Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Succéupplägg på årets Midnattssolsrally.
PRESSRELEASE

Midnattssolsrallyt 2011 avslutades på lördagseftermiddagen med en avslutande publiksträcka på Rocklunda i Västerås. Årets upplägg med tävlingen i Västerås har visat sig vara en succé. Den fasta serviceplatsen i Västerås innebär att de tävlande återkommer varje kväll till samma ställe. Servicebilarna hålls borta från vägarna och av både miljöskäl och med tanke på publiken blev det uppskattat. Tävlingen inleddes i onsdags med en publiksträcka på Rocklundaområdet och den avslutades med samma sträcka på inför en storpublik på lördagen.

Kenny Bräck höll ställningen till mål
Den förare som alla talat om under tävlingen, racingföraren Kenny Bräck från Glava i Värmland, fortsatte att imponera under den avslutande dagens sträckor. Både förare och konkurrenter imponerades av hans framfart genom hela tävlingen. Underlaget och körningen med notläsning från co-drivern Emil Axelsson var helt nytt för honom, men han behärskade alla underlag och var snabbast på alla vägtyper under rallyt. Vid målet hade han ett försprång till tvåan Kenneth Bäcklund på hela 1 minut och 33 sekunder.
– Det här hade aldrig gått utan Emil Axelsson, säger Kenny Bräck vid målgången, och inte utan Kenneth Bäcklund heller, som varit över till England och hjälpt till med förberedelserna. Jag har dessutom aldrig sett Sverige från den här sidan, med allt folk i skogen och på serviceplatserna, fortsatte han.
Tvåan Kenneth Bäcklund körde en identisk bil, en Ford Escort RS 1800 från 1975, och tog i allt han kunde, men det räckte inte. Kenneth har möjligen ett handikapp eftersom han som den ende toppföraren inte använder sig av de noter som arrangören tillhandahåller utan kör helt utan instruktioner från co-drivern.
– Ja topp fem hade jag nog trott om Kenny, säger Bäcklund, men inte det här.
Trea efter tre dagars intensivt tävlande blev världsmästaren från 1979, Björn Waldegård från Rö i Roslagen. Han trivdes på hemmavägarna under fredagen, men fick resten av tävlingen se upp för en attack bakifrån.
– Det är en enorm känsla att ha sonen med i bilen, förklarar Björn Waldegård, Mathias och jag har gjort en härlig resa fastän vi aldrig åkt efter noter.
Världsmästarkollegan och team- och märkeskompisen Stig Blomqvist från Örebro blev allt varmare i kläderna och under lördagen var han en halvminut bakom på en fjärdeplats. Stig har aldrig under sin aktiva tid tävlat i en Porsche så det tog några sträckor för honom att lära sig bilens egenskaper, med sedan gick det undan.
Toyotaföraren Leif Asterhag från Huddinge hade problem med sin växellåda och efter slutet av första dagen hade han ingen tredje växel, men bytte låda och har sedan haft ett högt tempo. Han slutade femma i årets rally.
En av toppförarna som försvann under den sista dagen var tredjeplacerade Staffan Bergdahl från Örebro i en Ford Escort RS 1800, som på den första dagens sträcka norr om Örebro var totalt snabbast. På lördagen blev han stående i skogen på en sträcka före uppehållet i Brevens Bruk och tvingades bryta. Björn Waldegård berättade att han blev uppriktigt ledsen när han såg Staffan i skogen. Han ville hellre köra ifatt honom än få hans placering till skänks.

Nytt blod i toppen på regularity
När regularityklassen anlände till målet visade det sig att ett nytt namn hade seglat upp i toppen. Han ledde redan efter fredagen, men differenserna var små så allt kunde hända. För varje sträcka under avslutningsdagen fortsatte far och son Patrick och Per-Jan Carlsson från Gotland i en Volvo 244 att behålla ledningen och det är imponerande med tanke på att det bara var deras andra regularitytävling tillsammans.
– Det här började som en rolig grej men övergick snart till blodigt allvar, skrattade Per-Jan som är den som stått för administrationen i bilen. Vi hade inte en aning om att vi hade gått upp i ledningen mitt på fredagen fortsatte han.
På andra plats, 19 prickar efter ettan, kom arrangörsklubbens Per du Hane /Oddvar Moland i en Porsche 911.
– Vi har gjort vad vi har kunnat, förklarade Per, men segraren var 1,9 sekunder bättre.
Det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen tog tredjeplatsen i en Volvo 544 Sport fem prickar före Per du Hane.
– Det här blev väldigt tight och jag vill tacka den svenska publiken som vinkat fram oss för det har varit mycket moro, förklarar Kleve. Femte gången på pallen de senaste fem åren är jag nöjd med.
Douglas Kennborn/Berne Kennborn i sin öppna Porsche 356 Speedster vann klassen utan trip med 404 prickar.
– Spännande dagar det här, förklarar Douglas Kennborn, inget är ju klart förrän vid målgången.

