Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Super2000 eller R4 för Rudengren?
Vem kör vad i rallyskogen 2011, del2!

En av rallysportens gladare åkare är Markus Hällbo som alltid möter upp med ett glatt leende även om bilen krånglar och konkurrenterna kör fortare. Hur är läget inför nya året?
- Här i Stora Skedvi ska vi börja med att gratulera en silvermedaljör i EM-historiska Klass II - Mats Myrsell, Porsche Carrera. Kan inte vara helt tokigt med två rallygalningar från lilla Skäve som visar framfötterna i rally. Han tvåa i EM och vi femma i SM! Det finns kanske tusen hushåll här, skapligt!
Men hur går det för dig och din bil i verkstaden?
- Min gamla bil, 2007, har "muttrats" ned av min personal, jag hinner inte längre. Det är tur att jag har servicegubbarna och Gugge. Allt ska gås igenom, dock väntar vi med renovering av motor till sista stund innan SM premiären så vi kommer med friska grejor, innan blir det massor av test i Januari. Nu ska Öhlins göra sitt, sen får vi tillbaka dämparna och så lite småplock som stänkskydd och kolfiber som ska "renoveras" och nya stolar ska i.
Jag tror att vi får borsta upp oss inför 2011, det dyker upp nya snabba bilar, men med allt djävulskap vi haft under året, har även kunskap växt så det blir nog en bra fight.
Som jag sa så inleder vi med "Svenska", värst sladd vinner, det är en utmaning som jag tror både ni och era läsare trivs med. Jag vill också passa på att skänka en tanke åt vår chefsmek Leif som vurpade på jobbet under renovering av en maskin och tillbringat mycket tid på "plåsterhuset".

Jonas Johansson och co-driver Martin Holmdahl tävlandes för MK Ran Askersund i en Toyota Corolla åkte fränt i Rally Sweden 2010 - blir det samma attack i år?
- Vi kan ju alltid försöka, jobbar för fullt för att kunna sy ihop en full SM Säsong till 2011. Det skulle vara kul att kunna få jämföra sig på allvar mot Leif P, Johan H, Jimmy Olsson och alla de andra tokarna!
Vi är optimister, så jag tror på att de kommer bli ett kanon år, med den uppbackningen av servicefolket i teamet så kan ingenting gå fel!
SM, vad mer kan vi väntas oss?
Först och främst så kommer vi åka vintertävlingarna i SM, alltså Svenska Rallyt och tävlingen i Åre. Men det ser även bra ut för att kunna åka resten av tävlingarna! Utanför SM får vi se vad som bjuds.
- Det blir samma vita Toyota, i nuläget håller den på att få sig ett litet "facelift" med ny dekor på bilen! Ett litet vintertest ligger i planen innan Svenska Rallyt, om det blir på hemmaplan eller ej får vi se!

Johan Rudengren, du gjorde spännande inhopp med en Skoda Fabia super2000 vid SM finalen 2010, vad händer 2011?
- Vi har sålt Mitsubishi Lancer EVO 9:an och tog en grupp N EVO VI i byte. Vi vill gå vidare och jobbar för att sälja även vår WRC bil innan vi börjar ett nytt projekt.
Och vad kan det bli?
- En S2000 bil är målsättningen och då med ett fullsponsoravtal med ett större företag. Men får vi inte sålt WRC bilen ser vi det svårt att starta i januari 2011.
Vilka tävlingar, cuper, mästerskap kommer vi hitta dig i om det blir satsning?
- Kommer vi till start blir det full SM serie med start i Svenska Rallyt, möjligen en komplettering med en utlandsstart.
Super2000 är intressant men vi har hört annat också.
- Skoda s2000 var tanken fram till idag, (läs början av december). Men nyheten om att EVO X:an får lättas 200 kg, får andra kolvar och stakar samt sekventiell växellåda gör att vi kommer att överväga att fortsätta i en Mitsubishi, då i R4 klassen. Men vi får se, mycket hänger på försäljningen av befintliga bilar.

Kjell Fransson - år efter år ser vi dig flitigt tävlande och i toppen av trimmat i södra Sverige - fortsätter du på samma vis?
- För det första måste jag få tacka alla sponsorer, servicepersonal, kompisar, familjen och mina fantastiska kartläsare för en kanonsäsong 2010 - utan dem fungerar det inte. Året slutade med seger i både serie och final för SSRC och vinst i DM. Eftersom det är dem serierna vi satsar på kan det inte bli bättre.
Men 2011?
- Inför 2011 plockas bilen ner för renovering, det mesta mekaniska skall skickas i väg för översyn och lite ny färg skall det bli på karossen. I övrigt inte några större skillnader på bilen.
Jörgen Lindahl skall åka med även 2011, kanske med lite hjälp från Jenny Åkesson och Mikaela Lindblad när det kolliderar med Jörgens SM åkande.
Och det blir i Sydsverige vi ser er?
- Ja, vi satsar på DM och SSRC som i mina ögon är det bästa i tävlingsväg man kan åka. Både när det gäller upplägg och kvalitén på tävlingarna. Fantastiskt jobb som alla arrangörer utför.
Jag kan ju också nämna att det finns fler ekipage i "teamet", sönerna Pierre och Peter åker ju också en del. Pierre åker ju Gr.H Golf och Peters kör rallcross. Efter ett första läroår i rallycrossen, med bara trasiga transmissioner, sju växellådor har gått sönder, hoppas vi på att det skall komma lite framgångar även i den grenen för Peter.
Än en gång tack till alla som hjälper oss, utan er skulle det inte gå avslutar Kjell!

Även i Motala hos Christer Carlsson är det många bilar att hålla ordning på.
- Min egen Opel Asconan ska jag försöka få färdig för Appendix-k och prova den några tävlingar.
Sedan är det tänkt att den yngre sonen, Dennis ska börja åka ungdomsrally med sin Suzuki Swift gti och då är jag åter "tvungen" att sätta mig i högerstolen igen. Vi håller på att göra i ordning hans bil för den har inte gått tävling sedan 2002.
Den äldre sonen Rasmus som åkt fort i ungdomsrally kommer nu börja åka som C-förare, han kommer fortsätta med sin Suzuki Swift gti. Han kommer försöka åka de få tävlingar som finns i Östergötland men också Suzuki Cupen beroende på hur mycket pengar han kan få ihop, han pluggar fortfarande.

Precis som i förra delen så kommer beskedet från en förare att det inte blir något tävlat.
- Det blir inte mer kört nu, att det ska vara så svårt att få vård som Svensk medborgare i Sverige säger Nicklas Nilsson.
Det lilla jag åkt i år har jag fått köra med smärtstillande och det är inte någon bra lösning, jag har väntat i 2 år på en operation av axlar och knä. Handledarna svara inte i telefon, skyller på varandra eller är tjänstlediga så någon vård blir det inte. Man tror inte att det är sant vart pengarna går till i detta land, men jag får vänta och se - något rallyåkande blir det i alla fall inte, det går inte.
Hur går det med nybyggda bilen?
- Jag ska sälja den grymt pigga 940´n som jag bara testat alldeles för lite. Kanske man kan komma tillbaka om något år när jag förhoppningsvis mår bättre hälsomässigt. Tycker det är så enormt tråkigt att man ej kan åka när man har så bra stöd som jag haft, att då inte kunna fortsätta.

En av de flitigt tävlande i Smålandstävlingarna är Robert Norss.
- Jag har inget klart för tillfället för 2011. Denna säsong som var blev inte riktigt som vi hade hoppats på, med bland annat ett jättehaveri i Hondans nya motor och drivaxel problem som gjorde att min motivation tog slut. Men det var kul att få låna Mats BMW 325 och gasa med ett par tävlingar, vilket det gick rätt så bra i, slutade 3:a i BBRC för B förare GrH.
Men troligtvis blir det i Gr.H med Golf 3:an och det är smålands DM som gäller 2011. Om vi får ihop det så blir det nog några inhopp i BilsportBörsen RallyCup också.
Det jag vet med hundra procent är att jag kommer att ha en ny kartis, Alexander Evertsson, Vetlanda RRC hoppar in då min förra kartis, Mats Norss ska åka Appendix K med sin BMW 323a som byggs just nu.
Så det blir klassiker i teamet också?
Ja, utöver BMW´n så ska det även byggas en Volvo Amazon till appendix K som jag ska prova lite med.
Räkna med att vi kommer att vara riktigt på bettet till säsongen 2011.


Tidigare delar i serien "Vem kör vad i rallyskogen 2011:"
*
"Vem kör vad i rallyskogen 2011, del1!".


Publicerad: 2010-12-30 10:12






Motorgurun Kenneth “Kenta“ Andersson har gått bort.
Motorgurun Kenneth "Kenta" Andersson har gått bort alldeles för tidigt, det berättar hans bror Fred Andersson.

Kenneth "Kenta" Andersson började sin bana med bilar och motorer i unga år och utvecklade ganska snart ett stort intresse för rallysport. Han hamnade så småningom på Skyllbergs Verkstäde...

Publicerad: 2024-10-18 19:21


Neuville leder sekundkamp i Central European Rally, Gryazin leder sekunder före Solberg.
© Hyundai Motorsport.Första etappen av Central European Rally avslutad, ihop med torsdagens två sträckor gick sex sträckor idag, de tidiga bilarna i fältet rullar nu in mot kvällens service efter dagens 11 mil special.

Ogier bäst på två sträckor.
Till etappmålet med två sträcksegrar under fredagen kom Sebasti...

Publicerad: 2024-10-18 18:46


Nordkvist från generalsekreterare till VD på Svensk Bilsport, Svenska Rallyt, Royal Rally och SMSC.
© SBF.Svenska Bilsportförbundet är stolta att meddela att Anna Nordkvist har utsetts till VD för förbundets bolag. Nordkvist, som under de senaste sju åren framgångsrikt har arbetat som generalsekreterare för Svenska Bilsportförbundet, kommer nu att ta ledningen över bolagen som spelar en avgörande roll f...

Publicerad: 2024-10-18 14:41


Appendix K, nu för bilar fram till 2000 i historisk motorsport.
© emotorsport.seProtokollet efter FIA World Motor Sport Councils senaste möte bekräftar att fler bilar blir tillgängliga för historisk motorsport. När tidsintervallen för bilar mellan 1991 fram till 2000 nu kommer gå in under historiskt.

Vid 2025 års början kommer Appendix K utökas med de nya ålderskategorin, de...

Publicerad: 2024-10-17 19:30


80-talet åkare i Nyköpings Lövdans.
© emotorsport.seFlitigt arrangerande SMK Nyköping kör höstrallyt Lövdansen, deltävling i 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie. Tre sträckor går dubbelt vilket ger 21km special och 80-talet bilar i en rad klasser, bland annat 15 i tre klasser med chans på rekognosering.

28 åkare genom Trimmat 2wd där Rasmus P...

Publicerad: 2024-10-17 19:25


Ogier och Solberg leder i Central European Rally, WRC2 hotet Rossel tappade hjul.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Sebastien Ogier och Thierry Neuville vann varsin sträcka när Central European Rally tjuvstartade under torsdagens eftermiddag. Totalt efter dagens 14,3km är det Sebastien Ogier som leder rallyt 0,9 sekund före Thierry Neuville.

Stark trea är Andreas Mikkelsen som har 0,8 sekund fram till Neuville...

Publicerad: 2024-10-17 19:22


Solberg jagar fler rallyframgångar i Centraleuropa.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg är tillbaka bakom ratten i Central European Rally i Tjeckien, Tyskland och Österrike efter ett litet bakslag i Sydamerika.

23-åringen ledde tävlingen och var i en position att vinna sin första världsmästartitel på sportens näst högsta nivå, men Solberg kan ha tappat chansen med en ...

Publicerad: 2024-10-17 17:59


70-talet åkare för lördagens Mälarturf-Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK arrangerar finalen för Södermanland / Västmanlands DM när Mälarturf-Sprinten körs, en sträcka på 3,8km körs dubbelt under dagen med 74 startande.

Närmare 50 bilar går i trimmat 2wd och dess tre licensklasser, 20 av dem är A-förare med Antti Johannesson, Markus Theorin, Martin Broberg o...

Publicerad: 2024-10-16 19:55


Se shakedown inför Central European Rally live, start 9:30.
© Hyundai Motorsport. Thierry Neuville som VM ledare startar först på shakedown, torsdag förmiddag, klockan 9:31 på sträckan Tocna som mäter 2,11km. Första körningen går i VM tabellens ordning, tre åk ska genomföras av Rally1 klassen varav det oftast blir två med bra tid.

Livesändning från WRC Promotorn kan ses direk...

Publicerad: 2024-10-16 19:47


Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
© SMK Nyköping.SMK Nyköping kör Lövdansen på lördag, riktigt skoj med fullt startfält 83 anmälda. Dem första 68 kör onotat och efter det kommer det 15 ekipage som har chansen att rekognosera och skriva egna noter. Vi bjuder på vägar av allra bästa kvalité, alla 3 sträckorna går 2 gånger!

Första tävlingsbil star...

Publicerad: 2024-10-15 20:28


Tidigare nyheter:
Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
Missa inte torsdagens shakedown inför Central European Rally.
Eliantorpsprinten är lördagens final för RS-serien i Östergötland.
Hannah ses i helgens Opel e-Rally Cup final ihop med WRC Central European Rally.
40-talet ekipage, två Svenskar, 18 sträckor i WRC Central European Rally.
Intresset för Novemberskölden stort, redan över 200 anmälda.
Mille Johansson tog övertygande seger i Polska EM-finalen.
TV-tablå för helgens WRC Central European Rally.
Paddon EM-mästare igen, tabellerna efter Polska finalen.
Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.
Foto från Silverratten.
Adolfsson snabbast från start till mål i Silverratten.
Paddon EM-ledare i Polen, Mille toppar Rally3 och Calle leder J-EM kampen.
Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
Hemmahoppet Marczyk bäst på ss1 i Rally Silesia, Mille snabbast i Rally3, Calle tvåa i JEM.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.