NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Staffan Parmander tillbaka i hetluften.
PRESSRELEASE

Staffan Parmander, 53, är en av Sveriges mest framgångsrika codrivers i rally. 14 VM-säsonger tillsammans med Kenneth Eriksson resulterade i 5 VM-segrar. Men 2001 la han notböckerna på hyllan och pensionerade sig från sporten. Trodde han. Ett telefonsamtal från den 25 år yngre rallystjärnan Patrik Sandell ändrade allt.

Patrik Sandell och hans dåvarande codriver Emil Axelsson hade just bestämt sig att gå skilda vägar efter sju framgångsrika år tillsammans. Med högerstolen ledig vände sig Patrik till Staffan Parmander och erbjöd honom att kliva in. Snart var de båda anmälda att köra Swedish Rally tillsammans i en Skoda Fabia Super 2000, uppbackade av Skoda Sverige och Red Bull.

Så här säger Staffan Parmander själv om att plötsligt vara tillbaka på den internationella rallyscenen:

Hur känns det att vara tillbaka i hetluften?
”Att jag fick frågan av Patrik att komma tillbaka var först och främst lite omtumlande. Det var lite hedrande med tanke på min ålder. Jag var väl lite tveksam först eftersom jag en gång tagit beslutet att den karriären låg bakom mig. Var sak har sin tid i livet. Men nu har ju barnen vuxit upp och jag har mer tid än för några år sedan, och jag känner mig fortfarande betydligt piggare än vad jag egentligen ska vara kanske. Så det finns alla förutsättningar att komma tillbaka."

Har codriver-rollen förändrats sedan du tävlade? Ställs det andra krav och förväntningar idag?
”När det gäller krav och förväntningar så har jag nog alltid varit bra på att ställa dem högt på mig själv. Visst har jag varit borta från sporten rätt många år, men jag har samtidigt hela tiden varit med på ett hörn. Jag har bland annat jobbat med Patrik och Emil när det gäller den här biten med noter. Jag och Kenneth gjorde ju 14 år tillsammans, och innan dess hade jag ytterligare tio år bakom mig. Så rent erfarenhetsmässigt känner jag mig ganska trygg. När det gäller noter så tycker jag att man kan jämföra det med musik. Det har med timing och rytm att göra. Och har man fått känslan för det en gång, laddat ner den så att den sitter där i ryggen, så tror jag att den kommer att komma tillbaka. Den finns där.”

Vad har du för bild av Patrik som chaufför?
”Det är faktiskt lite komiskt, för jag träffade Patrik första gången precis när jag själv slutade tävla 2001. Vi blev presenterade och han hade redan då inställningen att han skulle åka för rally-VM. Det var hans mål. Jag kom ju just därifrån och visste hur enormt lång den resan var, vilket nålsöga jag och Kenneth själva hade fått ta oss igenom för att komma dit, men jag ville inte förstöra Patriks dröm utan log och sa ungefär ’vad kul Patrik, det ska bli spännande att följa dig’. Och sen har jag följt honom. Och det är en av anledningarna till att jag bestämde mig för att tacka ja till detta. Hade det varit någon annan som hade frågat så hade jag nog inte nappat.

Men Patrik känner jag för på många sätt. Han är absolut den i Sverige som varit mest framgångsrik totalt sett enligt mig, för idag handlar det inte bara om bilkörning utan du måste hela tiden vara så representativ för dig själv, för din sport, för dina sponsorer… Du ska inte bara sitta bakom ratten och göra ett jobb, utan även vid sidan av hela tiden vara engagerad, driven och motiverad. Han har mottagit utmärkelser för detta förut, men har egentligen förtjänat ännu mer tycker jag, för han har verkligen gjort ett kanonjobb där.”

Vad kan du bidra med?
”Jag kan nog hjälpa till med att skapa ett lugn i bilen och försöka påverka Patrik positivt på det sättet. Jag började ju dessutom min karriär med att själv sitta bakom ratten, innan jag blev codriver. När jag sen bestämde mig att fortsätta åka i högerstolen så visste jag HUR jag skulle leverera informationen som förare vill ha, och NÄR den skulle levereras.
Sen gjorde Kenneth och jag tusentals och åter tusentals mil tillsammans, och utvecklade ett förfinat system för att maximera samarbetet och lyfta tiderna till de nivåer som krävdes för att vinna VM-tävlingar. Det ska jag försöka hjälpa Patrik med också, att hitta det samarbetet och nå en nivå till.”

Hur mycket har ni hunnit åka tillsammans?
”Inte så mycket. Förutom att vi jobbat ihop rent teoretiskt och praktiskt på träning så åkte vi en tävling, Jämtrallyt, i somras. Sen åkte vi som föråkare i Offerdalingen förra helgen, vilket nog gav oss båda mersmak. För det första så gav det mig ett kvitto på att Patrik verkligen kan köra bil. Men jag tror också att han fått trygghet i att vi kan göra det här till något bra. Att vi tillsammans kan lyfta oss.”


» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-01-25 16:11






Foto från Slottssprinten.
© emotorsport.seSlottssprinten kördes i år i en lite mindre upplaga än vi är vana vid, med maximala 120 platser till hands när tävlingen gick efter Midnattssolsrallyt på lördagens fyra specialsträckor, kända vägar för tävlingen.

Foto från en av Slottssprinten specialsträckor finnas nu till de tidigare tre galler...

Publicerad: 2025-07-14 20:31


Foto från Midnattssolsrallyt, lördagens sträckor.
© emotorsport.seEn tredje och sista omgång foto från Midnattssolsrallyt finns nu, det klassiska rallyt med Ericsbergs Slott som bas avslutades med lördagens fyra sträckor runt Ericsberg som senare också kördes av Slottssprinten.

Målgång tog man klassiskt, som på Slottssprinten precis uppe vid slottet. Nu finns e...

Publicerad: 2025-07-14 12:42


TV-tablå för veckans Delfi Rally Estonia - följ Solbergs Rally1 start för Toyota.
© Oliver Solberg Rally.Delfi Rally Estonia, med Svenska ögon en högintressant WRC deltävling - i sent skede kastade Toyota Gazoo Racing in Oliver Solberg i en Toyota GR Yaris Rally1 med hjälp av FIA och övriga teams godkännande.

Rallyt startar med shakedown klockan 8:01 på torsdag, då är Elfyn Evans som går först - str...

Publicerad: 2025-07-13 21:34


Kristensson körde hem Svampasprinten - Lennartsson bäst med 2wd.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tomelilla MK arrangerade under söndagen Svampasprinten som varvlopp på egna motorbanan, provet var 3,5km och kördes tre gånger. Totalt 55 tävlande genom tio klasser gjorde upp.

Tre klassvinnare topp tre totalt i rallyt, Skåabs Stefan Kristensson i Ford Fiesta snabbast där 39 sekunder skiljde tota...

Publicerad: 2025-07-13 21:23


Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.seEn andra omgång foto från Midnattssolsrallyt, det klassiska rallyt startade från Ericsbergs Slott under fredagens förmiddag där de tävlande gav sig ut mot dagens sju specialsträckor - ett matuppehåll vid heden i Malmköping.

Tillbaka till Ericsberg kom de genom att köra en specialsträcka med målgå...

Publicerad: 2025-07-13 21:16


Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seVårdkasbacken i Härnösand sprintades det uppför under lördagen med Örnsköldsviks RK som arrangör. Deltävling i Hälsingeserien för ett 20-tal åkare med rallybil. Två åk gällde varav enskilt bästa utgjorde slutresultatet,
Dubbelt för arrangörsklubben i 4wd där Sören Häggström var strax före Roger Wes...

Publicerad: 2025-07-13 18:41


Andervang åtta i GTC-Rally, trädgårdsbesök kostade tid i ett snabbt rally.
© GTCrally.comHolländska GTC Rally avgjordes med totalt 15 specialsträckor, sex av dem med tre dubbelt på fredagen vilket gav 55km special. Resterande del på lördagen där tre sträckor gick tre gånger innan kvällens målgång.

Snabbast genom rallyt var Jim van den Heuvel i Citroën C3 Rally2 som efter 1:22 timmas ...

Publicerad: 2025-07-13 14:09


Foto från Midnattssolsrallyt, torsdag.
© emotorsport.seEn första omgång foto från Midnattssolsrallyt, en tävling som 2025 hade Ericsbergs Slott som bas med Katrineholms MK som huvudarrangör. Ett lyckat evenemang där sedan tidigare populära Slottssprinten stod som grund för arrangemanget.

Intresset för klassiska rallyt var stort, efter gallring kom m...

Publicerad: 2025-07-13 12:44


Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
© emotorsport.seHelgens stora höjdpunkt för rallysverige, Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten, två populära sommarrally som slogs ihop när Katrineholm MK höll i rodret för dem båda. Midnattssolsrallyt med 11 sträckor, sju av dem under fredagen där också huvuddelen av milen i skogen lades av de 120 t...

Publicerad: 2025-07-13 11:36


Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
© emotorsport.seI år var regularity tillbaka i Midnattssolsrallyt, de tävlade över tio specialsträckor under dagarna två - de Svenska åkarna hade det tufft om segern. Minst prickbelastade var finska ekipaget Jukka Aromaa och Jukka Hallamaa i Saab 99 som klarade sig med total diff om idealtiden på 48,9 sekunder efte...

Publicerad: 2025-07-13 09:42


Tidigare nyheter:
Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
Liiten femma i helgens SM O.K. Auto-Ralli.
Succé för KAK Midnattssolsrallyt i Katrineholm – historiska vinnare korade vid Ericsbergs slott.
Stavbom, Karlsson och Suvala - tre vinnare i Slottssprinten.
Johansson vinner Midnattssolsrallyt totalt, Berglund bäst med 2wd.
Svampasprinten avgörs under söndagen.
Sista etappen drar igång, Midnattssolsrallyt med fyra sträckor.
Fullmatad rallylördag att följa, bl.a. Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
30-talet snabb åkare i fredagens sprint under Hästkraftshelgen i Årjäng.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.