____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Lewis & Hunter Cambrian Rally:[Resultat][Info][Anslagstavla][Karta]
Kåtmyraslaget:[Resultat]
Mälarturf Sprinten:[Resultat]
Skilling 50:[Resultat]
Rocar-Tech Twente Rally:[Resultat][Tidsplan][Karta]

Publicerad: 2024-03-06 18:16:50






Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
© emotorsport.seKalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.

Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...

Publicerad: 2025-10-23 19:43:39


Tidigare nyheter:
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.