____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.

Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.

Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.

Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.

Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.

Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.

De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.

Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.

Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.

Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.

”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”

Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.

Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.

2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4

Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem

Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Tävlingsrapport, Andervang & Hakkesteeg genom Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.I helgen körde Stig Andervang och Sven Hakkesteeg holländska Rocar-Tech Twente Rally 2025. Tävlingen bestod av 12 specialsträckor med totalt 134 km SS, och den kom att bli mycket tuff, både för Stig och för många andra ekipage.

Rallyt bjöd på allt, mörker, ösregn, sol och lera. Vägarna var extrem...

Publicerad: 2025-10-28 09:05:55


FIA stuvar om i historiska EM-serien, Svensk deltävling i Östergötland 2026.
© emotorsport.seUnder måndagskvällen presenterades nyheter kring FIA European Historic Rally Championship, EM-seren för historiska bilar. Det blir en uppdelning om tre olika serier för EM-åkarna. Ett mästerskap för bilar tillverkade före 1992 och ett mästerskap för bilar tillverkade mellan 1993-2000 - båda tävlar p...

Publicerad: 2025-10-28 05:49:32


Dennis Rådström tar paus från rallytävlandet.
© emotorsport.seEfter många framgångsrika år inom rally på både internationell och nationell nivå meddelar Dennis Rådström att han tar en paus från tävlandet på obestämd tid.

Dennis, som tävlat i VM (JWRC), EM och Svenska Mästerskapet, har under sin karriär etablerat sig som en av Sveriges mest lovande rallyföra...

Publicerad: 2025-10-27 17:05:43


McRae gör rallydebut som förare, med ERC 2:an Armstrong bredvid.
© emotorsport.seFem dagars Roger Albert Clark Rally i mitten på november med 200 historiska bilar där 56 mil special ska avverkas. Flera mindre serier och tävlingar ställer upp under tävlingen och kör delar av banan.

En av dem serierna är Mini Rally Challenge - en serie för "gamla hundkojor" där småbilarna kör t...

Publicerad: 2025-10-27 08:57:48


Foto från Skilling 50.
© emotorsport.seE-Cupen tog säsongsavslutning med Skillingaryds MK som arrangör, rallyt var Skilling 50 med Brännehylte som start och mål för tävlingen. Två sträckor gick dubbelt under lördagen för de närmare 60 tävlande. Snabbast totalt var Kristian Johansson tävlandes för Borås MK med Volvo 940, segern före Danie...

Publicerad: 2025-10-26 21:58:40


Andervang fyra genom Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Holländska Rocar-Tech Twente Rally avslutade med ss12 efter klockan 17, Stan Pex i Skoda Fabia RS Rally2 återtog ledningen och vann sju sekunder före Yannick Vrielink efter att de bytt om i täten sista sträckorna.

Tredje bil in är Kevin van Deijne som tappat 1:21 minut mot täten i sin Škoda Fabia...

Publicerad: 2025-10-26 17:40:47


Bilbyte för McRae gav resultat i Cambrian Rally - Kalle stark femma totalt!
© Probite British Rally Championship.Första av de sju sträckorna i Lewis & Hunter Cambrian Rally ströks, anledningen var en avåkning i klasserna före det Brittiska mästerskapet. Besättningen var ok och brittiska finalen tog fart från ss2, avgjordes i gamla VM-trakter, basen i Llandudno.

Närmare 8 mil special dit Max McRae bytt Citro...

Publicerad: 2025-10-26 09:33:53


Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Tidigare nyheter:
Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.