|
Brorsson vann sekundstrid i Kil - fokus mot Vimmerby för VOC. PRESSRELEASE
Stenhårda strider är ett adelsmärke för VOC Mekonomen Rally och när klassens SverigeSerie och SommarSerie besökte Kil härom veckan var definitivt inget undantag. Team Anton Brorsson/David Arhusiander vann till sist högsta elitklassen med en enda sekund före den nya konstellationen Pär Nordahl/Patrik Barth och det efter att det skiljt en ynka tiondel mellan de båda bilarna på dagens sista sträcka. Ska det bli lika oerhört tajt kommande helg när klassen SommarSerie tävlar i Vimmerby och Emiltrofén med sedvanligt stort startfält.
Kil MK körde i år sin tävling Killingen på vägar i trakterna av Grums. Bitvis riktigt snabba vägar, som det alltid ser ut då det är sommarrally i Värmland.
– Killingen är en tuff tävling eftersom att det bitvis går väldigt fort. Men, klassens duktiga förare visade att man är redo att ta sig an den utmaningen. Vi hade faktiskt bara en regelrätt avåkning. Det var Victor Karlsson som knäckte styrningen i en hård landning efter ett varnat lyft där han satsade alldeles för optimistiskt och efter det blev passagerare utan möjlighet att reda upp situationen. Trots att de till följd av detta gick en match med ett garage som stod i vägen så gick det bra för både Victor och CoDriver Ida Bood. En Volvo 940 är en väldigt säker bil i synnerhet i utförande med rallysäkerhetsutrustning, berättar en lättad klassansvarig Roger Fransson.
Ett till alldeles för stort hopp i samma lyft.
– I samma varnade lyft slog också ledaren i SommarSeriens lägre elitklass Erik Karlström i hårt vid landning. Efter det hårda nedslaget så mådde han och CoDriver Oscar Almqvist lite illa till följd av lättare hjärnskakningar skulle det senare visa sig, och valde klokt nog att ta det säkra före det osäkra och bryta senare på dagen. Måste säga att klassens unga jättetalanger agerar med en klokskap och en självklarhet som många av oss äldre borde ta efter. Eloge till er! I övrigt så var det bara några tekniska problem och totalt sett så var det färre VOC-bilar som bröt än snittet i tävlingen och detta trots att vår klass innehåller en mycket större andel C-förare än andra klasser, alltså förare med mer begränsad rutin. Precis så här brukar det faktiskt alltid se ut trots klassen höga andel rookies och att tempot i klassen är högt.
Anton Brorsson vann Elit A
I årets upplaga av VOC Mekonomen Rallys SverigeSeriedeltävlingar är det mer eller mindre regel att vi ser en stenhård fajt mellan Anton Brorsson och Pär Nordahl. Regel verkar det också vara att de åker i tempo för sig själva på tävlingarnas sista sträckor och att det bara ska skilja en tiondel mellan ekipagen på det avslutande provet.
– Klassens unga jättetalang Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander höll team Pär Nordahl med CoDriver Patrik Barth stången hela vägen in i mål. Med detta så tog Brorsson ledningen över Nordahl såväl i SverigeSerien som i SommarSerien, en bedrift i sig. Men en speciell tanke måste den här helgen också gå till tvåan Nordahl. Han kom hem helgen före tävling från utlandsresa med en rejäl salmonella, och var långt ifrån ”problemfri” ens på tävlingsdagen. En minst sagt udda uppladdning och att köra rally i värmländsk tropikvärme utan att vare sig kunna äta eller dricka varken på tävling eller veckan före… vad ska man säga, Pär är en tuff kille, det är den enkla sammanfattningen. Anton och Pär jagas av landets snabbaste 240-åkare, Patrik Adolfsson såväl i Kil som i SverigeSerien totalt. Och Anton skuggas av Victor Karlsson och klassens nestor Ingvar Nilsson i SommarSerien, en serie som Pär Nordahl avstår till förmån för en satsning även på Nordic West Euro Cup, en cup som han för övrigt leder komfortabelt. Till helgen har Victor hemmatävling i Vimmerby, och han har hunnit bygga en ny bil! Man kan väl säga att garaget vann kampen med Victors förra räjser. Gissa om Victor är revanschsugen.
Henrik Johannsson i Elit B, lär er det namnet
Förhandssnacket i lägre elitklassen handlade mycket om Karlström, Eckhardt och Jansson.
– Karlström hoppade som sagt bort sig. Men det är frågan om det hade räckt ändå. Henrik Johansson och CoDriver namne Ulf är nya namn i Sverige- och SommarSerien. Men de presenterade sig med dunder och brak. Vann klassen övertygande och körde tredje snaabbast av alla, A-förarna inräknade! Men, det är inte alls någon överraskning. Bara veckorna före Kil så lyckades Henrik med bedriften att totalvinna hemmarallyt Klappjakten i Ydre, alltså snabbast av alla oavsett bilklass, med en VOC Mekonomen Rallybil. Fantastiskt! En hårdtrimmad GrH bil på andra plats, och en fyrhjulsdriven på tredje, båda med rutinerade och snabba förare. Jag har konsulterat min föregångare och klassen grundare Carleric Johansson, och inte heller han kan påminna sig att detta hänt tidigare med mindre än att tävlingen störts av kraftigt regn eller liknande, dvs att VOC bilarna fått åka fritt medan andra har hindrats. Så ni kalenderbitare där ute, rätta oss gärna på den här punkten om vi har fel. Men kanske gjorde Henrik en helt unik bedrift i Klappjakten. Kanske är han ensam om att ha rattat en VOC-bil till totalseger i ett rally utan ”handikapp” från yttre omständigheter.
Fredrik Jonasson var en liten överraskning på andra plats bakom Henrik Johansson.
– Bakom team Johansson var det tufft. Mellan förhandstippade Fredrik Eckhardt med CoDriver Charlie Ekström och Fredrik Jonasson med Jimmy Nesterud i högerstolen skiljde det till slut bara 4,4 sekunder, alltså till Jonassons fördel. Fredrik Jonasson har visat sig tidigare i SverigeSerie och SommarSerie tidigare men har aldrig haft den här farten. Välkommen upp i toppen Jonasson. Och grattis Eckhardt till ännu ett toppresultat.
Olika ställning i serierna.
– Eckhardt leder SverigeSerien före Jansson och Andreas Broberg. Karlström leder trots debaclet efter flygturen i Kil SommarSerien före Eckhardt med Tommy Larsson på tredje plats.
Pontus Jardstedt tog årets första seger i Cupklassen
Ledaren i årets SommarSerie i Cupklassen heter Pontus Jardstedt. I Kil toppade han tidigare resultat med årets första seger.
– Cupklassen är ofta lite mer oförutsägbar, det gör den också så oerhört spännande. Förare utvecklas och rör om i grytan hela tiden. Underbart! Precis som det ska vara i förarklassen för våra kommande rallyfantomer i Sveriges största instegsklass i sporten. I Kil var det Pontus Jardstedt med CoDriver Peter Svenssons tur att kliva högst upp på pallen, den första serietävlingssegern för i år. Men att kalla dem ohotade vore ett grovt tjänstefel. Segermarginalen till två nya namn i de här sammanhangen Fredrik Hagelin med CoDriver Pierre Karlsson vara bara 1,4 sekunder, och avgörandet kom på dagens sista sträcka. Raffinerat! Och ytterligare ynka 2,3 sekunder bakom körde ett känt namn, Patrik Westerberg men numera med CoDriver Kent-Ola Björklund in på en tredjeplats.
Omvända totalställningar så här långt i de olika serierna.
– SverigeSerien leder fortfarande Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson. De fick inte till det riktigt på alla sträckor i Kil och slutade på en sjätteplats, ovanligt blygsamt för att vara dem. Tvåa i Sverigeserien är Patrik Westerberg och trea Pontus Jardstedt. I SommarSerien leder istället Pontus före Patrik och med Mikael på tredje plats.
Fantastisk vändning då Mattias Jacobsson vann ungdomsrallyt
I ungdomsrally körs alla bilar av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör! Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så svåra vägar som i Killingen.
– Fram till serviceuppehållet var det ett duktigt tjejteam Emelie Axelsson med kartläsare Veronica Axelsson som ledde ungdomsklassen. Jättekul, rallysverige behöver fler tjejer bakom ratten. Sebastian Orava med CoDriver Örjan Kjekkqvist skuggade bara en halv sekund bakom. Klassdominanten Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig var till en början inte alls med, vid service var paret dryga 16 sekunder bakom ledande Emelie och Veronica. Men, vad Mattias åt i service skulle jag vilja veta för min egen förarkarriärs skull. Plötsligt kom han ut med ett helt annat tempo. Nu var det egentligen bara dagens slutliga trea Rasmus Holm med Per Kvarnström i högerstolen som hängde med. Emelie strulade till det på fjärde sträcken, tekniskt eller lätt avåkning är okänt för mig, oavsett vilket så är det bara att bryta ihop och komma igen Emelie och Veronica. Med detta scenario så var saken klar, Mattias tog ännu en seger före Sebastian och med Rasmus på tredje plats. Vilket drama!
I SverigeSeriens Juniorklass leder Mattias Jacobsson på det ointagliga drömresultatet 120 poäng före Sebastian och Rasmus. Bara att gretulera till segern redan nu.
I SommarSerien är det dock fortsatt kamp, här leder Mattias på 90 poäng föra Sebastian med 57 och Rasmus på 25. En finess är att Mattias kommer att hoppa över tävlingen i Vimmerby kommande helg för att istället köra Västrallyt som går samma dag. Han lämnar då fältet fritt åt Sebastian att gå upp på 87 poäng, nästa samma alltså som Mattias. Anledningen till att Mattias gör denna prioritering är att han också leder en Mega Rallycup som Västrallyt ingår i och han ska försöka sig på en trippel: SverigeSerie, SommarSerie och Mega Rallycup på samma år. Tuffa grabbar, sin ålder till trots! Satsar man inte, så vinner man inte.
Tack Kils MK för en kanontävling. Vi ses igen nästa år. Nu laddar klassen om för Emiltrofén i Vimmerby kommande helg, deltävling i SommarSerien. Som vanligt lockar klassens serietävlingar ett riktigt stort startfält, drygt 40 VOC Mekonomen Rallybilar står på startlinjen i Vimmerby. Det en helg med ovanligt stort antal rallyn runt om in hela landet.
Vimmerby – here we come!
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-08-28 12:12
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |