|
 Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion! PRESSRELEASE
• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team
I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.
Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.
När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.
Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.
För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.
När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.
Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.
Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.
Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.
Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”
Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”
Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”
2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4
Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor
Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2011-10-11 17:01
|
|
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Fredagen bjöd på både klassisk rallykänsla och stora utmaningar när KAK Midnattssolsrallyt 2025, Sveriges största historiska rallytävling, inleddes med sju specialsträckor kring Malmköping och Flen. Redan på den första sträckan – tävlingens längsta med sina 1,8 mil – tvingades hela 18 ekipage bryta ...Publicerad: 2025-07-11 21:55
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Tävlingsgeneral Anders Fredriksson i Årjängs MK har tur med vädret, vad som synts på bilderna en solig fredag med rallysprint uppför Marknadsbacken där en sträcka på 2km gick tre gånger, enskilt bästa åk gäller som slutresultat vilket innebär att alla tar i för fullt dagen igenom.
En rad inbjudna...Publicerad: 2025-07-11 21:46
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Början av juli månad blev minst sagt hektisk för den svenska rallystjärnan Calle Carlberg. Utsedd av Peugeot Sport att representera märket i det kanadensiska rallymästerskapet, kastades Carlberg och hans team in i ett äventyr över Atlanten. Målet var att samla värdefull erfarenhet och säkra ett star...Publicerad: 2025-07-10 21:44
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Hästkraftshelgens Rallyprint med 30-tal vilda rallyåkare som gör upp om prispengar under dagen, tre åk uppför den i år 2km långa sträckan som avslutas på marknadsplatsen. Prispengar till de snabbaste samt till det ekipage som utses till "best in show". Enskilt bästa åk och tiderna kan följas under d...Publicerad: 2025-07-10 21:42
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
I år blir Slottssprinten en del av Midnattssolsrallyt när Katrineholms MK också arrangerar den klassiska stortävlingen. Midnattssolsrallyt går två dagar, för Slottssprinten handlar det bara om tävlande på lördagen och de 110-talet tävlande åker samma fyra sträckor som de klassiska bilarna. Start vid...Publicerad: 2025-07-10 21:41
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Första dagen för Midnattssolsrallyt, de tävlande i regularity rullar ut från Ericsbergs Slott vid 8:10 mot första sträckan, 70 minuter senare drar Historiska bilarna iväg. Tre kända sträckor norr ut innan man vid 12-tiden går in för service på stora Malmahed i Malmköping.
Regularity har två timma...Publicerad: 2025-07-10 21:40
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.
Med hela 37 Rally-4-ekipage vid starten av junior-EM:s fjärde deltävling i Italien, tack vare den nystartade italienska cupen Lancia Trophy, ställdes Carlberg inför en formidabel utmaning. Italiens snabbaste förare var redo att mäta sig med honom på hemmaplan. Inför tävlingen var förväntningarna tyd...Publicerad: 2025-07-10 13:09
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Midnattssolsrallyt för första gången med start & mål i Katrineholms kommun, vid Ericsbergs Slott blir det i år ett samarrangemang med klassiska Slottssprinten. 140-talet historiska bilar tar plats i rallyt, 120 ekipage gavs plats i Historiska rallyklasserna och 25 i regularity - 11 specialsträckor p...Publicerad: 2025-07-09 22:34
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Vårdkasbacken Härnösand med Örnsköldsviks RK som arrangör ingående i Hälsingeserien. En sträcka på 900 meter körs dubbelt, dubbla åk varav enskilt bästa åk gäller som slutresultat.
Svalt intresse med 20-talet bilar, grupp F delat i fram- och bakhjulsdrift där Rune Grafström, Mikael Gullinder och ...Publicerad: 2025-07-09 22:21
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
Elva sträckor i konceptet runt Ericsbergs Slott väntar för Midnattssolsrallyts historiska klasser, runt tio mil ska avverkas varav merparten på fredagen där sju sträckor utgör dagen. Service på Malmahed i Malmköping mitt på dagen. Två av sträckorna går dubbelt och tre bara en gång, bland annat avslu...Publicerad: 2025-07-09 22:17
|
|
Tidigare nyheter:
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
30-talet snabb åkare i fredagens sprint under Hästkraftshelgen i Årjäng.
Hallberg i listan för helgens San Marino Rally - med Skoda Fabia Rally2 Evo.
Midnattssolsrallyt, 24 åkare i Regularity först i startfältet.
Klassiska rallybilar tar över Sörmland – KAK Midnattssolsrallyt laddar för folkfest 11–12 juli.
Andervang i startlistan till helgens GTC Rally i Holländska mästerskapet.
Tre Svenskar i helgens SM O.K. Auto-Ralli, kör för finska & nordiska mästerskapen.
Midnattssolsrallyt på gång, här är rallyts fem föråkare.
Överraskande seger i Meeting Småland Rally Skilling 500.
Tuff EM-helg i Rom avslutade intensiv period för Mille Johansson.
”Konst & Rally” besöker Volvobyggare som skruvar i Toni Gardemeisters rallyteam.
Svenskt i listan för Rallye Weiz - Historic.
ERC-tabellerna efter Rally di Roma Capitale - Calle drar ifrån i ERC4 och Junior ERC.
Tablå inför Midnattssolsrallyt, Rallyradio och WebTV under dagarna två.
Calle tar tredje raka Junior ERC segern - Grahn fyra i ERC3 - Mille 15:e totalt i Rally di Roma Capitale.
Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |