NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.
© emotorsport.seBack SM ihop med Historiska Sprint & Back Cupen i klassiska Röforsloppet där SMK Arboga står för arrangemanget. Back SM åker en deltävling per dag uppför backen, för de historiska bilarna är det deltävling under lördagen.

90-talet åkare under lördagen där 70-talet är rallyåkare, närmare 30 bilar ...

Publicerad: 2025-08-20 11:09:51


75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
© PRL/NBF.Norska Mästerskapet kör vidare med Rally Grimstad, som arrangör KNA Aust-Agder och där väntar 10 specialsträckor på 75km och allt på asfalt. På plats är också Volvo Euro Cup för tävlande vilket ger en rad extra startande.

Totalt 75 ekipage varav nio går i Rally2-klassen där Eyvind Brynildsen, Fra...

Publicerad: 2025-08-20 09:01:48


Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.
© Helin Motorsport.Danska Mästerskapet kör på med Rally Juelsminde där Motorsport Nordjylland arrangerar under helgen, årets andra deltävling av fyra för säsongen med 50-talet bilar.

Tävlande drar igång lördag morgon, tre sträckor följt av en kortare service innan dem går igen. Timmans service mitt på dagen innan d...

Publicerad: 2025-08-20 06:03:38


Imponerande körningar då SverigeSerien inledde hösten i Laxå.
© emotorsport.seMålet för resan var Laxå och ärendet Laxårallyt när SverigeSerien inledde höstdelen av årets serie. Ett som vanligt fantastiskt fint organiserat rally på rallyvägar som klassens utövare bara hade positivt att säga om. Vägar som hade allt var omdömet. Tack Laxå MK och högsta betyg med vidhängande gul...

Publicerad: 2025-08-19 18:45:44


Mille Johansson slutar topp 10 i tuffa Barum Czech Rally Zlin.
© Flat-out media.Det blev en utmanande helg i Tjeckien för 20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika när Rally-EM gästade klassiska Barum Czech Rally Zlín. Med hela EM-eliten på plats och svårkörda asfaltssträckor kämpade den svenska duon sig till en tiondeplats i högsta kl...

Publicerad: 2025-08-19 17:05:00


42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
© Oliver Solberg Rally.WRC-serien på gång till Paraguay i månadsskiftet innan de styr mot Chile för Rally Chile Bio Bio den 11-14:e september. Idag släpptes anmälningslistan för rallyt med totalt 49 ekipage varav 42 tävlar i VM-klasser.

Elva åkare i Rally1.
Elva bilar i Rally1-klassen med Elfyn Evans, Kalle Rov...

Publicerad: 2025-08-19 13:17:35


Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
© emotorsport.seFör första gången någonsin har Ludvika MS, Kolsva MS och Fagersta MK slagit sig samman för att arrangera en rallytävling. Och nu är Heat Rally Bergslagen, en deltävling i Svenska RallyCupen, mindre än 20 dagar bort. Lördag den 6 september är det dags.

När de tre klubbarna bestämde sig för ett för...

Publicerad: 2025-08-19 06:03:25


Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
© emotorsport.seFör första gången körs en fullvärdig deltävling i Rally SM i samband med SM-veckan – där den direktsända SM-sprinten också utgör Power Stage i SM-deltävlingen i Karlstad under juni 2026.

Tävlingen blir en ordinarie deltävling i Rally-SM 2026, som avgörs på klassiska värmländska grusvägar. Power S...

Publicerad: 2025-08-18 16:53:08


Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
© emotorsport.seIdag släpps inbjudan och anmälan öppnar för Rönne Motorklubbs första riktiga rallytävling sedan Rally Askersund 2018.

Den 4:e oktober är det dags för Henkas Grus & Betong Rallyt, en uppföljare på förra årets rallysprint men i år en riktig rallytävling med tre mycket fina och klassiska sträckor s...

Publicerad: 2025-08-18 09:02:31


ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
© @World / Red Bull Content Pool.ERC Barum Czech Rally Zlin som sjätte deltävling av åtta i ERC-serien, samtidigt den femte av sex i Junior ERC klassen. I huvudklassen tog Andrea Mabellini steget närmare Mikolaj Marczyk i helgen - Italienaren lite mer van vid asfalten. Samtidigt går Jon Armstrong upp förbi Mads Östberg som stod öve...

Publicerad: 2025-08-18 05:06:36


Tidigare nyheter:
42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen.
Foto från Polkatrofén.
Junior ERC hotet Ioan Lloyd bryter Barum Czech Rally Zlin.
Ascona 400-seger i Lahti Historic Rally - Perez i Porsche bäst av EM-ekipagen.
Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 23/08


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.