Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-08-15 18:26






Sebastian och Jesper, redo för SM-finalen Skilling 500!
© emotorsport.seSebastian Johansson och Jesper Elfver med team är redo att ta sig an finaltävlingen i årets Svenska Mästerskap.

Duon ligger just nu på en fjärdeplats med chans på medalj. Urstarkt motstånd väntar med hela tre världsmästare på startlinjen i klassen höjer statusen rejält.

11 mil specialsträcka ...

Publicerad: 2021-09-23 20:31


Tre Rally NM deltävlingar klara, så körs vintern i Norge.
© Preben Berg, norsk-rally.comNorska Mästerskapet avslutade en fem deltävlingar kort säsong förra helgen, idag presenterade Norska bilsportförbundet kalendern för vinterns deltävlingar i NM serien 2022.

Det blir tre säkra kort, kända från förr. Sigdalsrallyt inleder i mitten av januari, Rally Hadeland tar vid sista helgen på ...

Publicerad: 2021-09-23 19:50


Karlsson & Magnér redo att fightas om medaljerna i Rally SM finalen.
© emotorsport.seUnder helgen avgörs den sista deltävlingen i årets upplaga av Rally SM i de småländska skogarna runt Klevshult och Skillingaryd, en ny värdort i Rally SM sammanhang.

Victor och Jonas ligger i dagsläget på en bronsplats i klassen Nationella 2WD, men det är tätt om placeringarna med endast tre poän...

Publicerad: 2021-09-23 19:05


JR Motorsport Pokalen final för MAS Cupen, 2mil på Tofta och rekognosering.
© emotorsport.seJR Motorsport Pokalen körs den 9:e oktober.
- Missa inte årets Rallyhändelse på Gotland, säger arrangören.

Tävlingen är final i MAS Rallycup 2021, totalt 200km varav 59km är special fördelat på 5st SS med bland annat beryktade Tofta Skjutfält på över 20km.
- Fina och utslagsgivande vä...

Publicerad: 2021-09-23 18:52


Ida Lidebjer Granberg co-driver till Christine GZ i helgens Spanska Rallymix de Cuntis.
© Ida Lidebjer Granberg.- Just nu i detta nu sitter jag på Arlanda och väntar på planet mot Spanien, Santiago de Compostela i nordvästra Spanien närmare bestämt, hälsar Ida Lidebjer Granberg.

Där ska hon under helgen delta i rallytävlingen Rallymix de Cuntis. Detta tillsammans med den kända spansk/italienska kvin...

Publicerad: 2021-09-23 17:07


Nykomling i kungaklassen har chans att vinna Rally-SM.
© Team Nybe. Karlskrona AK:s rallystjärna Jonas Åkesson har guldvittring i kungaklassen R5 inför helgens final i Rally-SM, Göhlin Skilling 500 i Skillingaryd.

– Det är såklart en speciell känsla att första året i den här bilen och i högsta klassen ha en chans att hamna på pallen i finalen, och till och med c...

Publicerad: 2021-09-22 23:22


Tidemand ger allt i SM-finalen.
© EKS JC / MHrallybilder.SM-inhoppet i augusti gav Pontus Tidemand blodad tand och nu är han tillbaka för mer. Till helgen siktar han högt när han kör SM-finalen Göhlins Skilling 500 i småländska Klevshult.

Mersmaken var ett faktum när Pontus Tidemand hade gått i mål i SM-premiären i Kil för en dryg månad sen. Då hade ha...

Publicerad: 2021-09-22 22:51


Lördagsrally i Uppland, MK Rimos DK LBC Sprinten.
© emotorsport.seDK LBC Sprinten med MK Rimo som arrangör ingår i Öppna Östra RS Cupen körs med 15km special fördelat på fyra sträckor. 50-talet startande väntar på att få ge sig ut!

Största klass är Trimmat 2wd med 23 deltagare där Roger Helen, Conny Sjöström och Erik Wallin ses bland A-förarna. Med b-licens bla...

Publicerad: 2021-09-22 22:43


Thulin läser noter åt Björn Satorius i ADAC Potzberg Rallye.
På lördag körs tyska ADAC Potzberg Rallye med basen i Hinzweiler, totalt handlar det om två sträckor som alla körs tre gånger under dagen.

Tävlingen startar vid lunchtid och vid 18-tiden beräknas första bil nå målet på sista sträckan, totalt ses 38 ekipage i listan.

Svenskt blir det i högerst...

Publicerad: 2021-09-22 22:19


Bäckeforssnurr på lördag, 40-talet bilar till start.
© emotorsport.seMK Trophy kör Bäckeforssnurren under lördagen, 27km special fördelat över tre olika sträckor som körs flera gånger, et par av dem används tre gånger.

13 klasser är bemannade i tävlingen av de 44 anmälda, lägg där till tre föråkare med Pank Hertzenberg i Lancia Beta Monte Carlo Grp4!
Fyra bemanna...

Publicerad: 2021-09-22 21:40


Tidigare nyheter:
Thulin läser noter åt Björn Satorius i ADAC Potzberg Rallye.
Bäckeforssnurr på lördag, 40-talet bilar till start.
40-talet åkare till lördagens Runt Mjölkpallen Pokalen.
Flodin och Bergsten rörda över stödet, kör för SM-guld i helgen.
Guldjakt för Adielsson i Rally SM.
Svalt intresse för lördagens Ekratten.
Programförsäljning till Skilling 500 i Klevshult.
20-talet rallyåkare i Mittsverigeknallen.
Rally i Laxå, här säljs karta och program!
Coronasäker prisceremoni i SverigeSerien med lite enklare form än normalt.
Målet är SM-guld för P-G och Anders i helgen.
Läget i de tre Junior SM klasserna inför finalen.
Carlberg, Flodin & Arvidsson toppar 2wd tabellerna inför SM finalen.
Rally SM ska avgöras, så är läget i 4wd tabellerna.
Många cuper, kalendrar för Svenska RallyCupen, Supercupen och Mas-Cupen 2022.
Svenskt i listan till Roger Albert Clark Rally i november.
Kalle Gustafsson och Jonas Björnvad segrade i YRC sprinten.
Kalle snabbast i Vallentunas YRC-sprint.
Rally Hedemarken tog Norska Mästerskapet till mål, Svensk seger.
Solberg testade nya Hyundai i20 Rally1 i Frankrike.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 09/10


Rally SM:
Göhlins Skilling 500 24-25/09


Rally VM:
Rally Finland 30-03/10


Svenska RallyCupen:
/




Foto från:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Lill-Eken.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.