MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-12-13 16:14






20 svenskar när Norska Mästerskapet tar final i Rally Hedemark.
© emotorsport.seRally Hedemarken hos NMK Hamar, final för både Norska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. 97km fördelat på åtta sträckor väntar när de tävlande ska flyga fram över Rokosjön med berömda Engsethoppet när de tar rallyt till mål.
91 anmälda med Frank Tore Larsen och Henning Solberg som gör upp om guldet i...

Publicerad: 2024-09-17 20:31


Rally i Järnboås del 3, Thunström i Skoda, Joge snabb i Ungdomsrally & Rasmus på hemmaplan.
© Nils-Brage Pettersson.Platsen Finnsjöstrand är en i det närmaste perfekt samlings och startplats för ett rallyarrangemang. Stor yta ger plats för både tävlingsbilar och servicefordon. Också serveringsmöjligheter med fika i genuin Bergslagsmiljö.

En nästan sprillans ny fabriksbil.
Bilen, en Skoda Fabia Evo 2, ä...

Publicerad: 2024-09-17 20:22


Sträckinfo och publiktips för Rally Vetlanda!
© Vetlanda RRC.Rally Vetlanda går av stapeln 28 september och är en deltävling i MAS-cupen, samt inkluderat i DM för Smålands BF. 

Tävlingen arrangeras av Vetlanda RRC som tagit fram fem olika karakteristiska sträckor på totalt 43,7 km SS som bjuder på blandad natur, fart och att man håller tungan rätt i mun me...

Publicerad: 2024-09-17 20:21


Imorgon stänger anmälan till Marknadsnatta - publiktips om programförsäljning.
© emotorsport.seMarknadsnatta hos Västra Östergötlands MK, denna gång en månad tidigare än vanligt. Det är inte bara datumet som är nytt, tävlingsledaren berättade i veckan även om sträckorna och att Svartåvallen i Boxholm är HQ för hela rallyt - d.v.s. start & mål i Boxholm och inte Skänninge som förut.

Vi är i...

Publicerad: 2024-09-17 20:10


Info inför Västrallyt, där och då säljs karta & program.
© emotorsport.seRally SM finalen Västrallyt allt närmare, på fredag brakar årets sista SM kamp igång. SMK Trollhättan med 99 startande där Sverigeserien för VOC ingår som del utanför SM fältet.

Försäljningen av programblad till Västrallyt startar redan klockan 14:00 på torsdagen från flertalet platser, se listan...

Publicerad: 2024-09-16 21:48


Spännande SM avslutning att vänta, tabellerna inför Rally SM finalen.
© emotorsport.seRally SM går mot final, efter Hälsingerallyt, Vinterpokalen, Rally Nyköping, Rally Uppland och East Sweden Rally väntar nu Västrallyt. 13 specialsträckor med basen på gamla Saab området varifrån helgens 13 specialsträckor utgår.

Spännande om medaljerna i klasserna, spänningen väntas vara hård in ...

Publicerad: 2024-09-16 21:28


Andervang summerar ett ”big balls rally” i Tyskland, vann totalt.
© Privat.Stig Andervang hade Aaron Jungnickel bredvid sig i Hyundai i20 N Rally2:an när lördagens Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg avgjordes.
- I lördags körde jag och en för mig ny kartläsare Aaron rally i Tyskland. Tävlingen bestod av sex sträckor där en tyvärr ströks på grund av att den hårda vinden f...

Publicerad: 2024-09-16 20:43


Rally i Järnboås del 2 - Nydén i guldfight, Alex nöjd i nystarten & Ola rattar 240 i högt tempo.
© Nils-Brage Pettersson.Finnsjöstrand som nu är ett rallycentrum, är också känt för att där anordnas en marknad. Larsmäss är den gemytliga och barnvänliga kvalitetsmarknaden för hemslöjd, hantverk och konsthantverk. Den ägde rum den 10–11 augusti i år - men den här helgen är det rally.

Fått skotta snö och haft punkte...

Publicerad: 2024-09-16 20:18


Foto från Addinolsprinten.
© emotorsport.seAddinolsprinten med Norrköpings MK som arrangör, lördagsrallyt när Östergötlands RS-serie körde deltävling med 90-talet startande. Tre åk på Himmelstalundsfältet, högt tempo och intensivt för dem tävlande i härlig höstsol över området.

Snabbast totalt var Martin Jakobsson som vann en tät duell me...

Publicerad: 2024-09-16 19:19


Flodin och Bergsten rejält taggade inför Västrallyt, tar minst silver i årets rally-SM.
© emotorsport.sePatrik och Göran kommer till start rejält taggade i SM-finalen som avgörs under Västrallyt i helgen.
– Det vi vet är att GK Door kommer att ta hem SM-guld. Vem som tar det får vi vänta och se till efter målgången. Jag hoppas självklart att det blir jag och Göran, säger Patrik med ett skratt.

På...

Publicerad: 2024-09-15 21:05


Tidigare nyheter:
Foto från Addinolsprinten.
Flodin och Bergsten rejält taggade inför Västrallyt, tar minst silver i årets rally-SM.
Rally i Järnboås del 1 - Häggen siktar mot SM, Victor slipar formen och Daniel som rullade i första rallyt.
Marknadsnatta, tävlingsledaren om nyheterna och notkskrivaren berättar om sträckorna.
Liiten snabbast genom Wez-Mek Pokalen.
Andervang totalvann tyska ADMV-Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
B-förare Håkansson snabbast i Rally Blekinge.
Så gick det i JR Motorsport Pokalen.
Tätt till mål i Addinolsprinten, Jakobsson snabbast på Himmelstalundsfältet.
Nydén öppnade hårt, körde hem Noratrofén.
Många Svenskar till kommande NM final, Rally Hedemarken med Volvo Euro Cup.
Följ helgens Rallyn, bl.a. Rally Blekinge, Noratrofén och Addinol Sprinten.
Wez-Mek Pokalen i Tierp på söndag, 80-talet rallyåkare på gång.
6,5 mil special i lördagens Noratrofé, Västras DM åker om poäng.
100-talet åkare för Rally Blekinges sex sträckor.
Addinol Sprint i Norrköping, närmare 90 åkare till start.
Vetlanda RRC informerar, Rally Vetlanda kommer köras och bra rallyboende vid start & mål.
Rally på Gotland, 19 åkare i JR Motorsports Pokalen.
Andervang tävlar i Tyskland på lördag, Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
Tobias Johansson med Audi Quattro till Rallylegend i San Marino.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Biobio 26-29/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
Addinol Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Emiltrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.