NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas inledde bra, tvingades bryta i ledningen.
Röjsel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning.
PRESSRELEASE

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.

18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.

SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!

SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.
-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.

Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.

Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.
-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-03-02 17:48






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.