|
 Patrik Johansson summerar South Swedish Rally. PRESSRELEASE
VIP event fredag.
Alvesta Taxi transporterade VIP-gästerna med två bussar via Urshult och Tingsryd till SS3. Efter lunch på restaurang Stenladan i Urshult bar det av till service-platsen i Tingsryd där det blev tillfälle att träffa Patrik, Jesper och mekanikerteamet. Ute på SS3/SS6 väntade ett VIP-tält med plats för 150 gäster att sitta och äta. Ett 140-tal gäster utspisades med en buffettallrik från Kvarnhagskällan i Växjö. Patriks Rallyteam invaderade gårdsplanen och alla sponsorerna till SSR 2013 syntes lång väg med banderollen prydligt upphängt på ladugårdsväggen.
Fredagens sträckor.
På fredagen avverkades 3 specialsträckor innan service för att attackera samma sträckor en andra gång och dagen avslutades med en 2,5 km lång specialsträcka på industriområdet i Tingsryd. Robin Friberg vann SS4 och Patrik tappade 2,8 km till Robin på asfaltprovet men vann 5 sträckor och gick till nattvila med 8,9 sekunders marginal till Robin och 14,0 sekunder till Martin Berglund och en tredjeplats totalt i rallyt. En rattrostig Anders Jonasson var distanserad med 37,4 sekunder, en godkänd insats.
Efter rutinservice och översyn och med fyra nya däck var Mitsun klar för nattvila i Parc Ferme. Pirellidäcken höll imponerande bra på grussträckorna men 2,5 km ”drifting” satte sina spår.
Lördag med dramatik.
Patrik startade som tredje bil i SSR på lördagen. Skulle bli spännande att se hur mycket lösgruset betydde för tiderna. KRIS!! Efter SS9, lördagens första sträcka, larmade Patrik att motorn bluddrade och var orkeslös. I mekanikergänget spånades om möjliga orsaker, allt från bränslepump och sensorer till ECU. På de fyra första sträckorna tog Patrik Friberg in 11,6 sekunder och övertog ledningen med 2,7 sekunder. Vi kan bara spekulera i hur mycket som orsakades av motorproblemen och hur mycket som berodde på lösgruset med en så tidig start. I servicen konstaterades att bränsletrycket var för lågt varpå den nya bränsle-pumpen i tanken byttes ut mot reservpumpen.
Dagens biltekniker arbetar med dator. I preventivt syfte beslöts att sänka turbotrycket och öka bränslemängden något i hopp om att motorn skulle hålla för de sista fyra sträckorna. Thomas Weng (motorbyggaren) programmerade om styrdatorn i bilen datorn från sin PC.
Med lösgruset borta gjorde Patrik en attack och knockade motståndet direkt på SS13 och tog tillbaks 6,0 sekunder på Robin och återtog ledningen i klassen. Det kröp upp lite sten i och mellan spåren så det gällde att köra lite defensivt för att undvika punkteringar och skador på bilen. Robin hade oturen att hitta en stor sten mitt i vägen på SS14 och slog sönder kylare och skyddsplåt så illa att han tvingades bryta tävlingen. Martin Berglund var fortfarande en utmanare med segerchans, 16,6 sekunder efter Patrik efter SS14. Allt skulle avgöras på de två sista sträckorna. Berglund tog in 1,8 av de 16,6 sekunderna som fattades över 6,5 km på SS15. Att ta 14,5 sekunder på 15 km, 1 sekund per km, är en utmaning. Skulle Martin satsa på seger eller bevaka andraplatsen och 12 SM-poäng. Martin satsade på 12 SM-poäng och utmanade inte Parik om förstaplatsen i klassen. Samtidigt hörde vi att ledande Eyvind Brynildsen hade mekaniska problem. Två vinnarskallar i Mitsun stod upp på sista
sträckan och tog in 6,7 sekunder på Brynildsen men det fattades 2,4 sekunder på mållinjen. Växjös Anders Jonasson visade än en gång att man inte måste vinna de första sträckorna. En förnuftig körning gav en tredjeplats i resultatlistan för Anders. KUL!
Slutet gott...
