|
Nordahl snabbast men Adolfsson vann i Växjö. PRESSRELEASE
Med hela 70 bilar till start så dominerade VOC Mekonomen Rally Dackefejden stort. I VOC Mekonomen Elit A inträffade den ovanliga situationen att Pär Nordahl körde snabbast utan att få äran att inkassera segern. En ytterst liten registrerad tjuvstart på bara 5/100 av en sekund (en halv tiondel!) kostade Nordahl ett tidstillägg på 10 sekunder som med ens förvandlade den uppmätta körtidens seger med 4,6 sekunder till en tredjeplats 5,4 sekunder efter den slutlige vinnaren Patrik Adolfsson. Med Anton Brorsson på silverplats.
Dackefejden har som tävling en särställning i VOC Mekonomen Rally i-och-med att det är den enda tävling på hela säsongen som ingår i alla de tre serier som organiseras av klassen själva: SverigeSerien – klassens motsvarighet till SM, SommarSerien och Nordic West Euro Cup - klassens europaserie.
I år kördes tävlingen i trakterna av Lessebo. Sträckorna överraskade många med sin snabba karaktär, långt från de svängiga vägar över otaliga krön som ofta karaktäriserar rallysträckor i Sveriges sydöstliga region.
– Dackefejden ett år är helt enkelt inte samma tävling som Dackefejden några år senare. Wäxjö MS har fantastiska samarbeten och i kraft av det tillgång till massor av mil med rallysträcka och kan därför variera sin tävling nästan i det oändliga. Det är förstås väldigt attraktivt för oss som anordnar en serie. Vi kan behålla samma goda samarbete, upparbetade personliga kontakter och samma goda dialog utan att det för den skull blir ”samma tävling” som vi kör år-efter-år, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Patrik Adolfsson vann Elit A
Inför Dackefejden så ställde klassansvarig den retoriska frågan: ”Vem kan slå Pär Nordahl i Elit A?”, hur gick det med det?
– Svaret på frågan var egentligen: ingen! Nordahl ledsagad av CoDriver Thomas Waldenström körde snabbast av alla men de blev dömda för tjuvstart på SS 2. Med de 10 sekunders tidstillägg som en tjuvstart kostar så blev Nordahl bara trea. Vann gjorde istället fjolårssegraren Patrik Adolfsson med Jesper Samuelsson i högerstolen. In emellan Nordahl och Adolfsson körde ytterligare en av klassens unga supertalanger Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander.
Tjuvstarten var långt ifrån oomtvistad.
– Det är nog det minsta man kan säga. Den fotocellsregistrerade tjuvstarten var ynka fem hundradelar av en sekund, en halv tiondels sekund alltså. Tidtagningen sker enligt inbjudan bara på tiondelar. Det gjorde att Nordahl ifrågasatte om det verkligen helt säkert var en tjuvstart. Efter att sträckan avslutats och tävlingsledningen kontrollerat manuella back-up system, studerat in-car film från Nordahls bil och fört en dialog med ansvarig faktafunktionär (not: ”tjuvstartsdomare” enkelt uttryckt) så ströks tjuvstarten. Mot detta beslut av tävlingsledningen lämnades det i sin tur protest, den protesten bifölls av tävlingsdomaren och Nordahl påfördes återigen 10 sekunder.
Frostig stämning.
– Det var en frostig stämning i toppen av Elit A på prisutdelningen, något som är oerhört ovanligt i den väldigt sociala VOC Mekonomen klassen där alla, mer eller mindre, är kompisar med alla. Jag hoppas och tror att när de inblandade smält förtreten och laddat om för tävling igen så är den här motsättningen glömd och man kan återgå till att vara goda vänner igen.
Vad gäller toppen i de olika serierna efter Växjö så är ställningen intressant.
I SverigeSerien leder Adolfsson på 80 poäng, en enda poäng före Brorsson på 79 som i sin tur leder på särskiljning över Nordahl som alltså också har 79 poäng. Kan det bli mer raffinerat?
Sommarserien leder däremot Victor Karlsson som var fyra i Växjö, relativt betryggande på 78 poäng före klassens nestor, Ingvar Nilsson på 62 och Brorsson trea på 57.
I Nordic West Euro Cup leder Nordahl ohotad på 112 poäng före Adolfsson på 60 och Victor Karlsson på 52. Faktum är att team Nordahl/Waldenström bara behöver komma i mål i ytterligare en av de två återstående deltävlingarna i Nordic West Euro Cup för att säkra segern och förmånen att få åka ner till Berlin i november för att ta emot förstaprisbucklan.
Karlström vann stabil seger i Elit B
Förhandstipset i lägre elitklassen var Karlström.
– Jag var feg nog att bara spika Karlström under hot innan tävlingen. Jag borde ha vågat vara tuffare i mitt tips. Erik Karlström med CoDriver Oscar Almqvist är lite i en klass för sig i VOC Mekonomen Elit B just nu. I Växjö inkasserade duon sin tredje raka seger i SommarSerien och därmed också den andra raka i SverigeSerien. Fortsätter de ånga på så här så börjar det lukta ”drömserie” i båda cuperna när säsongen är slut och två tävlingsresultat ska räknas bort. Lägg namnen på minnet!
Ett namn som sällan visar sig i SverigeSerien är Osbyföraren Kim Nilsson. Han tog andraplatsen bakom Karlström.
– Kim Nilsson med bisittare namne Joakim lägger som många andra i landets södra landsända sin prioritet på fina SydSvenska Rallycupen. Dessa förare visar sig ofta bara i Sverige- och SommarSeriesammanhang när tävlingarna även ingår i SSRC, ofta som Kim nu med riktigt fina resultat. Vore kul att få se mer av dessa duktiga förare men vårt land är avlångt, resor och övernattningar är dyra, det är bara att acceptera.
Ett team från Kullings MS tog tredjeplatsen.
– Kullings är en klubb som producerat och fortsätter producera fina rallyförare i strid ström nästan uteslutande med början i VOC. En i raden är stabile Erik Stenberg som tillsammans med sin CoDriver Christoffer Lundh tog sista pallplatsen i Elit B i Växjö.
I SverigeSerien Elit B leder Fredrik Eckhardt som körde in som fyra i Växjö på 75 poäng före Fredrik Jansson (femma i Växjö) på 67, Andreas Broberg som bröt Dackfejden 62 och fyra nyss nämnde Erik Karlström som alltså vann i Växjö på 60.
SommarSerien i lägre elitklassen leder Erik Karlström på maximala 90 poäng. Tvåa är Fredrik Eckhardt på 67 och trea Tommy Larsson med 56.
Tim Liljegren flög fram till seger i Cupklassen
I förhandstipsen inför Dackefejden så pratades det mycket om tre värmlandsförare och närmare bestämt tre Torsbyförare: Patrik Westerberg, Mikael Bodén och Per Ström.
– ¬Till mitt försvar ska sägas att jag också varnade för att segern mycket väl kunde gå till någon från den södra landsänden. Så blev det. Alla tre värmlandsförarna hängde med bra till och med sträcka tre, där tog tävlingen slut för paret Westerberg med Kent-Ola Bjöklund i högerstolen och det strulade också till sig ordentligt för Per Ström och CoDriver Emma Eriksson som rasade i resultatlistan. Men, ingen hängde med duon Tim Liljegren och John Hedlund som fullkomligt flög fram i skogen utanför Lessebo. Liljegren/Hedlund vann till sist med komfortabla 19 sekunder före en annan ung talangfull duo från södra landsänden Simon Karlsson och Johan Eriksson. Tidigare nämnda Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson till höger om sig knep sista pallplatsen.
Kanonresultat även totalt för Tim Liljegren och John Hedlund.
– ¬Alla dessa unga jättetalanger i VOC Mekonomen Rally! Lär er även namnen Tim Liljegren och John Hedlund. De åkte in på en fjärde tid totalt i det getingbo av duktiga rallyförare som VOC Mekonomen är. Fjärde! Som C förare! Det är bara att lyfta på kepsen. Hoppas vi får se mycket mer av er! Och inte ville tvåorna i Cupklassen, Simon Karlsson och Johan Hedlund, vara mycket sämre. Deras tid var den sjunde totalt bland alla de 62 VOC Mekonomen Rallybilar som kom i mål i årets Dackefejd. En stolt klassansvarig kan bara säga: oj-oj-oj.
I SverigeSeriens Cupklass leder Mikael Bodén på 77 poäng, före Patrik Westerberg på 58. Senioren Ove Björklund, 30:e plats i Växjö, ligger på sista pallplatsen med 43 poäng.
I SommarSerien leder Per Ström på 65 poäng, före Pontus Jardstedt på 62, sedan Patrik Westerberg på 53 skuggad av Mikael Bodén på 52.
Stentufft då Mattias Jacobsson vann ungdomsklassen
Som om inte C-förarna imponerar tillräckligt så finns det också fantastiska ungdomar i VOC Mekonomen Rally.
– Vi får inte glömma att ungdomsrally alltså körs av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör. Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så tekniskt svåra vägar som Dackefejden bjuder på.
Klassledaren visade vägen.
– Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig ledde både SverigeSerien och SommarSerien i ungdomsklassen innan Dackefejeden. Och även om han blev rejält utmanad i Lesseboskogarna av Tobias Petterson med kartläsare Åke Kjellgren så lyckades Mattias bärga ytterligare en seger. Trots att vi nätt och jämnt nått hälften av säsongen i både Sverige- och SommarSerie har Jacobsson kopplat ett rejält grepp om handlingarna, det är svårt att se att någon ska kunna ta någon av cupsegrarna ifrån honom då vi summerar säsongen i oktober.
I SverigeSeriens Juniorklass leder alltså Mattias Jacobsson på maximala 90 poäng före Tobias Petterson på 27 och Lina Björklund på 5. Tredjeplacerade Lina har dessutom avslutat sin säsong som junior och klassat upp sig till C-förare.
SommarSerien leder Mattias också på 60 poäng före Sebastian Orava med 30 och Tobias Petterson på 27.
Avslutningsvis måste vi beröra sträckorna. En av klassens veteraner, Tore Bigsten, sammanfattade allas våra tankar i en mening:
– Femtioen kilometer och inte en meter dåligt! På några ställen stog det ”till dålig väg” i noterna, men det var det inte där heller!
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-06-19 12:28
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |