NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge.
PRESSRELEASE

* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.


Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!

Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!

Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.

Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.

Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.

En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.

Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.

Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.

Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.

De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.

Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.

Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.

Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.

Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.

Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.

Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.

Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”

Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8

Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6

Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-09-07 16:17






Stort intresse för Borås Bil Rallysprint.
© Sara Mejving.När det är några dagar kvar innan anmälan går ut till Toarps MK:s Borås Bil Rallysprint den 14 juni är det rekordmånga anmälda. Toarps MK lockar med två fina sträckor, på vardera fem kilometer och lite över två kilometer. Per Ekström, biträdande tävlingsledare, berättar så här om rallysprinten där e...

Publicerad: 2025-06-03 05:29


TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna.
© emotorsport.seÅrets sjätte WRC-deltävling, Rally Italia Sardegna med de spännande grusvägarna på Sardinien i tryckande värme. En stekhet tävling med steniga sträckor, inleds med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning live vid lunchtid.

Sedan är det TV-gruppen som via TV4 Motor, Sportkanalen o...

Publicerad: 2025-06-03 00:29


Svenskt till kommande Amerikanska Southern Ohio Forest Rally.
© emotorsport.seDen 12-14:e juni körs Southern Ohio Forest Rally med närmare 20 mil special med 80% grus. Rally runt Chillicothe och Portsmouth i delstaten Ohio.

Ett 60-tal ekipage i listan varav ett flaggar Svenskt, med en Volvo 940 hittar vi Thomas Hansson och co-driver Nicklas Jidflo som går för start med num...

Publicerad: 2025-06-02 21:30


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.seLördagen skulla ta Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål, 92km stod på spel fördelat över fyra sträckor dubbelt - avslutning med powerstage över Ölme-sträckan skulle runda av den Svenska ERC-deltävlingen.

En fjärde och sista omgång av foto från ERC-deltävlingen, nu med bilder från fyra av l...

Publicerad: 2025-06-02 21:22


Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.
© emotorsport.seI ERC-serien tävlas det också i ett däckmästerskap - fyra tillverkare har registrerat sig för deltagande och poängen delas utefter slutställningen där de två bäst placerade ekipagen av varje fabrikat poängbedöms.

I Bauhaus Royal Rally of Scandinavia sågs tre av tillverkarna topp tre - vinnaren Ey...

Publicerad: 2025-06-02 20:24


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
© emotorsport.seEfter torsdagens inledning med en kortare publiksträcka av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia stod fredagen med totalt åtta specialsträckor. Kända sträcknamn där avslutningen för dagen var Colins där publiken samlades för att se rallybilarna flyga ut över det berömda krönet.

En dags om körde i hö...

Publicerad: 2025-06-01 22:37


Läget i Rally SM tabellerna efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seBauhaus Royal Rally of Scandinavia var årets tredje deltävling i årets Rally SM, efter vintern i Boden och våren i Älmhult var det dags för sommarrally i Värmland. Ihop med EM-deltävlingen gick SM-åkarna sin tredje rond, de gick bakom EM-fältet med nio sträckor under dagarna tre.

I Internationell...

Publicerad: 2025-06-01 22:32


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdag.
© emotorsport.seTorsdagen med Bauhaus Royal Rally of Scandinavia innehöll för ERC-delen träning, kval och shakedown på en klassisk vägsträcka mellan Frykensbaden och Nilsby där de tävlande fick känna på vad som väntade när rallyt skulle starta.

Fram mot kvällen startade rallyt officiellt nere på stora torget i K...

Publicerad: 2025-06-01 20:55


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
© emotorsport.seI onsdag startade Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, de ERC-tävlande rekognoserade under förmiddagen, samtidigt byggde teamen upp servicetälten, gjorde de sista justeringarna på bilarna innan de gick till besiktning.

På kvällen möttes ett gäng svenska och norska åkare på Bauhaus för ett event f...

Publicerad: 2025-06-01 15:14


Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
© Chris Andersson.Det Växjöbaserade rallyteamet DRIVE VXO skördade nya framgångar i den tredje deltävlingen av Rally-SM som avgjordes i helgen. Tävlingen, Royal Rally of Scandinavia, kördes parallellt med rally-EM och utspelade sig på klassiska VM-vägar i Värmland med start och mål i Karlstad.

Teamet baserat i Väx...

Publicerad: 2025-06-01 12:38


Tidigare nyheter:
Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!
Florin 4wd vinnare, Johansson toppade 2wd i Majsprinten.
Mille Johansson sexa i Royal Rally of Scandinavia efter stark avslutning.
Eyvind Brynildsen ny kung i Värmland - vann Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025.
Händelserik avslutning i Rally-SM´s Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Hallberg & Stigh trea i Italienska mästerskapets Rally Due Valli.
Patrik Flodin och Göran Bergsten återtar SM-ledningen efter seger i Royal Rally of Scandinavia.
Rådström tar segern i SM-deltävlingen, Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Brynildsen, Korhonen & Reiersen på pallen - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i mål.
Brynildsen vinner Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!
Dags för avslut, Royal Forest och Ölme tar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål,
69 ekipage till WRC Acropolis Rally Greece - Solberg, Andersson och Mille i VM-klasser.
Tidig morgon, Ängebäckstorp och Bjurerud i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Brynildsen toppar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Reiersen jagar.
Rådström, Karlström, Flodin och Olofsson i SM ledning efter fredagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Gårdsjö och Colins avslutar lördagen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Majsprinten på Ekebybanan på lördag.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Grönlund och Värmskog först ut på morgonen.
Rådström snabbast av alla när SM-delen av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia inledde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.