|
Årets första SM tävling på grus för Wilén. PRESSRELEASE
Årets första Rally-SM på grus skulle köras när Kolsvarundan gick av stapeln i helgen. Teamet hade gått igenom Golfen, så den var i toppskick och vi var revanschsugna efter katastrofhelgen i Östersund. Här kommer Pelles ord från tävling:
På Torsdagskvällen besiktades bilen och teamet åkte tillbaka till Eskilstuna för att sova (Skönt med tävling "Hemmaplan"). Fredagsmorgonen började med rekognosering av sträckorna för mig och Miriam. Under tiden vi åkte igenom sträckorna och korrigerade noterna så byggde servicepersonalen upp serviceplatsen. Taktiken var spikad innan start. Vi skulle bara ta oss i mål! Eftersom JSM går ut först skulle det vara mycket lösgrus och därmed halkigt första vändan under både Fredag och Lördagen. Hela 10mil specialsträcka skulle köras innan resultatet kunde fastslås på Lördag eftermiddag.
Fredag, etapp 1: Det blev ingen kanonstart för mig och Miriam när Kolsvas SM-Rally inleddes under fredagskvällen. På första sträckan låste sig växellådan på tredje växeln och mycket dyrbar tid gick förlorad, 10sek efter Branteström som var snabbast i JSM. Vi svarade upp med en sträckseger på andra sträckan när alla växlar fungerade!
Inför Lördagen låg vi på en tredje plats i JSM, 9,6sek upp till ledaren Branteström och 0,2 till tvåan Theorin.
Lördag, etapp 2: Dagen började med en sträcka på 1,6mil som var riktigt halkig. Jag och Miriam körde in på exakt samma tid som Branteström, men tog oss förbi Theorin i totalen. Dagens andra sträcka (SS4) var också grymt halkig, Åhman som startade före oss hade åkt av vägen rejält och Röjsels bil hade brunnit. Men väl i mål var vi 2,8sek snabbare än Branteström.
Inför SS5 var avståndet till Branteström minskat till 6,8 sekunder och nu väntade två korta sträckor innan service, var enda sekund är guld värd att plocka innan serviceuppehållet. SS5 kördes under Rally-SM 2012, så jag kände igen mig. Tempot höjdes och det var bra flyt i körningen, blev en liten aha-upplevelse när jag missade en bromspunkt. Men vi körde in på 3:08,6. En tid som visade stod sig riktigt bra mot "seniorerna" som kommer senare i startfältet, endast Leffe P och Victor Henriksson som var dryga sekunden före.
Tyvärr slutade min och Miriams fight mot Branteström och hans Co-driver Christensen när dom for av vägen inne på SS5, riktigt tråkigt! Theorin hade krökt bakaxeln på sin Corsa i målet på SS4, så han tappade tid men kämpade sig in till servicen.
SS6, ett kort publikprov på asfalt kördes inne på Kolswas Bruk, vi körde lugnt och fint över alla hål och slag så att ingenting skulle gå sönder.
Serviceuppehåll: Teamet gick igenom bilen, inte en enda skruv satt löst = FANTASTISKT! För första gången på väldigt länge kändes allt verkligen kanon. Bilen hade inte ens dragit olja trots den höga värmen och de höga varvtalen! Nya Kumhohjul monterades på driven (En något svårövertalad chaufför bestämde sig tillslut för Mediumdäck på drivhjulen).
Vi ledde JSM med 30sekunder ner till Theorin och låg på en överraskande 3:e i Trimmat 2WD efter Corollafantomerna Henriksson och Leffe P. Skulle vara enormt kul att försöka prestera någon sträcktid mot de stora grabbarna nu när vi skulle ut och köra samma sträckor en gång till. Nu visste vi att det skulle vara fäste när flera bilar kört! Men vi bestämde oss för att köra på i samma stadiga tempo, för att verkligen ta oss i mål!
Lördag, etapp 3: SS7, samma som SS4. Sinnessjukt roligt att åka när det var fäste i backen. Och sträckan är bara för underbar! Vi utökade ledningen med 3 sekunder. Sträckan efter var riktigt snabb och det fanns ett fullfartsparti där man åkte MAX riktigt länge. Nu slog jag av på gasen där för att spara på motorn. Vi körde återigen med stora säkerhetsmarginaler, men så händer det som inte får hända....
200meter från mål så stannar bara bilen...
Såhär någon dag efter händelsen finns det fortfarande inte ord för att kommentera det här. Östersund var sjukt jobbigt och så får man kliva ut ur bilen nu, i ledning och se målskyltarna på sträckan...
Varför stannade bilen bara? Har vi kunnat förebygga felet? Det visade sig att tändspolen gav upp, inget vi har kunnat förebygga... Men vi tar de säkra före det osäkra och skickar upp hela motorn till Ultra Motors för renovering. (Så jäkla trött på att bryta nu).
Hur som helst, TACK till alla sponsorer, mitt underbara team, min bästa Co-driver Miriam, alla hjältar som vevat på oss i skogen i helgen, är verkligen sjukt kul att se så många heja på oss (Jag har försökt göra tummen upp tillbaka så många gånger som möjligt). Servicepersonal och allt folk som vi känner vill tacka Rallyradion för underbar underhållning. Tack Kolsva för en grym tävling som vanligt, det borde vara lagstiftat att alla människor ska köra rally på era vägar!
Vi får helt klart vara nöjda med våran prestation ändå, 3:a totalt i stora 2WD är inte illa pinkat med vårat tidiga startnummer. Nu ska vi klappa oss själva på axeln och behålla självförtroendet till Hässleholm, där MÅSTE vi imål, även om det känns tungt att inte köra för seger!
» Pressrelease från Pelle Wilén.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-06-16 12:40
|
|
Fyra SM-deltävlingar för JSM Standard 2025. Som tidigare presenterat kommer Svensk Bilsport göra en storsatsning på Junior-SM i klassen Standard, med prispengar upp till 200 000 kronor, samt ett omfattande paket med utbildningar, tester, media och PR i samarbete med däckleverantören Hankook.
Denna satsning startar redan nästa år, där fyra ...Publicerad: 2024-11-08 19:15 Adam och Maja med Ford Fiesta Rally3 2025. Ett 20-tal rallyn under året i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland är facit för Adam Grahn som inledde med Ford Fiesta Rally4 innan det till sommaren kom in en Peugeot 208 Rally4 i teamet.
Vid tidigare inhopp och de nu tre sista tävlingarna med Maja Bengtsson som co-driver blir det en spännande ...Publicerad: 2024-11-07 20:31 Rallyfinal på gammalt vis, Mörkerrundan startar lördag klockan 18. Mörkerrundan hos Södra Sunnerbos MK avslutar rallyåret i Sverige, mörkertävling med start vid 18-tiden på lördagen. Smålands DM kör final och det lockar närmare 60 startande. Totalt tre sträckor ska köras, två unika då den ena går dubbelt vilket ger 23,5km special.
57 tävlande fördelade över elv...Publicerad: 2024-11-07 20:05 Svenskt i listan till Kroatiska Rally Show Santa Domenica. Några få ekipage ses i listan för Kroatiska Rally Show Santa Domenica som avgörs 22-24:e november med basen i Savrscak. Fem sträckor ska avverkas, inleds med 3,8km långa Savrscak by Night under lördagskvällen.
Söndagen är avgörande, 7,7km långa Savrscak Arena går tre gånger för dagen, mål ceremon...Publicerad: 2024-11-06 21:49 Paddon favorit i Rally of Whangarei. Nya Zeeländska International Rally of Whangarei 2024 med närmare 24 mil grus i helgen, totalt 18 sträckor för de 40-talet tävlande i den internationella tävlingen för Asia Pacific Rally Championship.
Europamästaren Hayden Paddon med Jared Hudson i högerstolen på Hyundai i20 n Rally2 tar startnumm...Publicerad: 2024-11-05 20:38 Sju deltävlingar för Finska rallymästerskapet 2025. Finska Mästerskapet går 2025 för sju deltävlingar och inleder redan i mitten av januari med första rallyt på snö och is. Man fortsätter till Rovaniemi när Arctic Lapland Rally tar serien vidare.
Tredje stoppet i Savonlinna där man första helgen i mars åker sista deltävlingen på vinterväg. I slute...Publicerad: 2024-11-05 20:12 Nyheter om Standardklassen i Rally-SM, framtida JSM och RM klass. Stygruppen för Rally-SM jobbar aktivt med att utveckla mästerskapet för framtiden. En del i detta är att minska antalet SM-tecken i rally, att satsa på juniorer och att få fler att tävla i mästerskapet. Därför har Styrgruppen beslutat att göra förändringar i Standardklassen.
Som tidigare presente...Publicerad: 2024-11-05 16:53 Historisk EM final till helgen med Acropolis Rallyt. Till helgens avgörs årets FIA Historic European Championship med grekiska Historic Acropolis Rally, ingen svensk i startlistan bland de 60 deltagarna.
Bara 12 av ekipagen registrerade för EM poäng i tävlingen som körs över 15 mil grusvägar, Tibor jun. Erdi i Ford Sierra möter bland annat hemmahop...Publicerad: 2024-11-04 19:58 Latvala vill leda Toyotas WRC-team på deltid, vill köra Historiska EM-serien. Jari-Matti Latvala är teamchef för Toyota Gazoo Racing, hans tid på posten har lett till flera titlar - året är ett undantag där man går mot andraplatser. Anledningen är främst att varken pålitliga vinnare som Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä kört fulla säsonger - vikten har legat på Elfyn Evan...Publicerad: 2024-11-04 19:56 Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo. Mycket står på spel när Forum8 Rally Japan avgörs i slutet av månaden, Hyundai Motorsport har allt att vinna - de toppar både förare och tillverkarnas mästerskap inför finalen.
För att ge ett par av förarna lite extra mil i kroppen skickar de delar av teamet ihop med Thierry Neuville och Andreas ...Publicerad: 2024-11-03 20:01
|
|
Tidigare nyheter:
Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo. Foto från Novemberskölden. Kalendern för Volvo Euro Cup 2025, åtta deltävlingar i Sverige, Tyskland, Norge & Danmark. Mares körde hem Lausitz Rallye, Svenskarna försvann under helgen. Axelsson körde hem stora höstfinalen, Novemberskölden. Persson snabbast genom Glanshammarssprinten. MotorsportSalongen närmar sig, Rådström pratar 2025 - team, klubbar och företag på plats. Rallylördag med resultat och radio, följ Novemberskölden, Glanshammarssprinten och Lausitz Rallye. Andervang tia, Grahn trea när första dagen av ADMV Lausitz Rallye summeras. Information om distribution, hantering och upplägg kring Rally-SM och Hankook. Tre svenska ekipage, följ kvällens start av Int. ADMV Lausitz Rallye. Toyota GR Yaris Rally2 leveranserna rullar på, nu bilar i Sverige och Norge. Största rallyfinalen på länge, Novemberskölden med över 230 startande ekipage. Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag. Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup. Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio. Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen. Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint. Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan. Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |