|
 Evo Challenge summerar, så slutade 2009. PRESSRELEASE
* Jocke Nyman avslutade med en tredje delseger och han tog också SM-guld i Grupp N fyrhjulsdrivet.
* Tack vare Nymans seger blev Bo Holmstrand bästa co-driver i Evo Challenge-mästerskapet.
* Markus Hällbo körde in som fyra, och fick därmed exakt samma slutpoäng som Jimmy Joge. Hällbo grejade silverplatsen totalt med tie-break.
* Jimmy Joge tvåa i Katrineholm, men han fick tappert acceptera att bli trea totalt.
Inspirerad av sina resultat tidigare i år tog Jocke Nyman, tillsammans med sin co-driver Bo Holmstrand, sin tredje seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Tävlingen KMK Trofén i Katrineholm var den sjunde och sista för säsongen. Nyman var redan klar Evo Challenge-mästare som förare, så för hans del gällde det att bli svensk mästare i Grupp N fyrhjulsdrivet – och säkra segern för Bo Holmstrand som seriens främsta co-driver.
En konkurrent som inte hade gett upp var Jimmy Joge/Mikael Johansson. Ända till slutet kämpade de med att pressa Nyman/Holmstrand. Nu blev Joge/Johansson tvåa, på exakt samma poäng totalt som Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som slutade på fjärde plats i Katrineholm. Reglerna fick plockas fram, och där stod att den besättning som samlat mest poäng tidigt under säsongen skulle sättas främst. Det innebar att andraplatsen gick till Hällbo/Gustafsson!
Med utgångspunkt från Katrineholm skulle de tävlande köra en bana på 50 kilometer. Sträckorna var tre till antalet, som alla höll toppkvalité. Först skulle de köras en gång på förmiddagen, och efter uppehåll för lunch och service ytterligare en gång.
Morgonen grydde och lovade sol. Ändå var de första sträckorna mer hala än vad förarna hade förväntat sig efter nattens frost. Vägbanan var täckt av ett tunt lager med lera. Nu stoppade det inte Nyman/Holmstrand som satte den snabbaste Evolution Challenge-tiden, dock bara 0,7 sekund före Joge/Johansson.
Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson var ytterligare sex sekunder bakom som trea, men de kom bara en kilometer till innan oturen slog till mot dem igen. En icke synlig sten punkterade deras högra framhjul, och de tvingades stanna och byta däck vid sidan av vägen. Sedan fortsatte de, men hade förlorat åtta minuter och allt hopp om att kunna vinna sin första delseger i Evolution Challenge.
På andra sträckan var Joge/Johansson snabbaste och de tog ledningen med 0,2 sekunder. Efter ytterligare en sträcka var Nyman/Holmstrand tillbaka i ledningen. Marginalen till Joge/Johansson var fyra sekunder när det var dags för serviceuppehåll i Katrineholm.
Strax bakom stod slaget om tredjeplatsen. Mellan Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson och Hällbo/Gustafsson skilde bara 3,5 sekunder, och båda var nöjda med sin framfart på det hala underlaget. Ingen ville riskera någonting.
När sedan solen fick temperaturen att öka, och fler tävlande hade kört sträckorna, blev väggreppet bättre och farten högre.
Under eftermiddagen vann Nyman/Holmstrand alla tre sträckorna, med Joge/Johansson som tvåa på SS4 och 5. Men det var Weng/Gunnarsson som avslutade med andra bästa Evo-tid på sista sträckan, ett bevis på att Evo X:an nu är redo att bryta den segerdominans som Evolution IX svarat för under flera år.
När teamen återkom till Katrineholm för målgång, stod det klart att Nyman/Holmstrand tagit sin tredje Evolution Challenge-seger för året. Bo Holmstrand blev därmed bästa co-driver, och de två vann också SM för Grupp N fyrhjulsdrivet. Marginalen till hårt spurtande Joge/Johansson blev 13,9 sekunder, som i sin tur var 19,8 sekunder före Weng/Gunnarsson.
