|
 Läget i EVO Challenge efter Kullingstrofén. PRESSRELEASE
Kullingstrofén 25 juli 2009.
* Markus Hällbo tog sin andra seger för säsongen och leder därmed Evo Challenge.
* För Jimmy Joge upprepade historien sig. På sista sträckan tvingades han bryta då oljetrycket försvann.
Efter att ha vunnit första deltävlingen för säsongen, och sedan inte nått de resultat de siktat på i andra och tredje, var målet kristallklart för Markus Hällbo och co-drivern Lars Gustafsson i Kullingstrofén: seger. Därför var de överförtjusta när de nådde Herrljunga och var snabbast av alla i den fjärde deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden.
Initialt var det dock Jimmy Joge/Mikael Johansson som ledde Evo Challenge-fältet, men på femte och sista sträckan var tävlingen över för deras del. För tredje gången den här säsongen hade de inget oljetryck i motorn
Första sträckan vann Joge/Johansson före Hällbo/Gustafsson, men differensen var liten. Endast 1,9 sekunder skilde de två Mitsubishiförarna.
Fast ännu tätare var det mellan tredje och fjärde ekipage, där Joachim Carlström/Jörgen Norman endast var 0.2 sekund före Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson.
På andra sträckan utökade Joge/Johansson sin ledning till 3,2 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Bakom dem gick Weng/Gunnarsson till attack i sin relativt nya Evo X, och de var 1,4 sekunder före Carlström/Norman.
Tempot fortsatte öka, så det var samma historia på sträcka tre – rallyts längsta – och på den fjärde.
Med säsongens andra seger inom räckhåll startade Joge/Johansson den femte och sista sträckan med en ledning på 15 sekunder. Men historien upprepade sig. Precis som i första och tredje deltävlingen började oljelampan lysa och motorn stannade.
Joge/Johansson kunde inte annat än bryta, trots att tävlingen dessförinnan varit perfekt för deras del. Nu stod de där besvikna – igen.
Med Joge/Johansson borta öppnades dörren vidöppen för Hällbo/Gustafsson som med en felfri runda kunde inkassera sin andra Evo Challenge-seger för säsongen. Den första på grus, då premiären kördes på snö.
”Jag är väldigt glad över dagens seger. Men jag hade föredragit att slå Jimmy körmässigt, inte att han fått tekniska problem”, sa Hällbo vid målet. ”Jag lider med honom, för vi hade en fin fight innan han bröt. Fast jag är förstås väldigt nöjd med min insats och det är toppen att vi nu leder Mitsubishi-mästerskapet när tre deltävlingar återstår”.
Weng/Gunnarsson klarade av att hålla Carlström/Norman efter sig, och de slutade 12,7 sekunder efter segraren. Då hade Weng/Gunnarsson satt den snabbaste Evo Challenge-tiden på sista sträckan.
Femte deltävlingen i Mitsubishi-serien körs den 14-15 augusti, då Evo Challenge gästar Snapphanerallyt som också ingår i svenska mästerskapet.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 26:40.2
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 26:52.9
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 27:17.0
Brutna
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro)
Resultat efter 4 deltävlingar
Förare
1 Markus Hällbo 37
2 Jocke Nyman 30
3 Joachim Carlström 29
4 Hans-Erik Weng 20
5 Joachim Grahn 14
6 Jimmy Joge 12
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 37
2 Jörgen Norman 29
3 Bo Holmstrand 22
4 Mikael Johansson 12
5= Anders Fredriksson 10
5= Henrik Hulterskog 10
5= Roger Gunnarsson 10
7 Rikard Nilsson 14
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
McRae gör rallydebut som förare, med ERC 2:an Armstrong bredvid.
Fem dagars Roger Albert Clark Rally i mitten på november med 200 historiska bilar där 56 mil special ska avverkas. Flera mindre serier och tävlingar ställer upp under tävlingen och kör delar av banan.
En av dem serierna är Mini Rally Challenge - en serie för "gamla hundkojor" där småbilarna kör t...Publicerad: 2025-10-27 08:57:48
Foto från Skilling 50.
E-Cupen tog säsongsavslutning med Skillingaryds MK som arrangör, rallyt var Skilling 50 med Brännehylte som start och mål för tävlingen. Två sträckor gick dubbelt under lördagen för de närmare 60 tävlande. Snabbast totalt var Kristian Johansson tävlandes för Borås MK med Volvo 940, segern före Danie...Publicerad: 2025-10-26 21:58:40
Andervang fyra genom Rocar-Tech Twente Rally.
Holländska Rocar-Tech Twente Rally avslutade med ss12 efter klockan 17, Stan Pex i Skoda Fabia RS Rally2 återtog ledningen och vann sju sekunder före Yannick Vrielink efter att de bytt om i täten sista sträckorna.
Tredje bil in är Kevin van Deijne som tappat 1:21 minut mot täten i sin Škoda Fabia...Publicerad: 2025-10-26 17:40:47
Bilbyte för McRae gav resultat i Cambrian Rally - Kalle stark femma totalt!
Första av de sju sträckorna i Lewis & Hunter Cambrian Rally ströks, anledningen var en avåkning i klasserna före det Brittiska mästerskapet. Besättningen var ok och brittiska finalen tog fart från ss2, avgjordes i gamla VM-trakter, basen i Llandudno.
Närmare 8 mil special dit Max McRae bytt Citro...Publicerad: 2025-10-26 09:33:53
Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...Publicerad: 2025-10-26 07:30:50
Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...Publicerad: 2025-10-25 22:32:58
Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
Skilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...Publicerad: 2025-10-25 20:27:28
Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
Tre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.
I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...Publicerad: 2025-10-25 18:34:39
Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Efter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.
Det finns mer p...Publicerad: 2025-10-25 11:42:36
Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
Fem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.
Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...Publicerad: 2025-10-25 06:16:20
|
| |