NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.

Publicerad: 2010-04-23 16:02






Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg är redo att ta sig an Rally-EM premiären i Spanien tillsammans med Opel Motorsport. Förberedelserna har varit intensiva, med tester av bilen, noggrann träning av noter och värdefulla tävlingsmil i USA. Carlberg och Opel Motorsport har lagt ner många mil på att finjustera bilen och hit...

Publicerad: 2025-03-30 21:50


TV-tablå för helgens Rally Sierra Morena.
© @World / Red Bull Content Pool.Till helgen körs ERC-premiären Rally Sierra Morena, det bjuds 13 specialsträckor om närmare 12 mil med start fredag kväll och målgång söndag eftermiddag.

Allt inleds med shakedown på fredag morgon, vid lunchtid går kvalet live i vår WebTV & Video avdelning. Första sträckan i rallyt går igång fred...

Publicerad: 2025-03-30 21:42


Schulz gör tredje försök i Junior ERC, möter tufft motstånd 2025.
© emotorsport.se25-årige Tysken Timo Schulz gör ett tredje försök i Junior ERC-serien, fyra och femma är tidigare resultat i serien. Tysken har gått vägen från ADAC Opel e Rally Cup via först en betald styrning och sedan en egen satsning ihop med Opel under fjolåret.

Timo fortsätter med Opel Corsa Rally4 och co-...

Publicerad: 2025-03-30 21:38


Så körs SM-deltävlingen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seI veckan öppnar anmälan till årets tredje Rally SM deltävling, när Bauhaus Royal Rally of Scandinavia körs som Rally SM deltävling. I fredags öppnades anmälan för EM tävlingen och i veckan som kommer för SM som för första gången går ihop med EM-serien.

EM-förarna kör två sträckor dubbelt i varje ...

Publicerad: 2025-03-30 21:32


Mille fyra totalt i Rally della Val D´Orcia.
© MS Munaretto.Mille Johansson och Johan Grönvall låg sexa totalt när söndagens etapp i Rally della Val D´Orcia drog igång, tre sträckor dubbelt och Svenskarna avancerade.

Var åtta genom första sträckan men hade redan tjänat en placering totalt, detta då finske ledaren Benjamin Korhola aldrig kom till starten p...

Publicerad: 2025-03-30 16:11


Arvid gjorde ny rallystart i Lettland, nya erfarenheter av noter och asfalt i R2:an.
© Arvid Carlsson Motorsport.Förra helgen seger direkt i rallydebuten för 14-årige Värmlänningen Arvid Carlsson, son till VM föraren Daniel Carlsson. I helgen drog teamet med co-driver Theo Bergsten åter till Lettland där Svensken har sin licens för att kunna tävla i unga år.

Denna helg till Bikernieki banan utanför Riga dä...

Publicerad: 2025-03-29 20:56


Östberg fyra i EM-genrepet - Rallye La Llana.
© emotorsport.seI Spanien sågs flertalet åkare ta ett sista test inför nästa helgs ERC-premiär, Spanska Rallye La Llana över närmare 12 mil special kördes i helgen.

Målgång under lördagens eftermiddagen där Jorge Cagiao Sueiras i en Alpine A110 Rallye GT+ tog totalsegern, ned till tvåan Mikolaj Marczyk skiljde 1...

Publicerad: 2025-03-29 20:19


Meeke före Sordo i Rallye Casinos do Algarve, ingen målgång för Thulin.
© Kris Meeke.I Portugisiska Rallye Casinos do Algarve blev det ingen målgång för Nicolas Otto och Julia Thulin som tävlade med Ford Fiesta Rally3, en punktering på näst sista sträckan innan man bröt på avslutningen.
För Rally3 klassen var det Jesus Jimenez som vann halvminuten före Tom Williams, tidigare ledare...

Publicerad: 2025-03-29 19:55


Tätt i Italien, sträckseger för Mille, sexa totalt inför söndagen.
© MS Munaretto.27km fördelat över fyra sträckor utgjorde lördagen av Rally della Val D´Orcia ingående i Italienska grusmästerskapet. Rallyt inleddes med att Tommaso Ciuffi tog två raka sträcksegrar och toppade rallyt vid service med 3,5 sekunder till finske Benjamin Korhola.

För Mille Johansson och Johan Grönva...

Publicerad: 2025-03-29 18:40


Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
© emotorsport.seSnart drar rallysäsongen igång på allvar, lite av en tjuvstart med Simrishamnsmixen nästa lördag som med fem sträckor på fyra mil kör premiär för Södras DM och Sydsvenska Mästerskapet. Maximalt 100 bilar och när anmälan stängde sågs närmare 110 exklusive föråkare.

Lite lugnare till Rally Anderslö...

Publicerad: 2025-03-28 21:00


Tidigare nyheter:
Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
McRae med Citroen C3 Rally2 i ERC-serien, i samma team som Östberg.
Lördagens rallyn att följa, Svenskar i Italien, Portugal och Lettland.
Tidsplan, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - nya EM sträckor väntar.
70 bilar, 2 dagar, 10 sträckor och 8 mil i Rally della Val D´Orcia - Mille och Johan i startfältet.
Tempestini gör full EM-säsong med MRF.
Säsongsdebut för Östberg, EM tränar i helgens Ral.li La Llana.
Mille Johansson redo för andra deltävlingen i Italienska grusmästerskapet.
Klassisk Blekingeväg inleder SSRC 2025.
Ogier tillbaka på Kanarieöarna.
Vassare motor och nytt ljud, Skoda Motorsport vässar Fabia RS Rally2 med nytt paket!
Svenskt i helgens Rallye Casinos do Algarve, Julia Thulin co-driver i Rally3-klassen.
Mille visar upp Skodan för Spanska ERC-premiären.
Fem deltävlingar för Bilsport Rally Cup när Gruvrundan ställs in.
Planeringen för Midnattssolsrallyt rullar på, nästan 10 mil sträckor väntar.
E-Cupen startar tidigare, Norrahammars MK flyttar till våren.
Eckerölinjen Rallysprint den 5:e juli - inbjudan kommer snart, rabatt på resor.
Franceschi lämnar EM, gör WRC2 satsning i Toyota.
Rally Anderslöv ändrar upplägget, två sträckor går tre gånger.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia bjuder på spektakulär öppningssträcka.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.