NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Privat.
© Privat.
Kurt Eliasson vid Colins Crest under EM-rallyt Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i Värmland 2023 - en av alla tävlingar Kurt bevakat på plats.

© Kurt Eliasson.
© Kurt Eliasson.
Lite foton från karriären samt en del av samlingen av motorsporttidningar. Plus delar av en samling Volvo modellbilar.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Nyligen utgivna Årets Bilsport med mängder av läsning, summering av mästerskap, serier och cuper men också nedslag på enskilda tävlingar.

© Kurt Eliasson.
© Kurt Eliasson.
Lite pokaler har det blivit med åren även fast det egna tävlandet delvis fått stå tillbaka för jobb och klubbarbete.

© Kurt Eliasson.
© Kurt Eliasson.
Team Eliassons rallygarage med Volvo 940 Grupp F, Volvo Amazon veteranbil samt Volvo 240 VOC.
39 år som motorjournalist, Kurt Eliasson om sitt tävlande och arbetet med Årets Bilsport.

327 sidor om Svensk bilsport, det är vad den 57:e upplagan av Årets Bilsport innebär. Boken kom ut för en månad sedan och där följs 2024 års säsong upp genom 16 olika sportgrenar i text och bild. En mäktigt arbetet, men vem ligger då bakom det?

Chefredaktör för boken är Kurt Eliasson som är ett känt namn i motorkretsar - framför allt runt Uppland men också långt utanför dess gränser, en person med bred erfarenhet genom jobb som journalist men också arrangör och tävlande inom främst rallysporten.

Men vem är då Kurt?
- Ett motorsportintresse väcktes vid sju års ålder i samband med en isbanetävling hemma i Skutskär i mars 1962, jag är född 1954 och fyller således 71 år i år.
Under uppväxten var Kurt med familjen på många tävlingar och såg en bredd med blandning av isbana, racing, rally, motocross, speedway och mycket annat.
- Jag lusläste alla motorsporttidningar jag kom över, det vill säga tiggde åt mig av föräldrarna. Samtliga dessa finns kvar och under årens lopp har jag, kanske, landets största samling av motorsporttidningar inkluderat böcker.

Eget tävlande i flera omgångar.
Kurt inledde egna rallytävlande vid 18-års ålder, det var 1973 när han fortfarande gick i skolan men arbetade extra på alla lov för att finansiera det stora intresset. 1976 var han igenom fullgjord militärtjänstgöring och skaffat sig jobb.
- Vintern det året körde jag upp mig till B-förare. Totalt har det blivit närmare 200 tävlingar som förare och runt 70 som kartläsare, plus tio folkrace och fem is-SM. Har slutat tävlat minst fem-sex gånger men gång på gång ångrat mig efter lite uppehåll. Senaste comebacken kom 2023.

Ett familjeteam.
"Team Eliasson" omfattas förutom Kurt själv av 44-årige sonen Martin, 40-årige sonen Magnus, 16-årige sonen Leon, 18-årige sonsonen Anton samt i viss mån även frun Päivi. De fyra sistnämnda turas om att vara co-driver, kartläsare och servicepersonal. Bilarna är Volvo 940 Grupp F samt Volvo 240 VOC och tävlandet sker på lågbudget med en 27 år gammal Volvo 945 turbo som drag- och servicebil.
- Jag vill visa att man kan ha kul i skogen även fast man inte har en sexsiffrig budget.
- Utöver eget och söners tävlande har jag tillhört styrelsen i Skutskärs Motorsällskap sedan 1979, vid 24 års ålder. Jag blev ordförande två år senare, frånsett några enstaka år har jag ingått i styrelsen sedan dess, mestadels som ordförande samt vice ordförande. Har även tillhört tävlingskommittén för Skutskärsratten sedan 1980, alltså i 45 år. Cirka hälften av denna tid som tävlingsledare eller biträdande tävlingsledare.

