Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Akropolisrallyt krävde sin tribut – båda landslagsförarna bröt i WRC Academy.
PRESSRELEASE

Det blev en tuff tillställning för de båda landslagsförarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin när de skulle försvara de svenska färgerna i Akropolisrallyt i helgen. Båda förarna tvingades under rallyts sista dag att bryta.

Akropolisrallyt, som är den andra deltävlingen av sex i WRC Academy, anses vara en av de allra tuffaste i kalendern. Det extremt varma vädret och de steniga och hårda vägarna gör rallyt extra tufft för ekipagen. Det här kan de svenska två teamen i WRC Academy med absolut säkerhet nu skriva under på.

Den 21-årige landslagsföraren Pontus Tidemand tillsammans med sin kartläsare Stig Rune Skjaermoen, låg dock i toppen under rallyts två första dagar. Pontus inledde rallyt starkt och slog till med snabbaste tid på första sträckan.

”Det var en bra början på en riktig tuff tävling, jag kände mig fram lite under första sträckan och fann ett bra tempo. Men det är ett överlevnadsrally, så det gäller att ta sig runt hel och hållen, speciellt under dag två då sträckorna är jättehårda mot bilen” sa Pontus efter första dagen då han med 3,9 sekunders marginal låg i ledning i klassen.

För den 20-årige landslagsföraren Fredrik Åhlin, med kartläsare Morten Abrahamsen, började rallyt inte lika bra. Redan på första sträckan började problemen för grabbarna.

”Allt flöt på bra och jag laddade fullt, men vid en hård inbromsning så sa det bara pang under bilen! Vi hade tyvärr slagit i en av de beryktade grekiska stenarna” berättar Fredrik sorgset.

”Och till råga på allt åkte vi på en punktering, och samtidigt började oljelampan att blinka. Under däckbytet såg vi att det läckte rejält med olja, tyvärr hade stenen slagit sönder oljetråget. Då tog vi beslut att bryta för dagen. Vi ville inte chansa på att köra vidare och kanske skada bilen ännu mer. Nä det var bara att bryta ihop och komma igen” berättar Fredrik.

”Det var ett klokt beslut att bryta i det läget” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Det är klart mycket bättre att bita ihop och starta om dag två än att chansa och köra vidare med risk för motorras” säger Anders.

”Båda grabbarna visar ju kontinuerligt att de är snabba förare. Det är synd att vägarna i Akropolisrallyt är så tuffa mot bilarna. Det känns som om det mer blir en chansning på att bilen ska hålla ihop hela rallyt, än en ren förarprestation som till slut fäller avgörandet” säger Anders Dawidson.

Efter att etapp två avslutades på fredagen låg Pontus på en stark tredjeplats i klassen. ”Jag tog det medvetet lite lugnt för att verkligen ta mig igenom alla sträckorna. Jag körde snabbt men inte fullt eftersom det fanns så många stenar på vägen och det är bättre att köra runt dem än över dem” säger Pontus.

För Fredrik blev det några snabba sträcktider under dag två, men på sista sträckan slog en sten sönder växellådan.

”Jag är mest lycklig över hur Morten och jag lyckades reparera den skadade växellådan” berättar Fredrik. ”Jag tog min balaklava och tryckte in i hålet på lådan och sen hällde vi i vanlig motorolja. Man får ju ta vad man har. I värsta fall hade jag tryckt i ett paket margarin” säger Fredrik som sedan lyckades att ta sig hela vägen till serviceplatsen.

På rallyts sista dag tvingades tyvärr de båda svenska landslagsförarna att bryta.

”Jag kom bara ett par kilometer på sträcka elva så slutade bilen helt plötsligt att driva” berättar Pontus. ”Det var en av drivaxlarna som hade gått rakt av. Snopet! Just nu känns det fruktansvärt tungt eftersom vi verkligen har kört med insidan hela helgen och tagit det lite lugnare för att bilen skall hålla ihop på de dåliga vägarna. Nu är det bara att ladda om till nästa tävling i Finland och då är det bara vinst som gäller” säger Pontus.

Fredriks rally tog slut strax innan målgång på den sista sträckan. ”Jag lyckades pricka en liten stenhäll på insidan i en skarp kurva. Bilen gick upp på två hjul och höll på att tippa över. Jag fick ner bilen på alla fyra men då var det redan försent. Vi hade åkt av vägen och det tog i ordentligt i framvagnen och vi rullade ett varv framlänges nedför en slänt” berättar Fredrik.

”Det gick inte så fort. Vi fick lite plåtskador och efter lite fix och trix så tog vi oss upp på vägen igen och kunde för egen maskin ta oss tillbaka till serviceplatsen, igen. Nu glömmer vi det här, åker hem och kör många snabba mil med min egen Fiesta R2, åker sen till Finland och satsar på seger” säger Fredrik.

”Det blev en tuff tillställning för alla WRC Academy-ekipage i Grekland, inte bara för Pontus och Fredrik. Det var många som haltade över mållinjen. Precis som vi trodde. Nu hade vi stenarna och drivaxlarna emot oss, nästa gång blir det förhoppningsvis tvärtom. Nu är det bara för grabbarna att ladda om och förvalta det lite längre uppehållet till nästa deltävling på bästa sätt” avslutar Anders Dawidson.

WRC Academy Akropolis vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans.

Nästa VM-deltävling för de två svenska landslagsförarna i WRC Academy blir Rally Finland, 2 – 4 augusti.


» Pressrelease från WRC Academy.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-05-27 16:00






Organisationskommittén har beslutat att skjuta upp Midnattssolsrallyt till 2021.
Midnattssolsrallyt var tänkt att köras i juli i år, men rådande omständigheter har gjort att organisationskommittén beslutade för att skjuta fram rallyt till 2021.

Arbetet som hittills är nedlagt på rallyt, vilket bland annat resulterat i längden på tävlingens specialsträckor har ökats med 37,5 p...

Publicerad: 2020-04-01 10:30


Premiären för Svenska RallyCupen, västsvenska Götenerundan är inställd.
© Svenska RallyCupen.- Tyvärr måste vi under rådande omständigheter ställa in Götenerundan som skulle körts 9:e maj, hälsar tävlingsledningen i Götene MK under tisdagen.

Tävlingen skulle varit premiär för Svenska RallyCupen, nystartade EKS Junior Cup och deltävling i västsvenska Mega Rally Cup.
- Vi tackar...

Publicerad: 2020-03-31 20:26


Hybridlösning och dagens WRC motorer i WRC bilarna 2022!
© emotorsport.seTyska Compact Dynamics får ansvaret att leverera alla komponenter till framtidens WRC bilar gällande införandet av hybridteknik. Det tyska bolaget vann upphandlingen hos FIA som enhetsleverantör med konkurrens från flera mer välkända företagsnamn.

Samtidigt presenterade World Motor Sport Council ...

Publicerad: 2020-03-31 15:56


Midnattssolsrallyt 2020 ställs in.
© emotorsport.seMidnattssolsrallyt 2020 är inställt, med rådande läge i Sverige och världen ställs nu även sommarens klassiska rally in. Beslutet var väntat, med både tävlande och publik i den äldre gruppen samt tävlandes utifrån var riskerna med tävlingen stora. Och med en så pass stor organisation med tävlandes f...

Publicerad: 2020-03-31 14:05


Hässleholms GP & Temahallen grussprint flyttas framåt.
© emotorsport.se Hässleholms Mk väljer, mht rådande omständigheter i Sverige och omvärlden att flytta våra två tävlingar Hässleholms GP och Temahallen grussprint till senare datum, för att kunna genomföra dem.

Hässleholms GP kommer att genomföras söndagen den 26/7 och
Temahallen grussprint lördagen den 31/10.
...

Publicerad: 2020-03-31 10:16


Inget Seffle City Motor Challenge i sommar.
Den 27/6 planerade Säffle MC att åter köra Seffle City Motor Challenge. Tävlingen skulle ha genomförts som en rallysprint med förra årets succesträcka genom Säffle centrum.
- Vi hade hittat ytterligare några kilometer tävlingssträcka för att göra den ännu häftigare, säger Fredrik Erixon, tävlingsl...

Publicerad: 2020-03-30 20:17


Älmhults MK flyttar Silversprinten.
Som en följd av Covid-19 väljer Älmhults MK samt Ungdomsteamet att ställa in premiären för Södra BF:s Sprint DM Silversprinten. Tävlingen var planerad att köras fredagen den 1 Maj , men så blir det inte.
- Otroligt tråkigt men vi gör vad vi kan för att minska smittspridning av Covid-19 säger ungdo...

Publicerad: 2020-03-29 18:26


Solberg överväldigad av intresset över The Solberg Race.
© Oliver Solberg Media Office.* Solberg RACE visar stor framgång med 4500 spelare som gått med.
* Sen punktering kostar Oliver Solberg en topp-10 position i Rally Argentina.
* Den australiska racern Jarod Konig tar sex sekunders seger efter 12 DiRT Rally 2.0-sträckor.
* Mer Solberg RACE-nyheter kommer tidigt nästa vecka.

N...

Publicerad: 2020-03-29 13:56


Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn.
Lite positiva nyheter så här i Corona tider. Ett nytt femårigt samarbetsavtal mellan VOC Mekonomen Rally och SBF Svensk Bilsport är i hamn. Det säkrar vår drygt trettioåriga klass fortsatta framfart och tillväxt i minst fem år till. Och en förlängningsklausul öppnar för klassens fortlevnad upp mot f...

Publicerad: 2020-03-26 20:46


SSR överger sin helg, flyttar fram två månader.
South Swedish Rally flyttar fram sin SM-deltävling till den 30/7-1/8 med samma koncept, det vill säga start och mål i Älmhult.
Arbetet med årets tävling, den 45:e upplagan, har i stort sett pågått oavbrutet sedan målgång förra året. Arbetet fortsätter, men som en följd av Corona-viruset är tävlings...

Publicerad: 2020-03-25 21:42


Tidigare nyheter:
Inställda Rally Anderslöv får nytt datum i augusti.
Mildväder, Corona och nu gräshoppor - många problem för WRC arrangörerna.
Flera stora serier drabbade, Midsommardansen och Rally Sigtuna inställda.
Inställt i Portugal och Italien för WRC serien.
Rally Sweden söker sig norr ut, Östersund eller Piteå?
Omkastningar i EM serien, Kanarieröarna blir final.
Full fart hos M-Sport, jobbar för högtryck med nya Fiesta Rally4.
Renault Clio Rally5 gjorde VM debut i Mexico.
Oliver presenterar Solberg WRC Rally, jag har mina rallyskor på, har du?
Kortad kalender och Regler för E-Cupen 2020.
Nya problem för EM serien och WRC promotorn inväntar nya besked.
Midnattssolsrallyt håller på inbjudan, tar tävlingsbeslut under april.
Boråsaren Sebastian Bourghardt gör livepodd för att lyfta bilsporten under Corona krisen.
Även Lill Jumbon inställd, 37:e inställda Svenska tävlingen för året.
SMK Hörby ställer in RS-premiären.
Tommy Andersson fortsätter i SM med Jari Liiten.
Rally Gotland tvingas ställa in.
Dennis Rådström gör ERC3 Junior satsning i nya Ford Fiesta Rally4.
Wales Rally GB ny final för Corona drabbat Brittiskt Mästerskap.
Tidemand får EM chans, i rallycross.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
South Swedish Rally 22-23/05


Rally VM:
Copec Rally Chile 16-19/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.