MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Brorsson vann sekundstrid i Kil - fokus mot Vimmerby för VOC.
PRESSRELEASE

Stenhårda strider är ett adelsmärke för VOC Mekonomen Rally och när klassens SverigeSerie och SommarSerie besökte Kil härom veckan var definitivt inget undantag. Team Anton Brorsson/David Arhusiander vann till sist högsta elitklassen med en enda sekund före den nya konstellationen Pär Nordahl/Patrik Barth och det efter att det skiljt en ynka tiondel mellan de båda bilarna på dagens sista sträcka. Ska det bli lika oerhört tajt kommande helg när klassen SommarSerie tävlar i Vimmerby och Emiltrofén med sedvanligt stort startfält.

Kil MK körde i år sin tävling Killingen på vägar i trakterna av Grums. Bitvis riktigt snabba vägar, som det alltid ser ut då det är sommarrally i Värmland.
– Killingen är en tuff tävling eftersom att det bitvis går väldigt fort. Men, klassens duktiga förare visade att man är redo att ta sig an den utmaningen. Vi hade faktiskt bara en regelrätt avåkning. Det var Victor Karlsson som knäckte styrningen i en hård landning efter ett varnat lyft där han satsade alldeles för optimistiskt och efter det blev passagerare utan möjlighet att reda upp situationen. Trots att de till följd av detta gick en match med ett garage som stod i vägen så gick det bra för både Victor och CoDriver Ida Bood. En Volvo 940 är en väldigt säker bil i synnerhet i utförande med rallysäkerhetsutrustning, berättar en lättad klassansvarig Roger Fransson.

Ett till alldeles för stort hopp i samma lyft.
– I samma varnade lyft slog också ledaren i SommarSeriens lägre elitklass Erik Karlström i hårt vid landning. Efter det hårda nedslaget så mådde han och CoDriver Oscar Almqvist lite illa till följd av lättare hjärnskakningar skulle det senare visa sig, och valde klokt nog att ta det säkra före det osäkra och bryta senare på dagen. Måste säga att klassens unga jättetalanger agerar med en klokskap och en självklarhet som många av oss äldre borde ta efter. Eloge till er! I övrigt så var det bara några tekniska problem och totalt sett så var det färre VOC-bilar som bröt än snittet i tävlingen och detta trots att vår klass innehåller en mycket större andel C-förare än andra klasser, alltså förare med mer begränsad rutin. Precis så här brukar det faktiskt alltid se ut trots klassen höga andel rookies och att tempot i klassen är högt.

Anton Brorsson vann Elit A
I årets upplaga av VOC Mekonomen Rallys SverigeSeriedeltävlingar är det mer eller mindre regel att vi ser en stenhård fajt mellan Anton Brorsson och Pär Nordahl. Regel verkar det också vara att de åker i tempo för sig själva på tävlingarnas sista sträckor och att det bara ska skilja en tiondel mellan ekipagen på det avslutande provet.
– Klassens unga jättetalang Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander höll team Pär Nordahl med CoDriver Patrik Barth stången hela vägen in i mål. Med detta så tog Brorsson ledningen över Nordahl såväl i SverigeSerien som i SommarSerien, en bedrift i sig. Men en speciell tanke måste den här helgen också gå till tvåan Nordahl. Han kom hem helgen före tävling från utlandsresa med en rejäl salmonella, och var långt ifrån ”problemfri” ens på tävlingsdagen. En minst sagt udda uppladdning och att köra rally i värmländsk tropikvärme utan att vare sig kunna äta eller dricka varken på tävling eller veckan före… vad ska man säga, Pär är en tuff kille, det är den enkla sammanfattningen. Anton och Pär jagas av landets snabbaste 240-åkare, Patrik Adolfsson såväl i Kil som i SverigeSerien totalt. Och Anton skuggas av Victor Karlsson och klassens nestor Ingvar Nilsson i SommarSerien, en serie som Pär Nordahl avstår till förmån för en satsning även på Nordic West Euro Cup, en cup som han för övrigt leder komfortabelt. Till helgen har Victor hemmatävling i Vimmerby, och han har hunnit bygga en ny bil! Man kan väl säga att garaget vann kampen med Victors förra räjser. Gissa om Victor är revanschsugen.

Henrik Johannsson i Elit B, lär er det namnet
Förhandssnacket i lägre elitklassen handlade mycket om Karlström, Eckhardt och Jansson.
– Karlström hoppade som sagt bort sig. Men det är frågan om det hade räckt ändå. Henrik Johansson och CoDriver namne Ulf är nya namn i Sverige- och SommarSerien. Men de presenterade sig med dunder och brak. Vann klassen övertygande och körde tredje snaabbast av alla, A-förarna inräknade! Men, det är inte alls någon överraskning. Bara veckorna före Kil så lyckades Henrik med bedriften att totalvinna hemmarallyt Klappjakten i Ydre, alltså snabbast av alla oavsett bilklass, med en VOC Mekonomen Rallybil. Fantastiskt! En hårdtrimmad GrH bil på andra plats, och en fyrhjulsdriven på tredje, båda med rutinerade och snabba förare. Jag har konsulterat min föregångare och klassen grundare Carleric Johansson, och inte heller han kan påminna sig att detta hänt tidigare med mindre än att tävlingen störts av kraftigt regn eller liknande, dvs att VOC bilarna fått åka fritt medan andra har hindrats. Så ni kalenderbitare där ute, rätta oss gärna på den här punkten om vi har fel. Men kanske gjorde Henrik en helt unik bedrift i Klappjakten. Kanske är han ensam om att ha rattat en VOC-bil till totalseger i ett rally utan ”handikapp” från yttre omständigheter.
Fredrik Jonasson var en liten överraskning på andra plats bakom Henrik Johansson.
– Bakom team Johansson var det tufft. Mellan förhandstippade Fredrik Eckhardt med CoDriver Charlie Ekström och Fredrik Jonasson med Jimmy Nesterud i högerstolen skiljde det till slut bara 4,4 sekunder, alltså till Jonassons fördel. Fredrik Jonasson har visat sig tidigare i SverigeSerie och SommarSerie tidigare men har aldrig haft den här farten. Välkommen upp i toppen Jonasson. Och grattis Eckhardt till ännu ett toppresultat.

