MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Väntad segrare i 2013 års Suzuki 1300 RallyCup.
PRESSRELEASE

Stefan Sollenfelt och Per-Erik Svensson infriade de högt ställda förväntningarna och säkrade i SMK Örebro´s Rikspokalen den totala segern i Suzuki 1300 RallyCup. De gjorde det med marginal då de även vann denna finaltävling.
Egentligen kunde paret med den stora ledning de redan hade, defilera hem segern genom att i stort sett bara ”kört runt”. Men ”Sollet” är en utpräglad tävlingsmänniska och ville avsluta som en mästare bör. Det var därför bara seger som räknades.
Trots att de gick ut först i det 15 bilar starka fältet med nackdelen av att åka i lite mer rullgrus än de efterföljande ekipagen så slog de an takten direkt. Tävlingsledningen hade gjort det lite svårare än vanligt då man inledde rallyt med en riktig långsträcka på över två mil. Ingen chans för de tävlande att bli varma i kläderna med en kort uppvärmningssträcka denna gång. Annars brukar det vara bra med en sådan så man kommer igång och eventuellt kan göra små justeringar på bromsbalans och kanske justera lufttrycket i däcken. Nu var det skarpt läge från första metern. Lite osäkerhet fanns med i bilden då det dygnet före hade snöat och varit minusgrader på nätterna. Skulle det finnas isfläckar? Sollet och Beppe vann alltså första sträckan betryggande med hela 7.5 sekunder men ryktena säger att Eskilstunaparet Rickard och Robert Andersson med en fint byggd MK1a (Den äldre typen av Suzuki 1300 Gti) hade flugit fram och var efter 1,5 mil inte långt efter. De kör med standard växellåda som man ursprungligen gjort medan Sollenfelt och några till valt att ändra till lägre utväxling i växellådorna. Detta nöje föranleder dock ett tidspåslag vid slutliga poängberäkningen i cuptabellen med 1%. Det skulle innebära att Sollets segrartid på SS1 13:11,2 skulle bli uppräknad med 7,9 sekunder till13:19,1. Helt plötsligt så skulle det kunna bli riktigt tätt dem emellan. Men nu grinade oturen Eskilstunaduon i ansiktet trots sitt startnummer 21. Istället var det startnummer 13 Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson som fick sätta press på tätduon. En av förhandsfavoriterna Christian Granfors/Carro Östmark fick problem med kylningen på sin Suzuki och övervägde att bryta. Men efter välbehövlig service chansade de på att fortsätta för att försöka försvara sin totala tredjeplats i Cupen. Tyvärr rönte de samma öde som Rickard och Robert och tvingades bryta på SS2 med trasig drivaxel. Nu blev det plötsligt läge för Jan-Erik och Stefan att kanske kunna ta en pallplats i den totala cupen.

Läget hårdnade som ni ser en aning efter SS2 men det var mest av akademisk karaktär. Helt plötsligt tappade Sollet o Beppe tid då växellådan trilskades och 3:ans växel ramlade ur. Inför sista Specialsträckan skilde bara 4 sekunder till tvåan och som ni vet så innebär minsta misstag flera sekunders tapp. …för att inte tala om tekniken. Nåväl, paret gjorde som vanligt inga misstag och släppte bara ifrån sig 1,7 sekunder, så segermarginalen slutade på 2,3 sekunder. Men med två förlorade sträcksegrar tappade man förstås några extra poäng men var egentligen helt ohotade ändå. Däremot lyckades Jan-Erik Eriksson och Stefan Gustavsson att plocka till sig de sista värdefulla SS-poängen för att kunna ta sig förbi paret Granfors/Östmark och överta tredjeplatsen i Cupen från dem. I ”Ingenmansland” gjorde C-föraren Markus Kujanpää, lotsad av Ronnie Maxe en mycket stark insats genom att bli fyra och passerar därmed Ödberg/Palm med minsta möjliga marginal. Därefter följde ett helt koppel som slogs om de övriga poängen. Först bland dem kom till slut Mattias Lagström/Rickard Forsell följda av just Jesper Ödberg/Fredrik Palm.

Slutgiltigt resultat hittar ni på Cupens hemsida: www.1300rallycup.se
Nu tar 1300 RallyCup paus fram till 2014. Då inleder man sannolikt med en VinterCup som troligen kommer att köras på enhetsdäck. Sådant och mycket mer ska bestämmas på föreningens årsmöte den 23:e November. Cupledningen och de tävlande vill passa på att tacka alla generösa sponsorer som varit oerhört betydelsefulla för dem samt inte minst alla gästvänliga arrangörer och dess FUNKTIONÄRER som låtit dem tävla hos sig.

1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna! Väl mött igen 2014!


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2013-10-22 12:35






Motorgurun Kenneth “Kenta“ Andersson har gått bort.
Motorgurun Kenneth "Kenta" Andersson har gått bort alldeles för tidigt, det berättar hans bror Fred Andersson.

Kenneth "Kenta" Andersson började sin bana med bilar och motorer i unga år och utvecklade ganska snart ett stort intresse för rallysport. Han hamnade så småningom på Skyllbergs Verkstäde...

Publicerad: 2024-10-18 19:21


Neuville leder sekundkamp i Central European Rally, Gryazin leder sekunder före Solberg.
© Hyundai Motorsport.Första etappen av Central European Rally avslutad, ihop med torsdagens två sträckor gick sex sträckor idag, de tidiga bilarna i fältet rullar nu in mot kvällens service efter dagens 11 mil special.

Ogier bäst på två sträckor.
Till etappmålet med två sträcksegrar under fredagen kom Sebasti...

Publicerad: 2024-10-18 18:46


Nordkvist från generalsekreterare till VD på Svensk Bilsport, Svenska Rallyt, Royal Rally och SMSC.
© SBF.Svenska Bilsportförbundet är stolta att meddela att Anna Nordkvist har utsetts till VD för förbundets bolag. Nordkvist, som under de senaste sju åren framgångsrikt har arbetat som generalsekreterare för Svenska Bilsportförbundet, kommer nu att ta ledningen över bolagen som spelar en avgörande roll f...

Publicerad: 2024-10-18 14:41


Appendix K, nu för bilar fram till 2000 i historisk motorsport.
© emotorsport.seProtokollet efter FIA World Motor Sport Councils senaste möte bekräftar att fler bilar blir tillgängliga för historisk motorsport. När tidsintervallen för bilar mellan 1991 fram till 2000 nu kommer gå in under historiskt.

Vid 2025 års början kommer Appendix K utökas med de nya ålderskategorin, de...

Publicerad: 2024-10-17 19:30


80-talet åkare i Nyköpings Lövdans.
© emotorsport.seFlitigt arrangerande SMK Nyköping kör höstrallyt Lövdansen, deltävling i 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie. Tre sträckor går dubbelt vilket ger 21km special och 80-talet bilar i en rad klasser, bland annat 15 i tre klasser med chans på rekognosering.

28 åkare genom Trimmat 2wd där Rasmus P...

Publicerad: 2024-10-17 19:25


Ogier och Solberg leder i Central European Rally, WRC2 hotet Rossel tappade hjul.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Sebastien Ogier och Thierry Neuville vann varsin sträcka när Central European Rally tjuvstartade under torsdagens eftermiddag. Totalt efter dagens 14,3km är det Sebastien Ogier som leder rallyt 0,9 sekund före Thierry Neuville.

Stark trea är Andreas Mikkelsen som har 0,8 sekund fram till Neuville...

Publicerad: 2024-10-17 19:22


Solberg jagar fler rallyframgångar i Centraleuropa.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg är tillbaka bakom ratten i Central European Rally i Tjeckien, Tyskland och Österrike efter ett litet bakslag i Sydamerika.

23-åringen ledde tävlingen och var i en position att vinna sin första världsmästartitel på sportens näst högsta nivå, men Solberg kan ha tappat chansen med en ...

Publicerad: 2024-10-17 17:59


70-talet åkare för lördagens Mälarturf-Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK arrangerar finalen för Södermanland / Västmanlands DM när Mälarturf-Sprinten körs, en sträcka på 3,8km körs dubbelt under dagen med 74 startande.

Närmare 50 bilar går i trimmat 2wd och dess tre licensklasser, 20 av dem är A-förare med Antti Johannesson, Markus Theorin, Martin Broberg o...

Publicerad: 2024-10-16 19:55


Se shakedown inför Central European Rally live, start 9:30.
© Hyundai Motorsport. Thierry Neuville som VM ledare startar först på shakedown, torsdag förmiddag, klockan 9:31 på sträckan Tocna som mäter 2,11km. Första körningen går i VM tabellens ordning, tre åk ska genomföras av Rally1 klassen varav det oftast blir två med bra tid.

Livesändning från WRC Promotorn kan ses direk...

Publicerad: 2024-10-16 19:47


Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
© SMK Nyköping.SMK Nyköping kör Lövdansen på lördag, riktigt skoj med fullt startfält 83 anmälda. Dem första 68 kör onotat och efter det kommer det 15 ekipage som har chansen att rekognosera och skriva egna noter. Vi bjuder på vägar av allra bästa kvalité, alla 3 sträckorna går 2 gånger!

Första tävlingsbil star...

Publicerad: 2024-10-15 20:28


Tidigare nyheter:
Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
Missa inte torsdagens shakedown inför Central European Rally.
Eliantorpsprinten är lördagens final för RS-serien i Östergötland.
Hannah ses i helgens Opel e-Rally Cup final ihop med WRC Central European Rally.
40-talet ekipage, två Svenskar, 18 sträckor i WRC Central European Rally.
Intresset för Novemberskölden stort, redan över 200 anmälda.
Mille Johansson tog övertygande seger i Polska EM-finalen.
TV-tablå för helgens WRC Central European Rally.
Paddon EM-mästare igen, tabellerna efter Polska finalen.
Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.
Foto från Silverratten.
Adolfsson snabbast från start till mål i Silverratten.
Paddon EM-ledare i Polen, Mille toppar Rally3 och Calle leder J-EM kampen.
Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
Hemmahoppet Marczyk bäst på ss1 i Rally Silesia, Mille snabbast i Rally3, Calle tvåa i JEM.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.