Eyvind Brynildsen, Patrik och Martin Berglund klämde in sig före snabbaste WRC ”värstingbil” i den totala prislistan. Sammanfattning en mycket bra tävling på bra vägar i strålande väder och med mycket dramatik. Nu blir det till att öppna den nya motorn och se hur allvarliga skadorna är. En lycklig sextett i mål efter två dagars tuffa utmaningar på rediga smålandsvägar.
Motorskadorna hindrar tyvärr en start i Ljungby men vi ses igen i Dackefejden lördag 15 juni.
Ett Stort Tack till alla våra sponsorer och supporters. Ni betyder mycket för oss.
» Pressrelease från Patriks RallyTeam.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
WRC-säsongen närmar sig sitt slut, efter helgen Central European Rally står deltävlingar i Japan och Saudiarabien på spel innan serien avslutas. Om förartiteln är det spännande, tre förare från ett och samma team gör upp.
Elfyn Evans tillbaka som ledare, nu 13 poäng före Sebastien Ogier och helge...Publicerad: 2025-10-20 11:05:39
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
I förra veckan presenterades såväl Rallyguide som tidsplan och kartor för Rally Sweden 2026, torsdagen 12:e februari inleds rallyt med shakedown, sträckan Umeå City klockan 9:01, identisk med årets lyckade shakedown centralt i Umeå på 3,44km.
På kvällen efter klockan 18 invigs rallyt och de tävla...Publicerad: 2025-10-20 08:55:53
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
72:a upplagan av Rallye Sanremo avgjordes i helgen med Svenskt på startlinjen, Isak Reiersen och Stefan Gustafsson åkte till Italien för andra raka asfaltsrallyt.
Fyra sträckor på fyra mil under lördagens kväll, som 43:a ses Isak efter dagen med Skoda Fabia Rally2 Evo, man inledde annars som tol...Publicerad: 2025-10-20 05:58:49
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
VM-framgångarna fortsätter för Oliver Solberg (24). I Central European Rally imponerade den nykrönta världsmästaren med sin första seger på asfalt i karriären.
35 dagar efter att Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson säkrade sin första VM-titel i WRC2-klassen, visade sig duon vara oslagbara ä...Publicerad: 2025-10-19 21:08:45
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Klockan 17 stängde anmälan till Novemberskölden som körs den 1:e november, tävlingen som final för Bilsport Rally Cup. Räkneverket stannade på 243 ekipage inklusive föråkare när klockan slagit 17:00 - det är då fyra föråkare och en debutant i den siffran för rallyts fyra sträckor.
Totalt ett 100-...Publicerad: 2025-10-19 17:18:48
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika är Juniorvärldsmästare i rally 2025. Svenskduon säkrade VM-guldet efter en dramatisk avslutning på Central European Rally, där de vann tävlingen med 1,6 sekunders marginal – och därmed också hela mäster...Publicerad: 2025-10-19 16:34:46
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Junior WRC guldet hamnar i Sverige, Mille Johansson och Johan Grönvall gör en makalös urladdning på sista specialsträckan i Central European Rally. Svenska ekipaget har legat i underläge då Ali Turkkan haft ledningen och gjort upp om titeln med Taylor Gill.
Men turkiske Ali körde av på näst sista...Publicerad: 2025-10-19 14:36:34
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Kalle Rovanperä var trea genom sista specialsträckan, säkrade segern i Central European Rally, finländarens tredje seger för säsongen. Samtidigt passerade Elfyn Evans upp som tvåa då han gick förbi Ott Tänak. Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, Sami Pajari och Josn McErlean fortsatte för Rally1-klass...Publicerad: 2025-10-19 14:23:00
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Efter 14 mil asfalt i spanska Rally de Asturias Historico stod Jari-Matti Latvala och Janni Hussi igår som vinnare. Det finska Toyota Celica ekipaget tog också samtliga 11 sträcksegrar i rallyt och körde hem rallyt med 2:02 minut före Andrea "Zippo" Zivian i Peugeot 306 Maxi.
Av de för EM tävlan...Publicerad: 2025-10-19 11:50:26
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
Fyra sträckor blev tre när Central European Rally inledde söndagen, 4km in på första sträckan tog det stopp för Thierry Neuville som träffade ett broräcke och blockerade vägen.
Besättningen är oskadd men bilen behöver flyttas och bron vars räcke deformerades behöver säkras upp inför andra vändan ...Publicerad: 2025-10-19 09:03:13
|
| |