____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Niklas Falk/Svensk Bilsport
© Niklas Falk/Svensk Bilsport
Madicken Swärdh leder JSM Standard.
Rally-SM lyfter Junior-SM med treårig satsning på större startfält.
PRESSRELEASE

Svensk Bilsport storsatsar på juniorerna i Rally-SM, och gör en nysatsning för att lyfta Junior-SM under säsongerna 2025-27. Fokus ligger på att skapa förutsättningar för ett stort startfält i en stenhård tävlingsmiljö där talang, seriöst och hårt arbete i kombination med samarbete och stöd ska ge ett lyft för det viktigaste svensk rallysport har: Juniorerna.

Visionen är att skapa ett JSM med stora startfält och stenhård konkurrens baserat på rimliga kostnader, enkel teknik och en kultur av samarbete vid sidan av tävlandet.

Satsningen på Junior-SM (JSM) är minst treårig, med målet att ha minst 25 startande som kör hela mästerskapet, helst redan 2025 men åtminstone 2026-2027.

Förarnas ålder i JSM är 18 år, till och med det kalenderår de fyller 24 år.

Nyckelfokus: Sportsliga och ekonomiska förutsättningar
För att säkerställa att så många som möjligt kan delta, kommer klass Standard att utgöra den enda klassen för juniorer i JSM. Standardklassen, där man tävlar med Homologerade Grupp F-bilar, är en plattform med:
- Överkomliga bilkostnader: Fler har råd att köpa eller bygga en bil, och krascha den utan att riskera att hamna i stora ekonomiska svårigheter under lång tid.
- Hanterbara driftskostnader: Det är ekonomiskt möjligt för fler att underhålla och tävla.
- Enkelhet och tillgänglighet: Bilarna kräver inte specialkunskap eller specialdelar för att tävla. De kan byggas och underhållas utan unika komponenter från specifika tillverkare.

Lockande prispengar och förmåner.
För att göra mästerskapet än mer attraktivt, erbjuder Junior-SM:
- Prispengar: Storleken på prispotten beror på antalet deltagare. Vid ett fullt startfält kommer juniorerna tävla om en prispott på minst 200.000 kr.
- Utbildningar och tester: De som kör hela mästerskapet ges möjligheter att delta i gemensamma utbildningar och tester.
- Media- och PR-paket: Varje tävlande i mästerskapet får en dedikerad möjlighet att visa upp sig genom ett media- och PR-paket.

Inga hinder för juniorer att tävla i befintliga bilar.
Förare som tävlar i trimmade bilar i 2WD-klassen kommer inte kunna tävla om medaljer i JSM, utan tävlar då i Rally-SM. JSM-medaljerna, och programmet med stöd för juniorer, riktas till tävlande med standardbilar.

Trimmade tvåhjulsdrivna bilar är häftiga och uppskattas av många. Men en snabb Grupp H- eller R-bil kostar idag flera hundratusen kronor, och har många dyra komponenter som kräver regelbundet underhåll för att undvika kostsamma reparationer. För att fler unga förare ska få chansen att tävla i SM redan i tidig ålder, ligger fokus i JSM framöver på den kostnadseffektiva och förhållandevis enkla standardklassen Grupp F.

En kultur av sammanhållning och konkurrens.
Visionen för det "nya" JSM bygger på tanken om samarbete och ömsesidigt erfarenhetsutbyte vid sidan om tävlingarna. Svensk Bilsport och Styrgruppen för Rally-SM strävar efter att utveckla en stark "vi-kultur" bland juniorerna, samtidigt som stenhård konkurrens under tävlingarna uppmuntras. Denna unika kombination av sammanhållning och konkurrens kommer att öka våra juniorers styrka och konkurrenskraft på den internationella arenan.

Hans Bååth, medlem i Styrgruppen för Rally-SM, säger:
"Styrgruppens beslut baseras på det faktum att alldeles för få juniorer satsar på JSM. Vi vill skapa ett JSM där så många som möjligt får chansen att visa sin snabbhet och sin talang. För det krävs en kostnadsnivå som inte bara några få klarar av att finansiera."

"Efter 35 år som amatörförare och 15 års arbete inom professionell motorsport har jag sett många satsa stora pengar i hopp om att skapa resultat, bli upptäckta och etablera sig internationellt som betalda förare. Tyvärr ser inte motorsporten ut på det sättet. Det är ytterst få som kör gratis eller får betalt för att tävla. De allra flesta drar ihop varenda krona till sitt tävlande. I det perspektivet vill vi se fler som slåss om JSM-medaljerna. För att fler ska ha råd krävs lägre kostnader."

"I det nya JSM kommer talang och hårt arbete att belönas, inte ekonomiska resurser. Klass Standard blir då rätt för JSM. Det går att bygga en vinnarbil för mindre än 150.000 kr. och då har du i princip en Grupp H-bil förutom drivlina, bromsar och fjädring för en halv miljon. Dessa bilar möjliggör tävlande utan stora ekonomiska risker och utan dyra eller svårfunna komponenter."

"Grupp F innebär att fler kan tävla utan ständig oro för karriär och privatekonomi. Det är bilar som gör det möjligt att tävla ofta och på så sätt få många mil i kroppen. Våra internationellt framgångsrika förare har ofta kommit via enklare bilar som folkrace och VOC."

Uppdaterade regler och information kommer att publiceras under hösten. Men redan nu är det hög tid att fixa bil och resurser för att tävla i Junior-SM 2025.


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Lewis & Hunter Cambrian Rally:[Resultat][Info][Anslagstavla][Karta]
Kåtmyraslaget:[Resultat]
Mälarturf Sprinten:[Resultat]
Skilling 50:[Resultat]
Rocar-Tech Twente Rally:[Resultat][Tidsplan][Karta]

Publicerad: 2024-08-06 10:45:26






Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Tidigare nyheter:
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.