NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Solab Suzuki 1300 RallyCup i Götene.
PRESSRELEASE

De kända rallybröderna Lars och Ulf Storm agerade tävlingssponsorer för andra sommartävlingen i Götenerundan den 19 Maj. Femton stycken SOLAB-trimmade ”Sukkor” stod på startlinjen vid tiotiden i lördags.

Först ut var Kjellbergs ungdomsåkare som var tre till antalet. Favoriterna Budin från Gävle gick ut först med startnummer ett och sedan följde Östgötarna Lund/Karlsson med nr fyra och skåningarna Andersson med en sexa på dörrarna. Flitigt tävlande Daniel Budin tog kommandot direkt som snabbaste Suzukiåkare. Efter två sträckor hade de tagit ledningen med dryga 40 sekunder före Andreas och pappa Tommy Andersson från Hörby. För Dennis Lund med pappa Christer Karlsson tog det slut redan på första sträckan med en trasig kamaxel i den nyrenoverade motorn.

Den här gången var dock farten lite för hög på fel ställe för ledarna så en avåkning på tredje specialsträckan innebar tvärstopp mot en brunn. Följden blev en betydligt kortare Suzuki och en punkterad lunga för chauffören. Följaktligen kunde Andreas o Tommy köra resterande sträckor på säkerhet och kamma hem vinsten vilket även innebar att de gick upp i sammanlagd ledning bland ungdomsåkarna i Suzuki 1300 RallyCup. Vi hoppas Daniel snabbt kryar på sig och är redo när nästa deltävling sker i Växjö’s Dackefejd om en månad. Bilen är redan på lagning.

Bland de andra tolv som hade körkort och tävlade i ”stora Cupen” fanns förstås årets dominanter, tabell-ledarna Niklas Pettersson/Tony Puumala i sin Kawagröna MK1:a och de två senaste tävlingarnas vinnare Martin Lundqvist/Christian Segerström i en röd något nyare MK2:a. Martin provade denna gång en växellåda med lägre slutväxel, vilket kom att innebära ett internt påslag med 1% på hans körtid vid uträkningen av sträcktider och poäng. Dock inget som Cupen krånglar med för arrangören. Där gäller bara de verkliga tiderna. Anledningen till det unika procentpåslaget är att man i Cupen inte vill tvinga deltagarna att skaffa tätstegade växellådor/slutväxlar för att hänga med. Men eftersom rally körs för att det är kul så vill man ej heller förbjuda dessa grejor för dem som vill öka på sin körglädje. En utmärkt lösning som de flesta är nöjda med.

Tempot drogs direkt upp på max där Martin och Nicke tog var sin sträckseger före första service.

Ställningen efter SS2. (Inom parentes finns de justerade tiderna för Lundqvist och Liimatainen)

1. M. Lundqvist 10:31,1
2. N. Pettersson 10:36,1 -5,0
(M. Lundqvist 10:37,4 -6,3)
3. H. Böe 10:54,0 -12,9
4. P. Andersson 11:00,5 -29,4
5. M. Lagström 11:10,3 -39,2
6. J. Ödberg 11:11,1 -40,0
7. M. Liimatainen 11:24,7 -53,6
8. T. Abrahamsson 11:29,8 -58,7
9. M. Jäder 11:30,8 -59,7
(M. Liimatainen 11:31,5 -1:00,4)
10. P. Lundgren 11:49,6 1:18,5

Tiondeplacerade Pelle Lundgren körde med felinställda hjul, Rasmus Lund tappade en tändkabel och Vicktor Nord hade växellådsproblem.

Full attack var det som gällde för de två följande sträckorna.
3:an Böe försvann direkt med drivaxelbrott men kasserar ändå in poängen från de två sträckorna han körde. Alltid en liten tröst. I toppen var det Martin Lundqvist som tog sträcksegrarna på SS3 och 4 före Pettersson/Puumala. Ledningen nu 13 sekunder men med sitt procentpåslag så hade ledningen krympt till endast en tiondels sekund! Med Böe borta var det nu Pierre Andersson/Micke Lind som låg trea följda av Jesper Ödberg/Fredrik Palm en halv sekund före C-föraren Mattias Lagström/Andreas Johansson. Sista sträckan på hela 19 kilometer skulle bli avgörande. Starkt spurtande Nicke Pettersson gjorde inga misstag utan slog Martin med 0,8 sekunder verklig körtid. Detta räckte tyvärr inte till seger i tävlingen men hos oss i Suzukigänget ses han som en segrare. Att tempot är högt bevisas väl av att totalsegraren Håkan Svensson i sin 4-hjulsdrivna Mitsubishi inte hade kört ifatt dessa båda ungdomar på den 19 kilometer långa sträckan. Martin slutade på en total 22:a plats med sin 20 år gamla standardSuzuki som endast modifierats med diffbroms och en lägre slutväxel. Hatten av för honom och Nicke. Medan den är av så bugar vi oss även för 3:an Jesper Ödberg/Fredrik Palm och fjärdeparet Mattias Lagström/Andreas Johansson som den här gången var klart bästa C-förare. Pierre Andersson missade ett vägskäl och slutade därmed 5:a. Marcus Jäder/Johan McElwee tog 6:e platsen före Tobias och Börje Abrahamsson. Otur för Mika Liimatainen/Martin Edlund i sin lilla Cittra AX då motorn gav upp efter sista sträckan så de ej kunde köra till slutmålet i Götene. Även de kan dock trösta sig med ett antal sträckpoäng.

Deltagarna hade bara goda vitsord till arrangören och tycker nog det inte skall ta så lång tid innan ett återbesök för Cupen sker där. Vi tackar även SOLAB och KJELLBERGS för det generösa stödet vi får.

Nästa punkt på Cup-programmet är ett träningsläger anordnat i samarbete med Ydre MK. Ungdomsåkare och grupp E åkare är speciellt välkomna att träna tillsammans med oss en hel helg den 16-17:e Juni. Mer info om det och cupställning på vår hemsida www.1300rallycup.se

Suzuki 1300 RallyCup: ”Mycket rally för pengarna”


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-05-29 18:39






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.