|
Staffan Parmander tillbaka i hetluften. PRESSRELEASE
Staffan Parmander, 53, är en av Sveriges mest framgångsrika codrivers i rally. 14 VM-säsonger tillsammans med Kenneth Eriksson resulterade i 5 VM-segrar. Men 2001 la han notböckerna på hyllan och pensionerade sig från sporten. Trodde han. Ett telefonsamtal från den 25 år yngre rallystjärnan Patrik Sandell ändrade allt.
Patrik Sandell och hans dåvarande codriver Emil Axelsson hade just bestämt sig att gå skilda vägar efter sju framgångsrika år tillsammans. Med högerstolen ledig vände sig Patrik till Staffan Parmander och erbjöd honom att kliva in. Snart var de båda anmälda att köra Swedish Rally tillsammans i en Skoda Fabia Super 2000, uppbackade av Skoda Sverige och Red Bull.
Så här säger Staffan Parmander själv om att plötsligt vara tillbaka på den internationella rallyscenen:
Hur känns det att vara tillbaka i hetluften?
”Att jag fick frågan av Patrik att komma tillbaka var först och främst lite omtumlande. Det var lite hedrande med tanke på min ålder. Jag var väl lite tveksam först eftersom jag en gång tagit beslutet att den karriären låg bakom mig. Var sak har sin tid i livet. Men nu har ju barnen vuxit upp och jag har mer tid än för några år sedan, och jag känner mig fortfarande betydligt piggare än vad jag egentligen ska vara kanske. Så det finns alla förutsättningar att komma tillbaka."
Har codriver-rollen förändrats sedan du tävlade? Ställs det andra krav och förväntningar idag?
”När det gäller krav och förväntningar så har jag nog alltid varit bra på att ställa dem högt på mig själv. Visst har jag varit borta från sporten rätt många år, men jag har samtidigt hela tiden varit med på ett hörn. Jag har bland annat jobbat med Patrik och Emil när det gäller den här biten med noter. Jag och Kenneth gjorde ju 14 år tillsammans, och innan dess hade jag ytterligare tio år bakom mig. Så rent erfarenhetsmässigt känner jag mig ganska trygg. När det gäller noter så tycker jag att man kan jämföra det med musik. Det har med timing och rytm att göra. Och har man fått känslan för det en gång, laddat ner den så att den sitter där i ryggen, så tror jag att den kommer att komma tillbaka. Den finns där.”
Vad har du för bild av Patrik som chaufför?
”Det är faktiskt lite komiskt, för jag träffade Patrik första gången precis när jag själv slutade tävla 2001. Vi blev presenterade och han hade redan då inställningen att han skulle åka för rally-VM. Det var hans mål. Jag kom ju just därifrån och visste hur enormt lång den resan var, vilket nålsöga jag och Kenneth själva hade fått ta oss igenom för att komma dit, men jag ville inte förstöra Patriks dröm utan log och sa ungefär ’vad kul Patrik, det ska bli spännande att följa dig’. Och sen har jag följt honom. Och det är en av anledningarna till att jag bestämde mig för att tacka ja till detta. Hade det varit någon annan som hade frågat så hade jag nog inte nappat.
Men Patrik känner jag för på många sätt. Han är absolut den i Sverige som varit mest framgångsrik totalt sett enligt mig, för idag handlar det inte bara om bilkörning utan du måste hela tiden vara så representativ för dig själv, för din sport, för dina sponsorer… Du ska inte bara sitta bakom ratten och göra ett jobb, utan även vid sidan av hela tiden vara engagerad, driven och motiverad. Han har mottagit utmärkelser för detta förut, men har egentligen förtjänat ännu mer tycker jag, för han har verkligen gjort ett kanonjobb där.”
Vad kan du bidra med?
”Jag kan nog hjälpa till med att skapa ett lugn i bilen och försöka påverka Patrik positivt på det sättet. Jag började ju dessutom min karriär med att själv sitta bakom ratten, innan jag blev codriver. När jag sen bestämde mig att fortsätta åka i högerstolen så visste jag HUR jag skulle leverera informationen som förare vill ha, och NÄR den skulle levereras.
Sen gjorde Kenneth och jag tusentals och åter tusentals mil tillsammans, och utvecklade ett förfinat system för att maximera samarbetet och lyfta tiderna till de nivåer som krävdes för att vinna VM-tävlingar. Det ska jag försöka hjälpa Patrik med också, att hitta det samarbetet och nå en nivå till.”
Hur mycket har ni hunnit åka tillsammans?
”Inte så mycket. Förutom att vi jobbat ihop rent teoretiskt och praktiskt på träning så åkte vi en tävling, Jämtrallyt, i somras. Sen åkte vi som föråkare i Offerdalingen förra helgen, vilket nog gav oss båda mersmak. För det första så gav det mig ett kvitto på att Patrik verkligen kan köra bil. Men jag tror också att han fått trygghet i att vi kan göra det här till något bra. Att vi tillsammans kan lyfta oss.”
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-01-25 16:11
|
|
Liiten kör Finska Mästerskapet med Yokohama-Skodan för Printsport. I helgen körs första deltävlingen i Finska mästerskapet, men redan till månadsskiftet körs den andra, då med 60:e upplagan av Arctic Lapland Rally.
Liiten till Arctic Lapland Rally.
Just nu ses knappt 50-talet anmälda, varav ett Svenskt ekipage bland de sex ekipagen i Rally2 klassen. Där ...Publicerad: 2025-01-14 21:57 Hyundai Motorsport debuterar med 2026-års i20 Rally1 i Rally Sweden. Hyundai Motorsport kör Rallye Monte Carlo med en fjolårsbil, frånsett att hybridenheten plockats ut och andra små förändringar ihop med det. I övrigt är det bil från 2024 teamets tre förare startar säsongen med.
Thierry Neuville bekräftat att 2025 års - eller rättare sagt 2026 års bil kommer till...Publicerad: 2025-01-14 20:56 Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog. KNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!
Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...Publicerad: 2025-01-14 20:48 Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.
Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...Publicerad: 2025-01-14 20:39 Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025. Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.
Elfyn Evans,...Publicerad: 2025-01-13 20:58 Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden. 25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...Publicerad: 2025-01-13 20:46 Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM. Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...Publicerad: 2025-01-13 20:31 Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press. Joakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...Publicerad: 2025-01-13 19:56 Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...Publicerad: 2025-01-13 17:16 Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Junior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.
Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...Publicerad: 2025-01-12 22:07
|
|
Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken. Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo. Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro. Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025. Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian. MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt. Så gick det i Mullsjö Cup 1. 10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande. Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden? Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna. Levin snabbast totalt i Hällerundan. Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet. Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM. Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn. Paddon möter Svenskt i Race of Champions! Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista. Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie. Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |