Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge.
PRESSRELEASE

* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.


Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!

Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!

Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.

Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.

Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.

En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.

Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.

Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.

Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.

De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.

Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.

Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.

Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.

Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.

Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.

Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.

Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”

Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8

Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6

Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-09-07 16:17






190 bilar väntas till lördagens Laxårally, tre sträckor väntar.
© emotorsport.seKlart störst för helgen är Laxårallyt hos Laxå MK, det är deltävling för Västras och Stockholms DM serier men på plats också Klassiska & Historiska Rallycuperna, VOC Sverigeserien och Finess Onotade Rallyserie.
Nästan fyra mil special men bara tre sträckor visar på bra längd på sträckorna, en utma...

Publicerad: 2024-08-15 21:26


32 EM åkare i Wales, dubbelt Svenskt i Junior EM kampen.
© emotorsport.seI helgens körs EM/ERC i Tjeckien, redan i månadsskiftet augusti / september är det dags för nästa rond, då seriens näst sista för året med JDS Machinery Rali Ceredigion. Rallyt utgår från Aberystwyth i Wales och 14 sträckor på 18 mil ska avgöras, allt på asfalt.

17 ekipage för Rally2.
Anm...

Publicerad: 2024-08-15 20:57


Följ fredagens kval inför Barum Czech Rally Zlin.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Imorgon fredag klockan 8:00 drar de tävlande som kör fri träning inför årets sjätte EM/ERC deltävling Barum Czech Rally Zlin igång. Sträckan Oldrichovice på bara 2,7km körs under morgonen för Rally2 ekipage.

Klockan 9:31 är det sedan dags för samma ekipage att köra en ny vända, då som kval vilket...

Publicerad: 2024-08-15 18:04


Laxå inleder hösten i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.Laxå har blivit något av en institution i VOC Mekonomen Rallys ärevördiga SverigeSe-rie. Laxårallyt finns ofta med i kalendern och 2024 är inget undantag.
Det kommer i vanlig ordning att bjudas en toppentävling på erkänt fina och utmanande vägar. Klassen kan dessutom stoltsera med ett stort startf...

Publicerad: 2024-08-14 21:09


60-talet åkare till Falerumsbacken, tävling både lördag och söndag.
© emotorsport.seÅtvidabergs MK dubblerar, Falerumsbacken båda dagarna. Lördagen ägnas åt Östergötlands RS-DM där sträckan uppför backen på 1,2km körs tre gånger. Upplägget för söndagen är det samma, men då inga ingående serier.
Ett 60-tal åkare går för lördagens tävling samtidigt som man tagit beslut att köra även...

Publicerad: 2024-08-14 20:58


TV tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Helgens sjätte EM/ERC deltävling Barum Czech Rally Zlin sänds som resterande deltävlingar i TV, allt inleds med kvalet på fredag förmiddag som går i vår WebTV & Video avdelning.

På kvällen rullar rallyt igång med första sträckan, en central publiksträcka på närmare milen. Från den är det Tv4 Mo...

Publicerad: 2024-08-14 20:44


Programförsäljning för Laxårallyt, där och då startar försäljning.
© emotorsport.seLaxårallyt med Laxå MK som arrangör tävlar om att ha Sveriges största startfält, men frågan är om de når över de 191 deltagarna som fanns hos Kullingstrofén.
- Dags att packa matsäcken på lördag och ger er ut på rally runt Laxå när runt 190 ekipage ska slåss om pokalerna över 39km special, h...

Publicerad: 2024-08-14 20:39


Glenn lämnar VD rollen hos Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seInför säsongen 2023 presenterade Royal Rally of Scandinavia som en del i EM/ERC seriens kalender för säsongen 2023 - detta som ett första år av tre som arrangör i serien. Bakom satsningen stod Glenn Olsson som inte långt tidigare lämnat sin roll som ansvarig i den Svenska VM deltävlingen.

Nu blev...

Publicerad: 2024-08-14 17:22


Gotländsk Norrspecial med 20-talet åkare på lördag.
© emotorsport.seGotlands DM och Gotlands Rally Cup drar vidare, Norrspecialen med Gotlands MF BK väntar under lördagen. Det är två mil special fördelat på fyra sträckor, två som går dubbelt.

Svalt intresse med bara 23 deltagare, 15 av dem i en och samma klass. Det handlar om trimmat 2wd där Sebastian Johansson g...

Publicerad: 2024-08-13 22:21


Svensk invasion till helgens Danska Rally Juelsminde.
© Stefan Helin.Till helgen avgörs Rally Juelsminde, den Danska arrangören kan ta emot ett rekordstort antal tävlande - mycket tack vare Svenska ekipage. Det Danska Mästerskapet ihop med Volvo Euro Cup ger 70-talet anmälda till rallyt med 14 mil special.

Totalt 12 specialsträckor på lördag, start klockan 8:00 dä...

Publicerad: 2024-08-13 22:08


Tidigare nyheter:
Glenn lämnar VD rollen hos Royal Rally of Scandinavia.
Gotländsk Norrspecial med 20-talet åkare på lördag.
Svensk invasion till helgens Danska Rally Juelsminde.
Anders Åberg godkänd som SBF-Arrangörsnotskrivare.
Rallybilar, akvareller och tävlingsresultat ställs ut i Järnboås 7–8 september!
Barum Czech Rally Zlin på gång, helgens ERC deltävling i Tjeckien.
72 ekipage för Acropolis Rallyt, Andersson ende Svensk.
Volvo Euro Cup till Tierp för tredje gången, nu 31:e maj 2025.
Rally-SM inleder höstsäsongen med starkt startfält i East Sweden Rally.
Sträckbeskrivning inför Emiltrofén med fem mil special.
Tom Kristensson nöjd efter Snapphanerallyt trots punktering.
Stieg Ekströms minne, en succé för Millbrooks World Rallyt Team.
109 ekipage till East Sweden Rally, 80-talet kör om SM poäng.
Tobias snabbast i Stieg Ekströms minne.
Foto från Snapphanerallyt.
Klar totalseger för 17-årige Nordstrand i Rallijs Cesis.
Andervang och Sofie trea totalt i Snapphanerallyt.
Svensk seger i Tyska Rallye Stemweder Berg, Andersson kör hem Rally4 klassen.
Så gick det i Eskilstuna MKs Höstsprint.
Far och son Roman möts i Stieg Ekströms Minne, Skoda mot Daf.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 16-18/08


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Emiltrofén 31/08




Foto:
Snapphanerallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

KlassikerRallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.