|
Akropolisrallyt krävde sin tribut – båda landslagsförarna bröt i WRC Academy. PRESSRELEASE
Det blev en tuff tillställning för de båda landslagsförarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin när de skulle försvara de svenska färgerna i Akropolisrallyt i helgen. Båda förarna tvingades under rallyts sista dag att bryta.
Akropolisrallyt, som är den andra deltävlingen av sex i WRC Academy, anses vara en av de allra tuffaste i kalendern. Det extremt varma vädret och de steniga och hårda vägarna gör rallyt extra tufft för ekipagen. Det här kan de svenska två teamen i WRC Academy med absolut säkerhet nu skriva under på.
Den 21-årige landslagsföraren Pontus Tidemand tillsammans med sin kartläsare Stig Rune Skjaermoen, låg dock i toppen under rallyts två första dagar. Pontus inledde rallyt starkt och slog till med snabbaste tid på första sträckan.
”Det var en bra början på en riktig tuff tävling, jag kände mig fram lite under första sträckan och fann ett bra tempo. Men det är ett överlevnadsrally, så det gäller att ta sig runt hel och hållen, speciellt under dag två då sträckorna är jättehårda mot bilen” sa Pontus efter första dagen då han med 3,9 sekunders marginal låg i ledning i klassen.
För den 20-årige landslagsföraren Fredrik Åhlin, med kartläsare Morten Abrahamsen, började rallyt inte lika bra. Redan på första sträckan började problemen för grabbarna.
”Allt flöt på bra och jag laddade fullt, men vid en hård inbromsning så sa det bara pang under bilen! Vi hade tyvärr slagit i en av de beryktade grekiska stenarna” berättar Fredrik sorgset.
”Och till råga på allt åkte vi på en punktering, och samtidigt började oljelampan att blinka. Under däckbytet såg vi att det läckte rejält med olja, tyvärr hade stenen slagit sönder oljetråget. Då tog vi beslut att bryta för dagen. Vi ville inte chansa på att köra vidare och kanske skada bilen ännu mer. Nä det var bara att bryta ihop och komma igen” berättar Fredrik.
”Det var ett klokt beslut att bryta i det läget” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Det är klart mycket bättre att bita ihop och starta om dag två än att chansa och köra vidare med risk för motorras” säger Anders.
”Båda grabbarna visar ju kontinuerligt att de är snabba förare. Det är synd att vägarna i Akropolisrallyt är så tuffa mot bilarna. Det känns som om det mer blir en chansning på att bilen ska hålla ihop hela rallyt, än en ren förarprestation som till slut fäller avgörandet” säger Anders Dawidson.
Efter att etapp två avslutades på fredagen låg Pontus på en stark tredjeplats i klassen. ”Jag tog det medvetet lite lugnt för att verkligen ta mig igenom alla sträckorna. Jag körde snabbt men inte fullt eftersom det fanns så många stenar på vägen och det är bättre att köra runt dem än över dem” säger Pontus.
För Fredrik blev det några snabba sträcktider under dag två, men på sista sträckan slog en sten sönder växellådan.
”Jag är mest lycklig över hur Morten och jag lyckades reparera den skadade växellådan” berättar Fredrik. ”Jag tog min balaklava och tryckte in i hålet på lådan och sen hällde vi i vanlig motorolja. Man får ju ta vad man har. I värsta fall hade jag tryckt i ett paket margarin” säger Fredrik som sedan lyckades att ta sig hela vägen till serviceplatsen.
På rallyts sista dag tvingades tyvärr de båda svenska landslagsförarna att bryta.
”Jag kom bara ett par kilometer på sträcka elva så slutade bilen helt plötsligt att driva” berättar Pontus. ”Det var en av drivaxlarna som hade gått rakt av. Snopet! Just nu känns det fruktansvärt tungt eftersom vi verkligen har kört med insidan hela helgen och tagit det lite lugnare för att bilen skall hålla ihop på de dåliga vägarna. Nu är det bara att ladda om till nästa tävling i Finland och då är det bara vinst som gäller” säger Pontus.
Fredriks rally tog slut strax innan målgång på den sista sträckan. ”Jag lyckades pricka en liten stenhäll på insidan i en skarp kurva. Bilen gick upp på två hjul och höll på att tippa över. Jag fick ner bilen på alla fyra men då var det redan försent. Vi hade åkt av vägen och det tog i ordentligt i framvagnen och vi rullade ett varv framlänges nedför en slänt” berättar Fredrik.
”Det gick inte så fort. Vi fick lite plåtskador och efter lite fix och trix så tog vi oss upp på vägen igen och kunde för egen maskin ta oss tillbaka till serviceplatsen, igen. Nu glömmer vi det här, åker hem och kör många snabba mil med min egen Fiesta R2, åker sen till Finland och satsar på seger” säger Fredrik.
”Det blev en tuff tillställning för alla WRC Academy-ekipage i Grekland, inte bara för Pontus och Fredrik. Det var många som haltade över mållinjen. Precis som vi trodde. Nu hade vi stenarna och drivaxlarna emot oss, nästa gång blir det förhoppningsvis tvärtom. Nu är det bara för grabbarna att ladda om och förvalta det lite längre uppehållet till nästa deltävling på bästa sätt” avslutar Anders Dawidson.
WRC Academy Akropolis vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans.
Nästa VM-deltävling för de två svenska landslagsförarna i WRC Academy blir Rally Finland, 2 – 4 augusti.
» Pressrelease från WRC Academy.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2012-05-27 16:00
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |