|
 Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC. PRESSRELEASE
Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.
Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.
VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.
Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.
I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.
Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!
VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.
Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.
» Pressrelease från Volvo Original.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2010-12-13 16:14
|
|
15-årige Carlsson åtta totalt och klasstvåa i Saaremaa Sprintralli.
Under lördagen avgjordes estniska Saaremaa Sprintralli, två snabba grussträckor med ett snitt över 100km/h gick tre gånger under dagen. I topp totalt sågs Kaspar Kasari 28 sekunder före Urvo Männamaa, Ford Fiesta Rally2 respektive Skoda Fabia Proto.
Sexa totalt återfinns Raiko Aru som med BMW 1M ...Publicerad: 2025-05-11 09:47
Fantastiskt bra dag i rallybilen, Calle och Jörgen snabbast i Junior EM.
Calle Carlberg och Jørgen Eriksen tar sex av sex sträcksegrar i Rally Ungerns lördagsetapp och leder nu med 46.2 sekunder.
- En av mina bättre dagar i en rallybil, konstaterar Calle.
Började dagen med en ordentlig push och tar direkt en rejäl ledning. Andra loopen på sträckorna tog man de...Publicerad: 2025-05-10 21:38
Nattsson snabbast totalt i Götenerundan - appendix K vinnare trea totalt.
Götene MK med Götenerundan med tävlande för Mega Rally Cup på plats, 92 deltagare exklusive fem i regularity. Rallyklasserna gjorde två sträckor dubbelt som gav 3,6 mil special - regularity tog en tredje vända över sträckorna.
Nattsson från start till mål.
Som väntat satte David Nattsson ...Publicerad: 2025-05-10 20:27
Carlberg leder stort i Junior ERC - Grahn och Hansen kör om pallen - Reiersen sexa totalt.
Rally Hungary´s första etapp är i mål, EM seriens andra deltävling med 19 mil grusvägar där första dagens sex sträckor innehöll tio mil. Italienaren Andrea Mabellini har steppat upp tempot på grus, kört hem flera sträcksegrar och toppar rallyt med 10,6 sekunder till finske Roope Korhonen.
Reie...Publicerad: 2025-05-10 19:46
Snart Borås Bil Rallysprint, rally på fina västgötavägar den 14:e juni.
Nästa deltävling för SSRC, Svenska Sprintrallycupen körs hos Toarps MK i Borås, den 14:e juni körs Borås Bil Rallysprint, 15km special med två sträckor dubbelt.
Borås Bil Rallysprint med fyra sträckor, handlar om fina västgötavägar. Det är två sträckor med dryga 7km grusvägar av blandad karaktär,...Publicerad: 2025-05-09 20:16
Nära 200 till Badhotelletrallyt, klubben beskriver sträckorna.
- Anmälan stängde med strax under 200 ekipage i listan men vi ger fler chansen att var med i Badhotelletrallyt, därför håller vi efteranmälan öppen till och med måndag klockan 18, hälsar organisationsgänget i Team Skogsåkarna.
HQ/Start presenteras av Globally Emballage, Erntec, Evexxum, Li...Publicerad: 2025-05-09 20:01
Götenerundan och Rally Hungary bland rallyna att följa.
Götenerundan med närmare 100 åkare som ger sig ut på två sträckor som körs dubbelt, det tävlas i Mega Rally Cup över de 36km special som väntar. Resultaten kan följas under dagen.
Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, även där 36km special men då tre SP som körs tre g...Publicerad: 2025-05-09 19:56
Rally Hungary igång - ekipagen genom ss1 - Grahn tvåa i Rally3 och Carlberg JEM trea.
Rally Hungary inleddes med träning, kval och shakedown, där toppade Roope Korhonen tätt följd av Andrea Mabellini. En stark start av Isak Reiersen och Stefan Gustafsson som klockade femte tid i kvalet ett par sekunder bakom snabbaste.
Reiersen fyra sekunder från ledaren efter ss1.
Under k...Publicerad: 2025-05-09 19:52
Stopp för Hallberg på ss2 i Targa Florio.
Fredagens åtta sträckor i Italienska Targa Florio är avverkade, snabbast genom är Andrea Crugnola i Citroen C3 Rally2 som leder rallyt 13,7 sekunder före Skodaföraren Giandomenico Basso. Samma märke gäller också för Simone Campedelli, Bostjan Avbelj och Robert Dapra som är topp fem.
Patrik Hallbe...Publicerad: 2025-05-09 19:39
WebTV & Resultat från kvalet inför Rally Hungary.
Imorgon eftermiddag inleds Rally Hungary med kvalet som sätter startpositionerna, sträckan Hajmasker används och mäter 6km. Grusvägen är både träning, kval och senare shakedown inför årets andra ERC-deltävling.
Redan klockan 11 går fria träningen igång för Rally2 klassen där resultaten kan följa...Publicerad: 2025-05-08 20:23
|
|
Tidigare nyheter:
100 åkare ut i Götenerundan, två sträckor dubbelt med Mega Rally Cup.
Hallberg snabbast på shakedown inför Targa Florio - följ nu fredagens tävlande.
Följ Träning, kval och shakedown inför Rally Hungary imorgon.
Södras RS-serie kör vidare, nu Sturup Runt.
Rally Uppland på gång, missa inte anmälan och bokning - ingen efteranmälan!
Sainz väntas kandidera om presidentposten inom FIA.
Spänning utlovas i Götenerundan.
Fyra Svenska ekipage, startfält, tidsplan och info inför Rally Hungary.
Veckoslutets anrika Targa Florio - Hallberg i spännande Rally4 klass.
Missa inte anmälan till Rally Uppland, stänger på söndag!
Carlberg känner sig redo för en stor utmaning i Ungern.
Stark återhämtning för Mille Johansson i Rally Adriatico.
Jonna Eson Brådhe tillbaka i Rally SM, kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
TV-tablå för helgens Rally Hungary, 4 svenska ekipage kör om ERC poäng.
Varvloppet närmar sig, sträckbeskrivning och förlängd anmälan.
Karlströms seger i Silverratten gav full pott för Oilcenter Solång Motorsport i mästerskapet.
Patrik Hallberg körs resten av Italienska Asfaltsmästerskapet.
Toppform från alla tre förare – men dramatik kantade Silverratten.
Foto från Silverratten Legends.
Hänninen tvåa på testet inför Saudiarabiens WRC final.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |