Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Solab Suzuki 1300 RallyCup i Götene.
PRESSRELEASE

De kända rallybröderna Lars och Ulf Storm agerade tävlingssponsorer för andra sommartävlingen i Götenerundan den 19 Maj. Femton stycken SOLAB-trimmade ”Sukkor” stod på startlinjen vid tiotiden i lördags.

Först ut var Kjellbergs ungdomsåkare som var tre till antalet. Favoriterna Budin från Gävle gick ut först med startnummer ett och sedan följde Östgötarna Lund/Karlsson med nr fyra och skåningarna Andersson med en sexa på dörrarna. Flitigt tävlande Daniel Budin tog kommandot direkt som snabbaste Suzukiåkare. Efter två sträckor hade de tagit ledningen med dryga 40 sekunder före Andreas och pappa Tommy Andersson från Hörby. För Dennis Lund med pappa Christer Karlsson tog det slut redan på första sträckan med en trasig kamaxel i den nyrenoverade motorn.

Den här gången var dock farten lite för hög på fel ställe för ledarna så en avåkning på tredje specialsträckan innebar tvärstopp mot en brunn. Följden blev en betydligt kortare Suzuki och en punkterad lunga för chauffören. Följaktligen kunde Andreas o Tommy köra resterande sträckor på säkerhet och kamma hem vinsten vilket även innebar att de gick upp i sammanlagd ledning bland ungdomsåkarna i Suzuki 1300 RallyCup. Vi hoppas Daniel snabbt kryar på sig och är redo när nästa deltävling sker i Växjö’s Dackefejd om en månad. Bilen är redan på lagning.

Bland de andra tolv som hade körkort och tävlade i ”stora Cupen” fanns förstås årets dominanter, tabell-ledarna Niklas Pettersson/Tony Puumala i sin Kawagröna MK1:a och de två senaste tävlingarnas vinnare Martin Lundqvist/Christian Segerström i en röd något nyare MK2:a. Martin provade denna gång en växellåda med lägre slutväxel, vilket kom att innebära ett internt påslag med 1% på hans körtid vid uträkningen av sträcktider och poäng. Dock inget som Cupen krånglar med för arrangören. Där gäller bara de verkliga tiderna. Anledningen till det unika procentpåslaget är att man i Cupen inte vill tvinga deltagarna att skaffa tätstegade växellådor/slutväxlar för att hänga med. Men eftersom rally körs för att det är kul så vill man ej heller förbjuda dessa grejor för dem som vill öka på sin körglädje. En utmärkt lösning som de flesta är nöjda med.

Tempot drogs direkt upp på max där Martin och Nicke tog var sin sträckseger före första service.

Ställningen efter SS2. (Inom parentes finns de justerade tiderna för Lundqvist och Liimatainen)

1. M. Lundqvist 10:31,1
2. N. Pettersson 10:36,1 -5,0
(M. Lundqvist 10:37,4 -6,3)
3. H. Böe 10:54,0 -12,9
4. P. Andersson 11:00,5 -29,4
5. M. Lagström 11:10,3 -39,2
6. J. Ödberg 11:11,1 -40,0
7. M. Liimatainen 11:24,7 -53,6
8. T. Abrahamsson 11:29,8 -58,7
9. M. Jäder 11:30,8 -59,7
(M. Liimatainen 11:31,5 -1:00,4)
10. P. Lundgren 11:49,6 1:18,5

Tiondeplacerade Pelle Lundgren körde med felinställda hjul, Rasmus Lund tappade en tändkabel och Vicktor Nord hade växellådsproblem.

Full attack var det som gällde för de två följande sträckorna.
3:an Böe försvann direkt med drivaxelbrott men kasserar ändå in poängen från de två sträckorna han körde. Alltid en liten tröst. I toppen var det Martin Lundqvist som tog sträcksegrarna på SS3 och 4 före Pettersson/Puumala. Ledningen nu 13 sekunder men med sitt procentpåslag så hade ledningen krympt till endast en tiondels sekund! Med Böe borta var det nu Pierre Andersson/Micke Lind som låg trea följda av Jesper Ödberg/Fredrik Palm en halv sekund före C-föraren Mattias Lagström/Andreas Johansson. Sista sträckan på hela 19 kilometer skulle bli avgörande. Starkt spurtande Nicke Pettersson gjorde inga misstag utan slog Martin med 0,8 sekunder verklig körtid. Detta räckte tyvärr inte till seger i tävlingen men hos oss i Suzukigänget ses han som en segrare. Att tempot är högt bevisas väl av att totalsegraren Håkan Svensson i sin 4-hjulsdrivna Mitsubishi inte hade kört ifatt dessa båda ungdomar på den 19 kilometer långa sträckan. Martin slutade på en total 22:a plats med sin 20 år gamla standardSuzuki som endast modifierats med diffbroms och en lägre slutväxel. Hatten av för honom och Nicke. Medan den är av så bugar vi oss även för 3:an Jesper Ödberg/Fredrik Palm och fjärdeparet Mattias Lagström/Andreas Johansson som den här gången var klart bästa C-förare. Pierre Andersson missade ett vägskäl och slutade därmed 5:a. Marcus Jäder/Johan McElwee tog 6:e platsen före Tobias och Börje Abrahamsson. Otur för Mika Liimatainen/Martin Edlund i sin lilla Cittra AX då motorn gav upp efter sista sträckan så de ej kunde köra till slutmålet i Götene. Även de kan dock trösta sig med ett antal sträckpoäng.

Deltagarna hade bara goda vitsord till arrangören och tycker nog det inte skall ta så lång tid innan ett återbesök för Cupen sker där. Vi tackar även SOLAB och KJELLBERGS för det generösa stödet vi får.

Nästa punkt på Cup-programmet är ett träningsläger anordnat i samarbete med Ydre MK. Ungdomsåkare och grupp E åkare är speciellt välkomna att träna tillsammans med oss en hel helg den 16-17:e Juni. Mer info om det och cupställning på vår hemsida www.1300rallycup.se

Suzuki 1300 RallyCup: ”Mycket rally för pengarna”


» Pressrelease från Suzuki 1300 RallyCup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-05-29 18:39






Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn.
Lite positiva nyheter så här i Corona tider. Ett nytt femårigt samarbetsavtal mellan VOC Mekonomen Rally och SBF Svensk Bilsport är i hamn. Det säkrar vår drygt trettioåriga klass fortsatta framfart och tillväxt i minst fem år till. Och en förlängningsklausul öppnar för klassens fortlevnad upp mot f...

Publicerad: 2020-03-26 20:46


SSR överger sin helg, flyttar fram två månader.
South Swedish Rally flyttar fram sin SM-deltävling till den 30/7-1/8 med samma koncept, det vill säga start och mål i Älmhult.
Arbetet med årets tävling, den 45:e upplagan, har i stort sett pågått oavbrutet sedan målgång förra året. Arbetet fortsätter, men som en följd av Corona-viruset är tävlings...

Publicerad: 2020-03-25 21:42


Inställda Rally Anderslöv får nytt datum i augusti.
© emotorsport.seFörsta grustävlingen att ställa in tävling med anledning av Corona utbrottet var Rally Anderslöv med Trelleborgs MK, arrangören skulle kört första deltävlingen i Bilsport Rallycup nästkommande lördag.

Arrangören har arbetat för ett senare datum att kunna genomföra sin tävling, beslutet föll på lö...

Publicerad: 2020-03-25 21:20


Mildväder, Corona och nu gräshoppor - många problem för WRC arrangörerna.
© Anwar Sidi Photography. Redan innan årets WRC säsong drog igång blev det klart att en av de 14 planerade deltävlingarna kom att försvinna. Det var Copec Rally Chile som ställdes in med anledning av landets politiska läge.

Men Rallye Monte Carlo inledde WRC serien 2020 utan större problem, vidare kom man precis till Sve...

Publicerad: 2020-03-24 20:44


Flera stora serier drabbade, Midsommardansen och Rally Sigtuna inställda.
© emotorsport.seEfter ett par lugnare dagar med inställda tävlingar kom dock ytterligare ett par negativa besked under dagen, två stora tävlingar med flera ingående serier tvingas ställa in.

Ljungby MK med Midsommardansen i början på maj är nu inställd, de skulle då varit deltävling för Sydsvenska RallyCupen, Sö...

Publicerad: 2020-03-24 20:41


Inställt i Portugal och Italien för WRC serien.
© M-Sport.Den Italienska arrangören på Sardinien har meddelat att deras tävling inte kommer kunna köras i juni, landet som är hårt drabbat av Corona viruset måste efter samtal med nationella förbund och regering ställa in, eller hellre flytta sin kommande WRC deltävling.

Den 4-7 juni skulle rallyts körts, ...

Publicerad: 2020-03-24 18:17


Rally Sweden söker sig norr ut, Östersund eller Piteå?
© emotorsport.seDet är inte bara de nordligare delarna av Värmland arrangören av Rally Sweden söker sig, Rally Swedens VD Glenn Olsson och hans organisationen har även sökt sig mer norr ut, till helt andra distrikt.

Årets tuffa väderläge gav också tuffa besked från FIA och WRC Promotorn att leverera vinter, med ...

Publicerad: 2020-03-23 22:38


Omkastningar i EM serien, Kanarieröarna blir final.
© FIA ERC.Under måndagen presenterade Eurosport Events att EM tävlingen på Kanarieöarna, Rally Islas Canarias kommer bli final. I förra veckan tvingades arrangören ställa in sin planerade tävling i början på maj.

Promotorn, arrangören och myndigheterna på Kanarieöarna har jobbat hårt för att lösa problemet...

Publicerad: 2020-03-23 21:56


Full fart hos M-Sport, jobbar för högtryck med nya Fiesta Rally4.
© M-Sport.M-Sports Polska filial som ansvarar för utveckling, byggnation, service och försäljning av de tvåhjulsdrivna Ford Fiesta har bråda dagar, trots Corona krisen byggs det bilar inför premiären för nya Ford Fiesta Rally4 hälsar företaget.

I förra veckan presenterades modellen och företaget meddelar a...

Publicerad: 2020-03-22 21:01


Renault Clio Rally5 gjorde VM debut i Mexico.
© Renault Sport.Rally5 klassen gjorde debut i Rally Mexico, de Renault Clio bilar som sågs i det Mexikanska VM Rallyt var av nya Rally5 kategorin.

Först ut i klassen var Renault som uppger att de närmar sig 100-talet sålda rallybilar, främst är det de sydeuropeiska asfaltserierna som lockar bilmodellen.

Runt ...

Publicerad: 2020-03-22 20:05


Tidigare nyheter:
Oliver presenterar Solberg WRC Rally, jag har mina rallyskor på, har du?
Kortad kalender och Regler för E-Cupen 2020.
Nya problem för EM serien och WRC promotorn inväntar nya besked.
Midnattssolsrallyt håller på inbjudan, tar tävlingsbeslut under april.
Boråsaren Sebastian Bourghardt gör livepodd för att lyfta bilsporten under Corona krisen.
Även Lill Jumbon inställd, 37:e inställda Svenska tävlingen för året.
SMK Hörby ställer in RS-premiären.
Tommy Andersson fortsätter i SM med Jari Liiten.
Rally Gotland tvingas ställa in.
Dennis Rådström gör ERC3 Junior satsning i nya Ford Fiesta Rally4.
Wales Rally GB ny final för Corona drabbat Brittiskt Mästerskap.
Tidemand får EM chans, i rallycross.
Fiesta R2 ersättaren klar, nya vässade Fiesta Rally4 presenterad.
Corona ställer in och ställer till även i VOCs nationella serier.

Rallyaktivitetet på Mallorca, Frankrike och Storbritannien under helgen.
Simrishamnsmixen inställd med anledning av rådande Corona läge.
Rallysäsongen får vänta, Rally Anderslöv inställt.
Tidemand ny trea i WRC2, tabellen efter Rally Mexico.
Volvo Euro Cup, en dålig nyhet kommer sällan ensam.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
South Swedish Rally 22-23/05


Rally VM:
Copec Rally Chile 16-19/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.