Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© André Lavadinho
© André Lavadinho
På lördagen nådde Pontus för första gången mållinjen i en VM-tävling i en WRC-bil.
Stark avslutning för Tidemand - åtta i Rally Sweden.

Kylan och Rally Swedens klassiska vinterlandskap uteblev. Istället kantades tävlingen av regn, lera och blötsnö och gjorde dagarna riktigt besvärliga för deltagarna. Hemmahoppet Pontus Tidemand kom inte helt överens med sin M-Sport-drivna Ford Fiesta RS WRC och kämpade hårt med inställningarna. Trots det slutade han på en fin åttondeplats i sitt första avslutade VM-rally i en WRC-bil.

Rally Sweden började inte på bästa tänkbara sätt för Pontus Tidemand. På rallyts första sträcka, onsdagskvällens superspecial på Färjestad i Karlstad, körde han heat mot EVEN Management-kollegan Andreas Mikkelsen. Men mycket snö i spåret gjorde att han fick problem med greppet, tappade ett par sekunder redan i starten och slutade på en elfte plats i den totala ställningen.

Under torsdagen, som var tävlingens första fullängdsdag, korsade man norska gränsen för ett par sträckor i grannlandet. Men det milda och fuktiga vädret hade påverkat vägarna och för Pontus, som startade längre bak i fältet, innebar det stora utmaningar.

- Det hann bli rejält uppkört, men vi gjorde det bästa vi kunde av vårt läge, konstaterade Pontus på torsdagens sista serviceuppehåll. Känslan var okej samtidigt som vi visste att det fanns mer att jobba på. Vi passade på att spara däck eftersom större delen av tävlingen var kvar, men det handlade inte om säkerhetskörning. Vi hade heller inga incidenter fastän vi verkligen försökte hitta rätt.

Rallyts längsta dag, fredag, bjöd på svåra förhållanden med både is och grus på vägarna och regn och snö i luften. Pontus kämpade för att hålla ett bra tempo och inte halka efter. Han satte jämna tider och bortsett från en punktering så klarade han sig utan större misstag.

- Vi har slitit med inställningarna ordentligt idag, förklarade Pontus. Det började riktigt tufft för oss i förmiddags, men under eftermiddagen började jag lita mer på bilen och kände att självförtroendet var påväg.

Efter fredagens avslutande superspecial hade Pontus kopplat grepp om åttondeplatsen och var realistiskt optimistisk inför den sista tävlingsdagen. Huvudmålet var att komma i mål, placeringen en bonus.

Men lördagen började i motvind. Pontus kände fortfarande av problemen, kunde inte attackera som han hade velat och fortsatte att tappa tid för varje sträcka.

- Vi hade stora problem med bilen, berättar Pontus. Inför tävlingen valde jag en annan bakdiff än den M-Sport rekommenderade och det fungerade helt enkelt inte. De här sträckorna är så snabba att man verkligen måste ha förtroende för bilen för att kunna trycka på. Jag insåg att vi skulle bli tvungna att byta den om vi skulle ha chans att få till några bra sträckor innan det var för sent.

Under lunchservicen byttes bakdiffen ut och inställningarna finslipades. Det gav resultat – Pontus kom genast bättre överens med bilen och kunde hålla ett bättre tempo och göra en bra avslutning på tävlingen. ”Nu är det äntligen jag som kör bilen, inte tvärtom”, kommenterade han efter en av sträckorna.

Vid målgången på lördagseftermiddagen hade Pontus kvar sin åttondeplats och även om han gärna hade velat avancera ett par placeringar är han nöjd med resultatet.

- Min första tanke efter sista sträckan var att jag önskade att det var nu rallyt började! Men jag är glad över att vi tog oss hela vägen till mål och att vi fortsatte kämpa in i det sista. Det är inte roligt att tugga på när känslan är allt utom bra, men det här har gett otroligt mycket erfarenhet och jag har också lärt mig en läxa på köpet. Det är nu ska jag ska utvecklas och gå framåt, så det är kanske lika bra att man gör tabbar nu istället för när man kör hela WRC-serien, avslutar Pontus med ett leende.


Publicerad: 2014-02-08 20:22






Andervang vinnare i PRS-Havellandrallye.
© emotorsport.seTyska PRS-Havellandrallye med tre sträckor dubbelt, 60-talet tävlande till start där Stig Andervang och Aaron Jungnickel inledde bäst. Svensken snabbast på de tre inledande sträckorna, 32,4 sekunders ledning till Raphael Ramonat.

Efter kort uppehåll drog de tävlande ut mot andra vändan, två nya s...

Publicerad: 2024-10-05 22:04


Så gick det i Säffles AP-Runda.
© emotorsport.seAP-Rundan hos Säffle MC var lördagens rally i Fyrklöverns Rallycup där fyra arrangerande klubbar kör varsin deltävling under året. Tre åk på en sträcka vid Kila gällde för de närmare 50 startande ekipagen.

Från Lima MS kom Andreas och Therese Levin som tog hem totalsegern med 8,3 sekunder till St...

Publicerad: 2024-10-05 20:59


JSM-tvåan med lånad bil snabbast totalt i Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.seHenkas Grus & Betong Sprinten med start och mål hos namnsponsor i Tycke, det var också sträckan med samma namn som användes hos Rönne Motorklubb där de tävlande tog målgång vid serviceplatsen. En populär tävling, nöjda tävlande, snabbt genomfört och bara fyra klasser för de 38 startande i strålande ...

