EM serien i rally stuvar om till 2015 års säsong, allt för att attrahera fler team, fabrikanter och skapat ett större intresse för serien. Samtidigt tar man steget närmare att bli en första språngbräda ut på den internationella förarmarknaden. Man formar serien för att göra billigare men samtidigt också göra allt mer likt ett VM arrangemang, det gör EM serien till en perfekt arena att testa vingarna utanför egna landet - förbereda sig för framtida VM tävlande till en billigare peng.
EM serien mer attraktiv 2015.
Några av de förändringar som Eurosport Events som driver serien tagit fram är att maximera kalendern till 10 deltävlingar. Tävlingarna kommer få ett upplägg likt VM deltävling och samtidigt kommer team och förare behöva anmäla sig för deltagande i serien för att räkna poäng - man vill prisa de som väljer att köra hela serien istället för lokala inhopp. Man kommer sätta en min och en maxgräns på den totala längden specialsträckor i respektive deltävling, samtidigt begränsa däcksanvändningen.
Klasserna följer VM.
Huvudklassen ERC blir R5, RRC och Super2000 - bilarna som finns för den privata marknaden, vad det gäller nästa säsong är Ford, Citroen, Peugeot och Skoda klara med bilar, lägg där till fler tillverkare som kan tillkomma under 2015 års säsong - en spännande nykomling på marknaden från en Tysk bilbyggarfirma kan komma att presenteras till nyår och utöka marknaden.
Till den totala tabellen räknar de tävlande sina åtta bästa resultat, då fyra per del av säsongen, det innebär att man kan räkna bort, eller hoppa över en deltävling per säsongshalva.
Man skapar en ERC2 klassen dit grupp N och R4 bilar räknas - ERC3 är klassen för 2wd - de räknar sina bästa sex deltävlingar för säsongen, tre per säsongshalva.
Junior EM blir sig lik, fyra av sex utvalda deltävlingar räknas i tabellen, samtidigt jobbar man för än mer reducerade avgifter för Juniorerna, men också för prispengar!
Publicerad: 2014-06-17 20:17