NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Sommarsprinten:[Resultat]
Rallijsprints Talsi:[Resultat][Tidsplan][Anslagstavla]
Rally Aalborg:[Resultat][Tidsplan][Anslagstavla]
Seffle City Motor Challenge 50-årsracet:[Resultat]
Skilling 500:[Resultat]
SM-Veckan Sommar, Rallysprint:[Resultat][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla]
SM-Veckan Sommar, Rallysprint - kval:[Resultat]
Ardeca Ypres Historic Rally:[Resultat]
EKO Acropolis Rally Greece:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten:[Resultat][Karta]

Publicerad: 2010-12-13 16:14






33 rallyåkare till Höljes eget Rally Magic.
© emotorsport.seSom uppvärmning inför rallycrossfesten i Höljes körs Rally Magic med Finnskoga MK som arrangör, nästa fredagkväll körs det rally över banan och på områdets vägar, bland annat campingområdet "lyckliga gatan".

Igår fredagens presenterades listan, 33 namn för rallyt som inleds med Pontus Tidemand, J...

Publicerad: 2025-06-27 23:32


Surasprinten, rallyåkning i centrala Surahammar.
© emotorsport.seSöndagsrally med Surasprinten hos MSK Hammaren - rallyt går i Surahammars centrum som totalt ger knapp 3km och då ska en sträcka på asfalt som går fyra gånger.

14 åkare genom trimmat 2wd med Jörgen Jansson, Marcus Rutgerson, Ole Morten Korsmo och Johnny Nilsson bland namnen i klassen.

Åtta åka...

Publicerad: 2025-06-27 22:28


Skilling 500, Seffle City Motor Challenge och Acropolis Rallyt bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seDet blir en massiv rallyhelg på flera fronter, både i Sverige och utomlands tävlas det med Svenska intressen, Skilling 500 med närmare 170-talet startande är störst med sex sträckor på 45km.

Hällefors MK kör sista deltävlingen för året i HMK´s RS-serie och har Historiska Sprint & Back Cupen på be...

Publicerad: 2025-06-27 22:24


Summering, Tidemand och Wesslen lyckliga SM vinnare i Norrköping.
© emotorsport.seHögt tempo, bra rallyväder och gott om publik runt Himmelstalundsområdet när SM Veckan Rallysprint avgjordes under fredagen i Norrköping - för rallysprinten stod Norrköpings MK. Inledning med två kvalåk för de 40 åkarna, enskilt bästa kvalåk som utgjorde gallringen till finalen och det var i andra å...

Publicerad: 2025-06-27 22:23


WRC ledning för Tänak, Solberg och Türkkan - Mille tvåa i JWRC.
© Hyundai Motorsport.Marginalerna drog ut redan på första sträckan under fredagens morgon i EKO Acropolis Rally, det var också rallyts längsta sträcka på 26,76km där Sebastien Ogier tog kommandot.

Thierry Neuville tog över ledningen innan Belgaren körde punktering och dalade i listan på ss4. Hyundaiåkarna med Adrien ...

Publicerad: 2025-06-27 21:55


Imorgon, rallyfest runt Vrigstad, publiktips inför Skilling 500.
© Skillingaryds MK.Nu på lördag den 28 juni är det dags för årets upplaga av Skilling 500. För första gången har tävlingen sin start- och målplats i Vrigstad. Det är också det fina samarbetet med Best Western Hotell Vrigstad och dess syskonhotell i gruppen Meeting Småland Hotel Group som ger tävlingen namnet Meeting S...

Publicerad: 2025-06-27 21:31


Rally-SM presenterar kalendern för 2026.
© emotorsport.seSvensk Bilsport presenterar nu en preliminär kalender för 2026 års Rally-SM. Med sex deltävlingar på snö och grus väntar en säsong som bland annat bjuder på två vinterklassiker, final med South Swedish Rally i Olofström och ett historiskt jubileum i Vimmerby.

Kalendern innehåller både välkända st...

Publicerad: 2025-06-27 15:35


Tidemand och Wesslen årets vinnare i SM Veckans Rallysprint.
© emotorsport.seSummering, två kvalåk följdes av två finalåk - när dem båda finalåken slagit samman och dammet lagt sig över Himmelstalundsområdet intill E4:an i Norrköping kunde de tre snabbaste besättningarna i de båda klasserna ta klivet upp på prispallen.

För de fyrhjulsdrivna ser vi Pontus Tidemand som vinn...

Publicerad: 2025-06-26 18:23


Finaldags, två nya åk på Himmelstalundsfältet avgör SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.seFinaldags vid 17-tiden, två nya åk ska göras över Himmelstalundsfältets välkända område, efter lite banpreparering och under tälten justeringar på bilarna. Tolv bilar för 2wd och åtta i fyrhjulsdrift gör upp om SM medaljerna.

Här gäller två åk, nu med sammanslagen tid vilket gör att det gäller at...

Publicerad: 2025-06-26 18:21


Söndagsrally med Trollsprinten - 30-talet åkare i Trollhättan.
© emotorsport.seRallykörning för söndagen även i Trollhättan, där går Trollsprinten med SMK Trollhättan som arrangör, 8,4km special fördelat på två sträckor väntar de tävlande 30-talet tävlande.

Smdigit arrangerat med fyra klasser, störst är Standard på 19 bilar med Tomas Sjöberg och Dan Rhodin som A-förare, på ...

Publicerad: 2025-06-26 18:18


Tidigare nyheter:
Kvaldags i SM-Veckan, 12:50 drar man igång - WebTV och resultat live.
170 åkare till Skilling 500, sex sträckor under lördagen för DM-åkarna.
Fredagsrally, SM Veckan och EKO Rally Acropolis.
Tänak och Ogier toppar SS1 i EKO Rally Acropolis, Solberg WRC2 ledare, Mille åtta i JWRC.
Carlberg redo för Kanadensiskt rallyäventyr, 'fått fria tyglar' av Peugeot.
Katsuta och Neuville delat snabbast på shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Jubileumsrally mitt i Säffle centrum, Seffle City Motor Challenge med maxat startfält.
60-talet åkare när HMK´s RS-serie avslutar med Sommarsprinten.
Andervang på 700 mils rallyturné, tävlingar, Monte Carlo-sträckor och i20 Rally2 Step 2.
Shakedown inför EKO Acropolis Rally - WebTV & resultat direkt här.
145 klassiska ekipage redo för KAK Midnattssolsrallyt 2025.
Resultat & WebTV från morgondagens shakedown inför EKO Acropolis Rally.
103 ekipage till ERC Rally di Roma Capitale - fyra Svenska bilar.
VM-ledande Mille redo för stentuffa JVM-tävlingen i Grekland.
Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.