Preliminär slutställning klassen historiskt rally: 1) Kenny Bräck, KAK, Ford Escort RS 1800, 1 tim 46 min 20,4 sek, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, do, +1.26,3, 3) Björn Waldegård, MK Rimo, Porsche Carrera RS, +2.03,6, 4) Stig Blomqvist, Örebro, Porsche 911 Carrera RS, +2.36,0, 5) Leif Asterhag, Huddinge MK, Toyota Celica 2000 GT, +2.55,2, 6) Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort RS 1800, +3.36,6, 7) Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 Carrera RS, +3.46,8, 8) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Escort RS 2000, +3.47,9, 9) Erik Eken Johansson, SMK Hedemora, Audi Quattro +3.54,4, 10) Tom Axelsson, Almunge MK, Ford Escort RS 1600, +4.39,9.

Preliminär slutställning i klassen regularity: 1) Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 244, 333 prickar, 2) Per du Hane/Oddvar Moland, KAK, Porsche 911, 352 pr. 3) Åsmund Kleve, NAF, Volvo PV 544, 357 pr, 4) Einar Trygve Lie/Arne Dölerud, KAN, Morris Cooper S, 389 pr, Pentti-Juhanni Hintikka/Kari Kuosmanen, FI, VW1302 S, 290 prick, 5) Jörgen Trued/Bo Janzon, KAK, Saab 99 Turbo CombiCoupé, 392 pr, 6) Kjell Gudim, KNA, VW 1303 S, 395 pr, 7) Douglas Kennborn/Berne Kennborn, SVK Göteborg, Porsche 354 A Speedster, 404 pr, 8) Dmitriy Kuzovkin/Hans Sylvan, KAK, Saab 99 EMS, 407 pr.


» Pressrelease från Midnattssolsrallyt.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-07-17 00:37






Laxå inleder det spännande upploppet i årets tajta SverigeSerie.
I helgen är Laxå nästa anhalt för årets SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally. Och det är en tajt och öppen serie som nu går i sitt slutskede. Laxå kommer att bjuda på ett tufft rally och det blir spännande i VOC Mekonomen Rallys alla klasser.

Laxå är näst sista deltävling i årets SverigeSerie och m...

Publicerad: 2021-09-24 21:29


Finsk fartfest för Oliver Solberg.
© Oliver Solberg Media Office. Full fart på grus blir nästa punkt i VM-programmet för Oliver Solberg. Hyundai-föraren ska köra sin favorittävling för första gången när Rally Finland går av stapeln nästa vecka.

Tävlingen blir den första unge solberg deltar i som "vuxen". Oliver Solberg lämnade nämligen tonåren bakom sig på tors...

Publicerad: 2021-09-24 11:36


Följ kvällens inledning på Rally SM finalen, resultat & radio.
© emotorsport.seFredagsrally väntar, de fyra första sträckorna i Rally SM finalen Göhlins Skilling 500 avgörs under fredagskvällen, strax efter klockan 18 rullar ekipagen igång på 6,2km långa ss1, vidare mot ss2 på samma längd innan man går för 40 minuters service.

En andra vända under kvällen och fram mot 21:30...

Publicerad: 2021-09-24 08:39


Fyra mil och 100-talet bilar till lördagens Laxårally.
© emotorsport.seLaxå Rallyt tillbaka med Laxå MK som arrangör, deltävling för VOC Sverigeserien där 40km special fördelat på fyra sträckor körs under lördagen för de drygt 100 ekipage.

Åtta bilar i 4wd klasserna, Björn Adolfsson, Mikael Jirvelius, Robert Persson, Mikael Hallqvist och Mathias Gårdman ses ur respe...

Publicerad: 2021-09-23 21:12


Upplagt för Småländsk SM final, 70-talet startande i Skilling 500.
© emotorsport.seGöhlins Skilling 500 avslutar årets Rally SM serie, Skillingaryds MK står för arrangemanget där totalt 15 sträckor ska köras, det handlar om närmare 11 mil. Rallyt startar redan fredag kväll, två sträckor går dubbelt i mörker innan lördagen tar över för de 76 startande.

Vem vinner Internatione...

Publicerad: 2021-09-23 21:02


Sebastian och Jesper, redo för SM-finalen Skilling 500!
© emotorsport.seSebastian Johansson och Jesper Elfver med team är redo att ta sig an finaltävlingen i årets Svenska Mästerskap.

Duon ligger just nu på en fjärdeplats med chans på medalj. Urstarkt motstånd väntar med hela tre världsmästare på startlinjen i klassen höjer statusen rejält.

11 mil specialsträcka ...

Publicerad: 2021-09-23 20:31


Tre Rally NM deltävlingar klara, så körs vintern i Norge.
© Preben Berg, norsk-rally.comNorska Mästerskapet avslutade en fem deltävlingar kort säsong förra helgen, idag presenterade Norska bilsportförbundet kalendern för vinterns deltävlingar i NM serien 2022.

Det blir tre säkra kort, kända från förr. Sigdalsrallyt inleder i mitten av januari, Rally Hadeland tar vid sista helgen på ...

Publicerad: 2021-09-23 19:50


Karlsson & Magnér redo att fightas om medaljerna i Rally SM finalen.
© emotorsport.seUnder helgen avgörs den sista deltävlingen i årets upplaga av Rally SM i de småländska skogarna runt Klevshult och Skillingaryd, en ny värdort i Rally SM sammanhang.

Victor och Jonas ligger i dagsläget på en bronsplats i klassen Nationella 2WD, men det är tätt om placeringarna med endast tre poän...

Publicerad: 2021-09-23 19:05


JR Motorsport Pokalen final för MAS Cupen, 2mil på Tofta och rekognosering.
© emotorsport.seJR Motorsport Pokalen körs den 9:e oktober.
- Missa inte årets Rallyhändelse på Gotland, säger arrangören.

Tävlingen är final i MAS Rallycup 2021, totalt 200km varav 59km är special fördelat på 5st SS med bland annat beryktade Tofta Skjutfält på över 20km.
- Fina och utslagsgivande vä...

Publicerad: 2021-09-23 18:52


Ida Lidebjer Granberg co-driver till Christine GZ i helgens Spanska Rallymix de Cuntis.
© Ida Lidebjer Granberg.- Just nu i detta nu sitter jag på Arlanda och väntar på planet mot Spanien, Santiago de Compostela i nordvästra Spanien närmare bestämt, hälsar Ida Lidebjer Granberg.

Där ska hon under helgen delta i rallytävlingen Rallymix de Cuntis. Detta tillsammans med den kända spansk/italienska kvin...

Publicerad: 2021-09-23 17:07


Tidigare nyheter:
Nykomling i kungaklassen har chans att vinna Rally-SM.
Tidemand ger allt i SM-finalen.
Lördagsrally i Uppland, MK Rimos DK LBC Sprinten.
Thulin läser noter åt Björn Satorius i ADAC Potzberg Rallye.
Bäckeforssnurr på lördag, 40-talet bilar till start.
40-talet åkare till lördagens Runt Mjölkpallen Pokalen.
Flodin och Bergsten rörda över stödet, kör för SM-guld i helgen.
Guldjakt för Adielsson i Rally SM.
Svalt intresse för lördagens Ekratten.
Programförsäljning till Skilling 500 i Klevshult.
20-talet rallyåkare i Mittsverigeknallen.
Rally i Laxå, här säljs karta och program!
Coronasäker prisceremoni i SverigeSerien med lite enklare form än normalt.
Målet är SM-guld för P-G och Anders i helgen.
Läget i de tre Junior SM klasserna inför finalen.
Carlberg, Flodin & Arvidsson toppar 2wd tabellerna inför SM finalen.
Rally SM ska avgöras, så är läget i 4wd tabellerna.
Många cuper, kalendrar för Svenska RallyCupen, Supercupen och Mas-Cupen 2022.
Svenskt i listan till Roger Albert Clark Rally i november.
Kalle Gustafsson och Jonas Björnvad segrade i YRC sprinten.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 09/10


Rally SM:
Göhlins Skilling 500 24-25/09


Rally VM:
Rally Finland 30-03/10


Svenska RallyCupen:
/




Foto från:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Lill-Eken.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.