Publicerad: 2024-10-05 20:17


Snabba C-förare i Höstsprinten Glada Hudik.
Höstsprinten Glada Hudik ingående i Hälsingeserien på Arena Hagmyren, räknat rallyåkare var det seger för Jan Wikström i den fyrhjulsdrivna klassen med 4,6 sekunder till Marcus Frändén efter de tre åken där de två bästa räknades ihop.

Tvåa i totallistan, då bakom Liam Hägg i Crosskart Junior var ...

Publicerad: 2024-10-05 19:40


VOC skriver sexårigt avtal med Svensk Bilsport.
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally är stolta och glada att kunna presentera ett nytt sexårigt avtal mellan oss och SBF Svensk Bilsport, vår samarbetspartner ända sedan klassen bildades för 35 år sedan under namnet Volvo Original Cup. Tack Janne Rydh och hela Rallyutskottet för bra samarbete och smidig hantering. ...

Publicerad: 2024-10-05 05:45


Heidi Ryrlén klar för Sverige i Motorsport Games för Rally4 klassen.
© emotorsport.se Svensk Bilsport presenterar sitt tredje rallyekipage för höstens FIA Motorsport Games i Spanien. Rally4 Asfalt får Svenskt deltagande genom Heidi Ryrlén och co-driver Marcus Bengtsson.
Heidi Ryrlén har setts flitigt tävlande på framför allt asfalt, nu blir det just det underlaget i Spanien ihop me...

Publicerad: 2024-10-05 05:05


Följ flera av lördagens rallyn från bl.a. Askersund, Säffle, Sardinien och Tyskland.
© emotorsport.seNär oktober startar och jakten tar vid i skogarna blir det mest sprintar, tre sådana under lördagen. Henkas Grus & Betong Sprinten körs med Rönne MK, närmast maximala 40 åkare på plats och en sträcka går tre gånger.

Fullt startfält också i AP-Rundan hos Säffle MC, lördagens rally ingår i Fyrklöve...

Publicerad: 2024-10-04 21:41


Hannah till Central European Rally, kör finalen i ADAC Opel e-Rally Cup.
© emotorsport.seHannah Jakobsson var i Polen hos M-Sport för ett par veckor sedan och kämpade om en plats i Central European Rally. Där fick svenskan vända hemåt utan en plats, men nu kommer hon köra rallyt trots allt.

I samband med VM tävlingen Central European Rally körs finalen av helt elektriska ADAC Opel e-...

Publicerad: 2024-10-04 21:12


Svenska Sprintrallycupen summerar finalen, Sprinttjuren.
© Sara Mejving.Mellerud bjöd på strålande höstväder när finaltävlingen arrangerades av Dals MK. Att Wäxjö MS:s Robin Adolfsson skulle vara snabbast genom de båda sprintsträckorna var knappast någon högoddsare och så blev det också när slutmålet nåddes. Robin och Niklas hade önskat lite mer motstånd i klassen och t...

Publicerad: 2024-10-04 18:07


Söndagsrally med fullt startfält i Toarps Rallysprint.
© emotorsport.seToarps Rallysprint med Toarps MK kör också de söndagen, där deltävling i Västra Historiska Rallycupen när en sträcka går tre gånger vilket ger 9km special. Fullt startfält med 40 bilar väntar.
Bertil Carlsson, Kenneth Johansson, Tobias Pettersson och Göran Kilbo gör upp för den fyrhjulsdrivna klass...

Publicerad: 2024-10-03 21:43


Tidigare nyheter:
20-talet åkare i Eklidensprinten asfalt under söndagen.
Lördagsrally med Henkas Grus & Betong Sprinten hos Rönne MK.
Andervang i lördagens PRS Havellandrallye.
Comeback för Rönne MK, arrangerar Henkas grus och betong sprinten, publiktips och infromation.
Förtydligande i SuperCupen, Yokohama sponsor men fritt vilka däck man tävlar på.
Säffle MC upprepar fjolårets succétävling!
Svenskt i helgens italienska Rally Terra Sarda.
Fullt startfält när Säffles AP-runda i Fyrklöverns Sprintcup.
Höstsprinten Glada Hudik för Hälsingeserien på lördag.
Nykorade Junior-EM vinnaren Mille Johansson kör EM-finalen i fyrhjulsdriven bil.
30-talet ekipage till EM finalen, Mille i ERC3 och Calle i Junior ERC.
Missa inte Lövdansen, 90-års jubilerande SMK Nyköpings hösttävling.
Rovanperä bekräftar full WRC säsong med Toyota 2025.
Blomqvist och Törngren, svenskarna till Visit Conwy Cambrian Rally.
Block rattar mästerskapsvinnande Subaru i Amerikanska rallyfinalen.
Christoffer Kicken Jacobssons Minnesfond, nominera årets eldsjäl inom svensk rallysport.
Hedlund tar plats i Motorsport Games, representerar Sverige i Historisk rallysport på asfalt.
Stenhård finaltävling för gänget i 1300 Rallycup med klassiska Marknadsnatta.
Solberg kör Clare Forestry Rally i Defender Rally Series till helgen.
WRC tabellerna efter Rally Chile BioBio, spännade avslutning i WRC2 väntar.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.