Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.


Publicerad: 2010-04-23 16:02






190 bilar väntas till lördagens Laxårally, tre sträckor väntar.
© emotorsport.seKlart störst för helgen är Laxårallyt hos Laxå MK, det är deltävling för Västras och Stockholms DM serier men på plats också Klassiska & Historiska Rallycuperna, VOC Sverigeserien och Finess Onotade Rallyserie.
Nästan fyra mil special men bara tre sträckor visar på bra längd på sträckorna, en utma...

Publicerad: 2024-08-15 21:26


32 EM åkare i Wales, dubbelt Svenskt i Junior EM kampen.
© emotorsport.seI helgens körs EM/ERC i Tjeckien, redan i månadsskiftet augusti / september är det dags för nästa rond, då seriens näst sista för året med JDS Machinery Rali Ceredigion. Rallyt utgår från Aberystwyth i Wales och 14 sträckor på 18 mil ska avgöras, allt på asfalt.

17 ekipage för Rally2.
Anm...

Publicerad: 2024-08-15 20:57


Följ fredagens kval inför Barum Czech Rally Zlin.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Imorgon fredag klockan 8:00 drar de tävlande som kör fri träning inför årets sjätte EM/ERC deltävling Barum Czech Rally Zlin igång. Sträckan Oldrichovice på bara 2,7km körs under morgonen för Rally2 ekipage.

Klockan 9:31 är det sedan dags för samma ekipage att köra en ny vända, då som kval vilket...

Publicerad: 2024-08-15 18:04


Laxå inleder hösten i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.Laxå har blivit något av en institution i VOC Mekonomen Rallys ärevördiga SverigeSe-rie. Laxårallyt finns ofta med i kalendern och 2024 är inget undantag.
Det kommer i vanlig ordning att bjudas en toppentävling på erkänt fina och utmanande vägar. Klassen kan dessutom stoltsera med ett stort startf...

Publicerad: 2024-08-14 21:09


60-talet åkare till Falerumsbacken, tävling både lördag och söndag.
© emotorsport.seÅtvidabergs MK dubblerar, Falerumsbacken båda dagarna. Lördagen ägnas åt Östergötlands RS-DM där sträckan uppför backen på 1,2km körs tre gånger. Upplägget för söndagen är det samma, men då inga ingående serier.
Ett 60-tal åkare går för lördagens tävling samtidigt som man tagit beslut att köra även...

Publicerad: 2024-08-14 20:58


TV tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Helgens sjätte EM/ERC deltävling Barum Czech Rally Zlin sänds som resterande deltävlingar i TV, allt inleds med kvalet på fredag förmiddag som går i vår WebTV & Video avdelning.

På kvällen rullar rallyt igång med första sträckan, en central publiksträcka på närmare milen. Från den är det Tv4 Mo...

Publicerad: 2024-08-14 20:44


Programförsäljning för Laxårallyt, där och då startar försäljning.
© emotorsport.seLaxårallyt med Laxå MK som arrangör tävlar om att ha Sveriges största startfält, men frågan är om de når över de 191 deltagarna som fanns hos Kullingstrofén.
- Dags att packa matsäcken på lördag och ger er ut på rally runt Laxå när runt 190 ekipage ska slåss om pokalerna över 39km special, h...

Publicerad: 2024-08-14 20:39


Glenn lämnar VD rollen hos Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seInför säsongen 2023 presenterade Royal Rally of Scandinavia som en del i EM/ERC seriens kalender för säsongen 2023 - detta som ett första år av tre som arrangör i serien. Bakom satsningen stod Glenn Olsson som inte långt tidigare lämnat sin roll som ansvarig i den Svenska VM deltävlingen.

Nu blev...

Publicerad: 2024-08-14 17:22


Gotländsk Norrspecial med 20-talet åkare på lördag.
© emotorsport.seGotlands DM och Gotlands Rally Cup drar vidare, Norrspecialen med Gotlands MF BK väntar under lördagen. Det är två mil special fördelat på fyra sträckor, två som går dubbelt.

Svalt intresse med bara 23 deltagare, 15 av dem i en och samma klass. Det handlar om trimmat 2wd där Sebastian Johansson g...

Publicerad: 2024-08-13 22:21


Svensk invasion till helgens Danska Rally Juelsminde.
© Stefan Helin.Till helgen avgörs Rally Juelsminde, den Danska arrangören kan ta emot ett rekordstort antal tävlande - mycket tack vare Svenska ekipage. Det Danska Mästerskapet ihop med Volvo Euro Cup ger 70-talet anmälda till rallyt med 14 mil special.

Totalt 12 specialsträckor på lördag, start klockan 8:00 dä...

Publicerad: 2024-08-13 22:08


Tidigare nyheter:
Glenn lämnar VD rollen hos Royal Rally of Scandinavia.
Gotländsk Norrspecial med 20-talet åkare på lördag.
Svensk invasion till helgens Danska Rally Juelsminde.
Anders Åberg godkänd som SBF-Arrangörsnotskrivare.
Rallybilar, akvareller och tävlingsresultat ställs ut i Järnboås 7–8 september!
Barum Czech Rally Zlin på gång, helgens ERC deltävling i Tjeckien.
72 ekipage för Acropolis Rallyt, Andersson ende Svensk.
Volvo Euro Cup till Tierp för tredje gången, nu 31:e maj 2025.
Rally-SM inleder höstsäsongen med starkt startfält i East Sweden Rally.
Sträckbeskrivning inför Emiltrofén med fem mil special.
Tom Kristensson nöjd efter Snapphanerallyt trots punktering.
Stieg Ekströms minne, en succé för Millbrooks World Rallyt Team.
109 ekipage till East Sweden Rally, 80-talet kör om SM poäng.
Tobias snabbast i Stieg Ekströms minne.
Foto från Snapphanerallyt.
Klar totalseger för 17-årige Nordstrand i Rallijs Cesis.
Andervang och Sofie trea totalt i Snapphanerallyt.
Svensk seger i Tyska Rallye Stemweder Berg, Andersson kör hem Rally4 klassen.
Så gick det i Eskilstuna MKs Höstsprint.
Far och son Roman möts i Stieg Ekströms Minne, Skoda mot Daf.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 16-18/08


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Emiltrofén 31/08




Foto:
Snapphanerallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

KlassikerRallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.