NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Weng finalvinnare i årets EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första seger i säsongsfinalen av Evolution Challenge.
* Cupvinnaren Jimmy Joge tvåa i mål och därmed också svensk mästare I Grupp N.
* Markus Hällbo tog tredjeplatsen, både i tävlingen och i Mitsubishi-serien.
* John Stigh plockade hem titeln mästare co-driver.
* Motorproblem tvingade Patrik Johansson att ge upp efter halva dagen.

Hans-Erik Weng med co-driver Henrik Hulterskog tog säsongens första seger i den sjätte och sista deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, KMK Trofén i Katrineholm. Hela tävlingen igenom fightades de med årets mästare, Jimmy Joge/John Stigh, och lyckades vinna med 5,5 sekunders marginal. Joge/Stigh var å sin sida 10,4 sekunder före trean Markus Hällbo/Lars Gustafsson.

KMK Trofén var final för både Mitsubishi-serien och Rally-SM, och innehöll fyra sträckor på grus. Dessa kördes en gång på förmiddagen, och sedan ytterligare en gång efter uppehåll för lunch och service. Den totala tävlingslängden var 68 km.

Redan i den femte deltävlingen i Trollhättan, kunde Jimmy Joge säkra 2010 års förartitel och i Katrineholm tog de tillräckligt med poäng för att John Stigh skulle bli Evo Challenge mästare som co-driver. Av bara farten blev de också svenska mästare i Grupp N. Deras dag började bra, då de var snabbaste Evolution Challenge-ekipage på första sträckan. Visserligen bara en sekund före Weng/Hulterskog och Patrik Johansson/Jesper Johansson som körde sträckan på exakt samma tid.

Hällbo/Gustafsson startade också bra, endast 1,2 sekunder bakom på fjärde plats. De tätade också till på sträckan efter, för efter den var det bara 1,6 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi-ekipagen. Johansson/Johansson hade ledningen med 0,4 sekund, vilket de ökade till 4,8 sekunder på sträcka 3. Men på SS4 hörde konstiga ljud från motorn och de tvingades ge upp – trots att de kört sträckan bara 0,1 sekund långsammare än Joge!

Vid lunchuppehållet var ställningen den att Weng/Hulterskog ledde med 6,2 sekunder före Joge/Stigh. Hällbo/Gustafsson 4,3 sekunder bakom på tredje plats, frustrerade över en punktering de drog på sig på sista sträckan och som de förlorade tio sekunder på. Annars hade de varit i ledning.

Efter att ha reparerat sin bil sedan rullningen i femte deltävlingen började Anders Jonasson/Jörgen Lindahl få tillbaka självförtroendet. En snurrning på SS4 gjorde att de låg fyra. Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson hade gjort lite småändringar på sin bil sedan Västrallyt i Trollhättan, och var nu nöjda med hur den gick. Men de erkände att de bitvis tagit i för hårt och istället tappat i tempo.

En som klämt ut absolut max ur sin Evo VII var Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats, bara tre sekunder bakom Karlsson/Walfridsson. De rapporterade att fortare än så gick det inte att köra med deras bil. För Cindy Brüggemann och Christian Larsson, hennes stand in som co-driver, hade det blivit en snurrning på sträcka 1 och dåligt fäste på de följande. Vid service skulle de göra några smärre förändringar och sedan hoppas på bättre tider under eftermiddagen.

Weng/Hulterskog var mycket nöjda med hur rallyt utvecklats för deras del, och planen för eftermiddagen var att vinna samtliga sträckor. Ändå var det fortfarande tätt mellan de tre i topp, bara bråkdelar av sekunder skilde dem åt.

Joge/Stigh rapporterade att de tyckte det var svårt att hålla tillbaka och köra säkert, allt för att inte äventyra SM-guldet i Grupp N. Därför var de oerhört lättade när de körde över målrampen i Katrineholm som svenska mästare.

Eftermiddagen blev felfri för Hällbo/Gustafsson och därmed säkrade de tredjeplatsen, inte bara i tävlingen utan i hela Evo Challenge. Fyra blev Jonasson/Lindahl som var nöjda med att den nyrenoverade bilen fungerat perfekt. Femma Carlström/Norman som passerade Karlsson/Walfridsson på sista sträckan då de fått problem med bromsarna bak.

Dagens mest otursförföljda var Brüggemann/Larsson. På sista sträckan kom de lite för fort in i en hårnål, gled in i en bank och rullade. De samlade på sig några bucklor, men fast beslutna att fortsätta körde de in som sjua. Fredrik Alsdal/Per Schlegel levererade en ny problemfri runda och återvände till Katrineholm som åtta.

Förtjusta över dagen och sin egen prestation kunde Weng och Hulterskog skära mållinjen som segrare. Det var deras första vinst i Evolution Challenge för säsongen, och glädjen blev inte mindre av att de var trea totalt i KMK Trofén.

