Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Rasmus Holm framför sin vinnande Volvo 940 grupp H. Att höra sången från en trimmad 940:e kan ge rysningar! Bor man i Hällefors så förpliktar det nästan, då Emil Karlsson inte längre bor kvar där.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som sagt, allt var inte guld och gröna skogar till att börja med. Rasmus fick lära sig den hårda vägen, men snart skulle resultaten komma! Öppningen i byggnaden bakom till höger är rallygaraget med lyft som Rasmus hyr tillsammans med några kamrater.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Rasmus öppnar huven så träder en riktig volvo-fyra på 2,5 l fram. Med dubbla Weber ger motorn bortåt 260 hk. Det ser väldigt fräscht ut, han har ordning på grejerna Rasmus. Är den konkurrenskraftig, frågar jag? – Ja, i C och B, men som A-förare saknas det 50 hk, säger han. Men ekonomin tillåter inte och jag tycker det är viktigt att satsa på väghållningen.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som B-förare ökade konkurrensen ett snäpp.
– Ja, det var ett helt annat tempo, märkte Rasmus. I handen delar av det trasiga bromsok-fästet bak som gjorde att han fick bryta Marknadsnatta förra året. Han låg då på en 2: a plats i svenska rallycupen 2WD trimmat som B-förare. Emil Karlsson har tillverkat ett nytt fäste åt mig, tack för det!
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.

Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.

När jag hade åldern inne att vara kartläsare så köpte farsan en Volvo VOC:are, det var så det började.
Men jag tror han ångrar sig, det blev några dyra år, säger Rasmus och skrattar. Första tävlingen som kartläsare var 2012. Första tävlingen jag körde var i Eskilstuna hösten 2013, i gropen. De två första sträckorna gick bra, sedan hamnade vi på taket!
Jag fick en sladd och visste inte riktigt hur jag skulle reda ut det, minns Rasmus! Pappa sålde bilen som rullad.

Ny bil.
Jag fick en väldigt fin julklapp, en rallybil. Vi kom igång igen att åka tävling. Men jag var ju het på gröten och tyvärr slutade det med att vi tog en telefonstolpe i Laxårallyt. Bilen fick vi aldrig ordning på så den blev avyttrad. Skaffade ytterligare en 240 som vi åkte några tävlingar med. När man lyssnar så förstår man vilken rallyerfarenhet Rasmus tidigt skaffat sig. Allt tack vare sin snälla och förstående pappa, Per Kvarnström!

Satsade på Sverigeserien i Volvo 940 säsongen 2015.
Det var hård konkurrens, Elias Lundberg, Isac Nordström med flera. Jag gillade 940:n, det var Alf-Göran Hagelins jag åkte i. Tyckte den var stabil och lättkörd. Hur gick det?
- Jag tror jag blev trea efter Elias och Isac, men det hade varit roligare och vinna, säger Rasmus och skrattar.
Pappa har verkligen ställt upp och bidragit till mitt rallyintresse, men allt har en gräns! Jag skulle få börja finansiera själv och det var inte så lätt.

PG:s kartis Anders Fredriksson ifrågasatte.
Vi kom igång igen i en trimmad 240 jag köpt av Hasse Flodin i Motala. Den gick jättebra! I Götenerundan 2019 som C2WD kom Anders Fredriksson fram till mig inför sista sträckan. Han läste då åt Amund Skoglund.
- Varför klassar du inte upp dig, sa han. Vad menar du, svarade jag?
- Varför klassar du inte upp dig!
Det är ju första tävlingen jag åker i C, svarade jag.
- Nej, det är det inte alls! Så fort som ni åkt och vi inte hänger med, kan det inte vara det!
Jag hade Pontus Lönnström som kartläsare, han var superduktig. Rasmus slog på sista sträckan Emil Karlsson med två tiondelar och hade 12:e snabbast tid totalt av 202 startande.
- Men i Laxårallyt 2 veckor senare blev det skrot av bilen då jag bredsidade in i en stubbe, den bilen fick jag aldrig ordning på igen, tyvärr.

Full satsning på Svenska RallyCupen 2022.
Jag gjorde en bra affär med Jens Sjöström Malung och då blev det den här Volvo 940:n. Egentligen skulle vi satsa på J-SM med den, men så kom pandemin och det rann ut i sanden. Sedan blev jag för gammal! Men 2022 skulle resultaten komma i klass 2WD som C-förare! Seger i Jubileumssprinten Laxå, Noratrofén, Bresontrofén, Kullingstrofén, EMK-Kannan, och Rikspokalen. Andra plats i Kopparsvängen och i Laxårallyt. Rasmus vann Svenska RallyCupen C-förare trimmat av bara farten!

Lite besviken över säsongen 2023.
Målet var nu att vinna B-förare 2 WD. I Götenerundan blev vi 7:a, 15,9 sekunder upp till ettan. I Gästabudstrofén 3: a med 19,3 sekunder upp till seger. Det gick stadigt bättre och i Emiltrofén kom vi 2: a med 4,5 sekunder upp. Därefter EMK-Kannan, där lossade kardan fram efter SS1 och slog sönder golvet. Sist i Marknadsnatta gick fästet för bromsok bak av! Då var det kört. Jag slutade trea i klassen! När man sitter och lyssnar på Rasmus så här, känns det som om han inte riktigt förstår hur bra han är!

Stjärnkartläsaren Christian Ohlsson Forshaga MC.
Det var under en test vi träffades. Han hade ingen kartläsare och undrade om jag ville ställa upp i Götenerundan 2022. Jag visste vem han var, att han åkte snabbt. Jag kan säga att han kör bilen på attack. Han är en fantastisk chaufför, skicklig! Han åker brutalt, har högt tempo. Har lätt att få med sig farten ur alla kurvor. Han gör kurvan väldigt tidigt, han vrider upp mycket på sladd in i böjen, men i böjen har vi hjulen i drivspåren med full fart ut!

Rasmus har kapacitet.
Han är jätteduktig på att ta ut max av bilen, han har kanske inte den vassaste. Men har förmåga att krama ur allt. En styrka han har är då det inträffar något oförutsett, han slutar aldrig att köra bil.
Det var i Götenerundan förra året, han uppfattade inte att jag sa höger 2, utan trodde jag sa höger 5! På krönet la han i en högre växel. Jag ropade högt 2, 2! Snabbt växla han ner och full fart mot diket med baken och sidan av bilen i vallen. Vi hade lika gärna kunna rulla 15 varv där. Men han redde ut det!
Jag är mycket imponerad av Rasmus, stolt över att ha fått åka med honom, avslutar Christian Ohlsson med erfarenhet att ha kartläst över 250 tävlingar.

Rasmus tackar sponsorerna och Alexandra.
Uppemot 60 tävlingar har det blivit för Rasmus i Volvo de här åren, inte dåligt! Rasmus vill passa på och tacka sina sponsorer. Jag har fått hjälp med däck och bränsle. Utan den hjälpen hade det inte fungerat. Också min nyblivna fru Alexandra, som brukar läsa karta åt mig ibland. Utan hennes förståelse skulle det aldrig gå! Avslutningsvis säger Rasmus att tid och lust inte räcker till för tillfället, vilket man kan förstå. Men vi ska köra Koppartunnan, helgen före utställningen i Järnboås. Sen vet man aldrig …

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC och Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Rasmus Holm är ingen mekaniker.
- När jag får problem ringer jag Emil Karlsson. Han skruvar över telefon åt mig, han har lösningar på allt, mycket skicklig! Däremot är Rasmus en mycket snabb förare i sin koboltblå Volvo 940 grupp H.
- I snabba rallyn brukar jag hänga med bra, säger han! En lockande tanke att tänka skulle vara, om Rasmus hade 50 ytterligare hästar till sitt förfogande, eller hur?


Läs också:
»
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.


Publicerad: 2024-07-16 18:39






Andervang vinnare i PRS-Havellandrallye.
© emotorsport.seTyska PRS-Havellandrallye med tre sträckor dubbelt, 60-talet tävlande till start där Stig Andervang och Aaron Jungnickel inledde bäst. Svensken snabbast på de tre inledande sträckorna, 32,4 sekunders ledning till Raphael Ramonat.

Efter kort uppehåll drog de tävlande ut mot andra vändan, två nya s...

Publicerad: 2024-10-05 22:04


Så gick det i Säffles AP-Runda.
© emotorsport.seAP-Rundan hos Säffle MC var lördagens rally i Fyrklöverns Rallycup där fyra arrangerande klubbar kör varsin deltävling under året. Tre åk på en sträcka vid Kila gällde för de närmare 50 startande ekipagen.

Från Lima MS kom Andreas och Therese Levin som tog hem totalsegern med 8,3 sekunder till St...

Publicerad: 2024-10-05 20:59


JSM-tvåan med lånad bil snabbast totalt i Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.seHenkas Grus & Betong Sprinten med start och mål hos namnsponsor i Tycke, det var också sträckan med samma namn som användes hos Rönne Motorklubb där de tävlande tog målgång vid serviceplatsen. En populär tävling, nöjda tävlande, snabbt genomfört och bara fyra klasser för de 38 startande i strålande ...

Publicerad: 2024-10-05 20:17


Snabba C-förare i Höstsprinten Glada Hudik.
Höstsprinten Glada Hudik ingående i Hälsingeserien på Arena Hagmyren, räknat rallyåkare var det seger för Jan Wikström i den fyrhjulsdrivna klassen med 4,6 sekunder till Marcus Frändén efter de tre åken där de två bästa räknades ihop.

Tvåa i totallistan, då bakom Liam Hägg i Crosskart Junior var ...

Publicerad: 2024-10-05 19:40


VOC skriver sexårigt avtal med Svensk Bilsport.
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally är stolta och glada att kunna presentera ett nytt sexårigt avtal mellan oss och SBF Svensk Bilsport, vår samarbetspartner ända sedan klassen bildades för 35 år sedan under namnet Volvo Original Cup. Tack Janne Rydh och hela Rallyutskottet för bra samarbete och smidig hantering. ...

Publicerad: 2024-10-05 05:45


Heidi Ryrlén klar för Sverige i Motorsport Games för Rally4 klassen.
© emotorsport.se Svensk Bilsport presenterar sitt tredje rallyekipage för höstens FIA Motorsport Games i Spanien. Rally4 Asfalt får Svenskt deltagande genom Heidi Ryrlén och co-driver Marcus Bengtsson.
Heidi Ryrlén har setts flitigt tävlande på framför allt asfalt, nu blir det just det underlaget i Spanien ihop me...

Publicerad: 2024-10-05 05:05


Följ flera av lördagens rallyn från bl.a. Askersund, Säffle, Sardinien och Tyskland.
© emotorsport.seNär oktober startar och jakten tar vid i skogarna blir det mest sprintar, tre sådana under lördagen. Henkas Grus & Betong Sprinten körs med Rönne MK, närmast maximala 40 åkare på plats och en sträcka går tre gånger.

Fullt startfält också i AP-Rundan hos Säffle MC, lördagens rally ingår i Fyrklöve...

Publicerad: 2024-10-04 21:41


Hannah till Central European Rally, kör finalen i ADAC Opel e-Rally Cup.
© emotorsport.seHannah Jakobsson var i Polen hos M-Sport för ett par veckor sedan och kämpade om en plats i Central European Rally. Där fick svenskan vända hemåt utan en plats, men nu kommer hon köra rallyt trots allt.

I samband med VM tävlingen Central European Rally körs finalen av helt elektriska ADAC Opel e-...

Publicerad: 2024-10-04 21:12


Svenska Sprintrallycupen summerar finalen, Sprinttjuren.
© Sara Mejving.Mellerud bjöd på strålande höstväder när finaltävlingen arrangerades av Dals MK. Att Wäxjö MS:s Robin Adolfsson skulle vara snabbast genom de båda sprintsträckorna var knappast någon högoddsare och så blev det också när slutmålet nåddes. Robin och Niklas hade önskat lite mer motstånd i klassen och t...

Publicerad: 2024-10-04 18:07


Söndagsrally med fullt startfält i Toarps Rallysprint.
© emotorsport.seToarps Rallysprint med Toarps MK kör också de söndagen, där deltävling i Västra Historiska Rallycupen när en sträcka går tre gånger vilket ger 9km special. Fullt startfält med 40 bilar väntar.
Bertil Carlsson, Kenneth Johansson, Tobias Pettersson och Göran Kilbo gör upp för den fyrhjulsdrivna klass...

Publicerad: 2024-10-03 21:43


Tidigare nyheter:
20-talet åkare i Eklidensprinten asfalt under söndagen.
Lördagsrally med Henkas Grus & Betong Sprinten hos Rönne MK.
Andervang i lördagens PRS Havellandrallye.
Comeback för Rönne MK, arrangerar Henkas grus och betong sprinten, publiktips och infromation.
Förtydligande i SuperCupen, Yokohama sponsor men fritt vilka däck man tävlar på.
Säffle MC upprepar fjolårets succétävling!
Svenskt i helgens italienska Rally Terra Sarda.
Fullt startfält när Säffles AP-runda i Fyrklöverns Sprintcup.
Höstsprinten Glada Hudik för Hälsingeserien på lördag.
Nykorade Junior-EM vinnaren Mille Johansson kör EM-finalen i fyrhjulsdriven bil.
30-talet ekipage till EM finalen, Mille i ERC3 och Calle i Junior ERC.
Missa inte Lövdansen, 90-års jubilerande SMK Nyköpings hösttävling.
Rovanperä bekräftar full WRC säsong med Toyota 2025.
Blomqvist och Törngren, svenskarna till Visit Conwy Cambrian Rally.
Block rattar mästerskapsvinnande Subaru i Amerikanska rallyfinalen.
Christoffer Kicken Jacobssons Minnesfond, nominera årets eldsjäl inom svensk rallysport.
Hedlund tar plats i Motorsport Games, representerar Sverige i Historisk rallysport på asfalt.
Stenhård finaltävling för gänget i 1300 Rallycup med klassiska Marknadsnatta.
Solberg kör Clare Forestry Rally i Defender Rally Series till helgen.
WRC tabellerna efter Rally Chile BioBio, spännade avslutning i WRC2 väntar.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.