|
 Andra raka för Joge i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra raka seger i Evo Challenge.
* Markus Hällbo tappade ledningen på sista sträckan, och slutade tvåa.
* Patrik Johansson tog en ny pallplats.
* Andra snötävlingen blev en ny tuff tävling mellan Mitsubishiekipagen, där det fem gånger var olika förare i ledning.
Jimmy Joge och hans co-driver John Stigh tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge på två veckor då de vann Vinterpokalen, andra deltävlingen i den svenska serien. De tog över ledningen från Markus Hällbo/Lars Gustafsson på sista sträckan, som slutade på andra plats, och Patrik Johansson/Jesper Johansson trea.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, innehöll två korta publiksträckor på fredagskvällen, och ytterligare sex sträckor i skogen norr om Sandviken på lördagen. 61 ekipage kom till start, varav elva också tävlade i Evolution Challenge och specialsträckorna mätte sammanlagt 115 km.
Väderförhållandena var rena lotteriet, med plusgrader på dagen och därmed snösmältning på vissa platser. Ibland kom gruset fram, vilket gjorde att underlaget i princip kunde skifta från kurva till kurva.
Joge/Stigh startade bäst och ledde med 6,5 sekunder efter de två publiksträckorna. Johansson/Johansson var tvåa, bara 0,6 före Roger Enlund/Christer Carlsson, som gillade de korta, tekniska sträckorna. Annars satsade merparten av de andra på en säker start, för att sedan ge sig i kast med de ”riktiga” sträckorna – de på lördagen.
På lördagsmorgonen överraskade Jari Saarinen/Henrik Apelskog alla med att vara tio sekunder före alla andra. Tala om att de hade lagt premiärens rullning bakom sig! På nästa sträcka hindrades de av en annan bil som fått stopp inne på sträckan, och då kunde Joge/Stigh återta ledningen. När fältet återvände till Göransson Arena i Sandviken för första service var deras ledning två sekunder.
När nu väglaget var så omväxlande var det många team som rapporterade om snurrningar och mindre avåkningar. Med näst snabbaste Evo Challenge-tid på tredje stäckan, förlorade Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson de viktiga sekunderna i en snurrning sträckan efter.
Cindy Brüggemann/Anders Carlsson hade också problem med underlaget, och hittade aldrig den rätta rytmen i körningen. Eftersom det också var första gången Carlsson läste noterna behövde de tid tillsammans i bilen. För Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog blev Vinterpokalen en besvikelse, då de fick bryta med växellådsproblem.
Efter SS5 på 10 km, väntade dagens längsta och snabbaste sträcka på 28 km. Redan då Hällbo lämnade första servicen berättade han att på långsträckan skulle han ge allt. Och det var precis vad han och Gustafsson gjorde! De var femton sekunder snabbare än Joge/Stigh på sträckan – en uppvisning som gjorde att de kunde bege sig till andra service med en cupledning på 6,9 sekunder.
Även Anders Jonasson/Jörgen Lindahl satte upp tempot på den snabba sträckan, med en tid bland de tre bästa. Fast de erkände att vid några tillfällen hade de nästan åkt över gränsen. De passerade Saarinen/Carlsson som snurrat och fått motorstopp på SS6.
Spännande ögonblick upplevde också Joachim Carlström/Jörgen Norman när en snövall stoppade deras framfart. På samma sträcka drabbades Enlund/Carlsson helt plötsligt av transmissionsproblem.
Så med två sträckor kvar att köra tog sig Joge/Stigh an uppgiften att ta ifatt på Hällbo/Gustafsson. Motalaföraren var snabbast på SS7, endast två sekunder bakom Hällbo/Gustafsson. Men i det här läget var de mest bekymrade över sina transmissionsproblem.
Kanske var de för försiktiga, för Hällbo/Gustafsson tappade fjorton sekunder på Joge/Stigh på tävlingens avslutande sträcka. Därmed kunde Joge/Stigh ta sin andra raka seger i Evolution Challenge på lika många veckor.
Johansson/Johanssons tog en mycket välförtjänt tredjeplats, framför Jonasson/Lindahl. Fredrick Alsdal och hans nya co-driver Richard Eliasson var glada över att nå slutmålet, de satte i motorn bara dagarna innan start.
“Jag är väldigt nöjd med att ta en andra seger i Evo Challenge det här året, sa Joge. Det var inte lätt och jag hade inte råd att slå av på farten, för så fort jag gjorde det var någon annan före. Därför är jag riktigt nöjd med att vinna den här helgen. Det har verkligen varit bästa tänkbara start på den här säsongen.”
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sverige.
