____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den skicklige och blott 22 år gammal VOC:åkaren Oscar Östlund vid sin snabba och fräscha Volvo 240. Den är gediget byggd av Frank Hoffman. Frank som för övrigt är en av läromästarna bakom Oskars karriär som rallyförare, förutom pappa Anders förstås! – Jag började läsa karta åt Frank när jag var 13 år fram tills jag blev 16, berättar Oskar.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
I det här garaget finns det resurser för att meka rallybil. Titta i taket, den smala trälisten som bildar en rektangel efter bilen. Där hängde man upp ett draperi då grannen Klas Nerelius lackerade om bilen till att bli i det närmaste nyskick! För övrigt finns plats för ytterligare en bil. Ja, upphissad på lyft står reservbilen strax bredvid.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Oskar startar upp bilen för att backa ut, tycker jag det låter lite som en Grupp H nästan. Men det är ju Volvo-Power vi pratat om.
– Vi har varit nere i Kinna hos DW Autokonsult, berättar Oskar, han är bra på att få ur hästar i motorn. Den ger 161 hk på bakhjulen och ett vridmoment på 240 NM. Annars är det optimering av mått och balansering som gäller. Det har JB Engine stått för.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Oskar kör på Yokohama och tackar alla snälla sponsorer för deras stöd.
– Kan faktiskt starta tävlingarna på nya däck, det är jag tacksam för, säger Oskar. Den blanka fina tankplåten och de ilsket röda stänkskydden kan nog snabbt bli synbara om man inte åker tillräckligt fort på sträckorna, kan jag tänka mig!
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Biverud nästa! Nu ska jag träffa en kille som kör en VOC:are som bara den! En blivande ekonom som har ett år kvar på Örebro Universitet. Vi ska träffas hos föräldrarna som bor vid den kända specialsträckan ”Biverud”, strax utanför Örebro. Hans namn är Oscar Östlund och kör för Hällefors MK.

Ett proffsgarage.
Jag närmar mig Biverud och på vänster sida tonar en vit fin garagebyggnad upp med grusplan framför. Det ser i det närmaste lite idylliskt ut. Jag hälsas välkommen av Oskars pappa Anders som berättar att det tidigare var en liten affär här. Men nu inhyser det ett proffsgarage för rally.

Första bilen köptes i Järnboås.
Oskar spelade fotboll för BK Forward i Örebro men ett korsband gick av och då blev det stopp. Istället handlades det in en rallybil. Bilen köptes i Järnboås av Anders Lönnström.
Det var en perfekt bil, gick bra, berättar Oskar. Kanske inte den finaste utseendemässigt, men en ”riktig” VOC:are!

Pappa var rädd.
Första tävlingen gick på banan i Hällefors vintertid. Pappa satt bredvid och var kartläsare, han var rädd. Jag hade ju knappt kört innan och fick titta ner på växelspaken då jag la i nästa växel för att komma i rätt läge. Men nu är det annorlunda. Från rallyklass ungdom 2018 och 2019 har Oskar avverkat över 70 tävlingar totalt. Och han har växt som rallyförare... Det är imponerande att se hans utveckling!

Volvo 240 och 940 för hela slanten.
Tittar man på kurvan så pekar den oförtrutet uppåt. Vi har att göra med en analyserande och skärpt kille, den saken är klar! Han kör fort, ja riktigt fort! Och det i en Volvo 240.
Nästan alla idag kör Volvo 940, men jag tycker 240:n känns smidigare. Lite lättare och kortare dessutom.
Oskar vet vad han talar om, han har kört nästan 50 tävlingar i 240 och 25 tävlingar i 940!

Håller sig på vägen.
En rullning har han gjort, naturligtvis i hemmatävlingen Rikspokalen 2019. Då med pappa Anders i kartläsarstolen. Turligt nog var Järnboåsaren Micke Lönnström på plats i Järle och hjälpte till att få ut bucklorna och få bilen i åkskick igen! Trots att han åker så fort nu, brukar han oftast hålla sig på vägen.
Men visst, ibland är det riktigt nära! Men man måste ju ha lite tur också, säger Oskar och skrattar!

Finess EMK-Kannan 2023, 10:e totaltid SS3.
Det var nog många som blev förvånade då tiderna var fastställda. Oskar med sin kartis Daniel Andersson från strax utanför Mjölby hade 10:e tid totalt på SS3 som var 1,5 mil lång. Det är grymt kört! Men Oskar berömmer sin kartläsare fullt ut.
- Han är lugn och tydlig, vilket gör att jag litar på honom. Kan inte tänka mig att köra utan noter, säger Oskar.
Totalt blev det plats 17 bland 143 startande i tävlingen. Dock blev de slagna av Daniel Suvala med 1 tiondels sekund i klassen A-B Grp F/VOC/Grp N < 1600. Ja, det är sant!

Vill försvara segern i Svenska RallyCupen i år.
Oskar och Daniel vann cupen förra året på 96 poäng före Daniel Suvala SMK Nyköping. När det här skrivs leder de serien före Elliot Sjögren, Kent Larsson och Daniel Suvala. Där verkar vi ha topp 4? När man pratar med Oskar Östlund blir man förvånad av hur insatt och enkelt allt verkar vara för honom. Han är lugnet själv. Oskar berättar om hur han och Daniel går igenom ”incar-filmen” efter varje tävling. Var och en får berätta om hur han tycker och tänker om resultatet av körning/kartläsande. Proffsigt värre, måste man säga.

Varför går det så fort Oskar?
Jag tror det var väldigt viktigt de två första åren i klass Ungdom. Fick åka med Frank Hoffman och se hur han gjorde. I början åkte jag snålt, men nu går det mer med sladd före kurvan, för att det går fortare överlag. Det gäller också att få med sig farten hela tiden. Kommer också igång snabbt från början i tävlingen, bromspunkten efter lång raka i toppfart är alltid svårt. Men jag tycker mig se förbättring där. Försöker också ligga kvar på växlarna. Ja, vad ska man säga om denna VOC-åkare? Han är en förare av rang, helt enkelt!

Rallyerfarne kartisen Daniel Andersson imponerad.
I början då vi åkte kunde jag säga.
- Nää, sladda inte så mycket nu, det tar för mycket tid! Det sa jag åt honom in på sträckorna. Sen skulle han åka med mig i en tävling, då fick jag en rejäl sladd i början på sträckan. Snabbt sa Oskar och såg nöjd ut, hörru du, sladda inte så mycket! Oskar har blivit extremt duktig på att få med farten genom alla svängar. Inga onödiga inbromsningar, bara en gång.

Jättefint samarbete i bilen.
- Oskar är en extremt ödmjuk person, sen kan ”hornen” växa ut ibland, men det behåller han oftast för sig själv. Han är en extrem tävlingsmänniska, vilket både han och jag är. Vi åker inte för att komma tvåa, utan för att vinna!
Hur kör han bilen Daniel?
- Jaa, jag har ju kört själv och läst åt andra förare. Han är väldigt lugn och fokuserad, jag upplever att han lyssnar på det jag säger. Han har dessutom den rätta känslan. Vi har en jättefight nu med Daniel Suvala SMK Nyköping. Det driver upp tempot!

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC.
- Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.


Bilen är i extremt fint skick invändigt, mycket standard men tävlingsutrustad! När starten ska gå på sträckan gäller det att vara igång direkt. Det här är Oskars recept. – Först slår jag händerna på låren, sedan på ratten och sist på hjälmen, därefter full fart, berättar Oskar.

Men, de här herrarna är också väldigt iblandade i Oskars och Daniels fina resultat. Grannen Klas Nerelius (t.v) och pappa Anders. Klas som är en lackspecialist och snabb gammal Opel Ascona åkare. Pappa Anders kan allt om Volvo 240 VOC! De berättar att servicebussen (bakom) är fullastad av delar vid tävling. Vilken dröm att ha sådana ”servicekillar”. De är alla ett superteam tillsammans.



Följ helgens rallyn:
Lewis & Hunter Cambrian Rally:[Resultat][Info][Anslagstavla][Karta]
Kåtmyraslaget:[Resultat]
Mälarturf Sprinten:[Resultat]
Skilling 50:[Resultat]
Rocar-Tech Twente Rally:[Resultat][Tidsplan][Karta]

Publicerad: 2024-07-09 06:23:55






Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Tidigare nyheter:
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.