|
 Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.
Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.
Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.
Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.
Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.
Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.
De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.
Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.
Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.
Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.
”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”
Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.
Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4
Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem
Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Visst är Volvointresset stort i rallyskogen. Motorerna ger effekt som bara den och väghållningen kan man inte klaga på. Dessutom älskar publiken det svenskaste av allt. En vass rally-Volvo som kommer på ställ i full fart genom kurvan...
Jättejobb av JB och Custom.
- Vi spika ju sönder ...Publicerad: 2025-08-23 09:39:29
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Ekrundan med Smålands och Östergötlands DM-serier ihop med E-Cupen ger 120 startande, tre sträckor på 33km ska avverkas under dagen.
Närmare 60 bilar för Åmålsracet hos Åmåls MK. Fyrklöverns Sprintcup med en sträcka som går tre gånger på mestadels asfalt.
MKK-Rundan med en sträcka dubbelt hos ...Publicerad: 2025-08-23 05:56:27
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Joosep Ralf Nögene i Toyota GR Yaris Rally2 satte bäst tempo när estniska Humus Paide Ralli inleddes med två sträckor dubbelt. 43km under kvällens där Nögene redan kört ifrån Priit Koik i Skoda Fabia RS Rally2 med närmare halvminuten - strax bakom Egon Kaur i Ford Fiesta Prototyp.
20:e plast tota...Publicerad: 2025-08-22 21:39:20
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
Säsongen 2025 kallar Thierry Neuville för en mardröm, fjolårets världsmästare ligger bara femma i årets mästerskap, närmare 40 poäng från medaljchans och nu får han hjälpa Ott Tänak i jakt på medalj, men också det gemensamma team mästerskapet där de jagar ledande Toyota.
För Belga News Agency avs...Publicerad: 2025-08-22 19:39:13
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Nu är de kommersiella rättigheterna för WRC serien till salu, i veckan har FIA öppnat för anbud om att överta rättigheterna för WRC serien från Red Bull Media House och KW25 Beteiligungs GmbH som idag äger rättigheterna.
Aktören har idag flera år kvar på sitt innevarande avtal men väljer nu att s...Publicerad: 2025-08-22 14:32:58
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Den 13:e september är det dags för Falköpings MK att öppna grindarna och köra en tävling med specialsträcka på grus - då avverkas Team-Jumbo Rundan.
Det är första gången sedan 1999 klubben kör rallytävling "utanför grindarna".
- Äntligen blir det rally igen, kommenterade de boende på strä...Publicerad: 2025-08-22 11:44:20
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
SMK Eksjö arrangerar sitt största rally på fler år, Ekrundan ingår i både Smålands och Östergötlands DM-serier samt i mer lokala E-Cupen. Klubben har plockat fram 33km special i ett kompakt område som körs en gång, tidsmässigt med spridning för att ge publiken chansen att se de tävlande två gånger. ...Publicerad: 2025-08-22 08:54:29
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
Andra deltävling i årets säsong för Fyrklöverns Sprintcup är Åmålsracet som Åmåls MK står för, en sträcka går tre gånger, 80% asfalt och resten grus när 6,6km special ska köras.
Närmare fullt med knappt 60 åkare som ska göra upp, störst är otrimmat med 24 åkare där C-förarna är enskilt största kl...Publicerad: 2025-08-22 06:02:39
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Estniska Humus Paide Ralli körs i helgen med 14,5 mil special på 10 specialsträckor, start fredag eftermiddag när två sträckor går dubbelt fram till kvällen. Resterande tio mil för lördagen där tre sträckor går dubbelt där längsta sträckan i loopen mäter över 28km.
Estniska, Lettiska och Baltiska...Publicerad: 2025-08-21 19:44:09
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Sydsvenska Mästerskapet gästade lördagen den 3 augusti Kullingstrofén som är ett lika säkert augustitecken som en gång kräftpremiären var. Eftersom tävlingen också ingick i flera andra cuper så var det flera nya ekipage som tog poäng i SSM. Med Folkets Park i Herrljunga som bas fick de nästan 200 st...Publicerad: 2025-08-21 12:14:33
|
| |