____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Äntligen, säger de aktiva om brutna MBAB avtalet.

Äntligen! Är vad flertalet av de aktiva inom rallysporten säger idag. Orsaken är meddelandet på Svenska Bilsport Förbundets hemsida om att SBF och "företaget" Modulbygg AB brutit sitt avtal om rally SM. Avtalet har varit det stora samtalsämnet ute på rallytävlingarna, forum på Internet samt i flera andra medier. Företaget var redan i det skede som avtalet skrevs nära att gå i konkurs? Den 15 februari skickade förbundet ut ett pressmeddelande som uppgav att "företaget" Modulbygg AB, förkortat MBAB skulle vara huvud och namnsponsor för SM serien. Avtalet var tvåårigt och i flermiljonklassen, d.v.s. minst 3 miljoner.

Historien bakom "företaget" är kort. Första gånger allmänheten började höra talas om företaget var i samband med att man planerade för ett trebilsteam i nya Ford Flexifuel Cup. Något som de inblandade rätt snabbt men ändå allt för sent upptäckte var en ren bluff. Bilar som beställdes men som aldrig var tänkta att betalas. Det är bara delar av vad som egentligen hände i den satsningen.

Företaget blev där efter riktigt känt för allmänheten när Junior VM satsningen med Patrik Sandell presenterades i Stockholm under hösten 2005. Då var företagets ledare med och presenterade deras insats i storsatsningen. Men den glädje som varar. Strulet började snabbt när pengarna saknades och bilen där med blev försenad. Strax där efter var det dags för första stortävlingen för det nya JVM teamet. Många började då undra när bilens ytor var täckta av frågetecken "?" och Patrik i intervju förklarade att han sökte sponsor då tidigare huvudsponsor hoppat av satsningen. Patrik löste sitt på egen hand och MBAB gick istället till SBF för att där marknadsföra sig. Redan i samband med Svenska Rallyt började många fundera på vad MBAB sysslade med och många kontrollerade dess affärer.

När väl avtalet mellan SBF och MBAB var klart så dröjde det inte länge innan uppgifterna om att företaget var konkurshotat med flera miljoner i skulder till framför allt en stor leverantör inom företaget. Men det var ingen fara enligt det inblandade förbundsfolket, det visste de när avtalet skrevs. Att ett företag som bara omsätter 11 miljoner har över 3 miljoner i skulder samt nyss skrivit sponsoravtal på minst lika mycket, det är inget konstigt med det. När företaget också sponsrar flertalet förare på hög nivå fattar man inga misstankar, varifrån kommer alla utlovade pengar, och är det någon som får några? I sista stund betalas skulderna in och konkursen undanröjs för den här gången. Men när är det dags igen undrade alla?

När diskussionerna går vidare, förbundsfolket försvarar sig, mer och mer uppgifter kommer fram om företaget och dess huvudpersoner. Huvudpersoner som inte dyker upp på bokade möten där man har för avsikt att reda ut eventuella osanna uppgifter, och framför allt hot mot personer. Men allt är som det ska enligt förbundet. Man har och fortsätter antyda från förbundshåll att medias bevakning av huvudsponsorn gjorde att förbundets arbete med fler sponsorer förstördes. Troligen hade de eventuella intresserade företagen gjort mer eftersökningar i diverse register än förbundet, där fanns orsaken att de eventuella intressenterna tackade nej!

Men det dröjer inte länge innan skulderna åter började växa för MBAB, både till staten samt privata företag. På kort tid var summan uppe i över miljonen och då var inte privata företag inräknat. Bl.a. har man på expressens hemsida, under "Motorbloggen", kunnat läsa att bl.a. ett företag som säljer släpkärror blivit lurade, släp hämtats utan betalning och som där efter används olagligt. Det är bara ett exempel av många som drabbat oskyldiga och ovetande. När uttalande från förbundet i stil med "Bara vi får våra pengar så bryr vi oss inte om företaget inte betalar andra." har helt rätt retat upp de aktiva.

Vad tycker de aktivas sponsorer om att synas tillsammans med företag där konkursanmälan är inlämnad? Under South Swedish Rally försökte man från deltagare demonstrera, men då ett fåtal ekipage, sponsrade av just MBAB inte var intresserade, gick det ej att genomföra, alla måste vara med i aktion för att rätt effekt ska uppnås. Men nu är det omtalade logotypen borta i framrutan till nästa SM deltävling i Rally SM, om man inte funnit en ny sponsor redan vill säga som tar upp platsen? Orsaken att avtalet brutits är, enligt förbundets pressmeddelande, helt p.g.a. medias felaktiga bevakning. Kanske har aldrig några skulder och konkurshot funnits, är det kanske staten som försökt retas med rallysporten genom falska uppgifter i sina register om skulder och orätta affärer?

Frågan är, står företagen på kö när de vet hur man hanterat tidigare affärer inom förbundet? Enligt tidigare nämnda pressmeddelande har också media försvårat arbetet att få nya samarbetspartners inom rally SM. Är det verkligen medias fel? Medias ärende är väl att förmedla fakta, inte leva på moln och lossas som inget hänt. Men frågan är hur många "stora" medier som ärendet avhandlats i? Kan forum på Internet, eller en s.k. blogg kallas för media i dessa sammanhang? Mest troligt är att ett företag som vill göra affärer i mångmiljonklassen går på "säkra uppgifter" än bara vad som sägs och skrivs i media.

Att det finns företag som vill sponsra rallysporten vet alla. Att det finns företag som velat vara med i rally SM, på ett eller annat sätt, det VET VI. Men som tack vare nyss nämnda avtal i tidigt skede valde andra sporter, de hade själva sett vad som var på gång att hända. Aktuella företaget har istället valt sponsring utanför motorsporten!

Vad händer nu med Rally SM? Frågorna är många men svaren få.

Publicerad:






Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
© emotorsport.seSvenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.

Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...

Publicerad: 2025-10-22 18:31:41


Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...

Publicerad: 2025-10-22 08:55:19


Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien körs på banor med rally och rallycrossbilar, serien släppte i släppte i helgen kalendern för 2026 års serie. Det blir som tidigare sex tävlingshelger med en deltävling per dag - totalt 12 deltävlingar.

Konceptet med tre åk på tid, först ett träningsåk följt av två i tävling...

Publicerad: 2025-10-22 05:53:33


Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
© emotorsport.seFagersta MK bjuder in till en dag full av kurser i slutet av november, söndagen den 30:e är det dags att riva av kurser för Förar & Kartläsarutbildning men där arrangeras också kurs för co-driver/notutbildning och så även en L-ABC utbildning.

Allt under en och samma dag med basen i Fagersta MK:s...

Publicerad: 2025-10-21 16:59:26


Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
© Gotlands MF BK.Christoffer ”Kicken” Jacobssons Minnesfond - "Årets eldsjäl inom svensk rallysport".

För att hedra minnet av en passionerad och talangfull förare, eldsjäl och förebild för rallysporten i hela Sverige har Gotlands MF BK beslutat att instifta en minnesfond. Minnesfonden delar årligen ut två stipend...

Publicerad: 2025-10-21 13:50:55


Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
© Junior WRC / M-Sport.I söndagens avslutade Mille Johansson och Johan Grönvall en fantastisk och svängig första Junior WRC säsong, hög press på Juniorerna hela säsongen och framför allt för varje sträcka på de lerhala sträckorna i Tyskland, Tjeckien och Österrike. Men hur har då säsongen gått?

Snövallsvisit men mäk...

Publicerad: 2025-10-21 11:01:17


Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
© Opel Motorsport.Belgaren Tom Heindrichs vann lite oväntat ADAC Opel e-Rally Cup - kanske var det rent av hans storebror vars krasch i WRC klassen skapade söndagens dramatik? De flesta trodde nog Spanjoren Alex Espanol som toppade 12 poäng före Heindrichs inför finalen skulle stå som vinnare.

Tio sträckor i samb...

Publicerad: 2025-10-21 09:01:30


Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
© Lancia.För drygt en månad sedan dök de första klippen upp från Lancias tester med nya Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale - strax efter kom också Lancia från Stellantis koncernen med ett officiellt meddelande, de bygger en bil för Rally2 klassen och siktar högre.

I lördags, i samband med Central European...

Publicerad: 2025-10-21 05:52:42


WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
© Junior WRC / M-Sport.WRC-säsongen närmar sig sitt slut, efter helgen Central European Rally står deltävlingar i Japan och Saudiarabien på spel innan serien avslutas. Om förartiteln är det spännande, tre förare från ett och samma team gör upp.

Elfyn Evans tillbaka som ledare, nu 13 poäng före Sebastien Ogier och helge...

Publicerad: 2025-10-20 11:05:39


Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
© Junior WRC / M-Sport.I förra veckan presenterades såväl Rallyguide som tidsplan och kartor för Rally Sweden 2026, torsdagen 12:e februari inleds rallyt med shakedown, sträckan Umeå City klockan 9:01, identisk med årets lyckade shakedown centralt i Umeå på 3,44km.

På kvällen efter klockan 18 invigs rallyt och de tävla...

Publicerad: 2025-10-20 08:55:53


Tidigare nyheter:
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
Fyra sträckor kvar i Central European Rally, följ spännande söndag.
Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.
Grahn snabbast genom SSRC-finalen.
Chribbe vann Lövdansen, Jakobsson bäst av de onotade.
Rovanperä förbi när Ogier träffade träd - Solberg i topp - tufft för Mille.
Över 200 åkare till Novemberskölden, anmälan stänger imorgon.
Följ lördagens Lövdans, SSRC-final, Central European Rally och Rallye Sanremo.
Carlberg nöjd med fredagen i nya Opel Mokka GSE Rally - snabbaste 2wd bil i VM tävlingen.
Junior WRC tabellen just nu - rekordjämnt med Turkisk guld - Mille tabelltrea.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.