|
 Succéupplägg på årets Midnattssolsrally. PRESSRELEASE
Midnattssolsrallyt 2011 avslutades på lördagseftermiddagen med en avslutande publiksträcka på Rocklunda i Västerås. Årets upplägg med tävlingen i Västerås har visat sig vara en succé. Den fasta serviceplatsen i Västerås innebär att de tävlande återkommer varje kväll till samma ställe. Servicebilarna hålls borta från vägarna och av både miljöskäl och med tanke på publiken blev det uppskattat. Tävlingen inleddes i onsdags med en publiksträcka på Rocklundaområdet och den avslutades med samma sträcka på inför en storpublik på lördagen.
Kenny Bräck höll ställningen till mål
Den förare som alla talat om under tävlingen, racingföraren Kenny Bräck från Glava i Värmland, fortsatte att imponera under den avslutande dagens sträckor. Både förare och konkurrenter imponerades av hans framfart genom hela tävlingen. Underlaget och körningen med notläsning från co-drivern Emil Axelsson var helt nytt för honom, men han behärskade alla underlag och var snabbast på alla vägtyper under rallyt. Vid målet hade han ett försprång till tvåan Kenneth Bäcklund på hela 1 minut och 33 sekunder.
– Det här hade aldrig gått utan Emil Axelsson, säger Kenny Bräck vid målgången, och inte utan Kenneth Bäcklund heller, som varit över till England och hjälpt till med förberedelserna. Jag har dessutom aldrig sett Sverige från den här sidan, med allt folk i skogen och på serviceplatserna, fortsatte han.
Tvåan Kenneth Bäcklund körde en identisk bil, en Ford Escort RS 1800 från 1975, och tog i allt han kunde, men det räckte inte. Kenneth har möjligen ett handikapp eftersom han som den ende toppföraren inte använder sig av de noter som arrangören tillhandahåller utan kör helt utan instruktioner från co-drivern.
– Ja topp fem hade jag nog trott om Kenny, säger Bäcklund, men inte det här.
Trea efter tre dagars intensivt tävlande blev världsmästaren från 1979, Björn Waldegård från Rö i Roslagen. Han trivdes på hemmavägarna under fredagen, men fick resten av tävlingen se upp för en attack bakifrån.
– Det är en enorm känsla att ha sonen med i bilen, förklarar Björn Waldegård, Mathias och jag har gjort en härlig resa fastän vi aldrig åkt efter noter.
Världsmästarkollegan och team- och märkeskompisen Stig Blomqvist från Örebro blev allt varmare i kläderna och under lördagen var han en halvminut bakom på en fjärdeplats. Stig har aldrig under sin aktiva tid tävlat i en Porsche så det tog några sträckor för honom att lära sig bilens egenskaper, med sedan gick det undan.
Toyotaföraren Leif Asterhag från Huddinge hade problem med sin växellåda och efter slutet av första dagen hade han ingen tredje växel, men bytte låda och har sedan haft ett högt tempo. Han slutade femma i årets rally.
En av toppförarna som försvann under den sista dagen var tredjeplacerade Staffan Bergdahl från Örebro i en Ford Escort RS 1800, som på den första dagens sträcka norr om Örebro var totalt snabbast. På lördagen blev han stående i skogen på en sträcka före uppehållet i Brevens Bruk och tvingades bryta. Björn Waldegård berättade att han blev uppriktigt ledsen när han såg Staffan i skogen. Han ville hellre köra ifatt honom än få hans placering till skänks.
Nytt blod i toppen på regularity
När regularityklassen anlände till målet visade det sig att ett nytt namn hade seglat upp i toppen. Han ledde redan efter fredagen, men differenserna var små så allt kunde hända. För varje sträcka under avslutningsdagen fortsatte far och son Patrick och Per-Jan Carlsson från Gotland i en Volvo 244 att behålla ledningen och det är imponerande med tanke på att det bara var deras andra regularitytävling tillsammans.
– Det här började som en rolig grej men övergick snart till blodigt allvar, skrattade Per-Jan som är den som stått för administrationen i bilen. Vi hade inte en aning om att vi hade gått upp i ledningen mitt på fredagen fortsatte han.
På andra plats, 19 prickar efter ettan, kom arrangörsklubbens Per du Hane /Oddvar Moland i en Porsche 911.
– Vi har gjort vad vi har kunnat, förklarade Per, men segraren var 1,9 sekunder bättre.
Det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen tog tredjeplatsen i en Volvo 544 Sport fem prickar före Per du Hane.
– Det här blev väldigt tight och jag vill tacka den svenska publiken som vinkat fram oss för det har varit mycket moro, förklarar Kleve. Femte gången på pallen de senaste fem åren är jag nöjd med.
Douglas Kennborn/Berne Kennborn i sin öppna Porsche 356 Speedster vann klassen utan trip med 404 prickar.
– Spännande dagar det här, förklarar Douglas Kennborn, inget är ju klart förrän vid målgången.
Preliminär slutställning klassen historiskt rally: 1) Kenny Bräck, KAK, Ford Escort RS 1800, 1 tim 46 min 20,4 sek, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, do, +1.26,3, 3) Björn Waldegård, MK Rimo, Porsche Carrera RS, +2.03,6, 4) Stig Blomqvist, Örebro, Porsche 911 Carrera RS, +2.36,0, 5) Leif Asterhag, Huddinge MK, Toyota Celica 2000 GT, +2.55,2, 6) Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort RS 1800, +3.36,6, 7) Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 Carrera RS, +3.46,8, 8) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Escort RS 2000, +3.47,9, 9) Erik Eken Johansson, SMK Hedemora, Audi Quattro +3.54,4, 10) Tom Axelsson, Almunge MK, Ford Escort RS 1600, +4.39,9.
Preliminär slutställning i klassen regularity: 1) Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 244, 333 prickar, 2) Per du Hane/Oddvar Moland, KAK, Porsche 911, 352 pr. 3) Åsmund Kleve, NAF, Volvo PV 544, 357 pr, 4) Einar Trygve Lie/Arne Dölerud, KAN, Morris Cooper S, 389 pr, Pentti-Juhanni Hintikka/Kari Kuosmanen, FI, VW1302 S, 290 prick, 5) Jörgen Trued/Bo Janzon, KAK, Saab 99 Turbo CombiCoupé, 392 pr, 6) Kjell Gudim, KNA, VW 1303 S, 395 pr, 7) Douglas Kennborn/Berne Kennborn, SVK Göteborg, Porsche 354 A Speedster, 404 pr, 8) Dmitriy Kuzovkin/Hans Sylvan, KAK, Saab 99 EMS, 407 pr.
» Pressrelease från Midnattssolsrallyt.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2011-07-17 00:37
|
|
Hallberg & Stigh trea i Italienska mästerskapets Rally Due Valli.
Italienska Rally Due Valli inledde med två sträckor under fredagens kväll, fortsatte med sex under lördagen, allt på asfalt. Drygt 10 mil special från Verona som fjärde deltävling i Italienska mästerskapet.
33 av de 93 startande sågs i Rally4 klassen där Lancia Ypsilon Rally4 HF stod för 25 av ek...Publicerad: 2025-05-31 23:09
Patrik Flodin och Göran Bergsten återtar SM-ledningen efter seger i Royal Rally of Scandinavia.
Patrik Flodin och Göran Bergsten höll upp farten och vann den tvåhjulsdrivna Rally SM klassen i Royal Rally of Scandinavia efter seger på SM-delens sju av nio sträckor. Därmed återtar de SM-ledningen igen.
– Det har varit speciellt att få köra tillsammans med EM på de här otroligt fina vägarna. ...Publicerad: 2025-05-31 21:56
Rådström tar segern i SM-deltävlingen, Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Rally SM med tävlande under Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, de 100-talet SM åkarna körde bakom SM-fältet och avverkade nio sträckor.
Dennis Rådström och Sunniva Rudi tog tog kommandot från start när de inte bara vann SS1 i SM-delen utan också straffade EM-åkarnas tider. 25,4 sekunder blir seg...Publicerad: 2025-05-31 19:04
Brynildsen, Korhonen & Reiersen på pallen - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i mål.
En femtetid genom Ölme 2 räckte för att säkra segern i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Eyvind Brynildsen och Jörn Listerud med sitt egna team säkrade segern i den tredje utgåvan av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, ett rally som växt till sig och i år lockat ett klart större publiktryck.
<...Publicerad: 2025-05-31 18:10
Brynildsen vinner Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!
En hård kamp över 17 specialsträckor i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia är över, som vinnare står Eyvind Brynildsen och co-driver Jörn Listerud som just passerade mållinjen på den avslutande specialsträckan.
Bakom följer Roope Korhonen och Isak Reiersen på prispallen topp tre i den Svenska EM d...Publicerad: 2025-05-31 05:03
Dags för avslut, Royal Forest och Ölme tar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål,
Nu ska Bauhaus Royal Rally of Scandinavia avslutas, fyra sträckor kvar och en rejäl utmaning. Royal Forest på 20km inleds 12:14 och 13:05 inleds Ölmesträckan som i år går "baklänges" mot vanligt, sträckan 7,8km.
Ett tankstopp och omstart 13:58 innan man går för regrouping - samla fältet och seeda s...Publicerad: 2025-05-30 22:35
69 ekipage till WRC Acropolis Rally Greece - Solberg, Andersson och Mille i VM-klasser.
Det närmar sig halvtid i WRC-serien, den 26-29:e juni tävlas det i Grekland med EKO Acropolis Rally Greece. Igår släpptes anmälningslistan som pekar mot 69 ekipage till start.
Tolv bilar i Rally1 där Toyota Gazoo Racing även denna gång kommer med fem bilar, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Sebast...Publicerad: 2025-05-30 22:29
Tidig morgon, Ängebäckstorp och Bjurerud i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Klockan 6:00 är det aktivitet på serviceplatsen då de tävlande gör sig redo för avslutning, 11,3km Ängebäckstorp startar 07:18 och följs 08:08 av Bjurerud på 7km.
Likt fredagen ett kortare stopp för bränsle innan man går för andra vändan. 09:09 går Ängebäckstorp 2 och vid 10-tiden Bjurerud 2. Efte...Publicerad: 2025-05-30 20:32
Brynildsen toppar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Reiersen jagar.
Första långa dagen av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia är över, efter torsdagen torra vägar möttes de tävlande av regn och andra förutsättningar - en spännande uppgift menade flera.
Isak Reiersen trivdes och gick till topp, blev från ss4 omåkt av Eyvind Brynildsen som höll greppet in till kvällen...Publicerad: 2025-05-30 20:29
Rådström, Karlström, Flodin och Olofsson i SM ledning efter fredagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
SM-ekipagen imponerade och svarade för starka tider under den första fulla dagen av Royal Rally, starkt jämförbara med EM-elitens. Dessutom bjöds det på rejäl show när SM entrade Colins och det legendariska hoppet.
I Internationella 4WD fortsatte Dennis Rådström och Sunniva Rudi att visa mästarkl...Publicerad: 2025-05-30 20:28
|
| |