Tack vare en solid körning på eftermiddagen blev Hällbo/Gustafsson fjärde ekipage i mål. Deras glädje var påtaglig då de insåg att de hade tagit exakt lika många poäng i serien som Joge/Johansson, och eftersom de vann premiären i Lima gick andraplatsen i Evolution Challenge till Hällbo/Gustafsson.
För Sjölander/Jacobsson fortsatte det osannolika. En ny punktering på sträcka fyra och nya sekunder till spillo. Sedan visade de vinnartempo på sträcka fem och sex, innan växellådan började krångla i slutet på sista sträckan och de tvingades bryta - igen.
”Det har varit en perfekt helg för mig”, sa Nyman. ”Jag visste att jag redan var klar Evolution Challenge-mästare, så mitt mål idag var att säkra Grupp N-guldet i SM och se till att Bo blev mästare som co-driver i Evolution Challenge. Jag är jätteglad att det gick vägen och vill tacka mina sponsorer, supporters, teamet och alla runt mig som har gjort den här säsongen möjlig för mig.”
Dagen avslutades med middag och stor prisutdelning, där de tre främsta ekipagen i Evolution Challenge fick motta priser enligt följande:
Jocke Nyman: Start i 2010 års VM-deltävling Rally Sweden, inklusive bränsle, omkostnader, en uppsättning Öhlins stötdämpare, en uppsättning Endless bromsbelägg, samt reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden till ett värde av 8 000 kronor. Service support från MPart, PR-support från RPM Promotions och Sparco raceoveraller till både förare och co-driver.
Markus Hällbo: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 10 000 kronor, åtta Pirellidäck och en uppsättning bromsbelägg från Endless.
Jimmy Joge: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 5 000 kronor. Fyra Pirelli-däck, en uppsättning Endless bromsbelägg, fyra av Speedlines snabbaste fälgar och 50 liter bränsle från Sunoco.
Vid prisutdelningen tillkännagavs att Evolution Challenge fortsätter med en tredje säsong i Sverige 2010. Seriens organisatörer återkommer inom några veckor med mer detaljer.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat deltävling 7
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 30:51.9
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 31:07.3
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 31:27.1
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 31:43.4
Brutna
SS6 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg)
Resultat 2009
Förare
1 Jocke Nyman 57
2 Markus Hällbo 44
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 43
5 Joachim Carlström 37
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
9 Andreas Sjölander 7
Co-drivers
1 Bo Holmstrand 56
2 Lars Gustafsson 44
3 Mikael Johansson 44
4 Jörgen Norman 37
5 Roger Gunnarsson 33
6 Rikard Nilsson 14
7 Anders Fredriksson 10
8 Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
11 Håkan Jacobsson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-10-13 15:53
|
|
Foto från Slottssprinten.
Slottssprinten kördes i år i en lite mindre upplaga än vi är vana vid, med maximala 120 platser till hands när tävlingen gick efter Midnattssolsrallyt på lördagens fyra specialsträckor, kända vägar för tävlingen.
Foto från en av Slottssprinten specialsträckor finnas nu till de tidigare tre galler...Publicerad: 2025-07-14 20:31
Foto från Midnattssolsrallyt, lördagens sträckor.
En tredje och sista omgång foto från Midnattssolsrallyt finns nu, det klassiska rallyt med Ericsbergs Slott som bas avslutades med lördagens fyra sträckor runt Ericsberg som senare också kördes av Slottssprinten.
Målgång tog man klassiskt, som på Slottssprinten precis uppe vid slottet. Nu finns e...Publicerad: 2025-07-14 12:42
TV-tablå för veckans Delfi Rally Estonia - följ Solbergs Rally1 start för Toyota.
Delfi Rally Estonia, med Svenska ögon en högintressant WRC deltävling - i sent skede kastade Toyota Gazoo Racing in Oliver Solberg i en Toyota GR Yaris Rally1 med hjälp av FIA och övriga teams godkännande.
