____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Kartläsaren Jan Nilsson (t.v.) Kolsva MS och föraren Karl-Bertil Ling framför sin mäktiga Ford Falcon Futura Sprint. Det här är herrar som kan hantera en amerikanare med bravur på svenska skogsvägar. Bilen är ett riktigt raceråk topputrustad för rally och i ett närmaste nyskick!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Men det var egentligen i den här bilen allt startade i Klassiska Rallycupen. En Opel Rekord Coupé med rak sexa och trimmad av Sellholm. När Karl-Bertil vrider om nyckeln blir man förvånad av hur rapp den 6-cylindriga motorn låter vid gaspådrag! Det är inte så konstigt att rallyduon från Kolsva nått sådana framgångar!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ford Falconen går som ett spjut och vridmomentet är enormt! Att tackla ett sådant här ekipage kräver sin förare, den saken är klar! Men enligt Karl-Bertil är det inga problem och Jan Nilsson nickar instämmande.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Att meka V8 eller rak sexa spelar ingen roll för den här mångkunniga rallybesättningen. Motorn i Falconen är på 4,7 liter och ger strax över 320 hk. De hävdar att driftsäkerheten är hög för såväl motor som bil.
”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.

Kolsva nästa! Det finns risk att tro åskan går uppe i Skogshyddan och mullret ekar mot Mutterberget helgen 7–8:e september i Järnboås! Nej, så är inte fallet. Det är ”bara” Karl-Bertil som vrider om nyckeln till sin rallyutrustade Ford Falcon Futura Sprint från 1964. Ägaren av Kolsva Rör kommer backa av kärran för att visa upp sitt mäktiga rallyåk för konst- och rallyintresserade under konstrundan Ljusstråk. Hans namn är Karl-Bertil Ling och kör för Kolsva MS.

Björn Waldegård besökte Kolsva MS 1964.
- Det var så mitt rallyintresse började, körde då en VW 1500 S.
Karl-Bertil fick körkort 1969, körde upp sig till B-förare i en Amazon grupp 2-trimmad. Lumpen kom emellan, men snart var han igång. Därefter blev det mycket Opel och han har ”skrotat” ett antal Opel Rally Kadetter. Men nu har det varit Ford Falcon Futura Sprint som gällt de senaste åren.

Varför Klassiska Rallycupen.
- Det var Anders Oscarsson och Jan-Olov Blixt som tyckte jag skulle börja, säger Karl-Bertil.
Det var i den svarta Coupén, jag köpte den av Bengt Nilsson i Skåne. Jag var upp till ”Lången” i Grängesberg för att bromsa den. Då gick kamaxeln av, eller drevet till fördelaren. Jag rustade upp motorn, borrade blocket, Sellholm tog fram en kamaxel, slipade toppen och fräschade upp allt. Sen blev det fart i bilen! Den ger ungefär 150 hk+.

Skinnskattebergsrallyt 1999.
Undertecknad med Gunnar Englund som kartläsare undrade lite vilka de här var som dök upp i den svarta Rekorden? De körde dessutom fort! Vi fick samma sluttid, men på SS1 var de snabbare och kom därför före oss! När besvikelsen lagt sig, konstaterade vi att det var en snabb förare i en vass Rekord!

Han har ett bra tempo.
Svarar kartläsaren Jan Nilsson på frågan om varför Karl-Bertil kör så fort? Dessutom lite vinnarskalle. Han har åkt mycket, bra reaktionsförmåga. Själv har Karl-Bertil tänkt att går det bra i de tre första kurvorna, brukar det hålla i sig. Får man upp tempot, känner att man blir trygg med bilen, brukar det ge resultat! Sista tävlingen med Opeln blev Rikspokalen 2015.

Karl-Bertil ville åka V8.
Det började med att Per Göransson byggde en Falcon rallyutrustad och vi tyckte det såg kul ut. Vi åkte ner till Skåne och köpte en kaross. Jan Nilsson svetsade i en bur och arbetet tog fart. Men strax ringde Göransson och sa att han tänkte åka bana och hade därför ett förslag till Karl-Bertil. Vi byter bil, du får min färdiga rallybil så tar jag din kaross, men jag svarade.
- Hur mycket får jag emellan, men då la han på luren! Men vi kom överens.

Zabra-rallyt 2016 första tävling med V8:an.
Det gick bra, vi slog Stig Blomqvist på sista sträckan också han i en Ford Falcon. Vad sa han då?
- Du måste gilla stora bilar.
Det var en bra start i den nya bilen och nästa tävling blev Violenrallyt. Där kom man på fjärde plats av 19 startande i Appendix K. Nästa tävling var Midnattssolsrallyt och där var man två startande i klassen. Karl-Bertil och Stig Blomqvist. Stig slog Karl-Bertil med 20.8 sekunder efter 19 genomförda sträckor.

V8:an en grym skapelse.
Karossen är försedd med plastskärmar fram, motorhuv och baklucka. Samt sidorutor, bakruta av plast. Med sina 320 hk+ går kraften vidare via en tätstegad 4-växlad låda till den diffade bakaxeln med utv. 3,89. Det ger då en toppfart på ca. 185 km/h vid 6000 r/m. Det här är en grym skapelse med sina 1340 kg i vikt! Vekast på bilen är annars framvagnen. Om du flyger så landar du på framhjulen oftast, bärarmarna tar stryk. Framfjädern är också fäst i övre bärarmen. Jag kör med Toe 2 mm ut, den styr in så bra i kurvan då. Kortare styrväxel på 3,75. Det går nästan hela tiden på 3:an och 4:ans växel på sträckorna.

Amerikanare och Ferrari i Järnboås.
Tyvärr så gick min bror Ingemar Pettersson 85 år bort i våras. Han tillbringade några tidiga år av sitt liv i Gammelhyttan. Han berättade att det tävlades om vem som kunde köra sträckan Järnboås och Hjulsjö på snabbast tid! Det skulle ha varit med amerikanare. Själv har jag ett annat minne i baksätet på mina föräldrars bil. På väg fram till den branta Skräddarbacken upp till Skogshyddan. Innan vid gården till vänster stod en knallröd tävlingsbil Ferrari sportvagn. Förare ska ha varit John Kvarnström. Detta tidigt 60-tal?

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC, Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H och Karl-Bertil Lings mullrande Ford Falcon Futura Sprint.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Karl-Bertil är inte bara en snabb förare och en kompetent mekaniker. Under många år var han även engagerad i styrelsen för Rallyklassikerna. Men planerna nu är att komma igång med åkandet igen. Då med den svarta Opel Rekorden. Det var ju så det började. Vi får se, kanske blir det någon tävling redan i höst, avslutar Karl-Bertil Ling. Det var trevligt att komma på besök, tack!


Läs också:
»
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
» ”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.


Följ helgens rallyn:
Lewis & Hunter Cambrian Rally:[Resultat][Info][Anslagstavla][Karta]
Kåtmyraslaget:[Resultat]
Mälarturf Sprinten:[Resultat]
Skilling 50:[Resultat]
Rocar-Tech Twente Rally:[Resultat][Tidsplan][Karta]

Publicerad: 2024-07-24 09:08:23






Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Tidigare nyheter:
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.