Frilansjournalist i 39 år!
1986, alltså för 39 år sedan började Eliasson arbeta som motorsportjournalist som frilans. Fram till 2018 för ett dussintal dagstidningar, men även åt Idrottsbladet, IB Motorsport, Bilsport Börsen, Bilsport Rally & Racing samt Race Magazine. Kurt genomgick en cancersjukdom åren 2018-2019 och har efter det jobbat uteslutande åt Årets Bilsport och Bilsport Rally & Racing – tidningen som numera gått upp i modertidningen Bilsport.
- Sammanfattningsvis har livet till allra största del kretsat kring motorsport, typ 24 timmar om dygnet. Och jag har inga planer på att sluta, förklarar Kurt, något vi nog alla är glada för att han tänker fortsätta.

Jobbat med Årets Bilsport länge, femte "egna" boken.
Det var redan 1987 som han började jobba med Årets Bilsport på frilansuppdrag och fortsatte så fram till 2020, då tog han över som redaktör, detta är således hans femte i ordningen som just kommit ut till försäljning. Men frågan är, när inleds jobbet med tanke på dess omfattande innehåll?
- Redan vid årsskiftet, alltså innan föregående bok är utgiven vilket sker början/mitten på februari. Jobbar kontinuerligt under hela året, men från september fram till deadline dagarna före jul är det högtryck. Antal timmar har jag dålig koll på, förutom familjen lägger jag nästan all tid på bilsport, där boken får vara prio 1.

327 sidor fyllda av text och bilder.
Årsboken har givits ut sedan 1968 och har som målsättning att innehålla alla sportgrenar. Jag försöker få med allt från VM ner till riksomfattande cuper och mästerskap, totalt 327 sidor. Jag har inte räknat antalet bilder, men borde rimligtvis hamna närmare tusentalet förklarar Eliasson.

Kurts tankar om rallyåret 2025.
Med ett sådant gediget intresse och kunnande inom bilsporten och framför allt rally går det inte undgå att fråga om hans egna tankar om sportens 2025 redan nu.
- Vad gäller rally verkar det väl bli i stort sett sig likt som det varit de senaste åren. Finns sedan en längre tid tillbaka problem med återväxten, både bland förare och funktionärer. Som arrangör märker jag också att det blir alltmer omständligt att vara arrangör. Myndigheter krånglar till det och tyvärr även ett visst skogsbolag. I det stora hela förväntar jag mig trots allt intressanta tävlingar. Allt från alla våra lokala tävlingar till SM, som fått nytt blod tack vare Jonas Kruse och dennes medhjälpare.

Snart drar grussäsongen igång.
Där lämnar vi Kurt för den här gången, många har säkert redan mött honom ute på tävlingar när arbetet med Årets Bilsport 2025 är igång annars kommer ni garanterat göra det innan året är slut!


Så här ser den ut, Årets Bilsport 2024 som summerar säsongen över 327 sidor, skriven av Kurt och ges ut av förlaget Årets Bilsport.



Följ helgens rallyn:
Rally Stoholm:[Resultat][Anslagstavla]

Publicerad: 2025-03-16 10:20:31






30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
© emotorsport.seSöndagsrally när Haninge Mk arrangerar Lilla VM, det är 1,9km special inne på Högsta motorsportområde som körs tre gånger för de 30 tävlande.

I fyrhjulsdrift ses Kalle Gustafsson med Ford Fiesta Rally2 och pappa Björn med Toyota GR Yaris. Klubbkamraten Kjell Sandberg är anmäld med Rally2 bil, då ...

Publicerad: 2025-10-10 11:07:50


RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
© emotorsport.seSödras RS-DM avslutar i Småland, Drive VXO Sprinten där Karlskrona AK och Wäxjö MS arrangerar ihop på Uråsa. Det är en sträcka, varvlopp, på totalt 11,5km som körs sex gånger, tre gånger i vardera riktning. De 63 anmälda delas upp i 15 klasser för rallyt.

Passande nog fyra bilar med fyrhjulsdrift...

Publicerad: 2025-10-10 09:01:47


102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
© emotorsport.seStörsta för helgen med 102 bilar för 10 klasser - då är Appendix K sex av dem klasserna, i anmälningslistan när Årjängs Sprinten arrangeras, lokala Årjängs MK som arrangör för den 1300 meter långa sträckan som körs tre gånger.

