugeotmotorn har från grunden betydligt sämre förutsättningar än den "grövre" Fordmotorn som har bättre förutsättningar för att göra sig av med men också sprida värmen.
I förra helgens heta, dammiga och långsamma Rally Cyprus stötte Peugeotåkarna på stora problem, Craig Breen hade en mardrömshelg. Redan på ss3, den över två mil långa Lythrodontas sträckan gick bilen i "transport läge", slår ned effekten för att spara materialet när motorn börjar gå varm. Samtidigt hände det grejer med elektroniken.
- Jag har en instrumentbräda som lyser och blinkar som en julgran, kommenterade Craig vid sträckmålet.
Små problemen fortsatte på de kommande sträckorna, på ss6 var det så åter dags för "road mode" och när långsträckan skulle köras för andra gången så saknades servostyrningen. På ss8 var servostyrningen fixad men motorn gick åter varm och på kvällens sista sträckan var det en glad Irländare som fortfarande körde, vad han då inte visste var att han lämnade en stor oljepöl under bilen.
Avslutande dagen fortsatte i samma gängor, bilen gick i "road mode" och på sista sträckan fick man elproblem, drog på sig två extra minuter på transporten men tar målgång.
Även Peugeotteamets andra förare, Bruno Magalhaes hade en problematisk resa, varmgång i motorn och diffproblem på avslutningen - tar målgång men har haft en tuff tävling.
Ny växellåda på gång.
Länge har ryktena gått att Peugeot jobbar på en ny motor till sin R5 bil, men det förnekar Bruno Famin, Peugeots Sport direktör och ansvarig för rallyavdelningen. Motorn fungerar fint menare fransmannen, det många problemen menar han beror på Sainteloc Racing´s bristande underhåll - teamets som driver Peugeots officiella team.
Istället för motor är det växellådan som kommer i ny tappning, kanske redan till den 1:e oktober vilket skulle göra att Kevin Abbring kör kommande helgs VM deltävling med den nya växellådan - hur det blir återstår att se, förhoppningen från Peugeot är att den nya lådan ska homologeras till den 1 oktober.
Trots Peugeotchefens uttalande talar mycket för att bilen är långt ifrån en vinnare, en som klagat är belgaren Pieter Tsjoen som också han haft stora problem med det Belgiska teamets bil, där inställningarna är svåra att få till men att också bilen fortsatt har problem med varmgång även på de Belgiska snabba vägarna.
Publicerad: 2014-09-28 20:17