|
 Evo Challenge summerar, så slutade 2009. PRESSRELEASE
* Jocke Nyman avslutade med en tredje delseger och han tog också SM-guld i Grupp N fyrhjulsdrivet.
* Tack vare Nymans seger blev Bo Holmstrand bästa co-driver i Evo Challenge-mästerskapet.
* Markus Hällbo körde in som fyra, och fick därmed exakt samma slutpoäng som Jimmy Joge. Hällbo grejade silverplatsen totalt med tie-break.
* Jimmy Joge tvåa i Katrineholm, men han fick tappert acceptera att bli trea totalt.
Inspirerad av sina resultat tidigare i år tog Jocke Nyman, tillsammans med sin co-driver Bo Holmstrand, sin tredje seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Tävlingen KMK Trofén i Katrineholm var den sjunde och sista för säsongen. Nyman var redan klar Evo Challenge-mästare som förare, så för hans del gällde det att bli svensk mästare i Grupp N fyrhjulsdrivet – och säkra segern för Bo Holmstrand som seriens främsta co-driver.
En konkurrent som inte hade gett upp var Jimmy Joge/Mikael Johansson. Ända till slutet kämpade de med att pressa Nyman/Holmstrand. Nu blev Joge/Johansson tvåa, på exakt samma poäng totalt som Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som slutade på fjärde plats i Katrineholm. Reglerna fick plockas fram, och där stod att den besättning som samlat mest poäng tidigt under säsongen skulle sättas främst. Det innebar att andraplatsen gick till Hällbo/Gustafsson!
Med utgångspunkt från Katrineholm skulle de tävlande köra en bana på 50 kilometer. Sträckorna var tre till antalet, som alla höll toppkvalité. Först skulle de köras en gång på förmiddagen, och efter uppehåll för lunch och service ytterligare en gång.
Morgonen grydde och lovade sol. Ändå var de första sträckorna mer hala än vad förarna hade förväntat sig efter nattens frost. Vägbanan var täckt av ett tunt lager med lera. Nu stoppade det inte Nyman/Holmstrand som satte den snabbaste Evolution Challenge-tiden, dock bara 0,7 sekund före Joge/Johansson.
Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson var ytterligare sex sekunder bakom som trea, men de kom bara en kilometer till innan oturen slog till mot dem igen. En icke synlig sten punkterade deras högra framhjul, och de tvingades stanna och byta däck vid sidan av vägen. Sedan fortsatte de, men hade förlorat åtta minuter och allt hopp om att kunna vinna sin första delseger i Evolution Challenge.
På andra sträckan var Joge/Johansson snabbaste och de tog ledningen med 0,2 sekunder. Efter ytterligare en sträcka var Nyman/Holmstrand tillbaka i ledningen. Marginalen till Joge/Johansson var fyra sekunder när det var dags för serviceuppehåll i Katrineholm.
Strax bakom stod slaget om tredjeplatsen. Mellan Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson och Hällbo/Gustafsson skilde bara 3,5 sekunder, och båda var nöjda med sin framfart på det hala underlaget. Ingen ville riskera någonting.
När sedan solen fick temperaturen att öka, och fler tävlande hade kört sträckorna, blev väggreppet bättre och farten högre.
Under eftermiddagen vann Nyman/Holmstrand alla tre sträckorna, med Joge/Johansson som tvåa på SS4 och 5. Men det var Weng/Gunnarsson som avslutade med andra bästa Evo-tid på sista sträckan, ett bevis på att Evo X:an nu är redo att bryta den segerdominans som Evolution IX svarat för under flera år.
När teamen återkom till Katrineholm för målgång, stod det klart att Nyman/Holmstrand tagit sin tredje Evolution Challenge-seger för året. Bo Holmstrand blev därmed bästa co-driver, och de två vann också SM för Grupp N fyrhjulsdrivet. Marginalen till hårt spurtande Joge/Johansson blev 13,9 sekunder, som i sin tur var 19,8 sekunder före Weng/Gunnarsson.
Tack vare en solid körning på eftermiddagen blev Hällbo/Gustafsson fjärde ekipage i mål. Deras glädje var påtaglig då de insåg att de hade tagit exakt lika många poäng i serien som Joge/Johansson, och eftersom de vann premiären i Lima gick andraplatsen i Evolution Challenge till Hällbo/Gustafsson.
För Sjölander/Jacobsson fortsatte det osannolika. En ny punktering på sträcka fyra och nya sekunder till spillo. Sedan visade de vinnartempo på sträcka fem och sex, innan växellådan började krångla i slutet på sista sträckan och de tvingades bryta - igen.
”Det har varit en perfekt helg för mig”, sa Nyman. ”Jag visste att jag redan var klar Evolution Challenge-mästare, så mitt mål idag var att säkra Grupp N-guldet i SM och se till att Bo blev mästare som co-driver i Evolution Challenge. Jag är jätteglad att det gick vägen och vill tacka mina sponsorer, supporters, teamet och alla runt mig som har gjort den här säsongen möjlig för mig.”
Dagen avslutades med middag och stor prisutdelning, där de tre främsta ekipagen i Evolution Challenge fick motta priser enligt följande:
Jocke Nyman: Start i 2010 års VM-deltävling Rally Sweden, inklusive bränsle, omkostnader, en uppsättning Öhlins stötdämpare, en uppsättning Endless bromsbelägg, samt reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden till ett värde av 8 000 kronor. Service support från MPart, PR-support från RPM Promotions och Sparco raceoveraller till både förare och co-driver.
Markus Hällbo: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 10 000 kronor, åtta Pirellidäck och en uppsättning bromsbelägg från Endless.