Rallyt startar med shakedown klockan 8:01 på torsdag, då är Elfyn Evans som går först - str...Publicerad: 2025-07-13 21:34
Kristensson körde hem Svampasprinten - Lennartsson bäst med 2wd.
Tomelilla MK arrangerade under söndagen Svampasprinten som varvlopp på egna motorbanan, provet var 3,5km och kördes tre gånger. Totalt 55 tävlande genom tio klasser gjorde upp.
Tre klassvinnare topp tre totalt i rallyt, Skåabs Stefan Kristensson i Ford Fiesta snabbast där 39 sekunder skiljde tota...Publicerad: 2025-07-13 21:23
Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
En andra omgång foto från Midnattssolsrallyt, det klassiska rallyt startade från Ericsbergs Slott under fredagens förmiddag där de tävlande gav sig ut mot dagens sju specialsträckor - ett matuppehåll vid heden i Malmköping.
Tillbaka till Ericsberg kom de genom att köra en specialsträcka med målgå...Publicerad: 2025-07-13 21:16
Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Vårdkasbacken i Härnösand sprintades det uppför under lördagen med Örnsköldsviks RK som arrangör. Deltävling i Hälsingeserien för ett 20-tal åkare med rallybil. Två åk gällde varav enskilt bästa utgjorde slutresultatet,
Dubbelt för arrangörsklubben i 4wd där Sören Häggström var strax före Roger Wes...Publicerad: 2025-07-13 18:41
Andervang åtta i GTC-Rally, trädgårdsbesök kostade tid i ett snabbt rally.
Holländska GTC Rally avgjordes med totalt 15 specialsträckor, sex av dem med tre dubbelt på fredagen vilket gav 55km special. Resterande del på lördagen där tre sträckor gick tre gånger innan kvällens målgång.
Snabbast genom rallyt var Jim van den Heuvel i Citroën C3 Rally2 som efter 1:22 timmas ...Publicerad: 2025-07-13 14:09
Foto från Midnattssolsrallyt, torsdag.
En första omgång foto från Midnattssolsrallyt, en tävling som 2025 hade Ericsbergs Slott som bas med Katrineholms MK som huvudarrangör. Ett lyckat evenemang där sedan tidigare populära Slottssprinten stod som grund för arrangemanget.
Intresset för klassiska rallyt var stort, efter gallring kom m...Publicerad: 2025-07-13 12:44
Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
Helgens stora höjdpunkt för rallysverige, Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten, två populära sommarrally som slogs ihop när Katrineholm MK höll i rodret för dem båda. Midnattssolsrallyt med 11 sträckor, sju av dem under fredagen där också huvuddelen av milen i skogen lades av de 120 t...Publicerad: 2025-07-13 11:36
Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
I år var regularity tillbaka i Midnattssolsrallyt, de tävlade över tio specialsträckor under dagarna två - de Svenska åkarna hade det tufft om segern. Minst prickbelastade var finska ekipaget Jukka Aromaa och Jukka Hallamaa i Saab 99 som klarade sig med total diff om idealtiden på 48,9 sekunder efte...Publicerad: 2025-07-13 09:42
|
|
Tidigare nyheter:
Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
Liiten femma i helgens SM O.K. Auto-Ralli.
Succé för KAK Midnattssolsrallyt i Katrineholm – historiska vinnare korade vid Ericsbergs slott.
Stavbom, Karlsson och Suvala - tre vinnare i Slottssprinten.
Johansson vinner Midnattssolsrallyt totalt, Berglund bäst med 2wd.
Svampasprinten avgörs under söndagen.
Sista etappen drar igång, Midnattssolsrallyt med fyra sträckor.
Fullmatad rallylördag att följa, bl.a. Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
30-talet snabb åkare i fredagens sprint under Hästkraftshelgen i Årjäng.
Hallberg i listan för helgens San Marino Rally - med Skoda Fabia Rally2 Evo.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |