Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Kartläsaren Jan Nilsson (t.v.) Kolsva MS och föraren Karl-Bertil Ling framför sin mäktiga Ford Falcon Futura Sprint. Det här är herrar som kan hantera en amerikanare med bravur på svenska skogsvägar. Bilen är ett riktigt raceråk topputrustad för rally och i ett närmaste nyskick!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Men det var egentligen i den här bilen allt startade i Klassiska Rallycupen. En Opel Rekord Coupé med rak sexa och trimmad av Sellholm. När Karl-Bertil vrider om nyckeln blir man förvånad av hur rapp den 6-cylindriga motorn låter vid gaspådrag! Det är inte så konstigt att rallyduon från Kolsva nått sådana framgångar!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ford Falconen går som ett spjut och vridmomentet är enormt! Att tackla ett sådant här ekipage kräver sin förare, den saken är klar! Men enligt Karl-Bertil är det inga problem och Jan Nilsson nickar instämmande.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Att meka V8 eller rak sexa spelar ingen roll för den här mångkunniga rallybesättningen. Motorn i Falconen är på 4,7 liter och ger strax över 320 hk. De hävdar att driftsäkerheten är hög för såväl motor som bil.
”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.

Kolsva nästa! Det finns risk att tro åskan går uppe i Skogshyddan och mullret ekar mot Mutterberget helgen 7–8:e september i Järnboås! Nej, så är inte fallet. Det är ”bara” Karl-Bertil som vrider om nyckeln till sin rallyutrustade Ford Falcon Futura Sprint från 1964. Ägaren av Kolsva Rör kommer backa av kärran för att visa upp sitt mäktiga rallyåk för konst- och rallyintresserade under konstrundan Ljusstråk. Hans namn är Karl-Bertil Ling och kör för Kolsva MS.

Björn Waldegård besökte Kolsva MS 1964.
- Det var så mitt rallyintresse började, körde då en VW 1500 S.
Karl-Bertil fick körkort 1969, körde upp sig till B-förare i en Amazon grupp 2-trimmad. Lumpen kom emellan, men snart var han igång. Därefter blev det mycket Opel och han har ”skrotat” ett antal Opel Rally Kadetter. Men nu har det varit Ford Falcon Futura Sprint som gällt de senaste åren.

Varför Klassiska Rallycupen.
- Det var Anders Oscarsson och Jan-Olov Blixt som tyckte jag skulle börja, säger Karl-Bertil.
Det var i den svarta Coupén, jag köpte den av Bengt Nilsson i Skåne. Jag var upp till ”Lången” i Grängesberg för att bromsa den. Då gick kamaxeln av, eller drevet till fördelaren. Jag rustade upp motorn, borrade blocket, Sellholm tog fram en kamaxel, slipade toppen och fräschade upp allt. Sen blev det fart i bilen! Den ger ungefär 150 hk+.

Skinnskattebergsrallyt 1999.
Undertecknad med Gunnar Englund som kartläsare undrade lite vilka de här var som dök upp i den svarta Rekorden? De körde dessutom fort! Vi fick samma sluttid, men på SS1 var de snabbare och kom därför före oss! När besvikelsen lagt sig, konstaterade vi att det var en snabb förare i en vass Rekord!

Han har ett bra tempo.
Svarar kartläsaren Jan Nilsson på frågan om varför Karl-Bertil kör så fort? Dessutom lite vinnarskalle. Han har åkt mycket, bra reaktionsförmåga. Själv har Karl-Bertil tänkt att går det bra i de tre första kurvorna, brukar det hålla i sig. Får man upp tempot, känner att man blir trygg med bilen, brukar det ge resultat! Sista tävlingen med Opeln blev Rikspokalen 2015.

Karl-Bertil ville åka V8.
Det började med att Per Göransson byggde en Falcon rallyutrustad och vi tyckte det såg kul ut. Vi åkte ner till Skåne och köpte en kaross. Jan Nilsson svetsade i en bur och arbetet tog fart. Men strax ringde Göransson och sa att han tänkte åka bana och hade därför ett förslag till Karl-Bertil. Vi byter bil, du får min färdiga rallybil så tar jag din kaross, men jag svarade.
- Hur mycket får jag emellan, men då la han på luren! Men vi kom överens.

Zabra-rallyt 2016 första tävling med V8:an.
Det gick bra, vi slog Stig Blomqvist på sista sträckan också han i en Ford Falcon. Vad sa han då?
- Du måste gilla stora bilar.
Det var en bra start i den nya bilen och nästa tävling blev Violenrallyt. Där kom man på fjärde plats av 19 startande i Appendix K. Nästa tävling var Midnattssolsrallyt och där var man två startande i klassen. Karl-Bertil och Stig Blomqvist. Stig slog Karl-Bertil med 20.8 sekunder efter 19 genomförda sträckor.

V8:an en grym skapelse.
Karossen är försedd med plastskärmar fram, motorhuv och baklucka. Samt sidorutor, bakruta av plast. Med sina 320 hk+ går kraften vidare via en tätstegad 4-växlad låda till den diffade bakaxeln med utv. 3,89. Det ger då en toppfart på ca. 185 km/h vid 6000 r/m. Det här är en grym skapelse med sina 1340 kg i vikt! Vekast på bilen är annars framvagnen. Om du flyger så landar du på framhjulen oftast, bärarmarna tar stryk. Framfjädern är också fäst i övre bärarmen. Jag kör med Toe 2 mm ut, den styr in så bra i kurvan då. Kortare styrväxel på 3,75. Det går nästan hela tiden på 3:an och 4:ans växel på sträckorna.

Amerikanare och Ferrari i Järnboås.
Tyvärr så gick min bror Ingemar Pettersson 85 år bort i våras. Han tillbringade några tidiga år av sitt liv i Gammelhyttan. Han berättade att det tävlades om vem som kunde köra sträckan Järnboås och Hjulsjö på snabbast tid! Det skulle ha varit med amerikanare. Själv har jag ett annat minne i baksätet på mina föräldrars bil. På väg fram till den branta Skräddarbacken upp till Skogshyddan. Innan vid gården till vänster stod en knallröd tävlingsbil Ferrari sportvagn. Förare ska ha varit John Kvarnström. Detta tidigt 60-tal?

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC, Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H och Karl-Bertil Lings mullrande Ford Falcon Futura Sprint.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Karl-Bertil är inte bara en snabb förare och en kompetent mekaniker. Under många år var han även engagerad i styrelsen för Rallyklassikerna. Men planerna nu är att komma igång med åkandet igen. Då med den svarta Opel Rekorden. Det var ju så det började. Vi får se, kanske blir det någon tävling redan i höst, avslutar Karl-Bertil Ling. Det var trevligt att komma på besök, tack!


Läs också:
»
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
» ”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.


Publicerad: 2024-07-23 21:59






Paddon toppar ERC Rali Ceredigion - Mille JEM ledare - punktering för Calle.
© emotorsport.seFörsta tävlingsdagen för JDS Machinery Rali Ceredigion avverkad, Hayden Paddon har verkligen hittat känslan på vägarna, vunnit flertalet av sträckorna och leder rallyt med bred marginal inför söndagen.

1:18 minut bakom är tvåan Chris Ingram som uppvaktas av Mathieu Franceschi, 8,7 sekunder mellan...

Publicerad: 2024-08-31 21:12


Nattsson värst totalt i Emiltrofén, Karlsson tog hem 2wd.
© emotorsport.se133 ekipage anlände Hultsfreds flygplats för start i Emiltrofén under lördagen, fem sträckor på lika många mil när Svenska RallyCupen, Smålands DM, Östergötlands DM och 1300 Rallycup bjöd på deltävling.

Jakobsson utmanade.
Martin Jakobsson i Ford Fiesta före David Nattsson i Mitsubishi La...

Publicerad: 2024-08-31 20:21


Larsen körde hem Rally Larvik - Wesslén tvåa i Nationella klassen.
© emotorsport.seNorska Mästerskapet gick på asfalt med Rally Larvik, tre sträckor dubbelt följt av att en av sträckorna gick en tredje gång, men då i motsatt riktning.

Frank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen i VW Polo satte högst tempot från start, de fyra första sträckorna vann Larsen före Henning Solberg o...

Publicerad: 2024-08-31 19:28


Grahn snabbast runt Koppartunnan, tiondelen avgjorde i sista åket.
© emotorsport.seMK Kopparberg med Koppartunnan, 28 deltagare från start till mål när en sträcka gick tre gånger. Fredrik Grahn och Stig Andervang körde på tiondelen lika på första sträckan, gjorde om bedriften på andra varvet - in till mål genom det tredje kom Grahn och Emil Juselius Flink i Skoda Fabian en tiondel...

Publicerad: 2024-08-31 17:48


GK Door Team Sweden före Ekmans Hedesunda i SM-seriens teammästerskap.
© emotorsport.seTeammästerskapet i Rally SM leds av GK Door Team Sweden, teamet med mest rutinerade besättningen och störst uppbackning bredvid. En fullträff för teamet i East Sweden Rally där man nu har landat 100 poäng under säsongen där Patrik Flodin, Dennis Rådström och Patrik Hallberg kört hem fina resultat.
...

Publicerad: 2024-08-30 20:43


Följ flera av lördagens rallyn, bl.a. Radio och Resultat från Emiltrofén.
© emotorsport.seStörst med 130-talet startande är Emiltrofén med Vimmerby MS som arrangör, Svenska RallyCupen, 1300 RallyCup samt Smålands och Östergötlands DM serier kör om poäng när fem sträckor på fem mil ska avverkas från Hultsfreds Flygplats med start klockan 10:00. Resultat, Rallyradio och Tracking bland tjän...

Publicerad: 2024-08-30 18:57


Paddon och Schulz EM snabbast i Rali Ceredigion - Carlberg tvåa i Junior EM.
© emotorsport.seDe två första sträckorna i ERC deltävlingen JDS Machinery Rali Ceredigion är avverkade, det bestod av två åk på den 1,3km korta publiksträckan. Redan under dagens kval visade Hayden Paddon tempot och var snabbast, han fortsatte med två sträcksegrar under kvällen.

Nya Zeeländaren leder rallyt 1,3 ...

Publicerad: 2024-08-30 18:54


Prestigfylld YRC-Sprint på söndag, prispengar i sikte.
© emotorsport.sePrestigefyllda YRC-Sprinten med Vallentuna MK som arrangör, 2,7km är sträckan som går tre gånger - rallyt har lockat 62 startande och enkelt upplägg med bara sex klasser!

Nio deltagare för fyrhjulsdrift där Stig Andervang och Fredrik Grahn dubblerar, de åker båda i Kopparberg under lördagen och d...

Publicerad: 2024-08-30 18:38


60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Ett 60-tal tävlande samlas för Brukssvängen hos MSK Hammaren, deltävling i 7-klubbars serien med 16km special, då en sträcka som går tre gånger.

Närmare halva startfältet, 25 åkare går för Trimmat 2wd med Antti Johannesson och Håkan Långkvist bland de fem A-förarna. Resten jämt fördelat i B- och...

Publicerad: 2024-08-30 16:27


Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
© emotorsport.seTossebergsracet med Fryksdalens MK där Historiska Sprint & Back Cupen är på plats under söndagen, asfalt i backen som mäter 2,4km och detta ska köras tre gånger.

Fem klasser med tävlande, två för de äldre bilarna, bilar fram till 1965 är klen med bara Per-Erik Sköldin, Hanz Norell och Folke Åkerb...

Publicerad: 2024-08-29 22:00


Tidigare nyheter:
60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
Följ kvalet, WebTV och Resultat inför JDS Machinery Rali Ceredigion.
40-talet åkare till Lundasprinten.
Laddat för tuffa rallyfighter i lördagens Emiltrofé, närmare 140 åkare till start.
Shakedown och träning inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion imorgon.
YRC Sprinten avgörs på söndag, 66 ekipage kör om prispengar.
Beläggningsarbete stoppade rally, Eklidensprinten fick ställa in.
Klappjakten på gång nästa helg, två sträckor dubbelt.
Viktiga poäng på spel för Mille Johansson när Rally-EM körs i Wales
Från ERC i Skoda till Spanska Mästerskapet med Hyundai.
Fyrklöverns Sprintcup inleder med fullt startfält i Åmålsracet.
Fourmaux med Puma Rally1 klar för Rallylegend.
Tunt med 20 bilar för Eklidensprinten Asfalt.
26 åkare för lördagens Koppartunna.
Nattkröken firar 60 år, klassiskt rally på nya vägar väntar 7:e september hos Fagersta MK.
Topptempo av Drive VXO i East Sweden Rally med fossiloberoende bränsle.
Lördagens Emiltrofén, kampen hårdnar i Svenska RallyCupen.
Ekrundan på gång, beskrivning - så körs de båda sträckorna.
Nordiska och Norska Mästerskapen i helgens Rally Larvik, Svenskt på startlinjen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 30-01/09


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Laxårallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.