Jimmy Joge: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 5 000 kronor. Fyra Pirelli-däck, en uppsättning Endless bromsbelägg, fyra av Speedlines snabbaste fälgar och 50 liter bränsle från Sunoco.
Vid prisutdelningen tillkännagavs att Evolution Challenge fortsätter med en tredje säsong i Sverige 2010. Seriens organisatörer återkommer inom några veckor med mer detaljer.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat deltävling 7
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 30:51.9
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 31:07.3
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 31:27.1
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 31:43.4
Brutna
SS6 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg)
Resultat 2009
Förare
1 Jocke Nyman 57
2 Markus Hällbo 44
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 43
5 Joachim Carlström 37
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
9 Andreas Sjölander 7
Co-drivers
1 Bo Holmstrand 56
2 Lars Gustafsson 44
3 Mikael Johansson 44
4 Jörgen Norman 37
5 Roger Gunnarsson 33
6 Rikard Nilsson 14
7 Anders Fredriksson 10
8 Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
11 Håkan Jacobsson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-10-13 15:53
|
|
Anmälan öppen för 30-talet rallyn, missa inte tävlingarna.
Närmare 30 tävlingar finns i vår databas med inbjudningar och anmälan öppen, lägg där till några av de närmast som redan hunnit stänga anmälan men har efteranmälan öppen.
Bland tävlingarna som är populärast ses Midnattssolsrallyt som fyllde fältet på något dygn, totalt 120 platser för Historic oc...Publicerad: 2025-04-15 22:19
Nygammal sträcka på årets Götenerundan.
"Äntligen får vi tillgång till en av Sveriges häftigaste rallyvägar."
Omdömet kommer från Tore Bigsten, banchef i Götene Motorklubbs Götenerundan 10 maj. Tore gläds åt att klubben åter kan använda en uppskattad sträcka.
"Efter minst 15 års uppehåll får vi nu fått tillgång till en str...Publicerad: 2025-04-15 22:17
Flera Svenskar till ADAC Actronics Rallye Sulingen, Volvo Euro Cup kör deltävling.
Volvo Euro Cup kör den 25-26:e april årets andra och tredje deltävlingar i cupen, var dag en deltävling under tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen. Tre sträckor på 24km under fredagen, åtta sträckor på 11 mil väntar under lördagen.
Just nu 16 bilar anmälda för cupens klasser, fyra i den otrimmade...Publicerad: 2025-04-14 22:13
Semenuk körde hem Olympus Rally - Johnston snabbast med tvåhjulsdrift.
I helgen avgjordes Olympus Rally, tredje deltävling för Amerikanska Mästerskapet. Kanadensaren Brandon Semenuk gjorde det mesta på sin väg mot segern, vann rallyts första nio sträckor och ledde med 3:19 minuter inför de tre sista - då hade han också plockat 30 sekunders prickar för sen ankomst.
M...Publicerad: 2025-04-14 21:31
Rally-SM stärker för framtiden – JSM Pre-Season Camp en lyckad satsning för Junior-SM Standard.
Den 10–11 april arrangerades den första upplagan av JSM Pre-Season Camp, en ny satsning från Rally SM med målet att ge unga förare, co-drivers och team i Junior-SM Standard rätt verktyg och inspiration för att ta klivet in i mästerskapet.
Under två intensiva dagar hos DRIVE VXO utanför Växjö fick...Publicerad: 2025-04-13 22:31
Trelleborgs MK summerar Rally Anderslöv. Rally Anderslöv genomfördes i bra väder och med många tävlande samt en stor publik, konstaterar Trelleborgs MK.
Till tävlingen var det 89 tävlande anmälda men tyvärr kom inte fler än 83 till start från OP Maskiner i Jordberga.
Av dessa var det 17 tävlande som inte kunde genomföra tävlingen på ...Publicerad: 2025-04-13 21:50
Imorgon tisdag stänger anmälan till Vilda Ryd Racet
Imorgon tisdag klockan 18:00 stänger anmälan till Vilda Ryd Racet, premiären för Svenska RallyCupen. Med anledning av kommande Påskhelg stänger anmälan en dag tidigare än vanligt för cupen, allt för att ge klubben tid att få allt klart.
Missa inte anmälan, under söndagens passerade man 150 tävlan...Publicerad: 2025-04-13 21:43
Fjolårets Junior VM vinnare snabbast i Brittiska mästerskapet.
Estnisk seger i andra deltävlingen av brittiska mästerskapet, Kielder Carlisle Stages arrangerat av Roger Albert Clark Rally Motor Club med åtta mil grusväg. Totalt fem sträckor, fyra unika användes under dagen.
M-Sports Estniske förare, fjolårets Junior VM vinnare, Romet Jurgenson tog ledningen ...Publicerad: 2025-04-13 20:00
Asfaltdebut i Italien, Hallberg & Stigh vinner Rally Regione Piemonte.
Rally Regione Piemonte med 13 specialsträckor över 11 mil asfalt, söndagen bjöd på tre sträckor som avslutning, i topp efter dryga timmans körning var Andrea Crugnola i Citroën C3 Rally2. 18 sekunder bakom var Giandomenico Basso i Skoda Fabia RS Rally2 som i sin tur hade 0,7 sekund till Fabio Andolf...Publicerad: 2025-04-13 18:44
Kristiansson körde hem RS-premiären Bilmånsson Rallysprint.
45 startande för tio klasser när Södras RS-DM inleds, Bilmånsson Rallysprint hos SMK Hörby under söndagen. Ett varvlopp på 6,5km kördes tre gånger, snabbast genom första åket Heidi Ryrlén i Ford Fiesta Rally3, men bröt efter med problem i hjulupphängningen.
Joacim Kristiansson som var sträcktvåa ...Publicerad: 2025-04-13 17:52
|
| |