”Jag är jätteglad! Allt har fungerat perfekt idag”, sa Weng. ”Bilen har aldrig känts bättre och det är underbart att för första gången få vinna med Evo X:an. Och fortsätter det så här blir det inte den sista. Jag ser redan fram emot nästa säsong!”

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, PPG Växellådor, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 41:33.3
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 41:42.8
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 41:52.4
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 42:17.8
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 42:24.7
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 42:48.0
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Christian Larsson 46:01.1
8 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 46:08.6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.
© emotorsport.seBack SM ihop med Historiska Sprint & Back Cupen i klassiska Röforsloppet där SMK Arboga står för arrangemanget. Back SM åker en deltävling per dag uppför backen, för de historiska bilarna är det deltävling under lördagen.

90-talet åkare under lördagen där 70-talet är rallyåkare, närmare 30 bilar ...

Publicerad: 2025-08-20 11:09:51


75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
© PRL/NBF.Norska Mästerskapet kör vidare med Rally Grimstad, som arrangör KNA Aust-Agder och där väntar 10 specialsträckor på 75km och allt på asfalt. På plats är också Volvo Euro Cup för tävlande vilket ger en rad extra startande.

Totalt 75 ekipage varav nio går i Rally2-klassen där Eyvind Brynildsen, Fra...

Publicerad: 2025-08-20 09:01:48


Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.
© Helin Motorsport.Danska Mästerskapet kör på med Rally Juelsminde där Motorsport Nordjylland arrangerar under helgen, årets andra deltävling av fyra för säsongen med 50-talet bilar.

Tävlande drar igång lördag morgon, tre sträckor följt av en kortare service innan dem går igen. Timmans service mitt på dagen innan d...

Publicerad: 2025-08-20 06:03:38


Imponerande körningar då SverigeSerien inledde hösten i Laxå.
© emotorsport.seMålet för resan var Laxå och ärendet Laxårallyt när SverigeSerien inledde höstdelen av årets serie. Ett som vanligt fantastiskt fint organiserat rally på rallyvägar som klassens utövare bara hade positivt att säga om. Vägar som hade allt var omdömet. Tack Laxå MK och högsta betyg med vidhängande gul...

Publicerad: 2025-08-19 18:45:44


Mille Johansson slutar topp 10 i tuffa Barum Czech Rally Zlin.
© Flat-out media.Det blev en utmanande helg i Tjeckien för 20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika när Rally-EM gästade klassiska Barum Czech Rally Zlín. Med hela EM-eliten på plats och svårkörda asfaltssträckor kämpade den svenska duon sig till en tiondeplats i högsta kl...

Publicerad: 2025-08-19 17:05:00


42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
© Oliver Solberg Rally.WRC-serien på gång till Paraguay i månadsskiftet innan de styr mot Chile för Rally Chile Bio Bio den 11-14:e september. Idag släpptes anmälningslistan för rallyt med totalt 49 ekipage varav 42 tävlar i VM-klasser.

Elva åkare i Rally1.
Elva bilar i Rally1-klassen med Elfyn Evans, Kalle Rov...

Publicerad: 2025-08-19 13:17:35


Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
© emotorsport.seFör första gången någonsin har Ludvika MS, Kolsva MS och Fagersta MK slagit sig samman för att arrangera en rallytävling. Och nu är Heat Rally Bergslagen, en deltävling i Svenska RallyCupen, mindre än 20 dagar bort. Lördag den 6 september är det dags.

När de tre klubbarna bestämde sig för ett för...

Publicerad: 2025-08-19 06:03:25


Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
© emotorsport.seFör första gången körs en fullvärdig deltävling i Rally SM i samband med SM-veckan – där den direktsända SM-sprinten också utgör Power Stage i SM-deltävlingen i Karlstad under juni 2026.

Tävlingen blir en ordinarie deltävling i Rally-SM 2026, som avgörs på klassiska värmländska grusvägar. Power S...

Publicerad: 2025-08-18 16:53:08


Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
© emotorsport.seIdag släpps inbjudan och anmälan öppnar för Rönne Motorklubbs första riktiga rallytävling sedan Rally Askersund 2018.

Den 4:e oktober är det dags för Henkas Grus & Betong Rallyt, en uppföljare på förra årets rallysprint men i år en riktig rallytävling med tre mycket fina och klassiska sträckor s...

Publicerad: 2025-08-18 09:02:31


ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
© @World / Red Bull Content Pool.ERC Barum Czech Rally Zlin som sjätte deltävling av åtta i ERC-serien, samtidigt den femte av sex i Junior ERC klassen. I huvudklassen tog Andrea Mabellini steget närmare Mikolaj Marczyk i helgen - Italienaren lite mer van vid asfalten. Samtidigt går Jon Armstrong upp förbi Mads Östberg som stod öve...

Publicerad: 2025-08-18 05:06:36


Tidigare nyheter:
42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen.
Foto från Polkatrofén.
Junior ERC hotet Ioan Lloyd bryter Barum Czech Rally Zlin.
Ascona 400-seger i Lahti Historic Rally - Perez i Porsche bäst av EM-ekipagen.
Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 23/08


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.