Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för VOC final - Rally Xplosion.
PRESSRELEASE

Årets SverigeSerie är en i det närmaste osannolikt öppen historia. Inför den avgörande finaltävlingen, VOC RallyXplosion parrally, i Västerås kommande lördag är det bara en av de totalt nio pallplatserna i VOC´s tre förarklasser som är avgjord. Det är bara Pär Nordahl som är klar vinnare i Elit B annars är allt i varierande grad öppet. Bland specialcuperna – juniorer, damer och old boys – är bara två av nio platser klara. Lena Sandelius är redan klar vinnare bland tjejerna och VOC-klassens nestor, Ingvar Nilsson från Hällefors, vinner Old Boys på drömresultatet, maximala 180 poäng, men i övrigt är det vidöppet även här. Att påstå att det är upplagt för en tuff och nervpirrande tävling i Västerås kommande helg är som man brukar säga ”bara förnamnet”.


Under fjolårssäsongen infördes en speciell tävlingsform i SverigeSerien, RallyXplosion parrally med inbyggd växling på ytter-/innerspår efter modell från Rally VM´s superstage och från många arena- evenemang som genomförts i sporten på olika platser i världen. Ett logiskt steg i klassledningens ambition att vinnaren i SverigeSerien ska vara en komplett rallyförare som ska kunna behärska alla olika situationer och underlag: snö/is, asfalt och grus. Snabba sträckor och tekniska. Långa och korta… allt! Men också ett led i ambitionen att flytta rally närmare publiken för att i en förlängning också nå en publik som vi annars inte når med ordinärt rally.



Fjolårstävlingen var ett första test som slog mycket väl ut. Alla vi som var på plats stortrivdes med tävlingsformen som på grund av sin extrema intensitet gör att man upplever det som att man kört mycket mer och framförallt mycket längre än man faktiskt gjort då dagen är slut. Pressen av att stå sida vid sida i starten och veta att det i målgång kommer att skilja ytterst lite, inte utrymme för ett enda misstag, det gör denna tävling till något alldeles extra.



Inte minst var det sociala elementet i tävlingsformen, där alla är på samma plats hela dagen, väldigt uppskattat. Inte alls förvånande i en klass där just det sociala är så väldigt påtagligt och viktigt. Klassen där mer eller mindre alla är kompisar med alla. Platser och publik är nya, men de flesta av ”artisterna” känner varandra väl.



Redan på prisutdelningen i fjol deklarerade undertecknad/klassansvarig att detta kommer att bli ett stående inslag i SverigeSerien. Inte desto mindre har tävlingen utvecklats i år: För det första är det från och med i år finaltävling vilket gör att evenemanget stegvis glider över till kvällens festligheter. För det andra så kör vi dubbelt så långt som i fjol, två varv i respektive spår – fjolårets tidsschema visade att vi kunde göra så utan att dagen för den skull drar ut orimligt på tiden. Det ger också den finessen att vi när vi brakar över mållinjen efter halvt heat får mellantid och en absolut avstämning på ställningen.



Redan nu finns också en rad idéer på hur detta finalarrangemang ska kunna utvecklas vidare kommande år. Med årets utveckling så är det mesta praktiska på plats för att nästa år enligt planerna blomma ut i full blom..

Ska Arne Rådström klara pressen i Elit A
I högsta elitdivisionen leder Arne Rådström från Torsby med sju poäng över Bodensonen Thomas Lahti, och det är bara dessa två som kan vinna. En blir etta, den andre blir tvåa - det är klart. Arne har kört övertygande hela säsongen och har i kraft av sin ledning allt i sina egna händer, är han före Thomas eller placeringen efter då vinner han med säkerhet! Men att säga att Thomas är laddad inför uppgiften är dagens understatement.


– I serien ska de sex bästa resultaten på säsongen räknas. I sina respektive serier räknar Arne just nu med en 14 poängare och Thomas en 13 poängare, att tro att båda bättrar dessa resultat är ingen högoddsare. Därför är den verkliga skillnaden bara 6 poäng dem emellan. Kort sagt, om Thomas vinner måste Arne vara sämst trea för att i så fall vinna serien med en poäng. Fyra då vinner Thomas med en pinne. Vinner någon annan och Thomas är tvåa så kan Arne kosta på sig att vara sexa och vinner då på särskiljning, bättre resultat i årets första tävling. Raffinerat så det förslår! Spännande blir det.

Bakom Arne och Thomas är det om möjligt än mer raffinerat i slaget om den sista eftersträvansvärda pallplatsen i klassen. Här är det tre som gör upp om denna: Peter Elg från Säffle med 132 poäng, Pär Pålsson från Östersund med 130 och Ingvar Nilsson från Hällefors på 129.


– Ingvar må före tävlingen ligga femma, men nestor Nilsson är en rutinerad racingåkare och visade inte minst på den inledande tekniksträckan i Askersund senast att han tänker sälja sig dyrt.

I trion har Peter och Ingvar dessutom ett visst övertag. De har båda 18 poängare som de kan byta ut i sina serier medan Pär har en 21 poängare som svagaste kort. Vem som vinner här vågar nog ingen gissa.

Pär Nordahl redan klar totalsegrare i Elit B
Pär Nordahl körde smart i Askersund senast och kan i kraft av det redan titulera sig vinnare i SverigeSerien 2012, dina 161 poäng ger dig en ointaglig ledning. Jättestort grattis Pär, du är en väldigt värdig vinnare.


– Ett visst drag av klärvoajans finns nog trots allt hos klassansvarig. Redan i årets andra tävling i Östersund när Nordahls växellåda rasade och han var lite uppgiven tyckte jag att han skulle ta det lugnt och menade att han ändå kommer att vinna när säsongen är slut. Jag påstod samtidigt att Alexander Cruse skulle utgöra det enda riktiga hotet i klassen, och så blev det ju också till slut.

Senare på säsongen gjorde Emil Bergkvist entré som en virvelvind och har sedan dess varit den självklara klassvinnaren och också hetaste kandidaten till totalsegern i klassen. Men eftersom att Emil inte åkt full säsong i någon förarklass - han inledde ju året som junior och gick sedan rakt genom Cup och är nu på väg att göra samma sak i Elit B. Men, därför är han inte en kandidat till de riktigt höga placeringarna totalt i någon klass. Emil gillar heller inte riktigt sträckor av sprintkaraktär, det såg vi inte minst i Askersund.


– Gillar sprint gör däremot Alexander Cruse som ligger tvåa på 135 poäng. Tipset i Elit B är därför att Alex säkrar sin andraplats. Alexander kan absolut utmanas om andraplatsen av Joakim Källberg som idag ligger trea med 128 poäng, men Alex har en 10 poängare i sin serie medan Joakim har en 14 poängare som sämsta resultat. Därför blir det en väldigt tuff uppgift för Jocke men i rally kan verkligen ALLT hända och inget är klart förrän alla tre kvalomgångarna är genomförda - den del av tävlingen som ligger till grund för poängen i SverigeSerien.

Bakom Källberg är vi två till som har en chans på tredjeplatsen, undertecknad och Per Allo. Men, den chansen är nog i praktiken bara teoretisk. Men i rally kan, som sagt, verkligen vad som helst hända och det är inte över förrän det sista heatet gått i mål.

Vidöppet i Cupklassen
Om Elit A och Elit B är dramatiska inför finaltävlingen så är det svårt att hitta ett passande ord för att beskriva VOC Cup.


– I Cup är det inte mindre än sex förare i toppen inom bara 13 poäng.

Per Kvarnström har ett visst grepp på 116 poäng före Henrik Carlsson på 110 och Emil Karlsson på 107. Men största hotet mot Per är Patrik Adolfsson på fjärde plats. Patrik har visserligen bara 107 poäng men han räknar med en 5 poängare i sin serie och får därför snabbt mycket mer poäng när han byter ut sitt svagaste resultat.


– I Cup är det årets fem bästa resultat som ska räknas med i serien. Patrik har alltså en 5 poängare med i sin serie medan Per har en 20 poängare som svagaste medräknade resultat, och Emil en 15 poängare. Även om Per skulle vinna och få 10 nya poäng så räcker det för Patrik att bli trea för att ta totalsegern med en poäng.

Bakom dessa fyra skuggar Johan Eriksson på 105 poäng. Han räknar med en 18 poängare i sin serie och måste därför vara på en riktigt bra placering för att få många nya poäng. En tredjeplats skulle till exempel ge Johan fem nya poäng. Räkna med att det kommer att räknas en hel del poäng i depån under lördagens tävling bland dessa unga män och deras team. Och hur det till sist slutar, det är en av lördagens verkliga tiotusenkronorsfrågor.

Sjätte man, riktigt inblandad i toppstriden är Robert Blomberg från Trollhättan på 103 poäng. Men då anmälan stängde var Robert inte anmäld. Kanske kommer en efteranmälan så att han får chansen att försvara sin fina placering.

Vem blir tvåa och trea i Old Boys
Innan vi avslutar det här långa inför reportaget så måste vi ägna några ord åt Old Boys Cup som också den utvecklats till en thriller. Klassen verkliga nestor Ingvar Nilsson är redan klar vinnare på maximala 180 poäng, ett imponerande resultat. Men bakom honom är det stenhårt.


– Tyske Siggi Mayer med meriter från såväl Finlands som Portugals VM-rallyn på sin ”Rally CV” ligger tvåa på särskiljning före Lars Ohlsson, båda på 121 poäng. Men, Siggi kommer av tidsskäl inte till start i Västerås. Lars kommer därför att passera Siggi. Striden för Lars står därför mot Mats Johansson och Tore Bigsten, båda på 119 poäng. Mats leder över Tore bara på särskiljning från årets första tävling. Raffinerat även här alltså.

Men dramatiken i Old Boys slutar inte här.


– Lars har en fempoängare med i sin serie, medan både Mats och Tore bara har fem resultat och alltså kommer att få alla poäng de tar i Västerås som nya poäng i sin serie. Sannolikheten att både dessa herrar passerar Lars på upploppet av årets serie är därför stor.

Är inte allt detta dramatik så det räcker och blir över för en dag på rallybanan? På lördag 13 oktober klockan 09.00 drar tävlingarna igång på Västerås Motorstadion. Välkomna!


» Pressrelease från Rally Xplosion, www.vms.u.se.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-10-10 21:13






FIA förbjuder WRC tester fram till juni.
© emotorsport.seTill maj månads slut har nu FIA satt stopp för tester hos WRC teamen, med tanke på de olika regler som gäller genom världens länder just nu ges det olika förutsättningar.

I Finland skulle Toyota Gazoo Racing kunna nyttja sina testvägar på hemmaplan, men för varken M-Sport i Storbritannien eller ...

Publicerad: 2020-04-09 20:47


Solberg startar nytt rallymästerskap, Solberg World Cup, vinnaren får rallykurs i USA!
© Oliver Solberg Media Office.Solberg RACE blev en succé. Nu steppar Oliver Solberg upp ett par snäpp och bjuder in till Solberg World Cup i samarbete med DirtFish.

Det ingår sex race i simrally-tävlingen, och startskottet går den 13 april.

Din dröm kan nu gå i uppfyllelse! Vinnaren av Solberg World Cup kan packa väska...

Publicerad: 2020-04-09 18:27


M-Sport hårt drabbat, endast utvecklingen av 2022 års WRC bil pågår.
© emotorsport.seM-Sport lider hårt av den pågående Coronakrisen, även att WRC serien tagit en paus så rullar pengarna från bolaget. M-Sport driver största delen av sin verksamhet på kundbilar, både byggnation och försäljning av bilar men framför allt eftermarknaden med reservdelar åt tävlande världen runt.

Med v...

Publicerad: 2020-04-08 20:05


SM i virtuellt rally har startat!
Den virtuella simulatorvärlden växer i rekordfart och med en hel värld på halvfart har e-sporten växlat upp än mer. Nu är det även beslutat att Svensk Bilsport arrangerar SM i virtuellt rally.
- Vi har redan flera förare som kör och tävlar i virtuell bilsport där simulatorerna nu är så bra så a...

Publicerad: 2020-04-08 18:11


61 Svenska rallytävlingar inställda hittills 2020.
© emotorsport.se2020 blir ett hårt slag för Svensk rallysport, först ställdes 22 vintertävlingar in på grund av brist på vinter eller i några få fall med anledning av för få anmälda. Ett par av vinterns allra sista rallyns ställdes också in på grund av Coronasmittan som då just börjat härja och skapa restriktioner....

Publicerad: 2020-04-07 20:13


Skillingaryds MK flyttar fram Skilling 500 ett år.
Sedan tidigare står det klart att South Swedish Rally, som skulle körts i Älmhult under Kristi himmelsfärd, flyttades fram på grund av rådande situation i världen gällande covid-19. Nu meddelar även Skillingsryds MK att deras SM-tävling, Skilling 500, inte kommer kunna köras som planerat 26-27 juni....

Publicerad: 2020-04-07 16:15


Gruvrundan fyller på i Bilsport Rally Cup 2021.
© emotorsport.seRedan i början på februari, långt innan Coronakrisen var känd öppnade Bilsport Rally Cup upp för anmälan om deltävlingar för 2021, tidigt presenterade Nybro AC och Zabra Rallyt som deltävling i början på maj.

Under måndagen kunde också Gruvrundan med Åtvidabergs MK ta steget in som deltävling 202...

Publicerad: 2020-04-06 20:36


Klassiska Finspångsrundan flyttat till september.
Idag har Finspångs MS beslutat att flytta rallytävlingen Finspångsrundan med anledning av pågående Corona pandemin.

Tävlingen som ingår i RM för historiska bilar. RM i regularity, Klassiska rallycupen och 1300 rallycup skulle ha körts den 23 maj.

Nytt datum blir nu lördagen den 26 september....

Publicerad: 2020-04-05 09:55


Ingen Morgongåvasväng hos SMK Sala i maj.
Måste tyvärr meddela att vi blir tvungna att ställa in Morgongåvasvängen den 9 maj med anledning av Coronaviruset, så säger tävlingsorganisationen hos klubben SMK Sala,

För vidare information framöver om en eventuell flytt och i så fall ett nytt datum för tävling kommer presenteras på klubbens he...

Publicerad: 2020-04-03 14:37


Historiska RM-serien klar för Zabra Rallyt 2021.
© emotorsport.sePositiva nyheter är att RM serien för Historiska bilar nu fått sin första deltävling klar för 2021, precis som Bilsport Rallycup går serien i den helt onotade tävlingen hos Nybro AC den 8:e maj.

Upplägget med både Klassiska & Historiska bilar ihop med Bilsport Rallycup i Zabra Rallyt testades lyc...

Publicerad: 2020-04-02 14:18


Tidigare nyheter:
Finska rallymästerskapet stuvar om, tror på omstart i september.
Organisationskommittén har beslutat att skjuta upp Midnattssolsrallyt till 2021.
Premiären för Svenska RallyCupen, västsvenska Götenerundan är inställd.
Hybridlösning och dagens WRC motorer i WRC bilarna 2022!
Midnattssolsrallyt 2020 ställs in.
Hässleholms GP & Temahallen grussprint flyttas framåt.
Inget Seffle City Motor Challenge i sommar.
Älmhults MK flyttar Silversprinten.
Solberg överväldigad av intresset över The Solberg Race.
Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn.
SSR överger sin helg, flyttar fram två månader.
Inställda Rally Anderslöv får nytt datum i augusti.
Mildväder, Corona och nu gräshoppor - många problem för WRC arrangörerna.
Flera stora serier drabbade, Midsommardansen och Rally Sigtuna inställda.
Inställt i Portugal och Italien för WRC serien.
Rally Sweden söker sig norr ut, Östersund eller Piteå?
Omkastningar i EM serien, Kanarieröarna blir final.
Full fart hos M-Sport, jobbar för högtryck med nya Fiesta Rally4.
Renault Clio Rally5 gjorde VM debut i Mexico.
Oliver presenterar Solberg WRC Rally, jag har mina rallyskor på, har du?



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
South Swedish Rally 22-23/05


Rally VM:
Copec Rally Chile 16-19/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.