Resultat Vinterpokalen
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:09:20.4
2 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 1:09:33.0
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:09:40.0
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:10:00.8
5 Jari Saarinen (Mantorp)/Henrik Apelskog (Motala) 1:10:09.3
6 Roger Enlund (Västerås)/Christer Carlsson (Katrineholm) 1:10:42.5
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:11:58.9
8 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:12:09.3
9 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Anders Carlsson 1:13:31.0
10 Fredrik Alsdal (Arboga)/Richard Eliasson 1:20:16.4
Brutna
SS4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Växellådan
Ställning efter två deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 24
2 Patrik Johansson 19
3 Anders Jonasson 14
4 Markus Hällbo 12
5 Roger Enlund 11
6 Joachim Carlström 9
7 Hans-Erik Weng 8
8= Cindy Brüggemann 6
8= Ramona Karlsson 6
8= Jari Saarinen 6
11 Fredrik Alsdal 1
Co-drivers
1 John Stigh 24
2 Jesper Johansson 19
3 Jörgen Lindahl 14
4 Lars Gustafsson 12
5 Christer Carlsson 11
6 Jörgen Norman 9
7 Henrik Hulterskog 8
8 Henrik Apelskog 6
8= Miriam Walfridsson 6
10 Eveline Walfridsson 4
11 Anders Carsson 2
12 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
Norska Mästerskapet kör vidare med Rally Grimstad, som arrangör KNA Aust-Agder och där väntar 10 specialsträckor på 75km och allt på asfalt. På plats är också Volvo Euro Cup för tävlande vilket ger en rad extra startande.
Totalt 75 ekipage varav nio går i Rally2-klassen där Eyvind Brynildsen, Fra...Publicerad: 2025-08-20 09:01:48
Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.
Danska Mästerskapet kör på med Rally Juelsminde där Motorsport Nordjylland arrangerar under helgen, årets andra deltävling av fyra för säsongen med 50-talet bilar.
Tävlande drar igång lördag morgon, tre sträckor följt av en kortare service innan dem går igen. Timmans service mitt på dagen innan d...Publicerad: 2025-08-20 06:03:38
Imponerande körningar då SverigeSerien inledde hösten i Laxå.
Målet för resan var Laxå och ärendet Laxårallyt när SverigeSerien inledde höstdelen av årets serie. Ett som vanligt fantastiskt fint organiserat rally på rallyvägar som klassens utövare bara hade positivt att säga om. Vägar som hade allt var omdömet. Tack Laxå MK och högsta betyg med vidhängande gul...Publicerad: 2025-08-19 18:45:44
Mille Johansson slutar topp 10 i tuffa Barum Czech Rally Zlin.
Det blev en utmanande helg i Tjeckien för 20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika när Rally-EM gästade klassiska Barum Czech Rally Zlín. Med hela EM-eliten på plats och svårkörda asfaltssträckor kämpade den svenska duon sig till en tiondeplats i högsta kl...Publicerad: 2025-08-19 17:05:00
42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
WRC-serien på gång till Paraguay i månadsskiftet innan de styr mot Chile för Rally Chile Bio Bio den 11-14:e september. Idag släpptes anmälningslistan för rallyt med totalt 49 ekipage varav 42 tävlar i VM-klasser.
Elva åkare i Rally1.
Elva bilar i Rally1-klassen med Elfyn Evans, Kalle Rov...Publicerad: 2025-08-19 13:17:35
Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
För första gången någonsin har Ludvika MS, Kolsva MS och Fagersta MK slagit sig samman för att arrangera en rallytävling. Och nu är Heat Rally Bergslagen, en deltävling i Svenska RallyCupen, mindre än 20 dagar bort. Lördag den 6 september är det dags.
När de tre klubbarna bestämde sig för ett för...Publicerad: 2025-08-19 06:03:25
Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
För första gången körs en fullvärdig deltävling i Rally SM i samband med SM-veckan – där den direktsända SM-sprinten också utgör Power Stage i SM-deltävlingen i Karlstad under juni 2026.
Tävlingen blir en ordinarie deltävling i Rally-SM 2026, som avgörs på klassiska värmländska grusvägar. Power S...Publicerad: 2025-08-18 16:53:08
Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
Idag släpps inbjudan och anmälan öppnar för Rönne Motorklubbs första riktiga rallytävling sedan Rally Askersund 2018.
Den 4:e oktober är det dags för Henkas Grus & Betong Rallyt, en uppföljare på förra årets rallysprint men i år en riktig rallytävling med tre mycket fina och klassiska sträckor s...Publicerad: 2025-08-18 09:02:31
ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
ERC Barum Czech Rally Zlin som sjätte deltävling av åtta i ERC-serien, samtidigt den femte av sex i Junior ERC klassen. I huvudklassen tog Andrea Mabellini steget närmare Mikolaj Marczyk i helgen - Italienaren lite mer van vid asfalten. Samtidigt går Jon Armstrong upp förbi Mads Östberg som stod öve...Publicerad: 2025-08-18 05:06:36
Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
43-årige Jan Kopecky, en av tjeckisk rallysports främsta förare med förflutet som fabriksförare inom Skoda Motorsport där han än idag agerar testförare. Jan tog ledningen tidigt i Barum Czech Rally Zlin men har pressats hårt under helgen, vinner slutligen 10,7 sekunder före Jon Armstrong, Irländaren...Publicerad: 2025-08-17 16:56:50
|
| |