Olika ställning i serierna.
– Eckhardt leder SverigeSerien före Jansson och Andreas Broberg. Karlström leder trots debaclet efter flygturen i Kil SommarSerien före Eckhardt med Tommy Larsson på tredje plats.

Pontus Jardstedt tog årets första seger i Cupklassen
Ledaren i årets SommarSerie i Cupklassen heter Pontus Jardstedt. I Kil toppade han tidigare resultat med årets första seger.
– Cupklassen är ofta lite mer oförutsägbar, det gör den också så oerhört spännande. Förare utvecklas och rör om i grytan hela tiden. Underbart! Precis som det ska vara i förarklassen för våra kommande rallyfantomer i Sveriges största instegsklass i sporten. I Kil var det Pontus Jardstedt med CoDriver Peter Svenssons tur att kliva högst upp på pallen, den första serietävlingssegern för i år. Men att kalla dem ohotade vore ett grovt tjänstefel. Segermarginalen till två nya namn i de här sammanhangen Fredrik Hagelin med CoDriver Pierre Karlsson vara bara 1,4 sekunder, och avgörandet kom på dagens sista sträcka. Raffinerat! Och ytterligare ynka 2,3 sekunder bakom körde ett känt namn, Patrik Westerberg men numera med CoDriver Kent-Ola Björklund in på en tredjeplats.

Omvända totalställningar så här långt i de olika serierna.
– SverigeSerien leder fortfarande Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson. De fick inte till det riktigt på alla sträckor i Kil och slutade på en sjätteplats, ovanligt blygsamt för att vara dem. Tvåa i Sverigeserien är Patrik Westerberg och trea Pontus Jardstedt. I SommarSerien leder istället Pontus före Patrik och med Mikael på tredje plats.

Fantastisk vändning då Mattias Jacobsson vann ungdomsrallyt
I ungdomsrally körs alla bilar av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör! Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så svåra vägar som i Killingen.
– Fram till serviceuppehållet var det ett duktigt tjejteam Emelie Axelsson med kartläsare Veronica Axelsson som ledde ungdomsklassen. Jättekul, rallysverige behöver fler tjejer bakom ratten. Sebastian Orava med CoDriver Örjan Kjekkqvist skuggade bara en halv sekund bakom. Klassdominanten Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig var till en början inte alls med, vid service var paret dryga 16 sekunder bakom ledande Emelie och Veronica. Men, vad Mattias åt i service skulle jag vilja veta för min egen förarkarriärs skull. Plötsligt kom han ut med ett helt annat tempo. Nu var det egentligen bara dagens slutliga trea Rasmus Holm med Per Kvarnström i högerstolen som hängde med. Emelie strulade till det på fjärde sträcken, tekniskt eller lätt avåkning är okänt för mig, oavsett vilket så är det bara att bryta ihop och komma igen Emelie och Veronica. Med detta scenario så var saken klar, Mattias tog ännu en seger före Sebastian och med Rasmus på tredje plats. Vilket drama!

I SverigeSeriens Juniorklass leder Mattias Jacobsson på det ointagliga drömresultatet 120 poäng före Sebastian och Rasmus. Bara att gretulera till segern redan nu.

I SommarSerien är det dock fortsatt kamp, här leder Mattias på 90 poäng föra Sebastian med 57 och Rasmus på 25. En finess är att Mattias kommer att hoppa över tävlingen i Vimmerby kommande helg för att istället köra Västrallyt som går samma dag. Han lämnar då fältet fritt åt Sebastian att gå upp på 87 poäng, nästa samma alltså som Mattias. Anledningen till att Mattias gör denna prioritering är att han också leder en Mega Rallycup som Västrallyt ingår i och han ska försöka sig på en trippel: SverigeSerie, SommarSerie och Mega Rallycup på samma år. Tuffa grabbar, sin ålder till trots! Satsar man inte, så vinner man inte.

Tack Kils MK för en kanontävling. Vi ses igen nästa år. Nu laddar klassen om för Emiltrofén i Vimmerby kommande helg, deltävling i SommarSerien. Som vanligt lockar klassens serietävlingar ett riktigt stort startfält, drygt 40 VOC Mekonomen Rallybilar står på startlinjen i Vimmerby. Det en helg med ovanligt stort antal rallyn runt om in hela landet.

Vimmerby – here we come!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-08-28 12:12






Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör DRIVE VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Tidigare nyheter:
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.