Mats Bilar   

   
GNM Sweden AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt.
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.


Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.

Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.

Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.

Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.

Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.

Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.

Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.

Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.

Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.

Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.

Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.

Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.

Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.

Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.

Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning

Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-08-17 16:53






Storseger för Paddon i Otago Rally.
© Paddon Rallysport.Rally of Otago på Nya Zeeland inledde det Nationella mästerskapet, lördagens sju sträckor tog Hayden Paddon och John Kennard hem i Paddon Rallysports Hyundai i20 AP4, efter drygt timmans körning var Paddon 3:27 minut före tvåan Dylan Turner i en Audi S1 Ap4.

Söndagens sju sträckor är också avverk...

Publicerad: 2021-04-18 11:20


Myrsells unika Porschesamling går under klubban, ropa hem en EM vinnare!
© PSauction.seEn Svensk historisk Porschesamling är till salu, bilar som tagit EM guld går nu under klubban. Europamästaren Mats Myrsell avyttrar nu sin samling av rallybilar, där finns bland annat tre välpreparerade Porsche 911 för historiska klassen.
- Allt har sitt slut, förklarar Mats på frågan om hjä...

Publicerad: 2021-04-17 21:10


Poulsen vann Danska rallypremiären, Rally Himmerland - Svenskt som 12:a i R5.
© emotorsport.seSju mil special fördelat över nio sträckor i Rally Himmerland, den Danska tävlingen utgjorde premiären i nationella mästerskapet 2021. Till mål efter 35 minuters körning ses Kristian Poulsen som vinnare, med VW Polo R5 togs segern 18,6 sekunder före Michael Sørensen i Skoda Fabia R5.

Christian Ka...

Publicerad: 2021-04-17 20:53


Toyota har testat nya Yaris Rally1 i Frankrike - batteriproblem stoppar vidare tester för WRC teamen!
© Toyota Gazoo Racing.M-Sport var först, tvåa ut med 2022 års WRC bil var Toyota Gazoo Racing. M-Sport startade sina körningar på egna området, både på testbana som shakedown innan bilen togs ut på grusvägarna.

Toyota Gazoo Racing har kört shakedown på hemmaplan och gjort de första testerna, nu rapporterar bl.a. Dirtf...

Publicerad: 2021-04-16 20:09


Inga besked om SM Veckan 2021, beslut skjuts till maj!
© emotorsport.seUnder fredagen skulle arrangören bakom sommarens SM vecka i Halmstad tagit beslut kring veckans genomförande i månadsskiftet juni/juli.

Organisationen valde att flytta fram beslutet till den 4:e maj för att invänta smiddspridningens utveckling och möjliga lättnader i restriktioner.

Om SM Vecka...

Publicerad: 2021-04-16 19:04


Bilsport Rally Cup 2022 klar, åtta deltävlingar i kalendern!
© emotorsport.seDet blev S:a Sunnerbos MK med Semesterturen som kliver in och tar den åttonde platsen i Bilsport Rally Cup 2022. Redan nu är cuparrangören klar med kalendern för 2022, en serie med bra spridning under säsongen, allt på grus och utan noter hos de åtta arrangörerna.

Den 26:e januari i år öppnade cu...

Publicerad: 2021-04-16 18:16


Östberg, Gryazin och Kopecky i helgens Therwoolin Boldogkö Rally.
© Tagai Racing Technology.Ungerska Therwoolin Boldogkö Rally 2021 startar under söndagen med ett stjärnspäckat startfält i toppen, fyra namnkunniga ekipage står på startlinjen mot hemmaåkarna, flera av dem i jakt på träningsmil inför Kroatiska VM rallyt nästa helg.

Mads Östberg och Torstein Eriksen ses först ut i listan, ...

Publicerad: 2021-04-15 21:14


Rally & Konst i Järnboås 2021 - Nils-Brage laddar för ny utställning i september.
© Nils-Brage Pettersson.Planeringen är nu i full gång inför höstens konstrunda, Ljusstråk. Den första helgen i september, 4-5/9! Den konstnärliga biten är redan klar. Karin Pettersson visar sina akvareller och keramikern Jennie Henriksson sina alster. I år är det faktiskt 5:e året med rally, vid sidan av den konstnärliga b...

Publicerad: 2021-04-15 20:43


Rally Sørland ställs in, nya problem för Norska Mästerskapet.
© emotorsport.seDen 1:a maj skulle Norska Mästerskapet inlett grussäsongen med Rally Sørland, arrangerade Kristiansands Automobilklubb stod med över 100 anmälda när man nu tvingas ställa in.

Redan under vintern blev det många inställda och flyttade tävlingar i Norska mästerskapet, Sigdalsrallyt tvingades ställa ...

Publicerad: 2021-04-15 20:40


Dags att söka deltävling för Historiska Rally RM 2023!
© emotorsport.seJa ni läste rätt, dags att söka deltävlingar för Historiska rally RM serien 2023. Kanske kan förfrågan bli ett uppslag för arrangörer att fundera över, testa något nytt eller fortsätta i ett redan inkört mönster med onotade tävlingar.
- Vi öppnar för ansökan till RM för Rally 2023 redan nu så ni...

Publicerad: 2021-04-15 17:11


Tidigare nyheter:
Poom satsar på ERC med Citroen, men när startar säsongen?
Fick inget tillstånd, då flyttas Gästabudstrofén till juli!
Sjunde arrangören klar för Bilsport Rally Cup 2022, Gruvrundan fortsätter!
Fortsatt inga Svenska rallyn arrangerade 2021, 70-talet inställda!
Arai tillbaka i VM, gör WRC3 satsning.
Breen åter vinnare i Rallye Sanremo.
Omkastningar i Grus SM kalendern - Älmhult ersätter Årjäng.
Karlskronapokalen går in i Bilsport Rally Cup 2021.
Crugnola och Neuville vann i Rallye Sanremo.
Tom och David tvingades bryta italienska Rally Sanremo.
Oliver Solberg fick bryta i Sanremo.
Johnsens tvåa i EM premiären, fullföljde Sanremo Rally Storico.
Solberg och Kristensson genom ss1 i Rallye Sanremo.
Följ shakedown från Rallye Sanremo.
Johnsen nöjd med fredagen, en oplanerad backning kostade tid.
Da Zanche toppar Sanremo Rally Storico, Johnsen klasstvåa!
Följ Sanremo Rally Storico, Johnsens jagar EM poäng i premiären.
Efter inställd vinter, SMK Hälsinge siktar på dubbla rallyn i höst.
68 ekipage till Croatia Rally, två Svenska ekipage!
Rally Sweden flyttar till Umeå 2022.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/04


Rally SM:
South Swedish Rally 14-15/05


Rally VM:
Croatia Rally 22-25/04


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 24/04




Foto från:
Arkivet 1997->.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.