NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tufft Rally Tyskland för WRC Academy-svenskarna Tidemand och Åhlin.
PRESSRELEASE

I helgen avgjordes det tyska VM-rallyt i trakterna kring den historiska staden Trier. I JVM-klassen, WRC Academy, stod de svenska landslagsförarna Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand redo att ge sig ut på de krokiga och utmanande asfaltsvägarna. För Pontus del dog dock hoppet om en bra placering redan på den första sträckan då höger drivaxel gick av, och Fredrik fick kasta in handuken på rallyts andradag då kroppen sa ifrån och han fick tillbringa resten av dagen på sjukhuset i Trier.

Fredrik Åhlin och hans kartläsare Morten Abrahamsen har haft en tung säsong fram till det tyska VM-rallyt. De kom dock ordentligt laddade till Tyskland efter en seger på hemmaplan i Rally Killingen.

”Efter min vådliga vurpa i Finland så kändes segern i Killingen som ett bevis på att vinnarkänslan var på väg tillbaka” berättar Fredrik. ”Vi åkte dock på några incidenter under fredagens inledande sträckor. Motorhuven flög upp på rutan två gånger och vid det andra tillfället så sprack framrutan, och det här sinkade oss en del så klart, därför blev det inga direkta topptider på rallyts första dag” fortsätter Fredrik.

Fredrik skadade sin högerarm i den spektakulära olyckan i det finska VM-rallyt, och han har fortfarande smärtor i armen, vilket gjorde det svårt för honom att använda handbromsen genom hårnålarna i Tyskland. ”Ja tyvärr så var väl det ytterligare en orsak till att topptiderna uteblev” säger Fredrik.

På lördagen slog dock illamåendet och yrseln till och det resulterade i att Fredrik var tvungen att bryta.

”Jag kände redan på morgonen att kroppen inte svarade fullt ut. Jag mådde illa och kände mig matt. Redan efter förstasträckan så spydde jag” berättar Fredrik vidare. ”På den nionde sträckan – Panzerplatte Baumholder så bara svartnade det. Jag tuppade av och spydde om vartannat, så Morten fick köra bilen tillbaka till servicen och jag fick åka direkt till sjukhuset” berättar Fredrik.

”Jag vet inte vad det berodde på, det kan vara sviter av kraschen i Finland, eller en vattenbakterie, eller något annat. Blodtrycket var ordentligt lågt i alla fall och nu ska jag gå till botten med det här” avslutar Fredrik som nu är på väg tillbaka till Sverige för att göra en grundlig kontroll på sjukhuset i Karlstad.

Pontus Tidemand, som i Tyskland hade kartläsaren Emil Axelsson i högerstolen såg fram emot att köra sitt allra första asfaltrally i WRC Academy.

”Det var väldigt lärorikt och intressant på rekognoseringen att se hur krävande och svåra vägarna är. Det kommer nog att bli tufft att vara med i topp i det här rallyt eftersom vi inte har kört tävling eller test på detta underlag tidigare” spådde Pontus innan start. ”Men jag ska ändå göra allt jag kan för att nå en bra placering” berättade Pontus.

Men redan på den första sträckan så försvann hoppet om en framträdande placering för teamet. Fem kilometer från mål gick höger drivaxel av och Pontus och Emil tvingades bryta för dagen.

”Jag tyckte det gick helt okej under första sträckan tills drivaxeln gick av och enligt split-tiderna var vi med i toppen tidsmässigt. Jag bara rullade in i mål de sista kilometerna innan vi parkerade och tävlingen var förstörd” berättar en besviken Pontus.

Drivaxelbrottet innebar fem missade sträckor under fredagen och gav teamet 25 minuters tidsstraff.

”Vi låg ju hopplöst efter när vi startade om på lördagen” berättar Pontus. ”Jag körde mest för att lära mig vägarna och se hur noterna fungerade, och det var nästan omöjligt att vara med och kriga om topptider på sträckorna då de andra redan kört in sig på underlaget och byggt tempo hela dagen innan” berättar Pontus.

Pontus som slutade på en andraplats i Finland fick nu nöja sig med en slutlig sjätteplats i Tyskland.

”Det är som det är, bara att ladda om till nästa deltävling i Frankrike. Det positiva vi kan ta med oss härifrån är att vi var bra med på split-tiderna innan vi bröt, och att vi ändå fått lite erfarenhet av vägarna i Tyskland” avslutar Pontus.

”Ja det blev ingen direkt lyckad helg för grabbarna i Tyskland” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Jag vet hur mycket tid och kraft som de lägger in i sina rallysatsningar och det är ju frustrerande att de inte får visa sin kapacitet fullt ut” säger han.

”För Fredriks del är det bara att hoppas att det inte är något allvarligt. Han kan ju ha fått i sig något olämpligt med maten i Tyskland, eller så kanske det är sviter efter hans krasch i Finland? Hur som helst så ska han genomgå en ordentlig hälsokontroll nu och efter det så får vi förhoppningsvis klara besked. Nu blev det tyvärr ytterligare ett rally för Fredrik där han tvingades bryta, och även om han blixtrar till under de återstående två VM-rallyna så har han tyvärr små möjligheter att nå en framstående slutplacering i mästerskapet” säger Anders.

”För Pontus del ser det lite ljusare ut. Med lite stolpe in i Frankrike och Spanien så har han kanske möjlighet att klättra upp till en slutlig pallplacering i alla fall” säger Anders.

I JVM-tabellen parkerar Pontus på en sammanlagd femteplats med sina 49 poäng, och Fredrik befinner sig på en nionde plats med sina 11 poäng.

WRC Academy-klassen vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans. Nästa VM-rally avgörs i Frankrike den 4-7 oktober.





Poängställning WRC Academy 2012– Junior VM, efter fyra av sex VM-rallyn:


Pos. Driver / Points

1. Elfyn Evans 98
2. Brendan Reeves 63
3. Alastair Fisher 53
4. Jose Suarez 52
5. Pontus Tidemand 49
6. John MacCrone 42
7. Timo van der Marel 31
8. Christopher Duplessis 16
9. Fredrik Ahlin 11
10. Joao Silva 10
11. Ashley Haigh-Smith 4


» Pressrelease från WRC Academy.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-08-27 17:32






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.