|
Ramona och Miriams egna ord om branden. PRESSRELEASE
Imorgon flyger Ramona och Miriam hem till Sverige igen efter det abrupta slutet av Rally-VM i Nya Zeeland, som slutade i en brand. Efter två tredjedelar av rallyt låg tjejerna på en trygg andraplats efter Argentinaren Marcos Ligato, och med cirka tre minuter ledning före Aksa från Indonesien. Taktiken var att köra med säkerhetsmarginal för att säkra 2:a-platsen under de sista milen som återstod. Men så hände det som inte fick hända. Plötsligt började bilen brinna mitt på sträckan, och Ramona och Miriam fick kasta sig ur i farten. Här följer en sammanfattning av rallyt, och med tjejernas egna ord om vad som hände.
Fredagens etapp var en ordentlig utmaning för hela teamet. Med 20 mil SS, och enbart en 15 minuters remoteservice som serviceuppehåll, gällde det att både köra snabbt och säkert. – En remoteservice innebär att vi och mekanikerna enbart får serva och laga eventuella skador på bilen med de reservdelar vi har med oss i rallybilen, förklarar Miriam.
Tjejerna lade in ett högt tempo från start, där de genast lade sig i toppen av VM-fältet. Med topptider på varje sträcka, varav två sträcksegrar, fick de äntligen ett kvitto på deras kapacitet. – Det var en helt fantastisk känsla. Mekanikerna har gjort ett fantastiskt jobb med vår Mitsubishi EVO X som fungerar perfekt, och vi hittade ett högt med samtidigt säkert tempo där vi inte tog några risker. Ramona och Miriam tog sig i mål efter fredagens etapp på en trygg andraplats, 1.40 efter Argentinaren Marcos Ligato, och 40 sekunder före Ukrainaren Valeriy Gorban. Taktiken under lördagen var att bevaka andraplatsen, vilket de gjorde med marginal. Inför lördagens sista sträcka hade de cirka tre minuter ned till tredjeplatsen då Gorban gjorde en avåkning och Subhan Aksa från Indonesien istället tog över pallplatsen .
– Nu visste vi att om vi bara tog oss i mål med ett stabilt tempo och samtidigt höll koll på Aksa, så skulle 2:a-platsen vara vår.
Men så hände det som inte fick hända. Efter cirka 4 kilometer in på dagens sista sträcka började bilen plötsligt att brinna kraftigt.
- Först kände vi en enorm värme i bilen. Miriam vände sig bakåt och såg att hela bakdelen av bilen stod i flammor, och skrek till mig att det brinner. Inom loppet av någon sekund kom lågorna in i kupén och vi var omringade av eld. Vi var tvungna att kasta oss ur bilen i farten, varefter rallybilen fortsatte in i en jordvall och brann upp, berättar Ramona.
- Sekunderna innan vi såg varandra, och visste att vi båda var okej, kändes som timmar. Det var en enorm lättnad. När vi sedan vände oss om och såg bilen som fullständigt var i lågor, var vi glada och än mer lättade att vi hade klarat oss så bra som vi gjorde, säger Miriam, som klarade sig undan med en lätt stukad fot efter att ha fastnat i störtbågen och släpats med en bit på vägen. Ramona fick en mindre och lättare brännskada, men annars mår tjejerna under omständigheterna bra.
-Vår Mitsubishi är utrustad med den allra bästa säkerhetsutrustningen, samt att vår personliga tävlingsutrustning är av högsta standard, så vi klarade oss väldigt bra, säger Ramona
- All cred till Ricardo Trivinio med co-driver Alex Haro som var först på plats efter olyckan, och till ambulans- och räddningsmän som blixtsnabbt kom till plats med helikopter, säger Ramona och Miriam. Orsaken till branden är ännu oklar. Ramona och Miriam flyger hem till Sverige imorgon och har redan börjat arbeta inför nästa VM-tävling.
– Detta ska inte få sätta käppar i hjulet för vår fortsatta satsning. Vi är självklart otroligt besvikna över att blivit totalsnuvade på vår första pallplats i VM, men vi måste ta med oss det positiva mitt i denna bedrövelse. Vi är jättenöjda med vår prestation, och den kan ingen ta ifrån oss.
Nu ska vi bara lösa den praktiska biten, vi tar en dag i taget och kommer att jobba stenhårt för att sitta i en rallybil så snart som möjligt igen, säger Ramona och Miriam.
» Pressrelease från Ramona Rallying.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2012-06-25 06:32
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |