____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Evo Challenge summerar, så slutade 2009.
PRESSRELEASE

* Jocke Nyman avslutade med en tredje delseger och han tog också SM-guld i Grupp N fyrhjulsdrivet.
* Tack vare Nymans seger blev Bo Holmstrand bästa co-driver i Evo Challenge-mästerskapet.
* Markus Hällbo körde in som fyra, och fick därmed exakt samma slutpoäng som Jimmy Joge. Hällbo grejade silverplatsen totalt med tie-break.
* Jimmy Joge tvåa i Katrineholm, men han fick tappert acceptera att bli trea totalt.



Inspirerad av sina resultat tidigare i år tog Jocke Nyman, tillsammans med sin co-driver Bo Holmstrand, sin tredje seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Tävlingen KMK Trofén i Katrineholm var den sjunde och sista för säsongen. Nyman var redan klar Evo Challenge-mästare som förare, så för hans del gällde det att bli svensk mästare i Grupp N fyrhjulsdrivet – och säkra segern för Bo Holmstrand som seriens främsta co-driver.

En konkurrent som inte hade gett upp var Jimmy Joge/Mikael Johansson. Ända till slutet kämpade de med att pressa Nyman/Holmstrand. Nu blev Joge/Johansson tvåa, på exakt samma poäng totalt som Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som slutade på fjärde plats i Katrineholm. Reglerna fick plockas fram, och där stod att den besättning som samlat mest poäng tidigt under säsongen skulle sättas främst. Det innebar att andraplatsen gick till Hällbo/Gustafsson!

Med utgångspunkt från Katrineholm skulle de tävlande köra en bana på 50 kilometer. Sträckorna var tre till antalet, som alla höll toppkvalité. Först skulle de köras en gång på förmiddagen, och efter uppehåll för lunch och service ytterligare en gång.

Morgonen grydde och lovade sol. Ändå var de första sträckorna mer hala än vad förarna hade förväntat sig efter nattens frost. Vägbanan var täckt av ett tunt lager med lera. Nu stoppade det inte Nyman/Holmstrand som satte den snabbaste Evolution Challenge-tiden, dock bara 0,7 sekund före Joge/Johansson.

Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson var ytterligare sex sekunder bakom som trea, men de kom bara en kilometer till innan oturen slog till mot dem igen. En icke synlig sten punkterade deras högra framhjul, och de tvingades stanna och byta däck vid sidan av vägen. Sedan fortsatte de, men hade förlorat åtta minuter och allt hopp om att kunna vinna sin första delseger i Evolution Challenge.

På andra sträckan var Joge/Johansson snabbaste och de tog ledningen med 0,2 sekunder. Efter ytterligare en sträcka var Nyman/Holmstrand tillbaka i ledningen. Marginalen till Joge/Johansson var fyra sekunder när det var dags för serviceuppehåll i Katrineholm.

Strax bakom stod slaget om tredjeplatsen. Mellan Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson och Hällbo/Gustafsson skilde bara 3,5 sekunder, och båda var nöjda med sin framfart på det hala underlaget. Ingen ville riskera någonting.
När sedan solen fick temperaturen att öka, och fler tävlande hade kört sträckorna, blev väggreppet bättre och farten högre.

Under eftermiddagen vann Nyman/Holmstrand alla tre sträckorna, med Joge/Johansson som tvåa på SS4 och 5. Men det var Weng/Gunnarsson som avslutade med andra bästa Evo-tid på sista sträckan, ett bevis på att Evo X:an nu är redo att bryta den segerdominans som Evolution IX svarat för under flera år.

När teamen återkom till Katrineholm för målgång, stod det klart att Nyman/Holmstrand tagit sin tredje Evolution Challenge-seger för året. Bo Holmstrand blev därmed bästa co-driver, och de två vann också SM för Grupp N fyrhjulsdrivet. Marginalen till hårt spurtande Joge/Johansson blev 13,9 sekunder, som i sin tur var 19,8 sekunder före Weng/Gunnarsson.

Tack vare en solid körning på eftermiddagen blev Hällbo/Gustafsson fjärde ekipage i mål. Deras glädje var påtaglig då de insåg att de hade tagit exakt lika många poäng i serien som Joge/Johansson, och eftersom de vann premiären i Lima gick andraplatsen i Evolution Challenge till Hällbo/Gustafsson.

För Sjölander/Jacobsson fortsatte det osannolika. En ny punktering på sträcka fyra och nya sekunder till spillo. Sedan visade de vinnartempo på sträcka fem och sex, innan växellådan började krångla i slutet på sista sträckan och de tvingades bryta - igen.

”Det har varit en perfekt helg för mig”, sa Nyman. ”Jag visste att jag redan var klar Evolution Challenge-mästare, så mitt mål idag var att säkra Grupp N-guldet i SM och se till att Bo blev mästare som co-driver i Evolution Challenge. Jag är jätteglad att det gick vägen och vill tacka mina sponsorer, supporters, teamet och alla runt mig som har gjort den här säsongen möjlig för mig.”

Dagen avslutades med middag och stor prisutdelning, där de tre främsta ekipagen i Evolution Challenge fick motta priser enligt följande:

Jocke Nyman: Start i 2010 års VM-deltävling Rally Sweden, inklusive bränsle, omkostnader, en uppsättning Öhlins stötdämpare, en uppsättning Endless bromsbelägg, samt reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden till ett värde av 8 000 kronor. Service support från MPart, PR-support från RPM Promotions och Sparco raceoveraller till både förare och co-driver.
Markus Hällbo: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 10 000 kronor, åtta Pirellidäck och en uppsättning bromsbelägg från Endless.
Jimmy Joge: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 5 000 kronor. Fyra Pirelli-däck, en uppsättning Endless bromsbelägg, fyra av Speedlines snabbaste fälgar och 50 liter bränsle från Sunoco.

Vid prisutdelningen tillkännagavs att Evolution Challenge fortsätter med en tredje säsong i Sverige 2010. Seriens organisatörer återkommer inom några veckor med mer detaljer.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat deltävling 7
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 30:51.9
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 31:07.3
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 31:27.1
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 31:43.4
Brutna
SS6 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg)

Resultat 2009
Förare
1 Jocke Nyman 57
2 Markus Hällbo 44
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 43
5 Joachim Carlström 37
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
9 Andreas Sjölander 7

Co-drivers
1 Bo Holmstrand 56
2 Lars Gustafsson 44
3 Mikael Johansson 44
4 Jörgen Norman 37
5 Roger Gunnarsson 33
6 Rikard Nilsson 14
7 Anders Fredriksson 10
8 Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
11 Håkan Jacobsson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Foto från Skilling 50.
© emotorsport.seE-Cupen tog säsongsavslutning med Skillingaryds MK som arrangör, rallyt var Skilling 50 med Brännehylte som start och mål för tävlingen. Två sträckor gick dubbelt under lördagen för de närmare 60 tävlande. Snabbast totalt var Kristian Johansson tävlandes för Borås MK med Volvo 940, segern före Danie...

Publicerad: 2025-10-26 21:58:40


Andervang fyra genom Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Holländska Rocar-Tech Twente Rally avslutade med ss12 efter klockan 17, Stan Pex i Skoda Fabia RS Rally2 återtog ledningen och vann sju sekunder före Yannick Vrielink efter att de bytt om i täten sista sträckorna.

Tredje bil in är Kevin van Deijne som tappat 1:21 minut mot täten i sin Škoda Fabia...

Publicerad: 2025-10-26 17:40:47


Bilbyte för McRae gav resultat i Cambrian Rally - Kalle stark femma totalt!
© Probite British Rally Championship.Första av de sju sträckorna i Lewis & Hunter Cambrian Rally ströks, anledningen var en avåkning i klasserna före det Brittiska mästerskapet. Besättningen var ok och brittiska finalen tog fart från ss2, avgjordes i gamla VM-trakter, basen i Llandudno.

Närmare 8 mil special dit Max McRae bytt Citro...

Publicerad: 2025-10-26 09:33:53


Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


Tidigare nyheter:
Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.