NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-12-13 16:14






Rally-SM lanserar ny modern hemsida med digitala program och biljettförsäljning.
© emotorsport.seSvensk Bilsport fortsätter utveckla Rally-SM mot målbilden 2029, och har i detta tagit fram en ny modern webbplats med WRC och SHL som förlaga. Nya rallysm.se har nu lanserats med en modern profil, nya funktioner och digital försäljning av programblad och biljetter.

Förutom en modern layout i lin...

Publicerad: 2025-02-02 18:27


Årspremiär för Andervang & Eriksson, summerar totalsegern i Gestrikekannan.
© Privat.Igår var det årspremiär för Stig Andervang och Robin Eriksson, Gestrikekannan på tre vintriga sträckor.
- Länge sen vi satt i bilen så detta såg vi fram emot.

Gestrikekannan avgjordes på mestadels snabba och fina vintervägar runtomkring Järbo. Det skulle visa sig bli en solig och fin dag ...

Publicerad: 2025-02-02 11:27


Liiten summerar händelserik tävling, 23 mil special i Rovaniemi.
© Jari Liiten.Vi kom i mål och slutade på en åttondeplats i Finska mästerskapet, Arctic Lapland Rally.
- Vet knappt var man ska börja sammanfatta denna tävling, men det har varit en otroligt händelserik tävling fylld med utmaningar i totalt 23 mil SS, inleder Jari Liiten om sin första deltävling i Finska ...

Publicerad: 2025-02-02 10:42


Storseger för Kauppinen i Arctic Lapland Rally - tuff finsk debut för Liiten.
© Taneli Niinimäki / AKK.Arctic Lapland Rally är avslutat, Finland ställde sitt bästa startfält i tävlingen där 18-årige Tuukka Kauppinen i sin andra tävling med Toyota GR Yaris Rally2 satte alla på plats. En enastående prestation där marginalen till klasstvåan Esapekka Lappi var 28,1 sekunder. Samtidigt straffade han Roope...

Publicerad: 2025-02-01 20:27


Så gick det i Utrikesrundan.
MK Nord Jämten arrangerade Utrikesrundan under lördagen, två sträckor gick dubbelt där Peter Lindblom i en Peugeot 206 för A/B-förare "VOC, Grp F, Grp N<1400, Grp E" vann totalt.
Klasstvåan Mikael Gullinder var tvåa totalt med Toyota Celica, 1,9 sekund bakom vinnaren, knappt fem sekunder bakom ses...

Publicerad: 2025-02-01 20:06


Andervang körde hem Gestrikekannan - Joons tog andra raka 2wd segern.
© Joons Motorsport.Tre klassvinnare topp tre totalt i Gestrikekannan, tre sträckor över 66km special för de 88 startande ekipagen för Supercupen, Nedre Norras FM och Upplands DM. Avslutningen med sträckan Kronoparken som mätte närmare 26 km.

Andervang och Johansson - två 4wd vinnare.
När rallyt nått målgång...

Publicerad: 2025-02-01 17:34


Takamoto kör på hemmaplan inleder i Japanska Mästerskapet.
© Toyota Gazoo Racing.Det Japanska rallymästerskapet startar 1-2:e mars med Rally Mikawawan, asfalt som underlag med basen från kuststaden Gamagori i mellersta Japan. Mästerskapet körs över åtta deltävlingar i år, tar målgång i slutet av oktober.

På plats i premiären ses Takamoto Katsuta som mitt emellan Rally Sweden ...

Publicerad: 2025-02-01 06:35


Rallyfrälste Verstappen storsatsar på EM, kör både Royal Rally och historiskt rally i Sverige 2025.
© Verstappen.comUnder fredagen presenterade 52-årige Holländaren Jos Verstappen, den tidigare Formel 1 föraren och pappa till flerfaldige Formel 1 mästaren Max Verstappen att han utökar sin rallysatsning ihop med co-driver Renaud Jamoul.

Jos fick upp ögonen för rally för några år sedan inför säsongen 2022, gjord...

Publicerad: 2025-02-01 06:14


Häng med i lördagens Gestrikekanna, Utrikesrunda och Arctic Lapland Rally.
© emotorsport.seGestrikekannan med Järbo MK som arrangör, deltävling i SuperCupen, Nedre Norras FM och Upplands DM där 65km på tre sträckor ska avgöras - sista sträckan på närmare 26km. Bilderna visar på riktigt vinterkänsla när rallyt inleds. Rallyt med närmare 100 åkare kan följas via Rallyradion men också result...

Publicerad: 2025-02-01 05:48


18-årige Kauppinen leder Arctic Lapland Rally, stolpe ut för Liiten.
© Taneli Niinimäki / AKK.Första dagens sex sträckor på nio mil special avverkade i Arctic Lapland Rally, Kalle Rovanperä har tillhört täten på flera sträckor. Men den unge VM föraren drabbades av en allvarlig incident redan på rallyts första sträcka.

Åskådare på vägen, Rovanperä fick välja snövallen.
Kalle tvinga...

Publicerad: 2025-01-31 19:42


Tidigare nyheter:
Takamoto kör på hemmaplan inleder i Japanska Mästerskapet.
Rallyfrälste Verstappen storsatsar på EM, kör både Royal Rally och historiskt rally i Sverige 2025.
Häng med i lördagens Gestrikekanna, Utrikesrunda och Arctic Lapland Rally.
18-årige Kauppinen leder Arctic Lapland Rally, stolpe ut för Liiten.
Bilbyte inför SM premiären för Hägg, hyr Skoda Fabia från JC Raceteknik.
Rallyradion redo för Rally Sweden, så sänder den svenska rallyradion.
Boden värdstad när Rally-SM gör säsongspremiär med starkt startfält.
Spanjoren Blach Jr gör EM satsning i Skoda Fabia RS Rally2.
Dags för rallystart, följ Arctic Lapland Rally med Resultat, GPS och WebTV.
90-talet tävlande väntar i lördagens Gestrikekanna med 65km special.
Så körs Rally Sweden 2025.
Rally SM, Kruses Krönika #1 2025.
Bakkerud med Escort MK2 för rallyskogen.
MK Nord-Jämten med närmare 30 åkare för DM i Utrikesrundan.
140-talet bilar för Arctic Lapland Rally, Liiten utmanar hela Finska eliten.
Jembas notsystem, bra betyg och många bokade stortävlingar för 2025.
Östberg gör fjärde försöket på seger i Qatar, kör nästa helgs rally i Skoda.
Där och då säljs program för Gestrikekannan.
SverigeSerien 2025 med nyheten att juniorer kör gratis.
Förarna nöjda över Hankooks WRC debut.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.