|
Så gick det i EVO Challenge premiären. PRESSRELEASE
* Fjärde säsongen för Swedish Mitsubishi startade spektakulärt.
* 2010 års champion Jimmy Joge fortsätter på sin vinnande väg.
* 2009 års champion Jocke Nyman tvåa tätt efter.
* Största startfältet någonsin i Evolution Challenge i Sverige.
2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Jimmy Joge och co-driver John Stigh, vann första deltävlingen i serien under Rally Sweden. De passerade 2009 års mästare Jocke Nyman/Bo Holmstrand under andra dagen, och kunde vinna med sju sekunders marginal. Patrik och Jesper Johansson körde andra dagen in en stor del av den tid de förlorade med bromsproblem dag ett. De slutade på tredje plats.
Helgens Rally Sweden var både premiär i VM, Evolution Challenge och SM där de två nationella serierna körde åtta av de 16 VM-sträckorna. För Mitsubishi och SM började fredagen med att Nyman/Holmstrand klarade de hala vägarna bäst och gick upp i ledning i Evo-fältet. Faktum är att deras tid var så bra att den skulle ha gett en sjunde plats totalt i VM!
Joge/Stigh var tvåa bland Mitsubishi-förarna, bara 2,5 sekunder efter, med Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på tredje plats, bara 7,6 sekunder bakom. För seriens nykomlingar Mikael Gustafsson/Joakim Gevert blev inte första sträckan lika framgångsrik när de hamnade i en snövall där de blev kvar.
Det var Joge/Stigh som var snabbast på andra sträckan, medan Nyman/Holmstrand hindrades av en långsam medtävlare. När de tappade tid passade Karlsson/Wlafridsson på att ta in på täten. Johansson/Johansson var frustrerade, för halvvägs in på sträckan fick problem med bromsarna fram. Enda sättet för de att sakta ner under resten av sträckan var att använda handbromsen!
Perfekt gick det för Nyman/Holmstrand på första dagens sista sträcka, och de kunde återvända till servicen i Hagfors med en ledning på 9,1 sekunder. Tvåa Joge/Stigh som tappat lite kraft. Felet visade sig vara en saknad ledning.
Karlsson/Walfridsson drog på sig en punktering och stannade för att släppa om en annan bil på SS3. Det gjorde att Johansson/Johansson gick upp på tredje plats, med Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius på fjärde.
För Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark tog dagen abrupt slut i deras helt nya Evolution X. När de landade hårt efter lyft skadade de sumpen och kunde inte fortsätta. Ett annat nytt par i mästerskapet var Johan Rudengren/Christer Johanson, men också de fick ge upp med trasig turbo.
Dagens sista sträcka fällde också Markus Hällbo/Lars Gustafsson som åkte på en punktering och förlorade så mycket tid att de gav upp. Ett annat välbekant Mitsubishiteam, Joachim Carlström/Jörgen Norman, hade också problem. De förlorade mycket tid innan de kom loss ur en snövall.
Andra dagen innehöll fyra sträckor i skogarna runt Hagfors, med en avslutande publiksträcka inne på travbanan i Karlstad. Täten höll sina positioner över första sträckan, men för Kristian Johansson/Fredrik Livh som debuterade i Evo Challenge, tog rallyt slut. Kopplingen gav helt enkelt upp efter sviter från ett besök i en snövall redan på SS2.
Andra som bröt under rallyts andra dag var Thorszelius/Thorszelius med trasig drivaxel, och Karlsson/Walfridsson som utnyttjat superrallyreglerna för att kunna starta om fick ge upp med trasig avgasrör.
På lördagens andra sträcka stod det klart att Joge/Stigh nu fått 100 procents ordning på motorn, för gapet till Nyman/Holmstrand var nu bara 0,7 sekund. Sedan, på dagens sista skogssträcka, tog de över ledningen och kunde rulla in till line up i Karlstad inför superspecialsträckan med en ledning på 9,3 sekunder. Nyman var å sin sida upprörd över att han tappat så mycket tid under den andra dagen, jämfört med hur han körde dagen innan.
Johansson/Johansson var nu bara 10,9 sekunder bakom, vilket gjorde att superspecialen skulle bli avgörande för prispallen i Evo Challenge. Nu rullade allt på den bara två kilometer korta sträckan, och Joge/Stigh gick i mål som årets första delsegrare i Evolution Challenge.
“Eftersom det här är första tävlingen med min nya Evo X var jag inte säker på hur det skulle gå, så jag är väldigt nöjd över att vara snabbaste Mitsubishi den här helgen”, sa Joge. ”När vi fick problem i slutet av fredagen trodde jag vi skulle tvingas bryta, och istället fick hela teamet bästa tänkbara start på säsongen. Härligt, då alla jobbat så hårt.”
Nyman/Holmstrand slutade på andra plats, sju sekunder efter, med Johansson/Johansson ytterligare 13 sekunder bakom. Fjärdeplatsen tog Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var nöjda med sin insats denna helg, vilket också Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson var med sin femteplats i deras första start i Evo Challenge.
Sexa och sjua blev också seriedebutanter: Daniel Johansson/Stefan Ahl och Jennie-Lee Hermansson/Ola Persson.
Åttondeplacerade Carlström/Norman var inte nöjda med dagen då de fick starta så sent i fältet andra dagen, att förhållandena på sträckorna var riktigt tuffa med grus framme på sina ställen.
Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog hade kämpat hårt för att få sin Evo X klar till start, och under tävlingen radade diverse små utmaningar upp sig, så att de trots allt var nöjda med att ta sig i mål. Även om det ”bara” blev en nionde plats den här gången.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:22:35.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:22:42.3
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:22:55.3
4 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 1:24:50.9
5 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) 1:25:12.4
6 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:27:20.1
7 Jennie-Lee Hermansson (Dalarna)/Ola Persson (Uppsala) 1:28:58.1
8 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:29:37.6
9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:32:18.1
Brutna
SS6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Trasigt grenrör
SS5 Mats Thorszelius (Uppsala)/Tomas/Thorszelius (Uppsala) Drivaxel
SS4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) Koppling
SS3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Punktering
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Turbo
SS3 CemoniOhlson (Österbymo)/GöranLönnmark (Stjärnhov) Brutal landning
SS1 MikaelGustafsson (Karlstad)/JoakimGevert Snövall
Mästerskapsställning efter första deltävlingen
Förare
1 Jimmy Joge 12
2 Jocke Nyman 10
2 Patrik Johansson 8
4 Anders Jonasson 7
5 Jan-Erik Folkesson 6
6 Daniel Johansson 5
7 Jennie-Lee Hermansson 4
8 Joachim Carlström 3
9 Hans-Erik Weng 2
Co-drivers
1 John Stigh 12
2 Bo Holmstrand 10
3 Jesper Johansson 8
4 Jörgen Lindahl 7
5 Marie Andersson 6
6 Stefan Ahl 5
7 Ola Persson 4
4 Jörgen Norman 3
9 Henrik Hulterskog 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-02-17 15:53
|
|
Stor rallysatsning för Grönholm, kör för finska Skoda Motorsport. Skoda Motorsport Finland fortsätter satsa hårt på rally, till säsongen sätter de två ekipage under sitt namn. Sjufaldige mästaren Teemu Asunmaa med co-driver Janne Ferm tar en Skoda Fabia RS Rally2 till förfogande under Finska Mästerskapet, en bil som anlände strax före jul.
En andra bil, även de...Publicerad: 2025-01-14 22:23 Liiten kör Finska Mästerskapet med Yokohama-Skodan för Printsport. I helgen körs första deltävlingen i Finska mästerskapet, men redan till månadsskiftet körs den andra, då med 60:e upplagan av Arctic Lapland Rally.
Liiten till Arctic Lapland Rally.
Just nu ses knappt 50-talet anmälda, varav ett Svenskt ekipage bland de sex ekipagen i Rally2 klassen. Där ...Publicerad: 2025-01-14 21:57 Hyundai Motorsport debuterar med 2026-års i20 Rally1 i Rally Sweden. Hyundai Motorsport kör Rallye Monte Carlo med en fjolårsbil, frånsett att hybridenheten plockats ut och andra små förändringar ihop med det. I övrigt är det bil från 2024 teamets tre förare startar säsongen med.
Thierry Neuville bekräftat att 2025 års - eller rättare sagt 2026 års bil kommer till...Publicerad: 2025-01-14 20:56 Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog. KNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!
Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...Publicerad: 2025-01-14 20:48 Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.
Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...Publicerad: 2025-01-14 20:39 Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025. Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.
Elfyn Evans,...Publicerad: 2025-01-13 20:58 Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden. 25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...Publicerad: 2025-01-13 20:46 Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM. Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...Publicerad: 2025-01-13 20:31 Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press. Joakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...Publicerad: 2025-01-13 19:56 Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...Publicerad: 2025-01-13 17:16
|
|
Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken. Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo. Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro. Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025. Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian. MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt. Så gick det i Mullsjö Cup 1. 10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande. Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden? Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna. Levin snabbast totalt i Hällerundan. Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet. Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM. Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn. Paddon möter Svenskt i Race of Champions! Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista. Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie. Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |