NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-08-15 18:26






Skoda Motorsport värvar Robert Virves för WRC2 satsning, start i Rally Sweden.
© @World, Red Bull Content Pool.24-årige Estländaren Robert Virves plockas upp av Skoda Motorsport till en WRC2 satsning 2025. Robert kommer under året köra en säsong om sju WRC2 deltävlingar under Toksports regi och debuten sker i Rally Sweden med Skoda Fabia RS Rally2.

Sedan Junior VM guldet 2023 har det varit en spretig sat...

Publicerad: 2025-01-27 19:33


100-års jubilerande Linköpings MS bjuder på stor rallynostalgi.
© emotorsport.seLinköpings Motorsällskap firar i år 100 år, som en del av detta har rallysektionen gjort om sin gamla hemsida till en nostalgisida med text och bilder.
- Där finns information om allt som hänt i rallysektionen från 1940-talet till 2024. Alla rallytävlingar som har arrangerats finns information o...

Publicerad: 2025-01-27 19:03


Nya Lancia Ypsilon Rally4 HF först i mars, 80 bilar redan sålda!
© Stellantis / Lancia.Lancia sköt upp homologering av nya Lancia Ypsilon Rally4 HF, tanken var att den skulle gått igenom FIA´s granskning och godkännande till nyår. Men när intresset visade sig så pass stort valde man att skjuta upp processen till nästa period, 1 mars 2025. Den enkla anledningen var att man ville göra e...

Publicerad: 2025-01-27 18:47


Lucas snabbast i Hälsingerallyt, 1300 Rallycup är klara med vintersäsongen.
© Magnus Hansson.Med två tävlingshelger i rad så har gänget i 1300 Rallycup kört klart vintertävlingarna som ingår i cupen. SMK Hälsinge bjöd på Hälsingerallyt med tre specialsträckor på nästan 6 mil totalt där den längsta mätte hela 3 mil!

10 "Sukkor" kom till start i en tävling som skulle visa sig vara rätt så...

Publicerad: 2025-01-27 18:09


Nasser överlägsen i Oman International Rally.
© Neil Perkins, FIA MERC. I Oman International Rally var det Nasser Al-Attiyah som satte tempot, drog upp en ledning från start och drog ifrån. Under lördagen fick dock Al-Rawahi Abdullah hem fyra sträcksegrar, men hade då brutit fredagens etapp och missat den första deltävlingen i FIA Middle East Rally Championship.

Fö...

Publicerad: 2025-01-26 20:20


Jämtlands MK summerar Vintersprinten 1.
- Var det bättre förr? Den frågan ställer sig tävlingsledare Sture Persson för den första av vinterns tre Vintersprintar.

Därom tvista de lärde. Det är klart det beror på vad man tittar på. Inom rallysporten var det mycket som var bättre förr.
- När jag började som tävlingsledare inom...

Publicerad: 2025-01-26 20:16


WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
© Toyota Gazoo Racing.Under söndagen avslutade årets första WRC deltävling, Rallye Monte Carlo på asfalt spetsad med vatten och is. Det var starten på en 14 deltävlingar lång serie som här näst går till Rally Sweden i Umeå.

Sebastien Ogier leder serien, tog maximala poäng för segern, tre poäng från söndagens etapp och...

Publicerad: 2025-01-26 20:08


Oliver Solberg med en stark Toyota-debut.
© Oliver Solberg Rally.Toyota-debuten bjöd på starka sju sträcksegrar och en sjätteplats totalt för Oliver Solberg i Rally Monte-Carlo.

23-åringen hade vunnit sin klass men en skada på framvagnen ledde till flera minuters tidsförlust redan på den första specialsträckan under torsdagen.
Förutom det olyckliga ögonb...

Publicerad: 2025-01-26 20:04


Viktor snabbast totalt i Jämtlands MK´s första vintersprint.
Under söndagen inledde Jämtlands MK sin sprintserie på egna motorområdet, två olika sträckor dubbelt gällde och en körtid om drygt 12 minuter för de snabbaste. Snabbast totalt och i Trimmad A/B-klassen var Viktor Karlsson, 20 sekunder bakom totalt ses C-vinnaren i otrimmat, Patrik Ekengren.

En ti...

Publicerad: 2025-01-26 16:07


Ogiers tionde Rallye Monte Carlo seger, stark start för Toyota - Solberg snabb i Toyota-debuten.
© Toyota Gazoo Racing.Första WRC deltävlingen avverkad, Rallye Monte Carlo där Sebastien Ogier tog sin 10:e seger i rallyts historia, fransmannen var redan innan den mest vinstrike i rallyt. Segern skrivs med 18,4 sekunders marginal till Elfyn Evans, en bra start för Toyota Gazoo Racing i premiären.

Fourmaux snabba...

Publicerad: 2025-01-26 11:41


Tidigare nyheter:
Ogiers tionde Rallye Monte Carlo seger, stark start för Toyota - Solberg snabb i Toyota-debuten.
TV-tablå för Rally Sweden, SVT klara för minst fem sträckor live.
Krävande morgon, Fourmaux jagar Evans om andraplatsen inför powerstage.
Kalle körde hem Hälsingerallyt - 2wd vinnande Joons trea totalt.
Ogier mot tionde segern i Rallye Monte Carlo - Tänak jagar pallplats.
Brynildsen körde hem Rally Finnskog, Reiersen tvåa totalt.
Fourmaux jagar Ogier om segern i Rallye Monte Carlo, Solberg kör hårt i Rally2.
Calle Carlberg, äntligen lite rally igen.
Följ Hälsingerallyt, Rally Finnskog och Rallye Monte Carlo.
Ogier toppar Rallye Monte Carlo, Solberg vinner sträckor i Rally2.
Rally-SM öppnar anmälan för spännande Teammästerskap 2025.
Neuvilles dikesvisit kostade tid, Evans tätt följd av Ogier - Solberg snabb i Rally2.
Starkt startfält gör arktisk SM-premiär i North Rally Boden.
Jämtlands MK´s första Vintersprint, 30-talet bilar för söndagen.
Tillstånden klara, grönt ljus för Rally Sweden.
Sex sträckor på tio mil, häng med i Rallye Monte Carlo.
Närmare 120 bilar för Hälsingerallyt, årspremiär för Supercupen.
Dikesvisit för Ogier, Neuville till nattvila som ledare.
Ogier snabbast direkt - hjulbyte för Solberg.
57 startande när anmälan till North Rally Boden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.