26 ekipage genom de sex Appendix K klasserna, fyra av åkarna i nyaste ...

Publicerad: 2025-10-10 05:58:25


Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
© emotorsport.seFör två helger sedan tog Svenska RallyCupen målgång efter fem deltävlingar - Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta innebar en spännande säsong med bra geografisk och kalendermässig spridning, tävlingar med olika karaktär på vägar.

Den 8:e november är d...

Publicerad: 2025-10-09 19:45:40


Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
© Drive VXO.Nu på lördag är det dags för Drive VXO-Sprinten – en rallytävling på asfaltsunderlag som körs på Uråsa gamla flygfält. En heldag med fart, spänning och publikvänlig rallyaction väntar.

Väderprognosen visar strålande förutsättningar, och tävlingsledaren Andreas Sigfridsson från Wäxjö Motorsällskap...

Publicerad: 2025-10-09 17:32:23


Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
© emotorsport.seEskilstuna Sprintcup avslutar, passande nog med Finalsprinten hos Eskilstuna MK på Ekebybanan. Tre körningar på den 2km långa sträckan väntar till de närmare 80 anmälda.

Bort mot 40 bilar till Trimmat 2wd, 12 bilar genom A-klassen med Eric Johansson, Tomas "Lången" Pettersson, Andreas Fransson oc...

Publicerad: 2025-10-09 11:43:29


Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
© Toyota Gazoo Racing.Inte helt oväntat lämnade idag finske Kalle Rovanperä beslutet att han lämnar WRC-serien efter årets säsong, just nu ligger Finländaren i kamp om VM medaljer med sina kollegor, Sebastien Ogier och Elfyn Evans.

Kalle har tröttnat, förra året körde han på deltid då han istället passade på att ha se...

Publicerad: 2025-10-09 10:04:26


Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
© emotorsport.sePå Gotland avslutar? man rallyåret med Höstnatta där Gotlands MFBK arrangerar, deltävling i DM serien och rallyt är tvådagars. Man startar med två sträckor under fredagskvällen i mörker, tar nattvila för att börja om med två sträckor i dagsljus på lördag.

19 åkare fördelat över fyra klasser där t...

Publicerad: 2025-10-09 09:01:37


Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
© emotorsport.seCroatia Rally avgjorde ERC-serien, många mästerskap i mästerskapet, ett av dem är teammästerskapet där däcktillverkaren Team MRF Tyres gick bäst fram och säkrade titeln efter de åtta tävlingshelgerna.

Slutligen, efter en stark avslutning på året var M-Sport Ford World Rally Team endast två poäng...

Publicerad: 2025-10-09 05:55:22


Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
© emotorsport.seFörändring för rallysporten i Upplands BF - igår träffades distriktets sportgrensansvariga, Jörgen Joons och Benny "Pitan" Erixon ihop med distriktets klubbar.
- Vid mötet mellan arrangörerna och Upplands BF så tog vi ett beslut att alla rallytävlingar stänger anmälan två veckor före, på söndage...

Publicerad: 2025-10-08 22:12:50


Tidigare nyheter:
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.
Grahn med Skoda Fabia RS Rally2 till ADMV Lausitz Rallye.
Preliminärt slutlig, Stark körde hem Rally Vetlanda.
SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet.
Andervang och Olsson fyra i regnig 100-åring.
1300 Rally Cup, säsongsfinalen i Enköping avgjord!
Mille Johansson utmanade om EM-pallen i Kroatien.
Sydsvenska Mästerskapet summerar säsongen 2025.
Reiersen sjua i Italienska Rally Santo Stefano Belbo.
Svenska framgångar i ERC tabellerna 2025!
Bäcklund snabbast totalt genom Vedums Mästerskapet.
Armstrong avslutar ERC på topp, Calle utklassade alla i Rally4.
Spännande när VOC körde final i 2025-års SverigeSerie i Enköping.
Carlberg och Eriksen säkrade just ERC4 guldet.
Foto från Rally Vetlanda.
15-årige rallytalangen Arvid stabil i Croatia Rally - säsongen i mål och blickar mot 2026.
VOC SverigeSerien öppnar för grupp F & grupp E oavsett fabrikat 2026.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.