NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar South Swedish Rally.
PRESSRELEASE

• Jimmy Joge tog sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge och det med att vinna South Swedish Rally totalt!
• Patrik Johansson näst bästa Mitsubishi och trea totalt
• Andreas Magnusson imponerade i sin comeback i serien med en tredje plats
• Mitsubishi-teamen dominerade hela tävlingen, med sju förare bland de tio främsta.

Mitsubishi Ralliart Swedens ledare Jimmy Joge med co-driver John Stigh gjorde makalöst bra ifrån sig i helgens South Swedish Rally. De vann även årets tredje deltävling – och de vann SM-deltävlingen totalt! Det efter en rysligt spännande duell med Pontus Tidemand/Jörgen Nordhagen i en S2000 Fiesta. Joge/Stigh vann med ynka 1,8 sekunder, och 27,3 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson som var näst snabbast i Evolution Challenge i Ljungby.

I South Swedish Rally (SSR) ingick både Mitsubishi-serien och den tredje deltävlingen i Rally-SM. Därmed startade också en rad motorstarka WRC-bilar och Super 2000, liksom produktionsklassen Grupp N där Mitsubishi Evolution-bilarna ingår. Bland alla dessa bilar tog sig sju Mitsubishi-förare in bland de tio främsta totalt! Mitsubishi-mästerskapets bästa resultat någonsin under sina tio år.

Efter två tävlingar på snö, var SSR gruspremiär i mästerskapen. Vädret under de tre dagarna gick att jämföra med det kring Medelhavet – verkligen en perfekt start på sommarsäsongen. Tävlingen startade traditionsenligt från centrala Ljungby på fredagskväll med två korta sträckor innan nattuppehållet. Ytterligare nio sträckor under lördagen, för att finaldagen köra en etapp med fyra sträckor på morgonen innan målgången i centrum.

Joge/Stigh visade direkt att de var i Ljungby för att åka fort. Efter fredagens korta sträckor ledde de totalt och med den vetskapen gick de ut ännu hårdare på lördagen för att om möjligt ta sin tredje raka seger i Evo Challenge. En totalseger skulle också sitta fint!

Riktigt bra start hade också Johansson/Johansson som var näst snabbaste Mitsubishi. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand med Andreas Magnusson, som åter är med i serien, strax efter sig. Magnusson hade återförenats med sin co-driver Henrik Hulterskog och fått ordentlig snurr på bilen sedan Mitsubishis motorexpert Tomas Weng gjort vissa justeringar under natten.

Lördagen började med en runda över fyra sträckor innan första service. Återigen var Joge/Stigh värst och utökade sin ledning både i Evo Challenge och totalt. Magnusson/Hulterskog gjorde sitt bästa för att hålla samma tempo vilket förde de upp som näst snabbaste Mitsubishi, fast bara 0,4 sekund före Johansson/Johansson.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson debuterade med sin nya Evolution X och lagom som de började vänja sig fick de ett förargligt kast och fastnade bredvid vägen i 20 frustrerande minuter. Jocke Nyman hade också problem, och vid service tvingades han bryta för han mådde inte bra.

Nästa etapp innehöll tre sträckor och den första bjöd på en rejäl överraskning för Magnusson/Hulterskog. De kom ut från en långsam vänsterböj och plötsligt stod de öga mot öga med en flock kor på vägen! Så fort djuren hade flyttat sig från vägen kunde de fortsätta och slå larm till arrangören. Tursamt nog var det ingen tävlande som kolliderade med någon ko, och sträckan stoppades medan kossorna föstes ut på ängen igen där de hör hemma.

Medan Joge/Stigh fortsatte att utöka sin ledning var kampen hård bakom mellan Magnusson/Hulterskog och Johansson/Johansson. Hans-Erik Weng/Matthias Andersson hade fått upp farten ordentligt och avancerat upp till fjärde plats. Bakom dem var det tre ekipage som kämpade om tredjeplatsen: Kristian Johansson/Fredrik Livh, Joachim Carlström/Jörgen Norman och Anders Jonasson/Jörgen Lingdahl. När dessa tre kom till service var det bara åtta sekunder som skiljde dem åt.

Oturligt nog tog rallyt slut för Mikael Gustafsson/Joakim Gevert på sträcka åtta med transmissionsproblem. På lördagens sista etapp gled Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark av SS10 och rullade. Dessvärre med så stora skador att det var slutåkt för deras del.

På samma sträcka tappade Joge/Stigh den totala ledningen till Tidemand/Nordhagen. Evolution Challenge ledde de däremot med 13,4 sekunder när de återvände till Ljungby. Johansson/Johansson hade då tagit sig förbi Magnusson/Hulterskog med 7,5 sekunder, med Weng/Andersson 41 sekunder bakom på en solid fjärde plats.

Söndagen bjöd på fyra stäckor, klarblå himmel och närmare 30 grader varmt. Farten ökade och Joge/Stigh attackerade för att återta ledningen, vilket lyckades med bara två sträckor kvar. Då var målsättningen klar: vinna eller försvinna och med en perfekt avslutning kunde de krossa mållinjen som vinnare med en marginal på 1,8 sekunder. Ett fantastiskt resultat av en Grupp N Evolution X mot alla motorstarkare konkurrenter runt omkring.

Johansson/Johansson tog andraplatsen, 21 sekunder före Magnusson/Hulterskog som trea. Kommande fyra behöll sina positioner från lördagen: Weng/Andersson, Johansson/Livh, Carlström/Norman och Johansson/Lingdahl. Åtta blev Daniel Johansson/Stefan Ahl, men Johan Rudengren/Christer Johansson som nia medan Christian Larsson/Jonas Sandberg avrundade topp tio i Evo Challenge. Karlsson/Walfridsson hade oturen att tvingas bryta med trasig koppling då endast en sträcka återstod av SSR.

Efter tävlingen sa en extremt lycklig Jimmy Joge: ”Ett fantastiskt resultat för oss! Jag hade en god känsla i bilen redan från start, men jag trodde inte vi skulle vara i ledning efter två sträckor. När jag insåg att vi var det bestämde vi oss för att gå för totalseger. Förutom att vi slog ett hjul ur sitt läge på SS10 så har vi inte haft några problem alls utan bilen har gått perfekt. Det var svårt att gå på max på slutet, men i och med att vi lyckades vinna var det värt allt!”

Fjärde deltävlingen i Evolution Challenge körs om tio veckor, den 12-13 augusti, i Hässleholm – Snapphanerallyt.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Resultat Evolution Challenge Sweden deltävling 3
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge)
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd)
3 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön)
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Mattias Andersson (Säffle)
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum)
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås)
7 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd)
8 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl
9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson
10 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg

Brutna
Service B Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga)Sjukdom
SS8 Mikael Gustafsson (Karlstad)/Joakim Gevert Transmission
SS10 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Avåkning
SS14 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Koppling


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Svenska ekipage i listan för Rally Larvik - Norska och Nordiska mästerskapen.
© emotorsport.seRedan den 5-6:e september körs nästa deltävling i Norska mästerskapet med Rally Larvik, en tät höst där Rally Hedemarken står som final om ännu ett par veckor.

I kommande Rally Larvik körs totalt tio sträckor på 86km asfalt och där deltar Nordiska Mästerskapet och både svenska och finska ekipage ...

Publicerad: 2025-08-26 09:03:14


Tyskland jagar ny WRC-deltävling, med Belgien och Luxemburg.
© Toyota Gazoo Racing.2019 kördes senast den tyska WRC deltävlingen där landet arrangerade i egen regi, snart körs tredje upplagan av Central European Rally som nu ser ut att gå i graven.

I Central European Rally är det Tyskland, Tjeckien och Österrike som arrangerar ihop men rallyt finns inte i 2026 års kalender.

...

Publicerad: 2025-08-26 06:01:34


19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
© emotorsport.seDen 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.

Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...

Publicerad: 2025-08-25 16:41:18


HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
© emotorsport.seÖver 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...

Publicerad: 2025-08-25 11:02:49


TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
© Toyota Gazoo Racing.Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...

Publicerad: 2025-08-25 09:02:43


Jakobssons tog fullt i Back SM - Melin och Gullinder också rallyvinnare.
© Jakobsson Motorsport.Back SM serien avgjordes med den fjärde tävlingshelgen för året, två deltävlingar per helg och finalen avgjordes hos SMK Arboga med Röforsloppet. När tabellerna summerats så gav det full pott för Kolsvagänget - Jakobsson Motorsport.

Från familjen Jakobsson med pappa Ronnie och son / dotter Martin...

Publicerad: 2025-08-25 06:01:56


Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Tidigare nyheter:
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.