NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
© Vetlanda RRC.Rally Vetlanda med närmare 49km på sex sträckor den 4:e oktober, Vetlanda RRC som arrangör och på plats Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska Rallybilar. Men vad kan då de tävlande vänta sig av sträckorna, vi låter arrangören beskriva.
- Vi kan börja med ...

Publicerad: 2025-09-16 10:52:14


Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
© Privat.Fredag och lördag kördes Holländska Eurol Hellendoorn Rally, Stig Andervang och Sven Hakkesteeg körde rallyt. Tävlingen var lång, 16 sträckor med en längd på 155km. Fyra av dessa kördes i mörker samt delvis i regn.

De startade med en femtetid på ss1 men på ss2 försvann tid, ett förarmisstag.
- <...

Publicerad: 2025-09-16 08:56:46


60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
© SMK Hörby.På lördag den 20 september firar SMK Hörbys rallyklassiker, ”TV-Svängen” 60 år. Det hela började klockan 19.00 den 2 oktober 1965 när SMK Hörbys tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson flaggade iväg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Ericssons som hade startnummer ett på sin Ford Cortina GT. Med dett...

Publicerad: 2025-09-16 05:55:38


Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
© Roger Fransson.Precis som införsnacket slog fast så blev det en riktigt fin tävling i Nora. Magnus ”Linkan” Lindqvist som numera satt Fredrik Rudmalm i sin högerstol visade gammal fin storform och vann högsta elitklass A/B. Cup C vanns som väntat av Mathias Hansson och co-driver Tobias Holmström, dessutom vann duo...

Publicerad: 2025-09-15 16:54:25


WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Rally Chile Bio Bio blev en succé för Toyota som tillverkare och Toyota Gazoo Racing som team - genom Sebastien Ogier säkrade man segern och är nu enskilt mest vinstrika tillverkare i WRC serien genom tiderna. Inför helgen delade man platsen med Citroen som inte längre tävlar i huvudklassen.

Ogie...

Publicerad: 2025-09-15 13:05:39


Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
© Toyota Gazoo Racing.Sådan fader, sådan son. Oliver Solberg (23) följer sin pappa Petters fotspår och säkrade sin första VM-titel i rally i helgen.

På söndagen firade Oliver och kartläsaren Elliott Edmondson VM-titeln i den näst högsta nivån i rally-VM efter de säkrat segern i Rally Chile i säsongens sista av sju kva...

Publicerad: 2025-09-15 12:23:42


Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
© emotorsport.seRally SM final med South Swedish Rally i Olofström, totalt nio sträckor, alla under lördagen när de 50-talet åkarna gjorde upp. En spännande kamp och bra med publik i skogen när rallyt avgjordes.

Segern totalt till Kalle Gustafsson, i nationella 4wd vann Adam Grahn. För 2wd Patrik Hallberg och i ...

Publicerad: 2025-09-15 10:55:30


Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
© emotorsport.sePå onsdag kväll stänger anmälan för finalen av Svenska RallyCupen, det handlar om Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK. Fyra sträckor på 46km väntar den 27:e september då även Östergötlands, Smålands, Gotlands och Stockholms distrikt kör om poäng. Just nu 90 anmälda men det finns gott om plats ...

Publicerad: 2025-09-15 09:01:13


Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
© Tuthill Porsche.När anmälningslistan till East African Safari Classic Rally släpptes under fredagen, en vecka för sent, visar den på 59 ekipage för vinterns rally. Den 5-13:e december avgörs rallyt, åtta tävlingsdagar med 228 mil special fördelat på 24 sträckor - ett snitt om 9,5mil per sträcka! Halva fältet består...

Publicerad: 2025-09-15 06:02:44


Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
© Mats Jägerhult.Vallentuna MK genomförde traditionsenligt YRC-Sprinten. Tävlingsområdet åter förlagt till Markim, Vallentuna. Efter en något orolig start på dagen med regnväder klarnade vädret upp och tävlingen kunde genomföras i ett härligt höstväder. Som trots den dåliga väderstarten fick evenemanget en mycket br...

Publicerad: 2025-09-14 21:40:45


Tidigare nyheter:
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.
Solberg och Edmondson mästare, körde just hem Rally Chile Bio Bio.
Grahn snabbast även söndag, vinner YRC-Sprinten.
Solberg 8,8km från WRC2 guldet, Ogier går för VM ledning - en sträcka kvar!
Foto från South Swedish Rally, del 1.
Rådström, Johansson, Berg och Larspers SM vinnare 2025.
Eddie vinnare i Ungdomsrally, snabbaste Standard i Addinol Sprinten.
Larsen snabbast, Svenskarna bra med i Trimmat 2wd.
Pettersson körde hem Addinol Sprinten.
Rafflande guldstrider när Rally SM avgjordes i Olofström.
Dubbelt Toyota - Ogier och Solberg leder i Rally Chile Bio Bio.
Kalles första SM seger - South Swedish Rally tog SM till mål.
Grahn före Berglund i Noratrofén.
Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Första infon, Rally Vetlanda närmar sig.
Tjustknäppen 2026, fyra sträckor väntar de tävlande på nationaldagen.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.