NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-20 16:12






Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
© emotorsport.seEfter torsdagens inledning med en kortare publiksträcka av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia stod fredagen med totalt åtta specialsträckor. Kända sträcknamn där avslutningen för dagen var Colins där publiken samlades för att se rallybilarna flyga ut över det berömda krönet.

En dags om körde i hö...

Publicerad: 2025-06-01 22:37


Läget i Rally SM tabellerna efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seBauhaus Royal Rally of Scandinavia var årets tredje deltävling i årets Rally SM, efter vintern i Boden och våren i Älmhult var det dags för sommarrally i Värmland. Ihop med EM-deltävlingen gick SM-åkarna sin tredje rond, de gick bakom EM-fältet med nio sträckor under dagarna tre.

I Internationell...

Publicerad: 2025-06-01 22:32


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdag.
© emotorsport.seTorsdagen med Bauhaus Royal Rally of Scandinavia innehöll för ERC-delen träning, kval och shakedown på en klassisk vägsträcka mellan Frykensbaden och Nilsby där de tävlande fick känna på vad som väntade när rallyt skulle starta.

Fram mot kvällen startade rallyt officiellt nere på stora torget i K...

Publicerad: 2025-06-01 20:55


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
© emotorsport.seI onsdag startade Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, de ERC-tävlande rekognoserade under förmiddagen, samtidigt byggde teamen upp servicetälten, gjorde de sista justeringarna på bilarna innan de gick till besiktning.

På kvällen möttes ett gäng svenska och norska åkare på Bauhaus för ett event f...

Publicerad: 2025-06-01 15:14


Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
© Chris Andersson.Det Växjöbaserade rallyteamet DRIVE VXO skördade nya framgångar i den tredje deltävlingen av Rally-SM som avgjordes i helgen. Tävlingen, Royal Rally of Scandinavia, kördes parallellt med rally-EM och utspelade sig på klassiska VM-vägar i Värmland med start och mål i Karlstad.

Teamet baserat i Väx...

Publicerad: 2025-06-01 12:38


ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!
© emotorsport.sePoängen fördelade i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, vinnande Eyvind Brynildsen tar klivet in som sjua i ERC-tabellen med sin seger och en bonuspoäng för femte tid på avslutande sträckan. Upp som ledare går finske rallytvåan Roope Korhonen som tar topp i tabellen med 60 inkörda poäng på två start...

Publicerad: 2025-06-01 11:41


Florin 4wd vinnare, Johansson toppade 2wd i Majsprinten.
© emotorsport.seInte bara EM och SM, Eskilstuna MK körde Majsprinten under lördagen ingående i Eskilstuna Sprintcup - tävling på egna motorområdet med tre åk på den 2km långa sträckan. Arrangörsklubbens Pontus Florin i Mitsubishi tog hand om segern 2,8 sekunder före David Dannevall, vidare Anton Malm inom 3,7 sekun...

Publicerad: 2025-06-01 10:51


Mille Johansson sexa i Royal Rally of Scandinavia efter stark avslutning.
© emotorsport.se20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm tog sin bästa placering hittills i FIA European Rally Championship när han tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika slutade sexa i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia – det svenska EM-rallyt med bas i Karlstad.

Efter att ha vunni...

Publicerad: 2025-06-01 10:03


Eyvind Brynildsen ny kung i Värmland - vann Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Efter två år med svensk och värmländsk seger i det svenska EM-rallyt blev det tronskifte när norske Eyvind Brynildsen & Jørn Listerud körde hem den tredje upplagan av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia efter en nagelbitande fight.

Toyota-föraren Brynildsen gick in i den tredje och avslutande dage...

Publicerad: 2025-06-01 09:38


Händelserik avslutning i Rally-SM´s Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seDen sista dagen av årets tredje Rally SM deltävling bjöd på starka insatser och flera dramatiska avgöranden när Royal Rally avslutades med fyra sträckor under lördagen.

Den tredje och sista dagen av Royal Rally of Scandinavia, där SM avgjordes som en del av EM-tävlingen, rörde sig i östlig riktni...

Publicerad: 2025-06-01 08:36


Tidigare nyheter:
Händelserik avslutning i Rally-SM´s Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Hallberg & Stigh trea i Italienska mästerskapets Rally Due Valli.
Patrik Flodin och Göran Bergsten återtar SM-ledningen efter seger i Royal Rally of Scandinavia.
Rådström tar segern i SM-deltävlingen, Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Brynildsen, Korhonen & Reiersen på pallen - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i mål.
Brynildsen vinner Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!
Dags för avslut, Royal Forest och Ölme tar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål,
69 ekipage till WRC Acropolis Rally Greece - Solberg, Andersson och Mille i VM-klasser.
Tidig morgon, Ängebäckstorp och Bjurerud i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Brynildsen toppar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Reiersen jagar.
Rådström, Karlström, Flodin och Olofsson i SM ledning efter fredagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Gårdsjö och Colins avslutar lördagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Majsprinten på Ekebybanan på lördag.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Grönlund och Värmskog först ut på morgonen.
Rådström snabbast av alla när SM-delen av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia inledde.
Allen snabbast på kval, Temepestini vassast på ss1 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Start och Bråtebäcken - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia drar igång.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdagens körning på Örnäs.
Resultat från träning, kval och shakedown inför Royal Rally of Scandinavia.
Inför, 90-talet SM åkare gör upp i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Uppland.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.