|
 Staffan Parmander tillbaka i hetluften. PRESSRELEASE
Staffan Parmander, 53, är en av Sveriges mest framgångsrika codrivers i rally. 14 VM-säsonger tillsammans med Kenneth Eriksson resulterade i 5 VM-segrar. Men 2001 la han notböckerna på hyllan och pensionerade sig från sporten. Trodde han. Ett telefonsamtal från den 25 år yngre rallystjärnan Patrik Sandell ändrade allt.
Patrik Sandell och hans dåvarande codriver Emil Axelsson hade just bestämt sig att gå skilda vägar efter sju framgångsrika år tillsammans. Med högerstolen ledig vände sig Patrik till Staffan Parmander och erbjöd honom att kliva in. Snart var de båda anmälda att köra Swedish Rally tillsammans i en Skoda Fabia Super 2000, uppbackade av Skoda Sverige och Red Bull.
Så här säger Staffan Parmander själv om att plötsligt vara tillbaka på den internationella rallyscenen:
Hur känns det att vara tillbaka i hetluften?
”Att jag fick frågan av Patrik att komma tillbaka var först och främst lite omtumlande. Det var lite hedrande med tanke på min ålder. Jag var väl lite tveksam först eftersom jag en gång tagit beslutet att den karriären låg bakom mig. Var sak har sin tid i livet. Men nu har ju barnen vuxit upp och jag har mer tid än för några år sedan, och jag känner mig fortfarande betydligt piggare än vad jag egentligen ska vara kanske. Så det finns alla förutsättningar att komma tillbaka."
Har codriver-rollen förändrats sedan du tävlade? Ställs det andra krav och förväntningar idag?
”När det gäller krav och förväntningar så har jag nog alltid varit bra på att ställa dem högt på mig själv. Visst har jag varit borta från sporten rätt många år, men jag har samtidigt hela tiden varit med på ett hörn. Jag har bland annat jobbat med Patrik och Emil när det gäller den här biten med noter. Jag och Kenneth gjorde ju 14 år tillsammans, och innan dess hade jag ytterligare tio år bakom mig. Så rent erfarenhetsmässigt känner jag mig ganska trygg. När det gäller noter så tycker jag att man kan jämföra det med musik. Det har med timing och rytm att göra. Och har man fått känslan för det en gång, laddat ner den så att den sitter där i ryggen, så tror jag att den kommer att komma tillbaka. Den finns där.”
Vad har du för bild av Patrik som chaufför?
”Det är faktiskt lite komiskt, för jag träffade Patrik första gången precis när jag själv slutade tävla 2001. Vi blev presenterade och han hade redan då inställningen att han skulle åka för rally-VM. Det var hans mål. Jag kom ju just därifrån och visste hur enormt lång den resan var, vilket nålsöga jag och Kenneth själva hade fått ta oss igenom för att komma dit, men jag ville inte förstöra Patriks dröm utan log och sa ungefär ’vad kul Patrik, det ska bli spännande att följa dig’. Och sen har jag följt honom. Och det är en av anledningarna till att jag bestämde mig för att tacka ja till detta. Hade det varit någon annan som hade frågat så hade jag nog inte nappat.
Men Patrik känner jag för på många sätt. Han är absolut den i Sverige som varit mest framgångsrik totalt sett enligt mig, för idag handlar det inte bara om bilkörning utan du måste hela tiden vara så representativ för dig själv, för din sport, för dina sponsorer… Du ska inte bara sitta bakom ratten och göra ett jobb, utan även vid sidan av hela tiden vara engagerad, driven och motiverad. Han har mottagit utmärkelser för detta förut, men har egentligen förtjänat ännu mer tycker jag, för han har verkligen gjort ett kanonjobb där.”
Vad kan du bidra med?
”Jag kan nog hjälpa till med att skapa ett lugn i bilen och försöka påverka Patrik positivt på det sättet. Jag började ju dessutom min karriär med att själv sitta bakom ratten, innan jag blev codriver. När jag sen bestämde mig att fortsätta åka i högerstolen så visste jag HUR jag skulle leverera informationen som förare vill ha, och NÄR den skulle levereras.
Sen gjorde Kenneth och jag tusentals och åter tusentals mil tillsammans, och utvecklade ett förfinat system för att maximera samarbetet och lyfta tiderna till de nivåer som krävdes för att vinna VM-tävlingar. Det ska jag försöka hjälpa Patrik med också, att hitta det samarbetet och nå en nivå till.”
Hur mycket har ni hunnit åka tillsammans?
”Inte så mycket. Förutom att vi jobbat ihop rent teoretiskt och praktiskt på träning så åkte vi en tävling, Jämtrallyt, i somras. Sen åkte vi som föråkare i Offerdalingen förra helgen, vilket nog gav oss båda mersmak. För det första så gav det mig ett kvitto på att Patrik verkligen kan köra bil. Men jag tror också att han fått trygghet i att vi kan göra det här till något bra. Att vi tillsammans kan lyfta oss.”
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Foto från South Swedish Rally, del 1.
South Swedish Rally avslutade Rally SM säsongen 2025, fem deltävlingar där finalen i Olofström kördes med 50-talet tävlande. Totalt nio sträckor, en följdes av fyra sträckor dubbelt under lördagen som tog årets SM säsong till mål.
Snabbast totalt Kalle Gustafsson som i tabellen blev tvåa bakom De...Publicerad: 2025-09-14 13:20:56
Rådström, Johansson, Berg och Larspers SM vinnare 2025.
Rally SM avslutade en fem deltävlingar lång säsong, eller färre än så för många som inte tävlat full säsong. Summerat är sex SM tabeller när året nått sitt slut och fokus läggs mot 2026.
I Internationella 4wd står Dennis Rådström / Sunniva Rudi som vinnare före Kalle Gustafsson i Internationella ...Publicerad: 2025-09-14 11:55:32
Eddie vinnare i Ungdomsrally, snabbaste Standard i Addinol Sprinten.
Under lördagen tävlade Eddie och Alex Ramirez Eriksson i Addinol Sprinten med sin VW Polo i Ungdomsrally, en tävling hos Norrköpings MK där en sträcka kördes tre gånger.
Rallyt var den fjärde deltävlingen i RS-serien för Östergötlands distrikt, totalt 70 startande.
- Jag vann klassen Ungdomsk...Publicerad: 2025-09-14 11:05:19
Larsen snabbast, Svenskarna bra med i Trimmat 2wd.
Frank Tore Larsen körde Rally Trøgstad som ett genrep inför stundande NM-final, rallyt med tre sträckor dubbelt vann han stort där 2:24 minut skiljde till Petter Fausko efter halvtimmans körning. Tredjeplatsen tog Roger Rustand.
Ole Christian Veiby och Anders Fredriksson i Volvo 940 går in som fy...Publicerad: 2025-09-14 10:07:26
Pettersson körde hem Addinol Sprinten.
Addinol Sprinten kördes hos Norrköpings MK under lördagen, tre åk på Himmelstalundsområdet där Tobias Pettersson körde hem segern 1,3 sekund före Henrik Appelskog och Ulf Pettersson som delade tid och det inledande åket fick särskilja.
I trimmat 2wd tog Roger Andersson segern för A-förarna före U...Publicerad: 2025-09-14 09:18:56
Rafflande guldstrider när Rally SM avgjordes i Olofström.
Lördagen bjöd på finaldramatik i Rally SM när South Swedish Rally intog Olofström och Blekinge. I samtliga klasser levde guldstriden – och årets femte SM-deltävling levererade ett avgörande fyllt av dramatik.
I Internationella 4WD kom Torsbysonen Dennis Rådström till start med en stabil ledning t...Publicerad: 2025-09-14 06:13:17
Dubbelt Toyota - Ogier och Solberg leder i Rally Chile Bio Bio.
Från dubbelt Hyundai till dubbelt Toyota när lördagens 14 mil på sex sträckor körts i Rally Chile Bio Bio. Sebastien Ogier har kört sig upp i ledning under lördagen, nu 6,3 sekunder före Elfyn Evans - de båda teamkamraterna som kör om guldet. Tabelläget om ställningarna står sig, utan inräknat poäng...Publicerad: 2025-09-13 23:08:05
Kalles första SM seger - South Swedish Rally tog SM till mål.
South Swedish Rally, en SM final med smalt startfält och i några klasser avslaget tempo i takt med att placeringar och vidare medaljer skulle säkras. Totalt nio sträckor under lördagen och delvis gott om publik i skogen.
Nydén från start - Kalle fortsatte bäst.
Ut på ss1, sträckan som krä...Publicerad: 2025-09-13 22:57:43
Grahn före Berglund i Noratrofén.
Tre sträckor för Noratrofén hos Nora MK i Järnboås, inledde med 3,6km, fortsatte på 6,1km och avslutade på 17,5km långa Gränbäcken. Fredrik Grahn vann första och sista sträckan totalt, på mitten var det istället Roger Berglund som toppade.
Segern totalt för Grahn i Skoda Fabian med 18 sekunder till...Publicerad: 2025-09-13 21:51:34
Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Patrik Flodin och Göran Bergsten såg ut att få lägga ett nytt SM-guld till sin meritlista - men på fjärde sträckan under SM-finalen South Swedish Rally tog det stopp efter en närkontakt med en sten.
– Jag körde in i en stor sten med bakaxeln så det var over and out för vår del, säger Patrik bedröv...Publicerad: 2025-09-13 14:23:16
|
| |